Komunikat Komisji na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 - Rewizja przez Szwecję zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych w odniesieniu do regularnych połączeń lotniczych na niektórych krajowych trasach lotniczych.

Komunikat Komisji na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92

Rewizja przez Szwecję zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych w odniesieniu do regularnych połączeń lotniczych na niektórych krajowych trasach lotniczych

(2005/C 27/06)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2005 r.)

Rząd Szwecji podjął decyzję o rewizji zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 106 z dnia 3 maja 2002 r. na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych. Zrewidowane zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych wejdą w życie z dniem 30 października 2005 r. na następujących krajowych trasach lotniczych:

Arvidsjaur - Sztokholm/Arlanda,

Gällivare - Sztokholm/Arlanda,

Hagfors - Sztokholm/Arlanda,

Hemavan - Sztokholm/Arlanda,

Lycksele - Sztokholm/Arlanda,

Storuman - Sztokholm/Arlanda,

Sveg - Sztokholm/Arlanda,

Torsby - Sztokholm/Arlanda,

Vilhelmina - Sztokholm/Arlanda oraz

Pajala - Lulea.

Zrewidowane zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych przedstawiono dla indywidualnych tras w załącznikach 1-10.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Arvidsjaur - Sztokholm/Irlanda

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolona jest maksymalnie jedna przerwa w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 2
sobota i niedziela 1

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 42.600.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

W przypadku lotu porannego przylot do portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 8.30. W przypadku lotu popołudniowego odlot z portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 19.30. Inne godziny odlotów oraz przylotów muszą być dostosowane do zapotrzebowania w sposób optymalny.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Samolot musi posiadać kabinę ciśnieniową i toaletę. Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Arvidsjaur - Sztokholm/Arlanda nie może przekroczyć kwoty 2.300 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raporty należy składać co kwartał kalendarzowy.

ZAŁĄCZNIK  II

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Gällivare - Sztokholm/Arlanda

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolona jest maksymalnie jedna przerwa w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 2
sobota i niedziela 1

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 61.800.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

W przypadku lotu porannego przylot do portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 8.30. W przypadku lotu popołudniowego odlot z portu lotniczego Arlanda nie może odbyć się później niż o godz. 19.30. Inne godziny odlotów oraz przylotów muszą być dostosowane do zapotrzebowania w sposób optymalny.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Samolot musi posiadać kabinę ciśnieniową i toaletę. Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Gällivare - Sztokholm/Arlanda nie może przekroczyć kwoty 2.550 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek w zakresie sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raportowanie powinno mieć miejsce co kwartał kalendarzowy.

ZAŁĄCZNIK  III

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Hagfors - Sztokholm/Arlanda

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolona jest maksymalnie jedna przerwa w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 2

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 4.500.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

W przypadku lotu porannego przylot do portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 8.30. W przypadku lotu popołudniowego odlot z portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 19.30. Inne godziny odlotów oraz przylotów muszą być dostosowane do zapotrzebowania w sposób optymalny.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Hagfors - Sztokholm/Arlanda nie może przekroczyć kwoty 1.800 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek w zakresie sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raporty należy składać co kwartał kalendarzowy.

ZAŁĄCZNIK  IV

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Hemavan - Sztokholm/Arlanda

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolone są maksymalnie dwie przerwy w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 1
niedziela 1

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 6.150.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

W przypadku lotu porannego odlot z portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 9.00. Inne godziny odlotów oraz przylotów muszą być dostosowane do zapotrzebowania w sposób optymalny.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Samolot musi posiadać kabinę ciśnieniową i toaletę. Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Hemavan - Sztokholm/Arlanda nie może przekroczyć kwoty 2.200 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek w zakresie sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raporty należy składać co kwartał kalendarzowy.

ZAŁĄCZNIK  V

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Lycksele - Sztokholm/Arlanda

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolona jest maksymalnie jedna przerwa w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 2
sobota i niedziela 1

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 39.900.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

W przypadku lotu porannego przylot do portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 8.30. W przypadku lotu popołudniowego odlot z portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 19.30. Inne godziny odlotów oraz przylotów muszą być dostosowane do zapotrzebowania w sposób optymalny.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Samolot musi posiadać kabinę ciśnieniową i toaletę. Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Lycksele - Sztokholm/Arlanda nie może przekroczyć kwoty 2.200 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek w zakresie sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raporty należy składać co kwartał kalendarzowy.

ZAŁĄCZNIK  VI

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Storuman - Sztokholm/Arlanda

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolona jest maksymalnie jedna przerwa w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 2
niedziela 1

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 22.050.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

W przypadku lotu porannego przylot do portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 8.30. W przypadku lotu popołudniowego odlot z portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 19.30. Inne godziny odlotów oraz przylotów muszą być dostosowane do zapotrzebowania w sposób optymalny.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Samolot musi posiadać kabinę ciśnieniową i toaletę. Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Storuman - Sztokholm/Arlanda nie może przekroczyć kwoty 2.200 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek w zakresie sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raporty należy składać co kwartał kalendarzowy.

ZAŁĄCZNIK  VII

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Sveg - Sztokholm/Arlanda

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolona jest maksymalnie jedna przerwa w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 2

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 8.100.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

W przypadku lotu porannego przylot do portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 8.30. W przypadku lotu popołudniowego odlot z portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 19.30. Inne godziny odlotów oraz przylotów muszą być dostosowane do zapotrzebowania w sposób optymalny.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Sveg - Sztokholm/Arlanda nie może przekroczyć kwoty 2.000 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek w zakresie sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raporty należy składać co kwartał kalendarzowy.

ZAŁĄCZNIK  VIII

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Torsby - Sztokholm/Arlanda

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolona jest maksymalnie jedna przerwa w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 2

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 4.050.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

W przypadku lotu porannego przylot do portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 8.30. W przypadku lotu popołudniowego odlot z portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 19.30. Inne godziny odlotów oraz przylotów muszą być dostosowane do zapotrzebowania w sposób optymalny.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Torsby - Sztokholm/Arlanda nie może przekroczyć kwoty 1.800 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek w zakresie sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raporty należy składać co kwartał kalendarzowy.

ZAŁĄCZNIK  IX

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Vilhelmina - Sztokholm/Arlanda

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolona jest maksymalnie jedna przerwa w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 2
niedziela 1

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 22.050.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

W przypadku lotu porannego przylot do portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 8.30. W przypadku lotu popołudniowego odlot z portu lotniczego Arlanda nie może mieć miejsca później niż o godz. 19.30. Inne godziny odlotów oraz przylotów muszą być dostosowane do zapotrzebowania w sposób optymalny.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Samolot musi posiadać kabinę ciśnieniową i toaletę. Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Vilhelmina - Sztokholm/Arlanda nie może przekroczyć kwoty 2.200 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek w zakresie sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raporty należy składać co kwartał kalendarzowy.

ZAŁĄCZNIK  X

Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych na trasie Pajala - Lulea

Minimalna częstotliwość

Tabela pokazuje minimalną liczbę lotów w obie strony na dzień. W trakcie jednego lotu do miejsca docelowego lub lotu powrotnego dozwolona jest maksymalnie jedna przerwa w podróży.

Okres Dzień Minimalna liczba lotów w obie strony na dzień
Okres normalny poniedziałek - piątek 2

Usługi lotnicze będą świadczone w sposób ciągły przez cały rok. Rozkład lotów może być zmieniony na sezon letni, okres Bożego Narodzenia oraz inne okresy świąteczne w zależności od zapotrzebowania.

Liczba miejsc

Minimalna liczba miejsc na daną trasę na rok musi wynieść 5.550.

Jeśli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na trasie w danym kwartale kalendarzowym spadnie poniżej 35 % lub przekroczy 80 %, przewoźnik lotniczy może odpowiednio obniżyć lub zwiększyć liczbę miejsc. Jeśli trasa połączona jest z innym portem lotniczym, taki sam obowiązek odnośnie do współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich ma zastosowanie do całej połączonej trasy.

Rozkład lotów

Rozkład lotów musi być dobrze dostosowany do odlotów oraz zapewniać bezproblemowe połączenia z lotami odrzutowymi na trasie Luleå/Kallax - Sztokholm/Arlanda oraz z lotami w przeciwnym kierunku.

Rodzaje wykorzystywanych samolotów

Pojemność bagażowa/ładunkowa na jednego pasażera w samolocie przy pełnej obsadzie pasażerskiej w normalnych warunkach pogodowych musi wynosić minimum 20 kg.

Ceny biletów

Cena przelotu w jedną stronę na trasie Pajala - Luleå/Kallax nie może przekroczyć kwoty 700 koron szwedzkich (SEK) z podatkiem i VAT. Należy zapewnić dostępność biletów po obniżonej cenie dla osób nie podróżujących klasą biznes, a także dla dzieci, młodzieży, studentów, emerytów i towarzyszących im członków rodziny.

Porozumienia o współpracy

Zgodnie z istniejącą praktyką rynkową należy stosować porozumienia pomiędzy liniami.

Ciągłość

Przynajmniej 80 % odlotów w danym kwartale kalendarzowym nie może być opóźnionych o więcej niż 5 minut, a przynajmniej 95 % nie może być opóźnionych o więcej niż 15 minut.

Regularność lotów w danym kwartale kalendarzowym musi wynosić 99 %.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają świadczyć usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie, zobowiązani są do podania do publicznej wiadomości cen i rozkładów lotów nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, aby umożliwić rezerwację i zakup biletów.

Przewoźnicy lotniczy, którzy zamierzają zaprzestać świadczenia usług w zakresie regularnych połączeń lotniczych, muszą powiadomić o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego na minimum sześć miesięcy przed zaprzestaniem świadczenia usług w zakresie połączeń lotniczych.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością funkcjonalną

Przewoźnik lotniczy musi zabezpieczyć potrzeby osób z niepełnosprawnością funkcjonalną tak, aby:

– wejście na pokład i wyjście z samolotu przebiegały w sposób wygodny, bezpieczny i z poszanowaniem godności,

– zapewnić opiekę osoby towarzyszącej lub inną pomoc w przypadku zmiany samolotu/linii lotniczej w trakcie podróży,

– zapewnić informacje na temat tras i możliwości podróży przed rozpoczęciem lotu,

– zapewnić informacje w trakcie podróży (w formie dostępnej dla osób z upośledzeniem wzroku i słuchu),

– zapewnić klientom bezproblemowy sposób rezerwacji i zakupu biletów.

Obowiązek w zakresie sprawozdawczości

Przewoźnicy lotniczy świadczący usługi w zakresie regularnych połączeń lotniczych na danej trasie zobowiązani są do składania raportów szwedzkiemu gabinetowi rządowemu lub agencji rządowej mianowanej przez gabinet na temat rozwoju trasy oraz przestrzegania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Raporty należy składać co kwartał kalendarzowy.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.27.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Komisji na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 - Rewizja przez Szwecję zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych w odniesieniu do regularnych połączeń lotniczych na niektórych krajowych trasach lotniczych.
Data aktu: 03/02/2005
Data ogłoszenia: 03/02/2005