Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa C 44/2004 (ex SI 1/2003) & C 47/2004 (ex N 402/2004) - Redukcja obciążenia środowiska emisją CO2 oraz jej zmiany - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - SŁOWENIA

Pomoc państwa C 44/2004 (ex SI 1/2003) & C 47/2004 (ex N 402/2004) - Redukcja obciążenia środowiska emisją CO2 oraz jej zmiany

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 46/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2005 r.)

Za pośrednictwem pisma z dnia 14 grudnia 2004 r., zamieszczonego w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowenię o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Wspólnot Europejskich

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji, Kancelaria ds. Pomocy Państwa

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Słowenii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

TEKST STRESZCZENIA

1.
Procedura

Od 2002 r. pewne kategorie firm korzystały z ulgi lub zwolnienia podatkowego na podstawie regulacji krajowego podatku od emisji CO2 w Słowenii. Schemat podatkowy został zarejestrowany przez Komisję jako sprawa SI 1/2003, jednak nie został włączony do istniejącej listy pomocy zawartej w Traktacie o Przystąpieniu.

W międzyczasie władze Słowenii zdecydowały się na zmianę istniejącego systemu. Nowy projekt ustawodawczy miałby zastąpić istniejący system z dniem 1 stycznia 2005 r. i został zarejestrowany przez Komisję jako sprawa N 402/2004.

Ze względu na fakt, że projekt ustawodawczy wprowadziłby tylko kilka zmian do istniejącego systemu podatkowego dotyczącego emisji CO2 pozostawiając tym samym większość aktu w niezmienionej postaci, Komisja zdecydowała się na objęcie jedną decyzją zarówno środków dotyczących obecnego systemu ulg podatkowych jak i wspomnianego projektu ustawodawczego.

Niniejsza decyzja dotyczy wyłącznie okresu od 1 maja 2004 r. tj. daty przystąpienia Słowenii do UE.

2.
Opis środków

SI 1/2003:

Obecne ustawodawstwo Słowenii przewiduje ulgę w podatku od emisji CO2 m.in. dla instalacji emitujących co najmniej średnio 10 t CO2 rocznie w okresie od 1986 r. do 1998 r.

Wysokość ulgi wynosi od 50 do 100 % należnego podatku od wszystkich beneficjentów, jednakże dla grzewczych materiałów izolacyjnych, elektrownii, instalacji transportujących gaz ziemny, instalacji grzewczych przewidziany jest inny poziom ulgi. Wysokość ulgi zmniejsza się w wymiarze 8 % rocznie do końca okresu objętego schematem (31 grudnia 2009 r.).

N 402/2004:

Nowy system zwolnień podatkowych miałby zlikwidować warunek przewidujący, że tylko podmioty gospodarcze z siedzibą w Słowenii w okresie od 1986 r. do 1998 r. mogą korzystać z ulgi, poszerzając tym samym przywilej podatkowy na wszystkie podmioty gospodarcze emitujące rocznie co najmniej 10 t CO2. Wprowadzane zmiany miałyby również zlikwidować pewne kategorie beneficjentów.

Niemniej jednak, system stopniowego zmniejszania wysokości ulg podatkowych do grudnia 2009 r. dla podmiotów gospodarczych emitujących co najmniej 10 t CO2 rocznie oraz dostarczających energię elektryczną dla sieci przekazowych wysokiego napięcia, nawet w wypadku gdy podmioty te pozostają mało aktywne ekonomicznie w sektorze energetycznym, nie mają zawartych porozumień dotyczących środowiska, oraz nie są objęci żadnym handlowym schematem emisyjnym, pozostaje bez zmian.

3.
Ocena środków

Pozwolenie na wprowadzenie ulg w zharmonizowanych podatkach ekologicznych może być udzielone przez Komisję na podstawie art. 49 i 51 wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska oraz na podstawie wymogów dyrektywy Rady 2003/96 z dnia 27 października 2003 r. w sprawie opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.

Na podstawie informacji dostarczonych przez władze Słowenii dotyczących istniejącego ustawodawstwa (sprawa SI 1/2003), zgodność wspomnianych środków z regulacjami prawnymi przedstawionymi powyżej jest wątpliwa.

Co więcej, warunek przyznania ulgi podatkowej na podstawie ogólnego kryterium siedziby działalności firm w okresie od 1986 r. do 1998 r., która musiałaby znajdować się w Słowenii, mogłaby doprowadzić do pośredniego naruszenia art. 43 Traktatu WE dotyczącego swobody przedsiębiorczości. Jest w rzeczywistości wysoce prawdopodobne, że wszyscy bądź znakomita większość beneficjentów składałaby się z firm słoweńskich ze względu na wybór okresu działalności decydującego o przyznaniu ulgi.

Jeśli chodzi o nowe ustawodawstwo (sprawa N402/2004), zgodność ulgi podatkowej dla podmiotów gospodarczych, które są mało aktywne ekonomicznie w sektorze energetycznym i nie mają zawartych porozumień dotyczących środowiska, z dyrektywą w sprawie opodatkowania energii elektrycznej wydaje się być wątpliwa.

4.
Wniosek

Komisja wszczyna formalną procedurę dochodzenia zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w stosunku do powyżej przedstawionych środków zawartych w schematach SI 1/2003 oraz N 402/2004. Należy zauważyć, że pewne części schematów, wyszczególnione w liście Komisji do przedmiotowego Państwa Członkowskiego, nie stanowią pomocy państwa w znaczeniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE, podczas gdy inne uznane są za pomoc zgodną ze wspólnym rynkiem.

Komisja wzywa Republikę Słowenii do dostarczenia wszelkich informacji, które mogą pomóc w ocenie przedmiotowego środka.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do dostarczenia uwag w ciągu jednego miesiąca od dnia odpowiedniej publikacji.

TEKST LISTU

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.46.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa C 44/2004 (ex SI 1/2003) & C 47/2004 (ex N 402/2004) - Redukcja obciążenia środowiska emisją CO2 oraz jej zmiany - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 22/02/2005
Data ogłoszenia: 22/02/2005