(Sprawa T-14/05)
(2005/C 69/44)
(Język postępowania: włoski)
(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2005 r.)
W dniu 12 stycznia 2005 r. do Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich wpłynęła skarga Republiki Włoskiej reprezentowanej przez Avvocato dello Stato Danila Del Gaiza, przeciwko Komisji Europejskiej.
Skarżąca wnosi do Sądu o:
– stwierdzenie nieważności zaskarżonego rozporządzenia,
– obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Niniejsza skarga jest skierowana przeciwko rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1809/2004 z dnia 18 października 2004 r. zmieniającemu rozporządzenie (WE) nr 2848/98 w sprawie sposobów stosowania programu wykupu kwot w sektorze surowca tytoniowego (Dz.U. UE L 318 z 19.10.2004). Rozporządzenie to dodaje do art. 36 ust. 1 rozporządzenia nr 2848/98 akapit ustanawiający cenę wykupu kwot produkcyjnych tytoniu ze zbioru w roku 2004 w wysokości równej 40 % premii, oraz przewiduje, że kwota ta zostanie wypłacona do dnia 31 maja 2005 r.
Rząd włoski twierdzi, że zaskarżone rozporządzenie jest wadliwe z powodu naruszenia rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/92(1) (w szczególności art. 14a), naruszenia istotnych wymogów proceduralnych oraz nadużycia władzy.
W szczególności, ustalenie jednolitej i szczególnie wysokiej ceny wykupu dla kwot produkcyjnych ze zbioru w roku 2004, bez rozróżnienia dla wszystkich producentów i ogółu różnorodnych jakości tytoniu, przy tym płatnej praktycznie natychmiastowo i jednorazowo, pozostaje w sprzeczności z cytowanym art. 14a rozporządzenia Rady nr 2075/92, zmienionym w szczególności rozporządzeniem nr 1636/98.
Rząd włoski twierdzi również, że spornego ustalenia ceny wykupu nie może uznać za uzasadnione, a tym bardziej za zgodne z prawem, w świetle powodów wskazanych w motywie trzecim rozporządzenia nr 1809/2004, zgodnie z którym: "Dla wykupu tytułem zbioru w roku 2004 należy ustalić cenę wykupu odpowiadającą minimalnemu poziomowi pomocy, jaką rolnik będzie mógł otrzymać w systemie dopłaty bezpośredniej ustalonej przez rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. [...]. Ponadto, wobec uruchamiania systemu dopłat jednorazowych, należy skrócić do minimum okres płatności cen wykupu." Wskazuje on w tym względzie, że postanowienia rozporządzenia nr 2075/92 nie zostały uchylone dla roku, o którym mowa w skardze (ani roku 2005) i że wobec tego Komisja nie była upoważniona do ustalenia ceny wykupu na całkowicie odmiennej podstawie prawnej niż ta, na której powinna była się oprzeć podejmując działania oraz w celach całkowicie odmiennych i sprzecznych w stosunku do tych, które, na podstawie rozporządzenia Rady nr 2075/92, powinny były uzasadnić jej przyjęcie.
Rząd włoski wskazuje ponadto na brak uzasadnienia zaskarżonego aktu, zarówno w zakresie ustalenia jednolitej ceny wykupu dla wszystkich producentów z pominięciem poszczególnych odmian produkowanego tytoniu, jak i w zakresie ustalenia ceny w wysokości kwoty równej 40 % premii oraz na sprzeczności między treścią art. 1 zaskarżonego rozporządzenia, uzasadnieniem przedstawionym w motywie trzecim oraz powodami wskazanymi w motywie drugim.
______
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2075/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego (Dz.U. L 215, z 30.07.1992, str. 70)
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.69.25/1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawa T-14/05: Skarga wniesiona w dniu 12 stycznia 2005 r. przez Republikę Włoską przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. |
| Data aktu: | 19/03/2005 |
| Data ogłoszenia: | 19/03/2005 |