Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr C 26/2004 (ex NN 38/2004) - Pomoc państwa na rzecz Schneider Technologies AG - Wezwanie do przedstawienia uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa nr C 26/2004 (ex NN 38/2004)

Pomoc państwa na rzecz Schneider Technologies AG

Wezwanie do przedstawienia uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 46/04)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2005 r.)

Pismem z dnia 14 lipca 2004 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu procedury dotyczącej wyżej wspomnianej pomocy określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zainteresowane strony mogą przedstawiać swoje uwagi na temat środków pomocy, odnośnie których Komisja wszczyna procedurę, w terminie jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane do wiadomości władz niemieckich. Zainteresowane strony przedstawiające uwagi mają prawo zażądać na piśmie poufnego traktowania ich tożsamości, podając powody żądania.

STRESZCZENIE PISMA DO RZĄDU NIEMIECKIEGO

Opis

Dnia 19 marca 2003 r. wystosowano zażalenie do Komisji, wyliczające szereg domniemanych środków pomocowych na rzecz Schneider Technologies AG (do roku 2000 zwanej Schneider Rundfunkwerke AG, dalej zwanej "Schneider AG").

Przedmiotowe przedsiębiorstwo, Schneider AG

Schneider AG jest niemieckim producentem elektronicznych artykułów konsumpcyjnych. Jej zróżnicowany asortyment wyrobów, takich jak radia, komputery osobiste i magnetofony został, w wyniku restrukturyzacji przeprowadzonej w 1993 r., ograniczony wyłącznie do telewizorów kolorowych. Od początku lat 90. spółka weszła na drogę rozwoju ambitnej technologii laserowej, która wymaga ogromnych inwestycji, a przynosi jedynie potencjalne zyski. Od 2000 r. do 2002 r. dwa główne obszary działalności przegrupowano i skoncentrowano w dwóch filiach, będących spółkami w pełni zależnymi od Schneider AG: Schneider Electronics AG i Schneider Laser Technologies AG. W marcu 2002 r. wszczęto dwa odrębne postępowania upadłościowe w stosunku do Schneider AG oraz jej dwóch spółek zależnych.

W trakcie tych postępowań, sprzedano aktywa oraz różne znaki handlowe Schneider AG i Schneider Electronics AG w ramach "transakcji sprzedaży aktywów" chińskiej firmie elektronicznej TCL. Aktywa, patenty i pracowników Schneider Laser Technologies AG przeniesiono do nowej spółki (Auffanggesellschaft) będącej w 60 % własnością Jenoptik, Laser, Optik, Systeme GmbH (LOS) a w 40 % stanowiącej masę upadłościową Schneider Laser Technologies AG.

Instytucje przypuszczalnie przyznające pomoc państwa

Pierwszym domniemanym dostawcą pomocy jest kontrolowany przez państwo bank Förderbank Bayern (LfA). Drugą państwową organizacją przypuszczalnie przyznającą dotacje dla Schneider AG jest Bayerische Forschungsstiftung (Bawarski Fundusz Badawczy).

Środki finansowe w porządku chronologicznym

Strona powodowa wniosła zarzut udzielenia bezprawnej pomocy Schneider AG w ramach następujących środków:

1) Pożyczka w kwocie 5,1 mln EUR (10 mln DM ) przyznana Schneider AG w 1993 r. przez LfA;

2) Dotacja w kwocie 9.050.121,88 EUR udzielona Schneider AG przez Bawarski Fundusz Badawczy w okresie 1995-1999;

3) Zakup przez LfA 250.000 akcji Schneider AG i jej uczestnictwo w podwyższeniu kapitału w kwocie 23 mln EUR (45 mln DM ) we wrześniu i październiku 1998 r.;

4) Wynagrodzenie w kwocie [...](*) wypłacone stronie powodowej przez LfA w listopadzie 1999 r. w zamian za rezygnację z prawa do odszkodowania (Nachbesserungsrecht) przysługującego stronie powodowej. Strona powodowa przypuszczalnie była zobowiązana do przekazania kwoty odszkodowania Schneider AG w formie pożyczki, stąd pozew dotyczył pomocy udzielonej pośrednio Schneider AG przez LfA;

5) Trzy pożyczki udzielone Schneider AG w 1999 r. i 2000 r. przez LfA w łącznej wysokości 12,8 mln EUR.

Ocena

Fakt istnienia pomocy

Komisja uznała, że środki nr 1, 3 i 4 nie stanowią środków pomocy państwa lub są zgodne ze wspólnym rynkiem.

Informacje dotyczące innych środków z LfA

W okresie od września 1999 r. do lutego 2000 r. LfA udzieliła trzech pożyczek Schneider AG: 2,1 mln EUR i 5,1 mln EUR we wrześniu 1999 r. oraz 5,6 mln EUR w lutym 2000 r. Niemcy argumentowały, że celem tych trzech pożyczek było zapewnienie utrzymania linii kredytowej w wysokości 31 mln EUR przyznanej przez konsorcjum banków prywatnych. Oprocentowanie pożyczek LfA było wyższe lub równe oprocentowaniu stosowanemu przez to konsorcjum oraz wyższe niż stopa referencyjna Komisji. Następnie, w trakcie postępowania upadłościowego Schneider AG, LfA wystąpiła z roszczeniem o zapłatę zaległych kwot pożyczek. Jak wspomniano powyżej, w momencie przyznania wymienionych trzech pożyczek cena akcji była wysoka i Lehman Brothers zakupiła [...] akcji Schneider AG od LfA. Wskazuje to na utrzymujące się zainteresowanie rynku spółką Schneider AG w owym czasie. Dwa kolejne podwyższenia kapitału pod koniec 1999 r. i na początku 2000 r., w których Lehman Brothers uczestniczył jako jedyny lub wiodący inwestor, także uzasadniają zdanie Niemiec, że trzy pożyczki spełniają kryteria określone dla inwestora w gospodarce rynkowej. Mimo to, niezbędne są dalsze informacje od Niemiec w celu dokonania pełnej oceny.

Zdaniem Niemiec, pod koniec 1999 r. i na początku 2000 r. w Schneider AG przeprowadzono dwie akcje podwyższenia kapitału o kwoty 25 mln EUR i 46 mln EUR. Pierwsza została przeprowadzona samodzielnie przez Lehman Brothers i ta spółka była wiodącym inwestorem także w drugim podwyższeniu kapitału, w którym uczestniczyli inwestorzy prywatni oraz LfA. Strona powodowa kwestionuje te kwoty twierdząc, że łączna kwota podwyższenia kapitału przez Lehman Brothers w okresie od września 1999 r. do lutego 2000 r. wyniosła jedynie 2,3 mln EUR. W związku z powyższym, niezbędne są dalsze informacje od Niemiec dotyczące dokładnej kwoty i okoliczności towarzyszących wspomnianym podwyższeniom kapitału.

Informacje dotyczące dotacji z Bawarskiego Funduszu Badawczego

Dotacja na badania i rozwój w dziedzinie technologii laserowej została udzielona Schneider AG w ramach dwóch odrębnych środków: 6.498.468,68 EUR w okresie 1995-1997 i 2.551.653,20 w latach 1997-1999. Komisja nie otrzymała powiadomienia o tych środkach, dlatego mogą one być uważane za pomoc bezprawną. Niemniej jednak, w 2001 r. Komisja zatwierdziła program w zakresie technologii zaawansowanych(1) na okres 2001-2005. W celu oceny zgodności tej pomocy z art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE poprzez analogię do tego programu, niezbędne są dalsze informacje.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie udzielona pomoc podlega zwrotowi przez jej beneficjenta.

______

(*) Informacja poufna.

(1) Dz.U. C 185 z 30.6.2001, str. 58. Pomoc nr: N 124/01 - DE - program w zakresie badań i rozwoju "Zaawansowane technologie na 21 wiek".

TEKST PISMA

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.46.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr C 26/2004 (ex NN 38/2004) - Pomoc państwa na rzecz Schneider Technologies AG - Wezwanie do przedstawienia uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 22/02/2005
Data ogłoszenia: 22/02/2005