Opinia komitetu doradczego ds. koncentracji wydana na 130. posiedzeniu Komitetu dotycząca wstępnego projektu decyzji odnoszącej się do Sprawy COMP/M.3440-EDP/ENI/GDP.

Opinia komitetu doradczego ds. koncentracji wydana na 130. posiedzeniu Komitetu w dniu 26 listopada 2004 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji odnoszącej się do Sprawy COMP/M.3440- EDP/ENI/GDP

(2005/C 288/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2005 r.)

1. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (EWG) nr 4064/89 oraz że posiada wymiar wspólnotowy.

2. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny tego działania właściwe rynki produktowe to:

rynki energii elektrycznej:

a) hurtowe dostawy energii elektrycznej polegające na produkowaniu energii elektrycznej w elektrowniach oraz na sprowadzaniu jej poprzez sieci międzysystemowe

b) usługi bilansowania mocy i usługi pomocnicze; kwestia dokładnego zdefiniowania tego nowo rozwijającego się rynku (lub rynków) pozostaje otwarta;

c) detaliczne dostawy energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych (wysokie i średnie napięcie)

d) detaliczne dostawy energii elektrycznej do małych odbiorców (tj. mniejszych odbiorców przemysłowych, komercyjnych i gospodarstw domowych (niskie napięcie))

rynki gazu ziemnego od momentu, gdy zostaną one otwarte:

e) dostawy gazu do elektrowni gazowych (typu CCGT)

f) dostawy gazu do lokalnych spółek dystrybucyjnych

g) dostawy gazu do dużych odbiorców przemysłowych

h) dostawy gazu do małych odbiorców (tj. mniejszych odbiorców przemysłowych, komercyjnych i gospodarstw domowych)

3. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny działania, o którym mowa, istotne są następujące rynki geograficzne:

a) hurtowy rynek energii elektrycznej obejmuje swoim zakresem obszar Portugalii, co nie ulegnie zmianie w ramach czasowych uwzględnionych przez niniejszą decyzję, w szczególności z uwagi na różne uwarunkowania konkurencji między oboma państwami Półwyspu Iberyjskiego, które istnieją obecnie i które prawdopodobnie w przewidywalnej przyszłości nie ulegną zmianie;

b) detaliczne rynki energii elektrycznej obejmują swoim zakresem Portugalię;

c) rynek geograficzny bilansowania mocy i usług pomocniczych zachowa wymiar krajowy;

d) w odniesieniu do wyżej wymienionych rynków gazu wszystkie te rynki, za wyjątkiem rynku dostaw gazu do małych odbiorców, mają wymiar krajowy, podczas gdy kwestia dokładnego zakresu geograficznego rynku dostaw gazu do małych odbiorców, co do którego można się spodziewać, że zyska wymiar krajowy w krótkim czasie po tym, jak nastąpi jego otwarcie na konkurencję, ale który nie ma wymiaru szerszego niż krajowy, pozostaje otwarta.

4. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszona koncentracja wzmocni:

a) dominującą pozycję EDP na portugalskim hurtowym rynku energii elektrycznej

b) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku usług pomocniczych

c) dominującą pozycję EDP na portugalskich rynkach detalicznych dostaw energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych

d) dominującą pozycję EDP na portugalskich rynkach detalicznych dostaw energii elektrycznej do małych odbiorców

e) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku dostaw gazu ziemnego do elektrowni gazowych (CCGT)

f) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku dostaw gazu ziemnego do lokalnych spółek dystrybucyjnych

g) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku dostaw gazu ziemnego do dużych odbiorców przemysłowych

h) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku krajowym (lub na pięciu rynkach regionalnych) dostaw gazu ziemnego do małych odbiorców;

w rezultacie czego skuteczna konkurencja zostanie poważnie zakłócona na znacznej części wspólnego rynku w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie połączeń.

5. Większość członków Komitetu Doradczego podziela zdanie Komisji, że zobowiązania przedstawione przez strony nie wystarczają do usunięcia:

a) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na hurtowym rynku energii elektrycznej, które wynika z poziomych skutków transakcji (wyeliminowanie głównego potencjalnego konkurenta)

b) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na hurtowym rynku energii elektrycznej, które wynika z każdego z następujących skutków pionowych:

i. uprzywilejowany dostęp do infrastruktury gazowej

ii. wzrost kosztów ponoszonych przez konkurentów

iii. dostęp do informacji prawnie zastrzeżonych (ceny i dzienne zużycie gazu)

c) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku usług pomocniczych

d) ryzyka zagrażającego konkurencyjności w zakresie detalicznych dostaw energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych

e) ryzyka zagrażającego konkurencyjności w zakresie detalicznych dostaw energii elektrycznej do małych odbiorców

f) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku dostaw gazu do elektrowni gazowych CCGT

g) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku dostaw gazu do lokalnych spółek dystrybucyjnych

h) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku dostaw gazu do dużych odbiorców przemysłowych

i) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku (rynkach) dostaw gazu do małych odbiorców

w rezultacie czego należy uznać koncentrację za niezgodną z zasadami wspólnego rynku.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

6. Komitet Doradczy zgadza się co do tego, aby zwrócić się do Komisji z prośbą o uwzględnienie uwag i komentarzy poczynionych przez Komitet Doradczy oraz zaleca opublikowanie niniejszej opinii w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024