Wspólne stanowisko w celu przyjęcia rozporządzenia (WE) nr …/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia … zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin, przemieszczających się we Wspólnocie oraz rozporządzenie (EWG) nr 574/72 w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.

WSPÓLNE STANOWISKO (WE) NR 7/2005
przyjęte przez Radę dnia 15 listopada 2004 r.
w celu przyjęcia rozporządzenia (WE) nr .../2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia ... zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin, przemieszczających się we Wspólnocie oraz rozporządzenie (EWG) nr 574/72 w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71

(2005/C 38 E/02)

(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2005 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 42 oraz 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy dokonać określonych zmian w rozporządzeniach (EWG) nr 1408/71(3) oraz (EWG) nr 574/72(4), w celu uwzględnienia ostatnich zmian w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, ułatwienia stosowania tych rozporządzeń oraz odzwierciedlenia zmian w ustawodawstwach Państw Członkowskich dotyczących zabezpieczenia społecznego.

(2) W celu uwzględnienia ostatnich zmian w orzecznictwie, należy wyciągnąć wnioski z wyroków, w szczególności

w sprawach: Johann Franz Duchon przeciwko Pensions-versicherungsanstalt der Angestellten(5) oraz Office national de l'emploi przeciwko Calogero Spataro(6).

(3) Wyroki w sprawach Friedrich Jauch przeciwko Pensions-versicherungsanstalt der Arbeiter oraz Ghislain Leclere i Alina Deaconescu przeciwko Caisse nationale des prestations familiales(7) dotyczące klasyfikacji specjalnych świadczeń pieniężnych o charakterze nieskładkowym wymagają, ze względów bezpieczeństwa prawnego, aby dwa kumulatywne kryteria, które bierze się pod uwagę, zostały określone w taki sposób, aby takie świadczenia mogły odpowiadać tym z załącznika IIa do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71. Stanowi to podstawę do wprowadzenia zmian w załączniku, z uwzględnieniem zmian legislacyjnych dokonanych w Państwach Członkowskich mających wpływ na tego typu świadczenia, które podlegają szczególnej koordynacji z uwagi na ich mieszany charakter. Ponadto ważne jest, aby określić przepisy przejściowe dotyczące świadczenia, które było przedmiotem wyroku w sprawie Jauch w celu ochrony praw beneficjentów.

(4) Na podstawie orzecznictwa dotyczącego związków pomiędzy rozporządzeniem (EWG) nr 1408/71 i przepisami porozumień dwustronnych w zakresie zabezpieczenia społecznego, konieczne jest dokonanie przeglądu załącznika III do tego rozporządzenia. Pozycje w części A załącznika III znajdują uzasadnienie tylko w dwóch przypadkach: jeżeli są bardziej korzystne dla pracowników migrujących(8) lub jeżeli odnoszą się do szczególnych i wyjątkowych sytuacji, zwykle związanych z okolicznościami o charakterze historycznym. Ponadto nie należy akceptować pozycji w części B, chyba że wyjątkowe i obiektywne sytuacje uzasadniają odstępstwo od art. 3 ust. 1 tego rozporządzenia oraz art. 12, 39, i 42 Traktatu(9).

(5) W celu ułatwienia stosowania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 powinny istnieć określone przepisy odnoszące się, z jednej strony, do urzędników służby cywilnej i personelu równorzędnego oraz, z drugiej strony, członków personelu drogowego lub latającego przedsiębiorstwa dokonującego międzynarodowych przewozów osób lub towarów koleją, drogą lądową, powietrzną lub rzeczną, oraz również w celu zdefiniowania sposobów określania średniej kwoty branej pod uwagę w kontekście art. 23 tego rozporządzenia.

(6) Przegląd załącznika IIa do rozporządzenia (EWG) 1408/71 doprowadzi do usunięcia niektórych istniejących pozycji oraz, z uwzględnieniem zmian legislacyjnych w niektórych Państwach Członkowskich, do wprowadzenia pewnych nowych pozycji. W ostatnim przypadku dane Państwa Członkowskie rozważą potrzebę dokonania ustaleń przejściowych lub rozwiązań dwustronnych, tak aby uwzględnić sytuację osób, których prawa nabyte mogą zostać naruszone w konsekwencji tych działań,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1408/71 wprowadza się następujące zmiany:

1.
W art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 skreśla się wyrazy "zamieszkujące na terytorium jednego z Państw Członkowskich";

b) W ust. 3 skreśla się wyrazy "oraz postanowienia porozumień zawartych na podstawie art. 8 ust. 1".

2.
.Artykuł 4 ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a Niniejszy artykuł stosuje się do specjalnych świadczeń pieniężnych o charakterze nieskładkowym przewidzianych w ramach ustawodawstwa, które z uwagi na jego zakres podmiotowy, cele i/lub warunki nabycia uprawnienia posiada cechy zarówno ustawodawstwa dotyczącego zabezpieczenia społecznego, o którym mowa w ust. 1, jak również pomocy społecznej.".

"Specjalne świadczenia pieniężne o charakterze nieskładkowym" oznacza świadczenia, które:

a) są przeznaczone na zapewnienie:

i) uzupełniającego, zastępczego lub dodatkowego ubezpieczenia od ryzyk objętych działami zabezpieczenia społecznego, o których mowa w ust. 1, które zagwarantują zainteresowanym osobom dochód na poziomie minimum egzystencji uwzględniający sytuację gospodarczą i społeczną w zainteresowanym Państwie Członkowskim; albo

ii) wyłącznie szczególnej ochrony niepełnosprawnym, ściśle powiązanej z otoczeniem społecznym takiej osoby w zainteresowanym Państwie Członkowskim; oraz

b) jeżeli finansowanie pochodzi wyłącznie z obowiązkowego opodatkowania przeznaczonego na pokrycie ogólnych wydatków publicznych, a warunki przyznawania i ustalania wysokości świadczeń nie są uzależnione od jakiegokolwiek składki ze strony beneficjenta. Jednakże świadczeń zapewnianych w celu uzupełnienia świadczenia składkowego nie uważa się wyłącznie z tego powodu za świadczenia składkowe; oraz

c) są wymienione w załączniku IIa.

3.
Artykuł 7 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) określone postanowienia konwencji o zabezpieczeniu społecznym, do których Państwa Członkowskie przystąpiły przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia pod warunkiem, że są one korzystniejsze dla beneficjentów lub jeśli wynikają ze szczególnych okoliczności o charakterze historycznym, a ich skutek jest ograniczony w czasie, o ile postanowienia te są wymienione w załączniku III.".

4.
Artykuł 9a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9a

Przedłużenie okresu referencyjnego

Jeżeli ustawodawstwo Państwa Członkowskiego uzależnia uznanie prawa do świadczenia od przebycia minimalnego okresu ubezpieczenia w określonym czasie poprzedzającym zdarzenie objęte ubezpieczeniem (okres referencyjny) oraz stanowi, że okresy wypłacania świadczeń zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa Członkowskiego lub okresy poświęcone wychowywaniu dziecka na terytorium tego Państwa Członkowskiego przedłużają ten okres referencyjny, to okresy, w których renty inwalidzkie lub emerytury lub też świadczenia z tytułu choroby, bezrobocia, wypadku przy pracy lub chorób zawodowych wypłacane były zgodnie z ustawodawstwem innego Państwa Członkowskiego oraz okresy poświęcone wychowywaniu dziecka na terytorium innego Państwa Członkowskiego, także przedłużają wymieniony okres referencyjny.".

5.
W art. 10a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przepisów art. 10 i tytułu III nie stosuje się do specjalnych świadczeń pieniężnych o charakterze nieskładkowym, o których mowa w art. 4 ust. 2a. Osoby, do których stosuje się niniejsze rozporządzenie, otrzymują te świadczenia wyłącznie na terytorium Państwa Członkowskiego, w którym zamieszkują oraz zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, pod warunkiem że świadczenia te są wymienione w załączniku IIa. Świadczenia wypłacane są przez instytucję miejsca zamieszkania oraz na jej koszt.".

6.
W art. 23 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"2a. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w przypadku, gdy ustawodawstwo stosowane przez właściwą instytucję przewiduje szczególny okres referencyjny i okres ten jest zbieżny, w odpowiednim przypadku, z okresami, w pełni lub częściowo, przebytymi przez osobę zainteresowaną zgodnie z ustawodawstwem jednego lub kilku Państw Członkowskich.".

7.
Skreśla się artykuł 35 ust. 2.
8.
Skreśla się artykuł 69 ust. 4.
9.
Dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 95f

Przepisy przejściowe dotyczące sekcji I załącznika II, w rubrykach »D. NIEMCY« i »R. AUSTRIA«.

1. Sekcja I załącznika II, w rubrykach »D. NIEMCY« i »R. AUSTRIA«, zmieniona rozporządzeniem (WE) nr.../2005

Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia ... zmieniającym

rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie oraz (EWG) nr 574/72 w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71(*), nie powoduje nabycia uprawnienia za okres przed dniem 1 stycznia 2005 r.

2. Każdy okres ubezpieczenia oraz, w odpowiednim przypadku, każdy okres zatrudnienia, prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub zamieszkania, przebyty zgodnie z ustawodawstwem Państwa Członkowskiego przed dniem 1 stycznia 2005 r. jest uwzględniany przy określaniu praw nabytych zgodnie z postanowieniami niniejszego rozporządzenia.

3. Z zastrzeżeniem przepisów ust. 1, prawo nabywa się na mocy niniejszego rozporządzenia nawet jeśli odnosi się ono do zdarzenia, które nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2005 r.

4. Każde świadczenie, które nie zostało przyznane lub zostało zawieszone ze względu na obywatelstwo lub miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej zostaje przyznane lub przywrócone, na jej wniosek, od dnia 1 stycznia 2005 r., pod warunkiem, że prawa do świadczeń przyznanych uprzednio nie spowodowały wypłaty świadczeń w formie zryczałtowanej.

5. Prawa osób, którym przyznano emeryturę lub rentę przed dniem 1 stycznia 2005 r., mogą, na ich wniosek, zostać ponownie rozpatrzone, z uwzględnieniem postanowień niniejszego rozporządzenia. Przepis ten stosuje się również do innych świadczeń określonych w art. 78.

6. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 4 lub w ust. 5, zostaje przedłożony w terminie dwóch lat od dnia 1 stycznia 2005 r., prawa nabyte na mocy niniejszego rozporządzenia stają się skuteczne, począwszy od tej daty, i nie można powoływać się wobec osób zainteresowanych na przepisy ustawodawstw któregokolwiek Państwa Członkowskiego dotyczące utraty lub przedawnienia praw.

7. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 4 lub 5, zostaje złożony po upływie dwuletniego terminu rozpoczynającego się po dniu 1 stycznia 2005 r., prawa, które nie zostały utracone lub przedawnione, stają się skuteczne od daty złożenia wniosku, z wyjątkiem sytuacji, gdy zastosowanie mają korzystniejsze przepisy ustawodawstwa któregokolwiek Państwa Członkowskiego.

Artykuł 95g

Przepisy przejściowe dotyczące usunięcia z załącznika IIa pozycji o austriackim zasiłku opiekuńczym (Pflege-geld).

W przypadku wniosków dotyczących zasiłków opiekuńczych zgodnie z austriacką ustawą federalną (Bundespflege-geldgesetz) złożonych nie później niż dnia 8 marca 2001 r. na podstawie art. 10a ust. 3 niniejszego rozporządzenia, przepis ten stosuje się dopóki beneficjent zasiłku opiekuńczego nadal zamieszkuje w Austrii po dniu 8 marca 2001 r.

______

(*) Dz.U. L ..."

10.
W załącznikach II, IIa, III, IV i VI wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

W rozporządzeniu (EWG) nr 574/72 wprowadza się następujące zmiany:

1.
W art. 4 skreśla się ust. 11.
2.
Dodaje się następujący artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 10c

Formalności przewidziane w przypadku gdy art. 13 ust. 2 lit. d) tego rozporządzenia stosuje się do urzędników służby cywilnej i osób o równorzędnym statusie.

Do celów stosowania art. 13 ust. 2 lit. d), instytucja wyznaczona przez właściwe władze danego Państwa Członkowskiego, którego ustawodawstwo stosuje się, wydają zaświadczenie stwierdzające, że urzędnik służby cywilnej lub członek personelu równorzędnego podlega jego ustawodawstwu.".

3.
W art. 12 lit. a wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Zasady mające zastosowanie do osób, o których mowa w art. 14 ust. 2 i 3, art. 14a ust. 2-4 i art. 14 lit. c) rozporządzenia, które zwykle są zatrudnione lub prowadzą działalność na własny rachunek na terytorium dwóch lub więcej Państw Członkowskich.";

b) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Do celów stosowania art. 14 ust. 2 i 3, art. 14 lit.a) ust. 2-4 oraz art. 14 lit. c) rozporządzenia, stosuje się następujące zasady:";

c) dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Jeżeli, zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. a) rozporządzenia, osoba, która należy do personelu drogowego lub latającego międzynarodowego przedsiębiorstwa przewozowego, podlega ustawodawstwu Państwa Członkowskiego, na którego terytorium znajduje się zarejestrowana siedziba lub miejsce prowadzenia działalności lub oddział lub stałe miejsce prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, które ją zatrudnia, lub tam gdzie zamieszkuje i jest przeważnie zatrudniona, instytucja wyznaczona przez właściwe władze tego Państwa Członkowskiego wydaje zainteresowanej osobie zaświadczenie stwierdzające, że podlega on jego ustawodawstwu.";

4.
skreśla się art. 32a.
5.
W załącznikach wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1 ust. 9, dotyczący art. 95f rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, załącznik I, punkty 1 lit. a) oraz 1 lit. b) i załącznik II, punkty 2 i 4 stosuje się od dnia 1 stycznia 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia ...

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
......
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 80 z 30.3.2004, str. 118.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. C 102 E z 28.4.2004, str. 804), wspólne stanowisko Rady z dnia 15 listopada 2004 i stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia ... (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 149 z 5.7.1971, str. 2. Rozporządzenie zaktualizowane rozporządzeniem (WE) nr 118/97 (Dz.U. L 28 z 30.1.1997, str. 1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 631/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 100 z 6.4.2004) i uchylone ze skutkiem od daty wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (WE) nr 883/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 166 z 30.4.2004, str. 1). Rozporządzenie zostanie uchylone z dniem zastosowania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 166 z 30.4.2004, str. 1).

(4) Dz.U. L 74 z 27.3.1972, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 631/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 100 z 6.4.2004, str. 1).

(5) Wyrok z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie C-290/00 Rec. 2002 str. I-3567.

(6) Wyrok z dnia 13 czerwca 1996 r. w sprawie C-170/95 Rec. 1996 str. I-2921.

(7) Wyrok z dnia 8 marca 2001 r. w sprawie C-215/99 Rec. 2001 str. I-1901 oraz z dnia 31 maja 2001 r. w sprawie C-43/99 Rec. 2001 str. I-4265.

(8) Zasada najwyższego uprzywilejowania została przywołana przez ETS w jego wyrokach z dnia 7 lutego 1991 r. w sprawie C-227/89 Rec. 1991 str. I-323; z dnia 9 listopada 1995 r. w sprawie C-475/93 Rec. 1995 str. I-3813; z dnia 9 listopada 2000 r. w sprawie C-75/99 Rec 2000 str. I-9399 oraz z dnia 5 lutego 2002 r. w sprawie C-277/99 Rec. str. I-1261.

(9) Wyrok z dnia 30 kwietnia 1996 r. w sprawie C-214/94 Rec. 1996 str. I-2253;

Wyrok z dnia 30 kwietnia 1996 r. w sprawie C-308/96 Rec. 1996 str. I-2097;

Wyrok z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie C-55/00 Rec. 2002 str. I-413.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załącznikach do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 wprowadza się następujące zmiany:

1. W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) w sekcji I, w rubryce "D. NIEMCY", tekst zastępuje się wyrazami: "nie dotyczy";

b) w sekcji I, w rubryce "R. AUSTRIA", tekst zastępuje się wyrazami: "nie dotyczy";

c) w sekcji II wprowadza się następujące zmiany:

i) w rubryce "G. HISZPANIA" wyraz "Żadne" zastępuje się tekstem:

"Świadczenia porodowe (jednorazowe świadczenia pieniężne z tytułu urodzenia trzeciego dziecka i kolejnych dzieci oraz jednorazowe świadczenia pieniężne w przypadku porodu mnogiego)";

ii) w rubryce "H. FRANCJA" tekst otrzymuje brzmienie:

"Świadczenie z tytułu urodzenia lub przysposobienia dziecka (świadczenie wczesnego dzieciństwa)";

iii) w rubryce "W. FINLANDIA" tekst otrzymuje brzmienie:

"Pakiet macierzyński, macierzyńskie świadczenie zryczałtowane i pomoc w formie ryczałtu przewidziane w celu rekompensaty kosztów przysposobienia międzynarodowego zgodnie z ustawą o świadczeniach macierzyńskich";

d) w sekcji III w rubryce "D. NIEMCY" skreśla się pkt b).

2. Załącznik IIa zastępuje się tekstem zawierającym niezmienione pozycje określone w Akcie Przystąpienia z 2003 r.:

"Załącznik IIa

SPECJALNE ŚWIADCZENIA PIENIĘŻNE O CHARAKTERZE NIESKŁADKOWYM

Artykuł 10 lit. a)

A. BELGIA

a) zasiłek zastępujący dochody (ustawa z dnia 27 lutego 1987 r.);

b) dochód gwarantowany dla osób starszych (ustawa z dnia 22 marca 2001 r.);

B. REPUBLIKA CZESKA

Zasiłek socjalny (ustawa o państwowej pomocy społecznej nr 117/1995 Sb.).

C. DANIA

Wydatki na mieszkanie dla rencistów i emerytów (ustawa w sprawie dla osób mieszkających samotnie, tekst jednolity w ustawie nr 204 z dnia 29 marca 1995 r.).

D. NIEMCY

Dochody zapewniające utrzymanie na poziomie podstawowym osobom starszym oraz osobom z ograniczoną zdolnością zarobkowania, na podstawie rozdziału 4 księgi XII kodeksu społecznego.

E. ESTONIA

a) zasiłek dla osób dorosłych niepełnosprawnych (ustawa z dnia 27 stycznia 1999 r. o świadczeniach socjalnych dla osób niepełnosprawnych);

b) państwowy zasiłek dla bezrobotnych (ustawa z dnia 1 października 2000 r. o ochronie socjalnej osób bezrobotnych);

F. GRECJA

Świadczenia specjalne dla osób starszych (ustawa 1296/82).

G. HISZPANIA

a) gwarancja dochodu minimalnego (ustawa nr 13/82 z dnia 7 kwietnia 1982 r.);

b) świadczenia pieniężne z tytułu pomocy osobom starszym i inwalidom niezdolnym do pracy (dekret królewski nr 2620/81 z dnia 24 lipca 1981 r.);

c) nieskładkowe renty inwalidzkie i emerytury określone w art. 38 ust. 1 jednolitego tekstu ustawy powszechnej w sprawie zabezpieczenia społecznwgo, zatwierdzonej przez królewski dekret ustawodawczy nr 1/1994 z dnia 20 czerwca 1994 r.;

d) zasiłki na promocję mobilności i rekompensatę kosztów transportu (ustawa nr 13/1982 z 7 kwietnia 1982 r.).

H. FRANCJA

a) zasiłki uzupełniające ze Specjalnego Funduszu Inwalidzkiego i Funduszu Solidarności Osób Starszych (ustawa z dnia 30 czerwca 1956 r.), skodyfikowane w księdze VIII kodeksu zabezpieczenia społecznego);

b) zasiłek dla niepełnosprawnych dorosłych (ustawa z dnia 30 czerwca 1975 r., skodyfikowana w księdze VIII kodeksu zabezpieczenia społecznego);

c) zasiłek specjalny (ustawa z dnia 10 lipca 1952 r., skodyfikowana w księdze VIII kodeksu zabezpieczenia społecznego).

I. IRLANDIA

a) pomoc dla bezrobotnych (ustawa o pomocy społecznej (tekst jednolity) z 1993 r., część III, rozdział 2);

b) renty starcze (nieskładkowe) (ustawa o pomocy społecznej (tekst jednolity) z 1993 r., część III, rozdział 4);

c) renty (nieskładkowe) dla wdów i renty (nieskładkowe) dla wdowców (ustawa o pomocy społecznej (tekst jednolity) z 1993 r., część III, rozdział 6, zmieniony częścią V ustawy o opiece społecznej z 1997 r.);

d) zasiłek dla osób niepełnosprawnych (Ustawa o pomocy społecznej z 1996 r., część IV);

e) zasiłek dla osób niepełnosprawnych na pokrycie wydatków związanych z transportem (ustawa o zdrowiu z 1970 r., sekcja 61);

f) renty dla niewidomych (ustawa o pomocy społecznej (tekst jednolity) z 1993 r., część III, rozdział 5).

J. WŁOCHY

a) renty socjalne dla osób bez środków do życia (ustawa nr 153 z dnia 30 kwietnia 1969 r.);

b) renty, emerytury i zasiłki dla niepełnosprawnych i inwalidów cywilnych (ustawy nr 118 z dnia 30 marca 1974 r., nr 18 z dnia 11 lutego 1980 r. i nr 508 z dnia 23 listopada 1988 r.);

c) renty, emerytury i zasiłki dla głuchoniemych (ustawy nr 381 z dnia 26 maja 1970 r. i nr 508 z dnia 23 listopada 1988 r.);

d) renty, emerytury i zasiłki dla niewidzących osób cywilnych (ustawya nr 382 z dnia 27 maja 1970 r. i nr 508 z dnia 23 listopada 1988 r.);

e) zasiłki uzupełniające minimalne renty i emerytury (ustawy nr 218 z dnia 4 kwietnia 1952 r., nr 638 z dnia 11 listopada 1983 r., nr 407 z dnia 29 grudnia 1990 r.);

f) zasiłki uzupełniające zasiłki dla niepełnosprawnych (ustawa nr 222 z dnia 12 czerwca 1984 r.);

g) zasiłek socjalny (ustawa nr 335 z dnia 8 sierpnia 1995 r.);

h) podwyżka socjalna (art. 1 ust. 1 i 12 ustawy nr 544 z dnia 29 grudnia 1988 r. z późniejszymi zmianami).

K. CYPR

a) renta socjalna (ustawa o rentach socjalnych z 1995 r. (Ustawa 25(I)/95), ze zmianami);

b) zasiłek dla niepełnosprawnych z poważnym uszkodzeniem narządów ruchu (decyzje Rady Ministrów nr 38.210 z dnia 16 października 1992 r., 41.370 z dnia 1 sierpnia 1994 r., 46.183 z dnia 11 czerwca 1997 r. oraz 53.675 z dnia 16 maja 2001 r.);

c) świadczenie specjalne dla osób niewidomych (ustawa o świadczeniach specjalnych z 1996 r. (ustawa 77(I)/96), ze zmianami).

L. ŁOTWA

a) świadczenie z państwowego systemu zabezpieczenia społecznego (ustawa z dnia 26 października 1995 r. o pomocy społecznej);

b) zasiłek na pokrycie kosztów transportu osób niepełnosprawnych z ograniczoną możliwością poruszania się (ustawa z dnia 26 października 1995 r. o pomocy społecznej).

M. LITWA

a) renta socjalna (ustawa z 1994 r. o rentach socjalnych);

b) specjalne świadczenie transportowe dla osób niepełnosprawnych mających problemy z poruszaniem się (ustawa z 2000 r. o rekompensatach transportowych, art. 7).

N. LUKSEMBURG

Dochody osób w poważnym stopniu niepełnosprawnych (art. 1 ust. 2, ustawa z dnia 12 września 2003 r.), za wyjątkiem osób uznanych za pracowników niepełnosprawnych i zatrudnionych na normalnym rynku pracy lub w otoczeniu chronionym.

O. WĘGRY

a) renta inwalidzka (dekret Rady Ministrów nr 83/1987 (XII 27) w sprawie renty inwalidzkiej);

b) zasiłek z tytułu starości o charakterze nieskładkowym (ustawa III z 1993 r. o administracji socjalnej i świadczeniach socjalnych);

c) zasiłek transportowy (dekret rządowy nr 164/1995 (XII 27) o zasiłkach transportowych dla osób ze znacznym upośledzeniem fizycznym).

P. MALTA

a) zasiłek uzupełniający (sekcja 73 ustawy z 1987 r. o zabezpieczeniu społecznym (Cap. 318));

b) emerytura (ustawa o zabezpieczeniu społecznym (Cap. 318) 1987).

Q. NIDERLANDY

a) świadczenia dla młodych osób niepełnosprawnych z tytułu niezdolności z dnia 24 kwietnia 1997 r. (Wajong);

b) ustawa z dnia 6 listopada 1986 r. o świadczeniach uzupełniających (TW).

R. AUSTRIA

Dodatek wyrównawczy (ustawa federalna z dnia 9 września 1955 r. w sprawie powszechnego ubezpieczenia społecznego - ASVG, ustawa federalna z dnia 11 października 1978 r. w sprawie ubezpieczenia społecznego osób zatrudnionych w handlu - GSVG oraz ustawa federalna z 11 października 1978 r. w sprawie ubezpieczenia społecznego rolników - BSVG).

S. POLSKA

Renta socjalna (ustawa z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej).

T. PORTUGALIA

a) nieskładkowa państwowa emerytura i renta inwalidzka (dekret z mocą ustawy nr 464/80 z dnia 13 października 1980 r.);

b) nieskładkowa renta wdowia (dekret wykonawczy nr 52/81 z dnia 11 listopada 1981 r.).

U. SŁOWENIA

a) emerytura państwowa (ustawa o ubezpieczeniu emerytalnym i inwalidzkim z dnia 23 grudnia 1999 r.);

b) dodatek do dochodu emerytów/rencistów (ustawa z dnia 23 grudnia 1999 r. o ubezpieczeniu emerytalnym i inwalidzkim);

c) świadczenie na pokrycie kosztów utrzymania (ustawa o ubezpieczeniu emerytalnym i inwalidzkim z dnia 23 grudnia 1999 r.).

V. SŁOWACJA

Wyrównanie emerytur i rent, które stanowią jedyne źródło dochodów (ustawa nr 100/1988 Zb.).

W. FINLANDIA

a) zasiłek inwalidzki (ustawa o zasiłku inwalidzkim, 124/88);

b) zasiłek na opiekę nad dzieckiem (ustawa o zasiłkach na opiekę nad dzieckiem, 444/69);

c) zasiłek mieszkaniowy dla rencistów i emerytów (ustawa o zasiłku na mieszkanie dla emerytów i rencistów, 591/78);

d) wsparcie rynku pracy (ustawa o wsparciu rynku pracy, 1542/93);

e) specjalna pomoc dla imigrantów (ustawa o specjalnej pomocy dla imigrantów, 1192/2002).

X. SZWECJA

a) dodatki mieszkaniowe dla osób otrzymujących emerytury lub renty (ustawa 2001:761);

b) pomoc finansowa dla osób starszych (ustawa 2001:853);

c) zasiłek dla niepełnosprawnych oraz zasiłek opiekuńczy na niepełnosprawne dzieci (ustawa nr 1998:703).

Y. ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

a) państwowy kredyt emerytalny/rentowy (Ustawa o państwowym kredycie emerytalnym/rentowym z 2002 r.);

b) zasiłki dla poszukujących pracy przyznawane na podstawie wysokości dochodów (ustawa z 1995 r. o poszukujących pracy z dnia 28 czerwca 1995 r., sekcje 1 ust. 2 lit. d) ppkt ii) i 3, oraz rozporządzenie z 1995 r. o poszukujących pracy (Irlandia Północna) z dnia 18 października 1995 r., art. 3 ust. 2 lit. d ppkt ii) i art. 5);

c) dodatek do dochodu (ustawa z 1986 r. o zabezpieczeniu społecznym z dnia 25 lipca, sekcja 20-22 i sekcja 23 oraz zarządzenie z 1986 r. o zabezpieczeniu społecznym (Irlandia Północna) z dnia 5 listopada 1986 r., art. 21- 24);

d) zasiłek na utrzymanie w przypadku niepełnosprawności (ustawa z dnia 27 czerwca 1991 r., o zasiłku na utrzymanie w przypadku niepełnosprawności i o zasiłku na zatrudnienie w przypadku niepełnosprawności z sekcja 1 oraz zarządzenie z dnia 24 lipca 1991 r. o zasiłku na utrzymanie w przypadku niepełnosprawności i o zasiłku na zatrudnienie w przypadku niepełnosprawności (Irlandia Północna), art. 3);

e) zasiłek pielęgnacyjny (ustawa z 1975 r. o zabezpieczeniu społecznym z dnia 20 marca 1975 r., sekcja 35 oraz ustawa z 1975 r. o zabezpieczeniu społecznym (Irlandia Północna) z dnia 20 marca 1975 r., sekcja 35;

f) zasiłek dla opiekunów (ustawa z 1975 r. o zabezpieczeniu społecznym z dnia 20 marca 1975 r., sekcja 37 oraz ustawa z 1975 r. o zabezpieczeniu społecznym (Irlandia Północna) z dnia 20 marca 1975 r., sekcja 37)".

3. W załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

a) w górnej części załącznika pod tytułem "Uwagi ogólne" wprowadza się ustęp w brzmieniu:

"3. Uwzględniając przepisy art. 6 niniejszego rozporządzenia, należy zauważyć, że postanowienia konwencji dwustronnych, które nie mieszczą się w zakresie niniejszego rozporządzenia i które pozostają w mocy między Państwami Członkowskimi nie zostały wymienione w tym załączniku, m.in. postanowienia przewidujące sumowanie się okresów ubezpieczenia przebytych w państwie trzecim.";

b) w części A skreśla się następujące punkty:

Punkty 2, 3b), 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16, 17, 19, 22, 23, 24, 48, 50, 51, 52, 53, 54, 58, 61, 62, 64, 69, 71 a) i c), 73 a) i b), 74, 75, 83 a), b), c), d), e), f), g), 85, 88, 89, 111, 112, 113, 114, 118, 121, 122, 124, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 136, 139, 140, 145, 146, 147, 148, 149, 153, 156, 157, 159, 162, 163, 164, 165, 169, 172, 173, 175, 178, 179, 184, 188, 190, 193, 194, 195, 237, 238, 240, 243, 244, 245, 265, 270, 271, 272, 274, 277, 278, 279, 288, 289, 299, 300;

c) w części A pkt 3 lit. a) (Belgia - Niemcy) tekst otrzymuje brzmienie:

"Artykuły 3 i 4 Protokołu Końcowego z dnia 7 grudnia 1957 r. do Konwencji Ogólnej z tego samego dnia, tak jak w Protokole uzupełniającym z dnia 10 listopada 1960 r. (zaliczanie okresów ubezpieczenia zakończonych w niektórych rejonach przygranicznych przed, podczas i po drugiej wojnie światowej)";

d) w części A, pkt 67 (Dania - Finlandia) tekst otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10 Nordyckiej Konwencji o zabezpieczeniu społecznym z dnia 15 czerwca 1992 r. dotyczący pokrycia dodatkowych kosztów podróży w przypadku choroby w trakcie pobytu w innym kraju nordyckim, powodującej konieczność przedsięwzięcia droższej podróży powrotnej do kraju zamieszkania.";

e) w części A pkt 68 (Dania - Szwecja) tekst otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10 Nordyckiej Konwencji o zabezpieczeniu społecznym z dnia 15 czerwca 1992 r. dotyczący pokrycia dodatkowych kosztów podróży w przypadku choroby w trakcie pobytu w innym kraju nordyckim, powodującej konieczność przedsięwzięcia droższej podróży powrotnej do kraju zamieszkania.";

f) w części A, pkt 71 lit b) (Niemcy - Grecja) tekst otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8 ust 1, ust 2 lit. b) i ust. 3, ust. 9-11 oraz rozdziały I i IV, w stopniu, w jakim dotyczą tych artykułów, Konwencji w sprawie ubezpieczenia na wypadek bezrobocia z dnia 31 maja 1961 r., wraz z notą w protokole z dnia 14 czerwca 1980 r. (zaliczanie okresów ubezpieczenia do wypłaty świadczeń dla bezrobotnych w przypadku zmiany miejsca zamieszkania z jednego państwa do innego).";

g) w części A, pkt 72 (Niemcy - Hiszpania) tekst otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 45 ust. 2 Konwencji o zabezpieczeniu społecznym z dnia 4 grudnia 1973 r. (reprezentacja przez organy dyplomatyczne i konsularne).";

h) w części A, pkt 73 (Niemcy - Francja) tekst lit c), d), e) oraz f) otrzymuje brzmienie:

"a) umowa uzupełniająca nr 4 z dnia 10 lipca 1950 r. do Konwencji Ogólnej z tego samego dnia, tak jak w Umowie dodatkowej nr 2 z dnia 18 czerwca 1955 r. (zaliczanie okresów ubezpieczenia przebytych między dniem 1 lipca 1940 r. a dniem 30 czerwca 1950 r.);

b) tytuł I wspomnianej Umowy dodatkowej nr 2 (zaliczanie okresów ubezpieczenia przebytych przed dniem 8 maja 1945 r.);

c) pkt. 6-8 Protokołu ogólnego z dnia 10 lipca 1950 r. do Konwencji ogólnej z tego samego dnia (uzgodnienia administracyjne);

d) tytuły II, III i IV umowy z dnia 20 grudnia 1963 r. (zabezpieczenie społeczne w landzie Saary).";

i) w części A, pkt 79 (Niemcy - Luksemburg) tekst otrzymuje brzmienie:

"Artykuły 4, 5, 6, i 7 Traktatu z dnia 11 lipca 1959 r. (zaliczanie okresów ubezpieczenia przebytych między wrześniem 1940 r. a czerwcem 1946 r.)";

j) w części A, pkt 83 (Niemcy - Austria) tekst lit h), oraz ppkt i) otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1 ust. 5 oraz art. 8 Konwencji w sprawie ubezpieczenia na wypadek bezrobocia z dnia 19 lipca 1978 r. oraz nr 10 Protokołu końcowego do tej Konwencji (przyznawanie zasiłków dla bezrobotnych pracownikom z rejonów przygranicznych przez poprzednie państwo zatrudnienia) nadal stosuje się do osób, które prowadziły działalność jako pracownicy rejonów przygranicznych do dnia 1 stycznia 2005 r. włącznie i utraciły pracę przed dniem 1 stycznia 2011 r.";

k) w części A, pkt 90 (Niemcy - Zjednoczone Królestwo) tekst lit a), b) oraz c) otrzymuje brzmienie:

"a) Artykuł 7 ust. 5 i 6 Konwencji o zabezpieczeniu społecznym z dnia 20 kwietnia 1960 r. (przepisy stosowane do osób cywilnych pracujących na rzecz sił zbrojnych);

b) Artykuł 5 ust. 5 i 6 Konwencji w sprawie ubezpieczenia na wypadek bezrobocia z dnia 20 kwietnia 1960 r. (przepisy stosowane do osób cywilnych pracujących na rzecz sił zbrojnych)";

l) w części A, pkt 142 (Hiszpania - Portugalia) tekst otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 22 Konwencji Ogólnej z dnia 11 czerwca 1969 r. (przenoszenie świadczeń dla bezrobotnych)";

m) w części A, pkt 180 (Irlandia - Zjednoczone Królestwo) tekst otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8 umowy z dnia 14 września 1971 r. o zabezpieczeniu społecznym (dotyczący przenoszenia i uznawania niektórych rent inwalidzkich)";

n) w części A, pkt 267 (Niderlandy - Portugalia) tekst otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 31 Konwencji z dnia 19 lipca 1979 r. (przenoszenie świadczeń dla bezrobotnych)";

o) w części A, pkt 298 (Finlandia - Szwecja) tekst otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10 Nordyckiej Konwencji o zabezpieczeniu społecznym z dnia 15 czerwca 1992 r. dotyczący pokrycia dodatkowych kosztów podróży w przypadku choroby w trakcie pobytu w innym kraju nordyckim, powodującej konieczność przedsięwzięcia droższej podróży powrotnej do kraju zamieszkania.";

p) w części B skreśla się następujące pozycje:

2, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16, 17, 19, 22, 23, 24, 48, 50, 51, 52, 53, 54, 58, 61, 62, 64, 67, 68, 69, 71, 72, 73, 74, 75, 79, 82, 83, 85, 88, 89, 90, 111, 112, 113, 114, 118, 121, 122, 124, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 136, 139, 140, 142, 145, 146, 147, 148, 149, 153, 156, 157, 159, 162, 163, 164, 165, 169, 172, 173, 175, 178, 179, 180, 184, 187, 188, 190, 193, 194, 195, 237, 238, 240, 243, 244, 245, 265, 267, 270, 271, 272, 274, 277, 278, 279, 288, 289, 290, 298, 299, 300.

4) W załączniku IV, sekcja B wprowadza się następujące zmiany:

a) w rubryce "D. NIEMCY", tekst otrzymuje następujące brzmienie: "Ubezpieczenie emerytalne rolników (Alterssicherung der Landwirte)";

b) w rubryce "J. WŁOCHY", tekst otrzymuje następujące brzmienie:

"Systemy ubezpieczeń rentowych dla (Assicurazione pensioni per):

- praktykujących lekarzy (medici)

- farmaceutów (farmacisti)

- weterynarzy (veterinari)

- pielęgniarek, medycznego personelu pomocniczego, pielęgniarek pediatrycznych (infermieri, assistenti sanitari, vigilatrici infanzia)

- psychologów (psicologi)

- inżynierów i architektów (ingegneri ed architetti)

- geodetów (geometri)

- adwokatów (avvocati)

- ekonomistów (dottori commercialisti)

- księgowych i specjalistów ds. handlu (ragionieri e periti commerciali)

- konsultantów ds. zatrudnienia (consulenti del lavoro)

- notariuszy (notai)

- urzędników celnych (spedizionieri doganali)

- biologów (biologi)

- techników rolnictwa i specjalistów ds. rolnictwa (agrotecnici e periti agrari)

- przedstawicieli handlowych (agenti e rappresentanti di commercio)

- dziennikarzy (giornalisti)

- specjalistów ds. przemysłu (periti industriali)

- aktuariuszy, chemików, agronomów, leśników, geologów (attuari, chimici, dottori gronomi, dottori forestali, geologi)".

c) w rubryce "R. AUSTRIA" tekst otrzymuje następujące brzmienie:

"Systemy emerytalno-rentowe towarzystw emerytalno-rentowych stowarzyszeń wolnych zawodów (Kammern der Freien Berufe)".

5. W załączniku VI wprowadza się następujące zmiany:

a) w rubryce "C. DANIA", skreśla się pkt 6 lit. b);

b) w rubryce "C. DANIA", dodaje się tekst w brzmieniu:

"11. Tymczasowy zasiłek dla bezrobotnych, którzy zostali dopuszczeni do systemu »pracy elastycznej« (ledighed-sydelse) (ustawa nr 455 z dnia 10 czerwca 1997 r.) jest objęty rozdziałem 6 tytułu III (zasiłki dla bezrobotnych). W odniesieniu do osób bezrobotnych udających się do innego Państwa Członkowskiego, art. 69 i 71 niniejszego rozporządzenia znajdą zastosowanie w przypadku, gdy dane Państwo Członkowskie posiada podobne systemy zatrudnienia dla tej samej kategorii osób.";

c) w rubryce "D. NIEMCY" skreśla się pkt 3, 11 i 17 i dodaje się następujący tekst:

"24. W celu obliczenia teoretycznej wysokości świadczenia, o której mowa w art. 46 ust. 2 lit. a) rozporządzenia, w systemach emerytalno-rentowych wolnych zawodów, właściwa instytucja przyjmuje za podstawę, w odniesieniu do każdego przebytego roku ubezpieczenia zgodnie z ustawodawstwem każdego Państwa Członkowskiego, uprawnienie do średniej rocznej renty lub emerytury nabyte w okresie członkostwa we właściwej instytucji poprzez opłacanie składek.

25. Artykuł 79 lit.a) rozporządzenia stosuje się mutatis mutandis do ustalania wysokości rent sierocych oraz podwyżek lub dodatków w odniesieniu do dzieci z systemów emerytalno-rentowych wolnych zawodów.";

d) w rubryce "H. FRANCJA", tekst w pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"Nie naruszając przepisów art. 73 i 74 niniejszego rozporządzenia, zasiłki mieszkaniowe oraz dodatek na opiekę nad dzieckiem wybrane przez rodziców (świadczenie wczesnego dzieciństwa) przyznawane są tylko zainteresowanym osobom i członkom ich rodzin zamieszkałym na terytorium Francji.";

e) w rubryce "I. IRLANDIA", skreśla się pkt 11;

f) w rubryce "R. AUSTRIA", dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:

"8. W celu obliczenia teoretycznej wysokości świadczenia zgodnie z art. 46 ust. 2 lit. a) niniejszego rozporządzenia dotyczącym świadczeń systemu emerytalno-rentowego stowarzyszeń wolnych zawodów (Kammern der Freien Berufe) lub ich części, finansowanych wyłącznie metodą systemu kapitałowego lub w oparciu o system konta emerytalno-rentowego, właściwa instytucja uwzględnia, w odniesieniu do każdego przebytego miesiąca ubezpieczenia zgodnie z ustawodawstwem każdego Państwa Członkowskiego, kapitał proporcjonalnie do kapitału faktycznie zgromadzonego w rozpatrywanym systemie emerytalno-rentowym, lub uważanego za zgromadzony w systemie konta emerytalno-rentowego, oraz liczbę miesięcy ubezpieczeniowych w danym systemie emerytalno-rentowym.

9. Artykuł 79a rozporządzenia stosuje się mutatis mutandis do ustalania wysokości rent sierocych oraz podwyżek lub dodatków do rent w odniesieniu do dzieci z systemów emerytalno-rentowych korporacji wolnych zawodów (Kammern der Freien Berufe).";

f) w rubryce "Y. ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO" w tekście wprowadza się następujące zmiany:

i) w pkt 2 b) ppkt i) i ii) tekst otrzymuje brzmienie:

"i) małżonek lub były małżonek, jeżeli roszczenie zgłasza:

- kobieta zamężna, lub

- osoba, której małżeństwo ustało z innych powodów niż śmierć małżonka, lub

ii) były małżonek, jeżeli roszczenie zgłasza:

- wdowiec, który bezpośrednio przed osiągnięciem wieku emerytalnego nie jest uprawniony do zasiłku dla owdowiałego rodzica, lub

- wdowa, która na krótko przed osiągnięciem wieku emerytalnego nie jest uprawniona do zasiłku dla owdowiałych matek, zasiłku dla owdowiałego rodzica lub renty wdowiej, lub która jest uprawniona jedynie do renty wdowiej związanej z wiekiem, której wysokość ustalana jest zgodnie z art. 46 ust. 2 rozporządzenia, i dla tego celu »renta wdowia związana z wiekiem« oznacza rentę wdowią wypłacaną po obniżonej stawce zgodnie z sekcją 39 ust. 4 ustawy z 1992 r. o składkach i świadczeniach zabezpieczenia społecznego.";

ii) skreśla się pkt 22.

ZAŁĄCZNIK  II

W załącznikach do rozporządzenia (EWG) nr 574/72 wprowadza się następujące zmiany:

1. W załączniku 2, w rubryce "X. SZWECJA" pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie:

"2. Dla zasiłków dla bezrobotnych: Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (Szwedzka Rada ds. Ubezpieczenia Bezrobotnych)".

2) W załączniku 4, w rubryce "D. NIEMCY" dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

"9. Systemy emerytalno-rentowe wolnych zawodów:

Arbeitsgemeinschaft Berufsständischer Versorgungseinrichtungen, Köln".

3. W załączniku 10, w rubryce "C. DANIA" pkt 1 akapit pierwszy otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Do celów stosowania art. 10c, 11 ust. 1, 11a ust. 1, 12a, 13 ust. 2 i 3, 14 ust. 1-3 rozporządzenia wykonawczego: Den Sociale Sikringsstyrelse, København".

4. W załączniku 10, w rubryce "K. AUSTRIA" pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do celów stosowania art. 14 ust. 1 lit. b), art. 14a ust. 1 lit. b) i art. 17 rozporządzenia:

Bundesminister für soziale Sicherheit, Generationen und Konsumentenschutz (federalny minister ds. zabezpieczenia społecznego, integracji pokoleń i ochrony konsumentów), w porozumieniu z odpowiednim organem administracji publicznej w związku ze specjalnymi systemami dla urzędników służby cywilnej oraz w porozumieniu z odpowiednią instytucją emerytalno-rentową stowarzyszeń wolnych zawodów (Kammern der Freien Berufe).".

5. Skreśla się załącznik 11.

UZASADNIENIE RADY

I. WPROWADZENIE

W dniu 27 sierpnia 2003 r., Komisja przedłożyła Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin, przemieszczających się we Wspólnocie oraz rozporządzenie (EWG) nr 574/72 w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 (zmiany różne).

Komitet Ekonomiczno-Społeczny przedstawił swoją opinię w dniu 10 grudnia 2003 r.

Zgodnie z art. 251 Traktatu, Parlament Europejski przedstawił opinię po pierwszym czytaniu w dniu 11 marca 2004 r.

Następnie Komisja przedstawiła w dniu 30 kwietnia 2004 r. zmieniony wniosek, przyjmując w całości cztery zmiany przyjęte przez Parlament Europejski.

Rada przyjęła w całości trzy z tych zmian oraz jedną w kwestii merytorycznej.

Zgodnie z art. 251 ust. 2 Traktatu WE, Rada przyjęła wspólne stanowisko w dniu 15 listopada 2004 r.

II. CEL

Celem rozporządzenia jest aktualizacja rozporządzeń (EWG) nr 1408/71(1) i 574/72(2) zmierzająca do uwzględnienia zmian w ustawodawstwie krajowym i wyjaśnienia sytuacji prawnej w związku z niektórymi artykułami tych rozporządzeń. Rozporządzenie uwzględnia najnowsze zmiany w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności wyroki dotyczące specjalnych świadczeń pieniężnych o charakterze nieskładkowym, nie podlegających przeniesieniu, jeżeli spełniają szczególne kryteria i znajdują się w załączniku IIa do rozporządzenia (EWG) 1408/71. Rozporządzenie uwzględnia również wyroki dotyczące związku pomiędzy rozporządzeniem a przepisami dwustronnych konwencji o zabezpieczeniu społecznym, które będą nadal stosowane, jeżeli spełnią wymogi włączenia do załącznika III do rozporządzenia.

III. ANALIZA WSPÓLNEGO STANOWISKA

1. Zmiany Parlamentu Europejskiego

Parlament Europejski przyjął cztery zmiany do wniosku Komisji.

Wszystkie te zmiany zostały włączone do zmienionego wniosku Komisji w ich oryginalnym brzmieniu.

2. Stanowisko Rady w sprawie zmian Parlamentu Europejskiego

Rada może przyjąć w całości następujące trzy zmiany:

- Zmiana 1, która ma na celu włączenie do wykazu specjalnych świadczeń pieniężnych o charakterze nieskładkowym, jak określono w załączniku IIa do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, świadczenia przewidzianego w ustawodawstwie hiszpańskim: "zasiłek dla niepełnosprawnych na pokrycie wydatków związanych z transportem". Rada może przyjąć niniejszą zmianę, ponieważ świadczenie to w całości spełnia zmienione kryteria określone we wspólnym stanowisku (tj. "jego celem musi być dostarczanie wyłącznie specjalnego zabezpieczenia dla osób niepełnosprawnych, blisko powiązanych ze środowiskiem społecznym osoby, o której mowa w danym Państwie Członkowskim");

- Zmiana 2, która ma na celu włączenie do wykazu specjalnych świadczeń pieniężnych nieskład-kowych, jak określono w załączniku IIa do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, świadczenia przewidzianego w ustawodawstwie irlandzkim: "zasiłek z tytułu przemieszczania". Rada może także przyjąć tę zmianę, ponieważ ona również w całości spełnia zmienione kryteria określone we wspólnym stanowisku;

- Zmiana 3, która ma na celu włączenie do wykazu specjalnych świadczeń pieniężnych nieskładkowych, jak określono w załączniku IIa do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, świadczenia przewidzianego w ustawodawstwie Zjednoczonego Królestwa: "dodatek do dochodu". Rada także przyjęła niniejszą zmianę, ponieważ w pełni spełnia ona zmienione kryteria we wspólnym stanowisku.

Rada przyjęła również, z zastrzeżeniem ponownego sformułowania, zasadę leżącą u podstaw ustnej zmiany Parlamentu, mającą na celu zachęcenie Państw Członkowskich do podejmowania środków z zamiarem zapewnienia, że negatywne skutki niektórych zmian w wykazie świadczeń w załączniku IIa (w szczególności w przypadku, gdy świadczenie nie podlega przeniesieniu ze względu na objęcie go załącznikiem) zostają zmniejszone względem osób, które uprzednio otrzymywały te świadczenia, na podstawie porozumień przejściowych lub rozwiązań dwustronnych (patrz: motyw 6).

IV. ARTYKUŁ 1 UST. 5 WNIOSKU KOMISJI

Artykuł 1 ust. 5 wniosku Komisji ma na celu zmianę art. 33 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w celu określenia, że potrącenie składek z tytułu choroby i macierzyństwa może być dokonywane od wszystkich rent i emerytur wypłacanych emerytom i rencistom, jeżeli tak przewiduje ustawodawstwo krajowe.

Rada zdecydowała nie włączać tej części wniosku Komisji do swojego wspólnego stanowiska, oczekując wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

Rada przyjmuje potrzebę równowagi pomiędzy potrąconymi składkami a kosztem wypłaconych świadczeń, jak przewidziano w art. 33 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1408/71. Z zasady tej wynika możliwość potrącania składek na podstawie wszystkich rent i emerytur wypłaconych emerytowi lub renciście. Jednakże, w kontekście procesu reformy i uproszczenia rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 oraz przywołując porozumienie stanowiące, że stosowanie art. 5 (ujednolicenie faktów) w powiązaniu z art. 30 (składki płacone przez emerytów i rencistów) uproszczonego rozporządzenia (WE) nr 883/2004 będzie przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym, Rada uważa, że w chwili obecnej przedwczesne byłoby podejmowanie takiego środka. Jednakże Rada uważa również, że należy jasno określić, że nie można potrącać większych składek na podstawie ustawodawstwa krajowego niż miałoby to miejsce w przypadku, gdyby dana osoba otrzymywała wszystkie świadczenia emerytalne i rentowe w ramach ustawodawstwa tego Państwa Członkowskiego.

V. SZCZEGÓLNE ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z ZAŁĄCZNIKIEM IIA DO ROZPORZĄDZENIA RADY (EWG) 1408/71

Wniosek Komisji miał na celu, między innymi, zmianę art. 4 ust. 2a i załącznika IIa rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 odnoszących się do specjalnych świadczeń o charakterze nieskładkowym, w świetle najnowszego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości względem klasyfikacji "specjalnych świadczeń o charakterze nieskładkowym", mianowicie wyroki z dnia 5 marca 1998 r. w sprawie C-160/96 Molenaar przeciwko Allgemeine Ortskrankenkasse Baden-Wurttemberg (Zb. Orz. str. I-843), z dnia 8 marca 2001 r. w sprawie C-215/99 Friedrich Jauch przeciwko Pensionsversiche-rungsanstalt der Arbeiter (Zb. Orz. str. I-1901) i wyrok z dnia 31 maja 2001 r. w sprawie C-43/99 Ghislain Leclere, Alina Deaconescu i Caisse nationale des prestations familiales (Zb. Orz. str. I-4265).

Specjalne świadczenia o charakterze nieskładkowym można określić jako środek pomiędzy "konwencjonalnymi" świadczeniami zabezpieczenia społecznego a pomocą społeczną. Załącznik IIa zawiera wykaz takich świadczeń, które przyznaje się osobom wyłącznie na terytorium Państwa Członkowskiego, w którym zamieszkują, zgodnie z przepisami art. 10a rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 (i nie można ich zatem "przenieść" kiedy osoby te przenoszą się do innego Państwa Członkowskiego).

W celu ułatwienia swobodnego przepływu osób w obrębie Unii, Komisja zaproponowała, aby niniejszy wykaz został uproszczony oraz aby usunięto z wykazu niektóre świadczenia obecnie wyszczególnione w załączniku IIa rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości.

Rada, stanowiąc jednomyślnie, zgodziła się z poprawionymi kryteriami klasyfikacji świadczeń w niniejszym załączniku, jak określono w zmienionej wersji art. 4 ust. 2a rozporządzenia, wyszczególnionymi we wspólnym stanowisku. Kryteria te są identyczne z kryteriami zawartymi w art. 70 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego do celów odpowiedniego załącznika tego rozporządzenia (załącznik X). Celem wsparcia obiektywnego stosowania niniejszych kryteriów, zaproponowano, aby stosowanie art. 4 ust. 2a miało na celu zapewnienie, że:

- świadczenia tego samego typu posiadające identyczne i równoważne cechy powinny zostać sklasyfikowane w taki sam sposób celem zapewnienia ich konsekwentnego i spójnego traktowania;

- jeżeli świadczenia nie uważa się za "specjalne" świadczenie o charakterze nieskładkowym, należy określić właściwy system koordynacji, jeśli taki istnieje, w ramach art. 4 ust. 1.

Rada miała również na celu uzgodnienie kryteriów włączenia świadczeń do załącznika IIa oraz określenia kluczowej charakterystyki systemów ubezpieczeń dotyczących niepełnosprawności, co pomogłoby w klasyfikacji takich systemów, zapewniając "wyłącznie szczególną ochronę dla niepełnosprawnych". Na podstawie powyższego podejścia, można by osiągnąć jednomyślne porozumienie w sprawie klasyfikowania większości świadczeń zawartych w załączniku IIa, co w rezultacie znacznie uprościłoby załącznik.

Jednakże nie można było osiągnąć jednomyślnego porozumienia w sprawie wniosku Komisji dotyczącego usunięcia niektórych szczególnych świadczeń z załącznika IIa. Zainteresowane Państwa Członkowskie nie przyjęły faktu, że zaproponowane kryteria powinno się wykorzystać do określenia świadczeń właściwych do objęcia załącznikiem IIa. Te Państwa Członkowskie chciały zachować swoje świadczenia w załączniku, ponieważ uznały, że spełniają wymogi art. 4 ust. 2a oraz uznały, że obecne orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nie uzasadnia usunięcia ich z załącznika.

Aby umożliwić przyjęcie rozporządzenia z uwagi na poczynienie znacznych postępów o charakterze ogólnym, Rada zgodziła się pozostawić niniejsze świadczenia w załączniku IIa w oczekiwaniu na przyszłe orzecznictwo ETS, które mogłoby określić stosowne kryteria i doprowadzić do przeglądu załącznika.

W tym kontekście Komisja sporządziła oświadczenie do protokołu Rady, podkreślając, że może zaistnieć potrzeba dokonania przeglądu wykazu świadczeń na podstawie nowego orzecznictwa ETS, w szczególności w związku ze świadczeniami, o których mowa. Komisja stwierdziła, że zastrzega sobie prawo wystąpienia do Trybunału oraz przedstawienia wniosku, jeżeli zajdzie taka potrzeba, o dokonanie przeglądu wykazu świadczeń w załączniku IIa, w oparciu o wnioski Trybunału.

Rada zgodziła się również, że należy dalej rozważyć zagadnienie koordynacji świadczeń dla niepełnosprawnych, w tym szczególnie, tych które zostały usunięte z załącznika IIa do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, stosowanych albo w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości albo w ramach niniejszego rozporządzenia, biorąc pod uwagę cele art. 42 Traktatu, z zamiarem złożenia konkretnych wniosków przed upływem 2005 r.

VI. WNIOSEK

Rada uważa, że jej wspólne stanowisko spełnia kluczowe cele początkowego wniosku Komisji oraz, poprzez włączenie zmian wymienionych w sekcji III niniejszego oświadczenia, w dużym stopniu bierze pod uwagę opinię Parlamentu Europejskiego po pierwszym czytaniu.

______

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie.

(2) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 574/72 w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.38E.21

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wspólne stanowisko w celu przyjęcia rozporządzenia (WE) nr …/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia … zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin, przemieszczających się we Wspólnocie oraz rozporządzenie (EWG) nr 574/72 w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.
Data aktu: 15/11/2004
Data ogłoszenia: 15/02/2005