united kingdom
ukraine

Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa nr C 7/2005 (ex NN 80/2004) - Działalność priorytetowa - Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - SŁOWENIA

Pomoc państwa nr C 7/2005 (ex NN 80/2004) - Działalność priorytetowa

Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 63/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2005 r.)

Za pośrednictwem pisma z dnia 2 lutego 2005 r., zamieszczonego w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowenię o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Wspólnot Europejskich

DG ds. Konkurencji, Kancelaria ds. Pomocy Państwa

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Słowenii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

TEKST STRESZCZENIA

1.

PROCEDURA

Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 1 października 2003 r., władze Słowenii przedłożyły program dotyczący odzyskania kosztów amortyzacyjnych w elektrowniach w Republice Słowenii w ramach tymczasowej procedury, o której mowa w ust. 3 lit. c) akapit pierwszy załącznika IV do Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej. Zgłoszenie to zostało zarejestrowane, jako wniosek o pomoc państwa pod numerem SI 7/03.

W trakcie wymiany listów okazało się, że dwie elektrownie, które zostały wymienione w krótkim opisie zgłoszonych środków skorzystały z innego programu pomocy państwa. Ten program pomocy państwa (zwany dalej "programem") został zarejestrowany przez Komisję w dniu 6 grudnia 2004 r. pod numerem NN 80/03. Niniejsza decyzja dotyczy tylko pomocy państwa nr NN 80/04.

2.

OPIS PROGRAMU

Program działalności priorytetowej wspiera trzy typy producentów energii elektrycznej: producentów, którzy korzystają z odnawialnych źródeł energii, tych, którzy wykorzystują skuteczne technologie elektrociepłownicze oraz część elektrowni cieplnej w Trbovlje. Producenci ci są znani jako "producenci kwalifikowani".

Operatorzy sieci energetycznych mają obowiązek zakupu energii elektrycznej wytworzonej przez producentów kwalifikowanych po stałej cenie ustalonej przez państwo, kształtującej się powyżej ceny rynkowej. Producenci kwalifikowani mogą również zdecydować o sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej na rynek. W takim przypadku producenci otrzymają premię równą różnicy pomiędzy ceną rynkową a ceną, którą otrzymaliby w ramach zobowiązania do zakupu.

3.

ANALIZA PROGRAMU

Komisja początkowo stwierdziła, że wsparcie to stanowiło pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, ponieważ spełnione zostały cztery łączne kryteria właściwej definicji. Następnie Komisja uznała, że pomoc ta została przyznana bezprawnie, jako że ma ona zastosowanie po dacie przystąpienia, została wprowadzona bez zgody Komisji i zgodnie z Traktatem o Przystąpieniu nie może kwalifikować się jako pomoc istniejąca.

Komisja następnie zbadała, czy pomoc tę można uznać za zgodną z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Po pierwsze, Komisja przeanalizowała pomoc w świetle wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dla celów ochrony środowiska(1). Powyższa analiza każe wątpić w zgodność udzielonej pomocy z wyżej wspomnianymi wytycznymi, w szczególności odnośnie do definicji producentów korzystających z odnawialnych źródeł energii, produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu oraz poziomu pomocy w porównaniu do rzeczywistych kosztów dodatkowych poniesionych przez producentów.

Po drugie, Komisja przeanalizowała pomoc w świetle wytycznych Wspólnoty dotyczących metod analizy pomocy państwa związanej z kosztami amortyzacyjnymi(2). Powyższa analiza każe wątpić w zgodność pomocy z tymi metodami. W szczególności Komisja nie była w stanie ustalić, czy pomoc ta została obliczona w sposób, który umożliwia danej elektrowni przeprowadzenie takiego obliczenia, według wyżej wspomnianych metod.

Po trzecie, Komisja przeanalizowała pomoc jako odszkodowanie z tytułu opłat związanych z usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. Powyższa analiza każe wątpić w zgodność pomocy, ponieważ dla większości beneficjantów Komisja nie była w stanie wystarczająco precyzyjnie określić rodzaju usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, za które beneficjenci byli odpowiedzialni, a w przypadku jedynego beneficjanta, dla którego usługi można precyzyjnie zdefiniować, Komisja nie była w stanie ocenić proporcjonalnego odszkodowania.

Komisja ma również wątpliwości, czy pomoc finansowana przez opłaty parafiskalne jest zgodna z art. 25 i art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Uwzględniając powyższe uwagi Komisja uważa, że istnieją wątpliwości, czy środek ten może zostać uznany za zgodny ze wspólnym rynkiem. Komisja zdecydowała się zatem wszcząć procedurę określoną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

______

(1) Dz.U. C 37 z 3.2.2001, str. 3.

(2) Przyjęte przez Komisję w dniu 26 lipca 2001 r. Wytyczne te są dostępne na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://europa.eu.int/comm/competition/state_aid/legislation/ stranded_costs/en.pdf. Przekazane Państwom Członkowskim pismem SG(2000) D/290869 z dnia 8 sierpnia 2000 r.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.63.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa nr C 7/2005 (ex NN 80/2004) - Działalność priorytetowa - Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 15/03/2005
Data ogłoszenia: 15/03/2005