Bilanse i sprawozdania finansowe szóstego, siódmego, ósmego oraz dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju za rok budżetowy 2004.

BILANSE I SPRAWOZDANIA FINANSOWE SZÓSTEGO, SIÓDMEGO, ÓSMEGO ORAZ DZIEWIĄTEGO EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU ZA ROK BUDŻETOWY 2004

(2005/C 303/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2005 r.)

1.

SPRAWOZDANIA FINANSOWE

1.1. ZASADY KSIĘGOWOŚCI ORAZ REGUŁY WYCENY

1.1.1. ROZPORZĄDZENIA FINANSOWE

Bilanse oraz sprawozdania z przychodów i wydatków zostały sporządzone zgodnie z rozporządzeniami finansowymi mającymi zastosowanie do szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR).

Odnośne dokumenty winny zostać przedstawione Trybunałowi Obrachunkowemu zgodnie z art. 71 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 7. EFR, art. 66, 67 i 68 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 8. EFR oraz art. 102 i 103 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 9. EFR.

Zgodnie z przepisami art. 99 i 135 ust. 3 pełne sprawozdania finansowe zostaną sporządzone po raz pierwszy za rok budżetowy 2005. Z tego względu pierwszy zestaw sprawozdań finansowych w ujęciu memoriałowym zostanie przesłany instytucjom dnia 31 lipca 2006 r.

1.1.2. ZASADY I STANDARDY RACHUNKOWOŚCI

A. Zasada jednostki rozliczeniowej

Środki EFR są określane i realizowane w EUR; także rozliczenia przedstawiane są w EUR.

Jednakże do celów zarządzania środkami finansowymi, o którym mowa w art. 26 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 9. EFR, księgowy może przeprowadzać operacje w EUR, w innych walutach i w walutach krajowych.

Zgodnie z art. 100 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 9. EFR, sprawozdania finansowe przedstawiane są w mln EUR. Z tego względu w sprawozdaniach tych kwoty poniżej 4.999 EUR ujmowane są jako 0,00, podczas gdy kwoty zerowe przedstawiane są jako -.

B. Zasada specyfikacji

Środki EFR są przeznaczone do szczególnych celów zgodnie z głównymi instrumentami współpracy, opisanymi w protokole finansowym konwencji AKP-WE i w Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim.

C. Zasada należytego zarządzania finansami

Środki EFR są wykorzystywane zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, to znaczy zgodnie z zasadami gospodarności, wydajności i skuteczności.

D. Zasada przejrzystości

Środki EFR są określane i realizowane, a rozliczenia przedstawiane, zgodnie z zasadą przejrzystości.

E. Dochody

Składki finansowe wpłacane są przez Państwa Członkowskie (UE-15) w EUR. Komisja przekazuje z rachunków funduszu na rachunki operacyjne prowadzone w EUR lub walucie Państwa Członkowskiego kwoty potrzebne do spełnienia wymogów finansowych projektów i programów.

Składki Państw Członkowskich do EFR muszą zostać w pełni wykorzystane zanim zostanie skierowane wezwanie do wpłaty składek na kolejny EFR.

F. Wydatki

Wydatki uwzględniają wszystkie polecenia płatności zrealizowane przez banki do dnia 31 grudnia 2004 r. Jednakże w przypadku wydatków lokalnych w krajach AKP, a także płatności, o których departamenty księgowości Komisji nie zostały poinformowane przed upływem roku budżetowego, płatności oparte są na informacjach za ostatni okres przed dniem 31 grudnia. Ogólna kwota przedmiotowych płatności, których nie ujęto w rozliczeniach za 2004 r., nie jest uważana za istotną.

Wydatki poniesione przez reprezentacje zostaną ostatecznie ujęte w rozliczeniach EFR po ich uznaniu przez intendenta oraz księgowego. Wydatki, które nie zostały jeszcze zatwierdzone, ujmuje się w pozycji "operacje przeznaczone do finalizacji".

G. Płatność zaliczkowa/zaliczki

Płatności zaliczkowe (dowolnych kwot na podstawie dokumentów uzupełniających, do czasu wypłaty ostatecznej) oraz zaliczki wypłacone w ramach realizacji kontraktów ujęto w rocznych wydatkach, nie ujęto natomiast w aktywach bilansu.

Jednakże zaliczki na stypendia naukowe oraz zaliczki na pomoc techniczną traktowane są jako należności i, co za tym idzie, figurują w aktywach bilansu.

H. Księgowanie operacji

Środki EFR nie podlegają ograniczeniom czasowym. Po ich przyznaniu są dostępne do momentu ich pełnego wykorzystania lub zmiany przeznaczenia. Obowiązek przedstawienia bilansu aktywów i pasywów EFR oznacza, że należności od Państw Członkowskich (głównie składki, których spłata została odroczona, a także odsetki za zwłokę w płatnościach) muszą zostać ujęte w rozliczeniach. Pozycje te ujęto w bilansach poszczególnych EFR.

Zgodnie z zasadami księgowości w ujęciu memoriałowym, sprawozdania finansowe ukazują koszty i przychody finansowe za rok budżetowy bez względu na datę wypłaty lub datę otrzymania, przy czym w chwili obecnej płatności z tytułu działalności operacyjnej rozlicza się nadal metodą kasową.

I. Pozostałe ogólnie przyjęte zasady rachunkowości

Sprawozdania finansowe zostały sporządzone zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości, a mianowicie:

a) kontynuacji działalności;

b) ostrożnej wyceny;

c) jednolitych metod rachunkowości;

d) porównywalności informacji;

e) istotności;

f) niestosowania kompensat;

g) nadrzędności treści ekonomicznej nad formą prawną;

h) ujęcia memoriałowego.

Ta ostatnia zasada stanowi, że wydatki i dochody były księgowane według daty walutowania na wyciągu, z wyjątkiem płatności dotyczących działalności operacyjnej, które nadal są rozliczane metodą kasową. Zgodnie z przepisami art. 99 i 135 ust. 3, pełne sprawozdania finansowe zostaną przygotowane po raz pierwszy za rok budżetowy 2005. Z tego względu pierwszy zestaw sprawozdań w ujęciu memoriałowym zostanie przesłany instytucjom dnia 31 lipca 2006 r.

1.1.3. REGUŁY WYCENY

A. Dochody

Składki Państw Członkowskich wpłacane są w EUR.

Pozostałe dochody księgowane są według kursów wymiany walut obowiązujących w dniu ich uzyskania.

B. Wydatki

Do przeliczenia na EUR płatności realizowanych w walutach krajowych z tytułu projektów i programów stosuje się kursy wymiany walut obowiązujące w dniu faktycznej realizacji płatności. Niektóre kontrakty wymagają jednak stałych kursów wymiany walut i stanowią one wyjątek od reguły ogólnej.

C. Przelewy bankowe

Przelewy z rachunków prowadzonych w EUR na rachunki operacyjne prowadzone w walutach krajowych realizowane są po kursie obowiązującym w dniu realizacji przelewu.

D. Przyznane fundusze

Przyznane fundusze są przeliczane na EUR po kursie obowiązującym w dniu księgowania i są księgowane według ich wartości historycznej.

E. Środki pieniężne w banku

Środki pieniężne w banku w walutach krajowych przelicza się na EUR w dniu 31 grudnia 2004 r. według następujących kursów Europejskiego Banku Centralnego:

1 EUR = 0,701 GBP

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

1.2. BILANS SKONSOLIDOWANY 6., 7., 8. I 9. EFR

grafika

1.3. 6. EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU

grafika

1.4. 7. EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU

grafika

1.5. 8. EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU

grafika

1.6. 9. EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU

grafika

1.7. ZESTAWIENIE ŹRÓDEŁ I WYKORZYSTANIA FUNDUSZY 6., 7., 8. I 9. EFR (2004 R.)

(w mln EUR)
Środki finansowe, upoważnieni płatnicy AKP oraz upoważnieni płatnicy UE
Środki finansowe - saldo końcowe (bez Stabex) na dzień 1.1.2004 r. 82,27
Składki od Państw Członkowskich 2.652,32 2.547,32
Odsetki zapłacone od zaległych składek 1,33
Odsetki 5,24
Spadek liczby transakcji oczekujących na finalizację 3,96
Zmniejszenie rezerwy na należności wątpliwe 2,74
Zmniejszenie stanu zaliczek 7,69
Źródła ogółem 2.673,27
Płatności operacyjne 2.406,41
Wykorzystanie ogółem 2.406,41
Środki finansowe - saldo końcowe (bez Stabex) na dzień 31.12.2004 r. 349,13
Rachunek bieżący Stabex
Saldo na rachunku bieżącym Stabex na dzień 1.1.2004 r. 22,20
Wpływy z tytułu odsetek 0,39
Wpływy z tytułu sprzedaży inwestycji 3,15
Źródła ogółem 3,54
Zmniejszenie wartości portfela inwestycji 6,12
Transfer na rachunki zabezpieczające -
Koszty zarządzania portfelem 0,02
Transfer na rachunki w bankach europejskich -
Wykorzystanie ogółem 6,14
Saldo na rachunku bieżącym Stabex na dzień 31.12.2004 r. 19,59
Rachunki zabezpieczające Stabex
Saldo na rachunkach zabezpieczających Stabex na dzień 1.1.2004 r. 427,82
Transfery z rachunku bieżącego Stabex -
Otrzymane odsetki 9,63
Źródła ogółem 9,63
Płatności Stabex 7,29
Wykorzystanie ogółem 7,29
Saldo na rachunkach zabezpieczających Stabex na dzień 31.12.2004 r. 430,17

1.8. NOTY DO SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH

grafika

2.

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI FINANSOWEJ

WPROWADZENIE

Poprzednie EFR

Decyzja Rady AKP-WE nr 1/2000 z dnia 27 lipca 2000 r. dotycząca środków przejściowych przewiduje, że część nieprzydzielonych zasobów z poprzednich EFR zostanie użyta zgodnie z odnośnymi postanowieniami Umowy z Kotonu stosowanymi z wyprzedzeniem zgodnie ze środkami przejściowymi.

Decyzja Komisji nr 410/2001 z dnia 16 marca 2001 r., której przedmiotem jest ustalenie alokacji dla programów indykatywnych dla krajów AKP z tytułu umowy o partnerstwie AKP-WE przewiduje, że nieprzyznane zasoby z poprzednich EFR zostaną użyte do działań wdrożeniowych zgodnie z regułami i procedurami poszczególnych EFR w maksymalnej kwocie 1.200 mln. Dotyczy to okresu przed wejściem w życie protokołu finansowego 9. EFR.

Decyzja Komisji nr 1033/2001 z dnia 15 czerwca 2001 r. ustaliła wysokość alokacji środków dla programów regionalnych i dla współpracy wewnątrz AKP w ramach protokołu finansowego do umowy o partnerstwie AKP-WE.

Decyzja Komisji nr 1252/2002 z dnia 11 lipca 2002 r. z jednej strony zwiększyła kwotę środków przeznaczonych na współpracę wewnętrzną między krajami AKP o 60 mln, w oparciu o ogólne rezerwy 6. i 7. EFR, a z drugiej strony przewidziała użycie tych dodatkowych funduszy w okresie poprzedzającym wejście w życie protokołu finansowego 9. EFR, zgodnie z regułami i procedurami stosowanymi do początkowego EFR.

Ponadto zgodnie z decyzją Rady AKP-WE nr 3/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. kwota 25 mln została pobrana z nieprzydzielonych zasobów 8. EFR (rezerwa ogólna) i przyznana na współpracę regionalną z tytułu umowy o partnerstwie AKP-WE.

Podobnie jak w poprzednim roku w celu zapewnienia przejrzystości w sposobie ujmowania rachunków za rok 2004, poszczególne przedstawione poniżej tabele w wyraźny sposób powtarzają dla każdego EFR (6., 7. i 8. EFR) część wykorzystaną w oparciu o programowanie przewidziane w konwencji AKP-WE oraz część wykorzystaną w oparciu o programowanie przewidziane w Umowie z Kotonu. W odniesieniu do tej ostatniej, zapisu i przedstawienia rachunków dokonano w oparciu o art. 3.2 załącznika IV do umowy o partnerstwie AKP-WE dotyczącego przedmiotowych krajów. Dla krajów AKP artykuł ten przewiduje pulę środków A przeznaczoną na pokrycie wsparcia makroekonomicznego i na wsparcie dla programów i projektów, a także pulę środków B przeznaczoną na pokrycie nieprzewidzianych potrzeb, takich jak nagła pomoc, inicjatywy zmniejszenia długu oraz wsparcie mające na celu złagodzenie niekorzystnych skutków niestabilności wpływów z eksportu(1). W odniesieniu do regionów, rachunki przedstawiono w oparciu o planowanie regionalne, które wskazano w rozdziale 2 umowy o partnerstwie AKP-WE (regionalny program indykatywny i współpraca wewnątrz AKP).

9. EFR

Umowa o partnerstwie AKP-WE, podpisana 23 czerwca 2000 r. w Kotonu przez Państwa Członkowskie Wspólnoty Europejskiej i przez Państwa Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP), weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2003 r.

Decyzja w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich (KTZ) ze Wspólnotą Europejską (2001/822/WE), przyjęta dnia 27 listopada 2001 r. przez Radę Unii Europejskiej (UE), weszła w życie z dniem 2 grudnia 2001 r.

Umowa z Kotonu została zawarta na okres dwudziestu lat z klauzulą przeglądu co pięć lat, a także z protokołem finansowym na każdy pięcioletni okres. Decyzja Rady UE w sprawie stowarzyszenia KTZ ze Wspólnotą Europejską będzie obowiązywała przez dziesięć lat.

Pierwsze pięć lat będzie finansowane z 9. EFR. Całkowita wysokość została ustalona na 13.800 mln EUR, z czego 13.500 mln przyznano krajom AKP zgodnie z pierwszym protokołem finansowym włączonym do Umowy z Kotonu, 175 mln przyznano KTZ (zgodnie z decyzją Rady UE w sprawie stowarzyszenia KTZ), a 125 mln zarezerwowano dla Komisji Europejskiej na pokrycie kosztów związanych z wdrożeniem zasobów 9. EFR (przewidziane umową wewnętrzną 9. EFR).

Z całkowitej kwoty 9. EFR zarezerwowanej dla krajów AKP kwota 1 mld EUR może zostać odblokowana dopiero po analizie dokonanej przez Radę UE w 2004 r., w oparciu o wniosek Komisji Europejskiej. W 2004 r. na podstawie decyzji Rady (nr 7189/04 z dnia 22 marca 2004 r.) odblokowano pierwszą transzę w wysokości 250 mln EUR. Transza ta została przydzielona do środków wewnątrz AKP (zasoby naturalne) w celu sfinansowania działań związanych z infrastrukturą wodną (42 mln EUR poniesione w 2004 r.).

W rezultacie dotacje z 9. EFR na rzecz krajów AKP, przy uwzględnieniu odblokowania 250 mln EUR z zarezerwowanego miliarda EUR oraz dotacji generowanych bezpośrednio przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), mogą zostać przedstawione w skrócie w następujący sposób:

Dotacja 9. EFR Zniżka/umowny miliard Dotacje nieotwarte (zarządzanie EBI) Dotacje otwarte OLAS
Środki na rozwój długoterminowy 10.000.000.000 (491.000.000) (186.850.000)(2)

(Wpływy z odsetek)

9.322.150.000
Środki regionalne 1.300.000.000 (96.000.000) 1.204.000.000
Instrument inwestycyjny 2.200.000.000 (163.000.000) (2.037.000.000) 0
Ogółem 13.500.000.000 (750.000.000) (2.223.850.000) 10.526.150.000

Środki na rozwój długoterminowy dla krajów AKP składają się z dwóch elementów:

Puli środków A przeznaczonej na wsparcie makroekonomiczne dla polityk sektorowych, programów i projektów będących lub nie przedmiotem koncentracji pomocy wspólnotowej, która odpowiada alokacji KPI i dostosowaniu strukturalnemu w poprzednich EFR.

Puli środków B przeznaczonej na pokrycie nieprzewidzianych potrzeb, takich jak pomoc w nagłych wypadkach, udział w inicjatywach zmniejszenia długów, a także na wsparcie mające na celu złagodzenie niekorzystnych skutków niestabilności wpływów z eksportu, co odpowiada ogólnie alokacjom Stabex, Sysmin i pomocy w nagłych wypadkach w poprzednich EFR.

Otwarcie dotacji KTZ w 9. EFR na rzecz KTZ, przy uwzględnieniu dotacji generowanych bezpośrednio przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), zostało dokonane w następujący sposób:

Dotacja 9. EFR Dotacje nieotwarte (zarządzanie EBI) Dotacje otwarte OLAS
Środki na rozwój długoterminowy 127.100 000 127.100.000
Rezerwa C 17.900.000 (1.000.000)

(Wpływy z odsetek)

16.900.000
Środki regionalne 8.000.000 8.000.000
Środki na badania i pomoc techniczną 2.000.000 2.000.000
Instrument inwestycyjny 20.000.000 (20.000.000) 0
Ogółem 175.000.000 (21.000.000) 154.000.000

Rezerwa C nieprzydzielona dla KTZ została utworzona na finansowanie pomocy humanitarnej, pomocy w nagłych wypadkach, pomocy uchodźcom i wahań wpływów z eksportu. Odpowiada ona puli środków B dla krajów AKP.

Ponadto w zastosowaniu decyzji Komisji nr E/982/2003 z dnia 16 czerwca 2003 r. wszystkie kwoty pozostałe z poprzednich EFR na dzień wejścia w życie Umowy z Kotonu, w odniesieniu do krajów AKP, oraz na dzień wejścia w życie wewnętrznej umowy dla 9. EFR, w odniesieniu do krajów KTZ, a także wszystkie kwoty uwolnione po upływie terminów obecnie trwających projektów z tytułu ww. Funduszy, zostały przeniesione do 9. EFR. Wszelkie zasoby przekazane w ten sposób do 9. EFR po ich uprzednim przyznaniu do programu indykatywnego danego państwa AKP lub regionu zostały przyznane temu państwu lub regionowi. Natomiast zasoby nieprzydzielone zostały przekazane do rezerw, które będą przedmiotem nowego programowania w ramach 9. EFR.

Załączone tabele dotyczące kwot, co do których zostały podjęte decyzje i które zostały zakontraktowane i wypłacone, przedstawiają wartości netto. Jedynie tabela 2.7. osobno podaje kwoty poniesione i wydane oraz kwoty wypłacone i odzyskane. Należy zwrócić uwagę na wpływ przeklasyfikowania dokonanego w 2004 r. na płatności dokonane z tytułu rachunków zabezpieczających Stabex, w wyniku którego całkowita kwota płatności ogółem w 2004 r. została zmniejszona o 209 mln EUR.

2.1. ŚRODKI NA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2004 R.

grafika

2.2. SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIA FINANSOWE

grafika

2.3. ROZBICIE WEDŁUG KRAJÓW ORAZ WEDŁUG INSTRUMENTÓW

2.3.1. 6. EFR

Uwagi do sprawozdań z zarządzania:

(a) W tabelach 3.1.1 do 3.1.8 wartość "0,0" oznacza, że odpowiadająca jej kwota wynosi między -4.999 EUR a 4.999 EUR.

W przypadku braku wpisu, kwota wynosi zero.

W tabeli nie ujęto krajów, dla których we wszystkich kolumnach widnieje saldo zerowe.

(b) We wszystkich tabelach nagłówek "Wszystkie kraje AKP" dotyczy projektów obejmujących kilka krajów; projekty te nie są finansowane w ramach współpracy regionalnej.

(c) We wszystkich tabelach nagłówek "Koszty finansowe i administracyjne" obejmuje projekty finansowane z odsetek EFR przetransferowanych do danego instrumentu finansowego (dotacje, instrument dostosowań strukturalnych), z wyjątkiem jednej kwoty, wynoszącej 1 mln EUR, która została sfinansowana ze środków "dotacyjnych" i wykorzystana na rozliczenie opłat bankowych oraz różnic kursowych.

(d) W pierwszej kolumnie w tabeli 3.1.1 i 3.1.2 środki przeznaczone na "Współpracę regionalną" (873,82 mln EUR) odpowiadają założonemu celowi Komisji dla współpracy regionalnej wyłącznie dla krajów AKP (912,23 mln EUR), pomniejszonemu o kwoty przetransferowane w latach 2000, 2001 i 2002 do rezerwy ogólnej zgodnie ze środkami przejściowymi (czyli 1 mln EUR, 1,36 mln EUR oraz 0,16 mln EUR) oraz o kwotę 28,9 mln EUR przetransferowaną do 9. EFR po wejściu w życie Umowy z Kotonu w roku 2003 i 6,9 mln w roku 2004.

(e) Wszelkie kwoty środków odpowiadają jednocześnie decyzjom, gdyż kwoty nieprzyznane zostały przetransferowane do 9. EFR po wejściu w życie Umowy z Kotonu (decyzja Komisji z dnia 16 kwietnia 2003 r.).

Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.

2.3.2. 7. EFR

Uwagi do sprawozdań z zarządzania:

– W tabelach 3.2.1 do 3.2.8 wartość "0,0" oznacza, że odpowiadająca jej kwota wynosi między -4.999 EUR a 4.999 EUR.

W przypadku braku wpisu, kwota wynosi zero.

W tabeli nie ujęto krajów, dla których we wszystkich kolumnach widnieje saldo zerowe.

– We wszystkich tabelach nagłówek "Wszystkie kraje AKP" dotyczy projektów obejmujących kilka krajów; projekty te nie są finansowane w ramach współpracy regionalnej.

– We wszystkich tabelach nagłówek "Koszty finansowe i administracyjne" obejmuje projekty finansowane z odsetek EFR przetransferowanych do danego instrumentu finansowego (dotacje, instrument dostosowań strukturalnych).

– W pierwszej kolumnie w tabeli 3.2.1 i 3.2.2 na środki na "Współpracę regionalną" (1 136,42 mln EUR) składają się:

Cel Komisji dotyczący współpracy regionalnej (tylko kraje AKP) 1.125,00

Przekroczenie celu 67,90

Transfery z zasobów niealokowanych w celu sfinansowania programu

pomocy krajom AKP w integracji w ramach WTO 10,00

Kwota przetransferowana w roku 2000 do rezerwy ogólnej

zgodnie ze środkami przejściowymi (8,50)

Kwota przetransferowana w roku 2001 do rezerwy ogólnej

zgodnie ze środkami przejściowymi (2,20)

Kwota przetransferowana w roku 2002 do rezerwy ogólnej

zgodnie ze środkami przejściowymi (0,70)

Kwota przetransferowana w roku 2003 do 9. EFR po wejściu

w życie Umowy z Kotonu (49,10)

Kwota przetransferowana w roku 2004 do 9. EFR po wejściu

w życie Umowy z Kotonu (5,92)

Ogółem według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. 1.136,42

– Wszelkie kwoty środków odpowiadają jednocześnie decyzjom, gdyż kwoty nieprzyznane zostały przetransferowane do 9. EFR po wejściu w życie Umowy z Kotonu (decyzja Komisji z dnia 16 kwietnia 2003 r.).

Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.

2.3.3. 8. EFR

Uwagi do sprawozdań z zarządzania:

(a) W tabelach 3.3.1 do 3.3.8 wartość "0,0" oznacza, że odpowiadająca jej kwota wynosi między -4.999 EUR a 4.999 EUR.

W przypadku braku wpisu, kwota wynosi zero.

W tabeli nie ujęto krajów, dla których we wszystkich kolumnach widnieje saldo zerowe.

(b) We wszystkich tabelach nagłówek "Wszystkie kraje AKP" dotyczy projektów obejmujących kilka krajów; projekty te nie są finansowane w ramach współpracy regionalnej.

(c) We wszystkich tabelach nagłówek "Koszty finansowe i administracyjne" obejmuje projekty finansowane z odsetek EFR przetransferowanych do danego instrumentu finansowego (dotacje, instrument dostosowań strukturalnych).

(d) W pierwszej kolumnie w tabeli 1 i 2 na środki na "Współpracę regionalną" (1.450,56 mln EUR) składają się:

Cel Komisji dotyczący współpracy regionalnej (tylko kraje AKP) 1.300,00

Decyzja Rady 3/2000 mająca na celu zapewnienie ciągłości

szeregu działań oczekujących na wejście w życie 9. EFR 306,00

Decyzja Rady 10/2001 z dnia 20 grudnia 2001 w sprawie

wykorzystania niealokowanych zasobów z 8. EFR 180,70

Kwota przetransferowana w roku 2000 do rezerwy ogólnej

zgodnie ze środkami przejściowymi (68,00)

Decyzja Rady 3/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie

wykorzystania niealokowanych zasobów z 8. EFR 54,20

Kwota przetransferowana w roku 2003 do 9. EFR po wejściu

w życie Umowy z Kotonu (317,33)

Kwota przetransferowana w roku 2004 do 9. EFR po wejściu

w życie Umowy z Kotonu (5,01)

Ogółem według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. 1.450,56

(e) Wszelkie kwoty środków odpowiadają jednocześnie decyzjom, gdyż kwoty nieprzyznane zostały przetransferowane do 9. EFR po wejściu w życie Umowy z Kotonu (decyzja Komisji z dnia 16 kwietnia 2003 r.).

Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.

2.3.4. 9. EFR

Uwagi do sprawozdań z zarządzania:

(a) W tabelach 3.4.1 do 3.4.8 wartość "0,0" oznacza, że odpowiadająca jej kwota wynosi między -4.999 EUR a 4.999 EUR.

W przypadku braku wpisu, kwota wynosi zero.

W tabeli nie ujęto krajów, dla których we wszystkich kolumnach widnieje saldo zerowe.

(b) We wszystkich tabelach uwzględniono wykorzystane zasoby finansowe (pula środków A, pula środków B i koszty realizacji) oraz charakter projektu (wsparcie makroekonomiczne, polityki sektorowe, pomoc w nagłych wypadkach itd.).

Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.

2.3.5. WSZYSTKIE EFR

Ogólna suma zakumulowanych oraz rocznych płatności obejmuje kwotę 352,03 mln, odpowiadającą płatnościom Stabex przetransferowanym na rachunek zabezpieczający Stabex w 2001 r. W 2004 r. Komisja postanowiła uregulować te operacje. W następstwie tego uregulowania (ujemna) kwota netto wynosząca 209 mln EUR została zaksięgowana jako płatności w sprawozdaniach EFR za rok 2004. Odsetki uzyskane na zabezpieczonym rachunku w odnośnym okresie (2001-2004) zostały zaksięgowane jako nowe zobowiązania (34,7 mln EUR) oraz jako dodatkowe alokacje.

Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.

2.4. POZOSTAŁE INFORMACJE DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA

grafika

3.

INFORMACJE FINANSOWE DOSTARCZONE PRZEZ EBI

INSTRUMENT INWESTYCYJNY

3.1. BILANS WEDŁUG STANU NA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2004 R.

(w tys. EUR)
Rok upływający 31 grudnia 2004 r. Wstępny okres rozliczeniowy upływający 31 grudnia 2003 r.
AKTYWA
Pożyczki i zaliczki na rzecz instytucji kredytowych
Pozostałe pożyczki i zaliczki (uwaga D) 11 790 67 473
Pożyczki (uwaga E) 7 804 -
Pożyczki i zaliczki na rzecz klientów
Pożyczki (uwaga E) 78 664 -
Akcje i inne papiery wartościowe o zmiennym dochodzie (uwaga C) 11 787 3 693
Składka Państw Członkowskich na instrument, wymagana ale niezapłacona (uwaga G) 60 000 133 487
Pozostałe aktywa
Rachunek związany z dostosowaniem umów w kwestii transakcji zamiennych na walutach 139 -
Rozliczenia międzyokresowe czynne i kwota naliczonych przychodów (uwaga F) 318 -
AKTYWA OGÓŁEM 170 502 204 653
PASYWA
Wymagana składka Państw Członkowskich na instrument (uwaga G) 165 000 205 000
Kapitały rezerwowe
Straty przeniesione z poprzedniego sprawozdania - 347 -
Rozliczenia międzyokresowe bierne i przychody przyszłych okresów (uwaga F) 1 -
Zysk/(strata) za rok/okres budżetowy 5 848 - 347
PASYWA OGÓŁEM 170 502 204 653
POZYCJE POZABILANSOWE
Zobowiązania
Niewypłacone pożyczki (uwaga E)
- instytucje kredytowe 186 884 40 000
- klienci 102 812 44 100
Niewypłacone zobowiązania w odniesieniu do inwestycji kapitałowych
- inwestycje w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka 52 285 52 010
- inwestycje w inne przedsięwzięcia 4 600 -
Gwarancje w odniesieniu do pożyczek przyznanych przez strony trzecie
Zaciągniętych - -
Niezaciągnietych 25 000 -
Wartość nominalna spłacalnych umów w kwestii transakcji zamiennych na walutach 5 873 -
Wartość nominalna należnych umów w kwestii transakcji zamiennych na walutach 6 012 -
Uwagi w nawiasach odsyłają do not objaśniających do sprawozdań finansowych.

3.2. RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT

Za rok upływający 31 grudnia 2004 r.

(w tys. EUR)
Rok upływający 31.12.2004 r. Wstępny okres rozliczeniowy upływający 31.12.2003 r.
Odsetki i podobne przychody (uwaga H) 1.780 -
Prowizja (uwaga I) 5.048 -
Wynik na operacjach finansowych (uwaga J) (980) (347)
Zysk/(strata) za rok/okres budżetowy 5.848 (347)

3.3. NOTY OBJAŚNIAJĄCE DO SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH NA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2004 r.

INFORMACJE OGÓLNE

Instrument inwestycyjny ("Instrument") został ustanowiony w ramach Umowy z Kotonu ("Umowy") o współpracy i pomocy na rzecz rozwoju pomiędzy grupą krajów Afryki, Karaibów i Pacyfiku ("krajami AKP") a Unią Europejską i jej Państwami Członkowskimi z dnia 23 czerwca 2000 r.

Instrument jest zarządzany przez Europejski Bank Inwestycyjny ("EBI" lub "Bank"). Zgodnie z warunkami Umowy na sfinansowanie Instrumentu można przeznaczyć do 2 200 mln EUR w przypadku AKP i do 20 mln EUR w przypadku KTZ (zgodnie z decyzją Rady z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską). W ramach Umowy EBI zarządza także pożyczkami, jakich udziela ze środków własnych. Pozostałymi zasobami finansowymi oraz instrumentami w ramach Umowy zarządza Komisja Europejska.

Niniejsze sprawozdanie finansowe dotyczy wyłącznie Instrumentu. Na mocy decyzji Rady z dnia 8 kwietnia 2003 r., Państwa Członkowskie zobowiązały się do pokrycia w całości kosztów ponoszonych przez Bank z tytułu zarządzania Instrumentem w ciągu pierwszych pięciu lat 9. Europejskiego Funduszu Rozwoju. Zatem w niniejszych sprawozdaniach finansowych nie ujęto tych kosztów.

W ramach Instrumentu i zgodnie z rozporządzeniem finansowym mającym zastosowanie do 9. Europejskiego Funduszu Rozwoju środki otrzymane przez EBI z Instrumentu są księgowane osobno. Odsetki od lokat bankowych otwartych w ramach Instrumentu w EBI nie są zaliczane do Instrumentu, są natomiast wypłacane bezpośrednio na rzecz Komisji Europejskiej.

Wycofanie do kraju lokat - jako zwrot kapitału lub odsetek lub prowizji mających swoje źródło w operacjach finansowych - oraz odsetki obliczane przy wycofaniu do kraju lokat figurują w sprawozdaniach Instrumentu.

ISTOTNE ZASADY RACHUNKOWOWŚCI

Standardy rachunkowości

Niniejsze sprawozdania finansowe zostały sporządzone zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w dyrektywie 86/635/ EWG Rady Wspólnot Europejskich z dnia 8 grudnia 1986 r. (zmienionej dyrektywą 2001/65/WE z dnia 27 września 2001 r.) w sprawie rocznego sprawozdania finansowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego banków i innych instytucji finansowych ("Dyrektywa").

Przewalutowanie

Sprawozdania finansowe dla Instrumentu sporządzono w EUR.

Przedstawione w sprawozdaniu finansowym aktywa, pasywa oraz pozycje pozabilansowe wyrażone w walutach obcych zostały przeliczone na EUR według kursów obowiązujących w dniu sporządzenia bilansu.

Rachunek zysków i strat przeliczany jest na EUR miesięcznie po kursie obowiązującym na koniec każdego miesiąca.

Różnice kursowe wynikające z przewalutowania księguje się jako dodatnie lub ujemne różnice kursowe w rachunku zysków i strat.

Aktywa finansowe

Aktywa finansowe księgowane są z datą rozliczenia.

Akcje i inne papiery wartościowe o zmiennym dochodzie

Inwestycje w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka

Inwestycje w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka obejmują akcje i inne papiery wartościowe o zmiennych dochodzie nabyte na dłuższy okres w toku zwykłych działań w ramach Instrumentu i są wykazywane w bilansie po koszcie nabycia.

Na podstawie sprawozdań od organów zarządzających funduszem do dnia sporządzenia bilansu, portfel inwestycji w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka jest wyceniany metodą sumowania poszczególnych pozycji po najniższym koszcie lub według wartości netto aktywów, co eliminuje wszelkie niezrealizowane dodatnie różnice kursowe w ramach portfela.

Wartość netto aktywów określa się poprzez porównanie własnościowej wartości procentowej Instrumentu w spółce bazowej z wartością netto aktywów z ostatniego sprawozdania lub, w możliwym zakresie, z wartością akcji w tym samym dniu, przedłożoną przez odpowiedni organ zarządzający funduszem. Wartość aktywów netto podlega korekcie o zdarzenia między datą ostatniej dostępnej informacji o wartości aktywów netto a datą sporządzenia bilansu, jeśli korekta ta zostanie uznana za istotną.

Niezrealizowane straty wyłącznie związane z kosztami administracyjnymi z tytułu funduszy kapitału podwyższonego ryzyka istniejących, w dniu sporządzenia bilansu, przez okres poniżej dwóch lat nie są uwzględniane w określaniu wartości aktywów netto.

Inwestycje w inne przedsięwzięcia

Inwestycje w inne przedsięwzięcia obejmują akcje i inne papiery wartościowe o zmiennym dochodzie nabyte na dłuższy okres w toku zwykłych działań w ramach Instrumentu i są wykazywane w bilansie po koszcie nabycia.

Inwestycje te są wyceniane metodą sumowania poszczególnych pozycji po najniższym koszcie lub według wartości rynkowej, co eliminuje wszelkie niezrealizowane dodatnie różnice kursowe w ramach portfela.

Rezerwy

Jako że wypłacenie pożyczek na rzecz klientów oraz inwestycji miało miejsce głównie podczas ostatnich miesięcy, według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. żaden istotny wymóg nie został określony dla rezerw na wypadek spadku wartości.

Opodatkowanie

Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, dołączony do Traktatu z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego Konstytucję dla Europy, określa, że aktywa, przychody i pozostały majątek Wspólnot zwolniony jest od wszystkich podatków bezpośrednich.

Transakcje zamienne

W normalnych warunkach działalności Instrument może zostać objęty umowami w kwestii transakcji zamiennych w celu zabezpieczenia poszczególnych operacji udzielania kredytu, prowadzonych w walutach innych niż EUR, aby skompensować wszelkie zyski lub straty spowodowane zmianami kursu wymiany walut.

Wynik netto z operacji zabezpieczających jest ujmowany w rachunku zysków i strat.

AKCJE I INNE PAPIERY WARTOŚCIOWE O ZMIENNYM DOCHODZIE

(w tys. EUR)
Cena zakupu na początku roku Zakup Zbycie Korekty kursowe Cena zakupu na koniec roku Zakumulowana wartość korekt na koniec roku Kwota bilansowa na koniec roku
Inwestycje w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka 3.693 4.495 - (574) 7.614 - 7.614
Inwestycje w inne przedsięwzięcia(1) - 4173 - - 4173 - 4173
Akcje i inne papiery wartościowe o zmiennym dochodzie. 3.693 8.668 - (574) 11.787 - 11.787
(1) Pozycja ta obejmuje 17 361 104 akcji zwykłych w Kenmare Resources Plc,

otrzymanych jako prowizja od podporządkowanej pożyczki przyznanej Moma

Titanium Minerals (patrz uwaga I).

Początkowa wartość tych akcji (4 166 665 EUR) oparta jest na cenie giełdowej

akcji w EUR według stanu na dzień przeniesienia tytułu własności.

POŻYCZKI I ZALICZKI NA RZECZ INSTYTUCJI KREDYTOWYCH - POZOSTAŁE KREDYTY I ZALICZKI

Według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. pozostałe pożyczki i zaliczki na rzecz instytucji kredytowych przedstawiały się następująco:

(w tys. EUR)
Poniżej 3 miesięcy
2004 2003
Lokaty terminowe - składki Państw Członkowskich
Europejski Bank Inwestycyjny(1) 9.336 67.473
Lokaty terminowe - Wycofanie do kraju lokat Instrumentu
Europejski Bank Inwestycyjny(1) 2.454 -
11.790 67.473
(1) W ramach Instrumentu i zgodnie z rozporządzeniem finansowym mającym

zastosowanie do 9. Europejskiego Funduszu Rozwoju środki otrzymane

przez EBI z Instrumentu są księgowane osobno. Odsetki od tych lokat nie

są zaliczane do Instrumentu, są natomiast wypłacane bezpośrednio przez

EBI na rzecz Komisji Europejskiej.

Wycofanie do kraju lokat i odsetki obliczane przy wycofaniu do kraju

lokat należą do Instrumentu.

SPRAWOZDANIE ZBIORCZE O POŻYCZKACH

(w tys. EUR)
Analiza zsumowanych pożyczek udzielonych(1) na rzecz pośredniczących instytucji kredytowych Bezpośrednio beneficjentom końcowym(2) 31.12.2004 31.12.2003
Część wypłacona 7.804 78.664 86.468 -
Pożyczki niewypłacone 186.884 102.812 289.696 84.100
Analiza zsumowanych pożyczek udzielonych 194.688 181.476 376.164 84.100
(1) Pozycja zsumowane pożyczki udzielone obejmuje zarówno część kredytów

wypłaconą, jak i oczekującą na wypłacenie.

(2) Z czego 114.372.333 EUR to następujące kredyty podporządkowane:
- Wypłacone 66.890.317
- Niewypłacone 47.482.016
114.372.333

ROZLICZENIA MIĘDZYOKRESOWE CZYNNE I KWOTA NALICZONYCH PRZYCHODÓW - ROZLICZENIA MIĘDZYOKRESOWE BIERNE I PRZYCHODY PRZYSZŁYCH OKRESÓW

(w tys. EUR)
31.12.2004 31.12.2003
Rozliczenia międzyokresowe czynne i kwota naliczonych przychodów
Należne odsetki i prowizje 318 -
318 -
Rozliczenia międzyokresowe bierne i przychody przyszłych okresów 1
Spłacalne odsetki i prowizje(1) -
1 -
(1) Odsetki netto płatne od umów dotyczących transakcji zamiennych.

SKŁADKA PAŃSTW CZŁONKOWSKICH NA INSTRUMENT

Kwota wymagana w ramach składki Państw Członkowskich na Instrument wynosiła 165 mln EUR, z czego 105 mln EUR zostało wpłacone.

W 2004 r. poprzednia składka na kwotę 100 mln EUR, wymagana ale niewpłacona według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r., została na wniosek Państw Członkowskich uczestniczących w 9. EFR anulowana.

Sprawozdanie dotyczące składki Państw Członkowskich na Instrument według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. przedstawia się następująco:

(w EUR)
Państwa Członkowskie Ogółem Niewpłacone Wpłacone
Austria 4.372.500 1.590.000 2.782.500
Belgium 6.468.000 2.352.000 4.116.000
Denmark 3.531.000 1.284.000 2.247.000
Finland 2.442.000 888.000 1.554.000
France 40.095.000 14.580.000 25.515.000
Germany 38.544.000 14.016.000 24.528.000
Greece 2.062.500 750.000 1.312.500
Ireland 1.023.000 372.000 651.000
Italy 20.691.000 7.524.000 13.167.000
Luxembourg 478.500 174.000 304.500
Netherlands 8.613.000 3.132.000 5.481.000
Portugal 1.600.500 582.000 1.018.500
Spain 9.636.000 3.504.000 6.132.000
Sweden 4.504.500 1.638.000 2.866.500
United Kingdom 20.938.500 7.614.000 13.324.500
Ogółem 165.000.000 60.000.000 105.000.000

ODSETKI I PODOBNE PRZYCHODY

(w EUR)
31.12.2004 31.12.2003
odsetki i podobne przychody
Odsetki od lokat 6.406 -
Odsetki od pożyczek 1.774.067 -
1.780.473 -

PROWIZJE (W EUR)

Instrumentowi przyznano prowizje na kwotę 5.047.610 EUR, włączając w to 4.166.665 EUR w postaci 17.361.104 akcji w Kenmare Resources Plc, otrzymanych jako prowizja w naturze (patrz uwaga C).

WYNIK OPERACJI FINANSOWYCH

Niektóre inwestycje w operacje i pożyczki z kapitałem podwyższonego ryzyka zostały wypłacone i są określone w walutach innych niż EUR; zarejestrowana strata z wymiany wynika ze spadku wartości tych walut w stosunku do EUR między okresem ich wypłaty a końcem roku budżetowego (patrz uwaga B2).

W 2004 r. Instrument został objęty umową dotyczącą transakcji zamiennej, aby zabezpieczyć stan środków w walucie USD. Wynik netto operacji zabezpieczających przedstawia wycenę pozycji transakcji zamiennych według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r.

Według stanu na dzień 31 grudnia wynik operacji finansowych obejmował:

(w EUR)
31.12.2004 31.12.2003
Zysk netto z operacji zabezpieczających 139.063 -
Niezrealizowane straty z tytułu różnic kursowych (1.119.084) (346.782)
Pozostałe operacje finansowe (68) -
(980.089) (346.782)

4.

DODATEK - ROZBICIE WEDŁUG KRAJÓW ORAZ WEDŁUG INSTRUMENT

grafika

______

(1) Nieprzydzielone zasoby z poprzednich EFR zawierają pozostałości funduszy SYSMIN, których wysokość została ustalona na 410 926 mln decyzją Komitetu Ambasadorów AKP-WE nr 3/2000. Decyzja Rady nr E410/2001 włącza te zasoby do programowania indykatywnych transzy krajowych (część B) z tytułu protokołu finansowego do umowy o partnerstwie AKP-WE.

(2) Umowa z Kotonu, załącznik I, art. 3.c i załącznik II, art. 2.8 oraz umowa wewnętrzna, art. 2, 3 i 5.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024