Skarga wniesiona w dniu 15 września 2005 r. przez Komisję Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Włoskiej(Sprawa C-337/05)
(2005/C 281/16)
(Język postępowania: włoski)
(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2005 r.)
W dniu 15 września 2005 r. do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich wpłynęła skarga Komisji Wspólnot Europejskich, reprezentowanej przez D. Recchię i X. Lewisa, działających w charakterze pełnomocników, z adresem do doręczeń w Luksemburgu, przeciwko Republice Włoskiej.
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
– stwierdzenie, że ze względu na to, iż rząd włoski - w tym w szczególności Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ministerstwo Obrony, Ministerstwo Gospodarki i Finansów, Ministerstwo Polityki Rolnej i Leśnej, Ministerstwo Infrastruktury i Transportu oraz Wydział Ochrony Cywilnej Prezydium Rady Ministrów - wprowadziły od dawna już istniejącą i do tej pory stosowaną praktykę bezpośredniego udzielania spółce "Agusta" zamówień publicznych na dostawę helikopterów produkcji "Agusta" i "Agusta Bell" na potrzeby sił zbrojnych Straży Pożarnej, Karabinierów, Państwowej Straży Leśnej, Straży Ochrony Wybrzeża, Policji i Policji Finansowej oraz Wydziału Ochrony Cywilnej, bez przeprowadzania jakiegokolwiek postępowania przetargowego, a zwłaszcza nie przestrzegając procedur ustanowionych w dyrektywie 93/36/EWG(1), a wcześniej w dyrektywach 77/62/EWG(2), 80/767/EWG(3) i 88/295/EWG(4), Republika Włoska uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy powołanych dyrektyw.
– obciążenie Republiki Włoskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty:
Rząd Republiki Włoskiej - w tym w szczególności Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ministerstwo Obrony, Ministerstwo Gospodarki i Finansów, Ministerstwo Polityki Rolnej i Leśnej, Ministerstwo Infrastruktury i Transportu oraz Wydział Ochrony Cywilnej Prezydium Rady Ministrów - wprowadziły od dawna już istniejącą i do tej pory stosowaną praktykę bezpośredniego udzielania spółce "Agusta" zamówień publicznych na dostawę helikopterów produkcji "Agusta" i "Agusta Bell" na potrzeby sił zbrojnych Straży Pożarnej, Karabinierów, Państwowej Straży Leśnej, Straży Ochrony Wybrzeża, Policji i Policji Finansowej oraz Wydziału Ochrony Cywilnej, bez przeprowadzania jakiegokolwiek postępowania przetargowego, a zwłaszcza nie przestrzegając procedur ustanowionych w dyrektywie 93/36/EWG, a wcześniej w dyrektywach 77/62/EWG, 80/767/EWG i 88/295/EWG, przez co Republika Włoska uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy powołanych dyrektyw.
Wskutek otrzymania zawiadomienia o tym, Komisja zebrała informacje, z których wynika, że rząd włoski od dawna już stosuje powyższą praktykę.
Komisja uważa, że rzeczona praktyka pozostaje w sprzeczności z wyżej wspomnianymi dyrektywami obowiązującymi w sektorze zamówień publicznych na dostawy, albowiem nie wydaje się, aby została spełniona tu którakolwiek z przesłanek koniecznych do zastosowania procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu.
Ponadto Komisja uważa, że Włochy nie wykazały, jakoby rzeczona praktyka mogła zostać uzasadniona na podstawie art. 2 dyrektywy 93/36/EWG, zgodnie z którym dyrektywa ta nie ma zastosowania do zamówień na dostawy, które są określone jako objęte tajemnicą lub których realizacji muszą towarzyszyć szczególne środki bezpieczeństwa zgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi i administracyjnymi obowiązującymi w zainteresowanym Państwie Członkowskim, albo gdy wymaga tego ochrona podstawowych interesów bezpieczeństwa tego Państwa Członkowskiego.
______
(1) Dz.U. L 199 z 9.8.1993, str. 1
(2) Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 1
(3) Dz.U. L 215 z 18.8.1980, str. 1
(4) Dz.U. L 127 z 20.5.1988, str. 1