Nałożenie przez Finlandię zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych w odniesieniu do regularnej usługi lotniczej na trasie Helsinki - Mikkeli - Savonlinna.

Nałożenie przez Finlandię zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych w odniesieniu do regularnej usługi lotniczej na trasie Helsinki - Mikkeli - Savonlinna

(2005/C 238/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 28 września 2005 r.)

1. Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych, rząd Finlandii (Ministerstwo Transportu i Komunikacji) postanowił nałożyć zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych związane z obsługą regularnych połączeń lotniczych na trasie Helsinki - Mikkeli - Savonlinna od dnia 1 listopada 2005 r. do dnia 31 grudnia 2006 r., wyjąwszy okres od dnia 30 czerwca 2006 r. do dnia 30 lipca 2006 r.

2. Zastosowanie mają następujące warunki wykonywania przewozów lotniczych:

2.1 Minimalna liczba lotów

Minimalna liczba lotów na trasie Helsinki-Savonlinna wynosić będzie trzy loty w każdą stronę w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Trasą przewozu we wczesnych godzinach rannych będzie Savonlinna-Mikkeli-Helsinki, a trasą przewozu na późny wieczór będzie Helsinki - Mikkeli - Savonlinna.

W soboty w rozkładzie musi być co najmniej jedno połączenie z Savonlinna do Helsinek, a w niedzielę co najmniej jedno połączenie z Helsinek przez Mikkeli do Savonlinna.

Rozkład może być modyfikowany stosownie do popytu w okolicach świąt Boż ego Narodzenia i innych dni wolnych od pracy.

2.2 Liczba miejsc

Liczba dostępnych miejsc siedzących na każdy rejs musi wynosić co najmniej 30. Średnie miesięczne obłożenie nie może przekraczać 80 %. Pojemność bagażowa powinna pozwalać każdemu pasażerowi na zabranie 8 kg bagażu ręcznego oraz nadanie 20 kg bagażu rejestrowanego, przy całkowitym wypełnieniu miejsc i w normalnych warunkach pogodowych.

2.3 Rozkład lotów

W dni od poniedziałku do piątku odloty z lotnisk Savonlinna i Mikkeli muszą odbywać się wystarczająco wcześnie rano, aby na lotnisku Helsinki-Vantaa lądować w czasie umożliwiającym kontynuowanie podróży na głównych trasach międzynarodowych, natomiast wieczorem odloty na lotniska Savonlinna i Mikkeli muszą odbywać się odpowiednio późno, aby podróżni przybywających z głównych trasa międzynarodowych mogli na nie zdążyć.

W dni od poniedziałku do piątku poranne odloty z lotniska Helsinki-Vantaa muszą odbywać się odpowiednio wcześnie, aby lądowanie w Savonlinna miało miejsce przed godziną 8:45.

W dni od poniedziałku do piątku musi być zapewniony lot z Savonlinna umożliwiający dotarcie do lotniska Helsinki-Vantaa między 8:45 a 9:45. Musi być zapewniony odlot powrotny z lotniska Helsinki-Vantaa do Savonlinna, oraz odlot po godzinach pracy z Savonlinna do Helsinek.

W soboty rano musi być zapewnione połączenie z Savonlinna na lotnisko Helsinki-Vantaa. W niedziele musi być zapewnione późnowieczorne połączenie z Helsinki-Vantaa przez Mikkeli do Savonlinna.

2.4 Ceny biletów

Bilet w jedną stronę na trasie Savonlinna-Helsinki nie może kosztować więcej niż 168 EUR, z wszystkimi podatkami i opłatami, a bilet w jedną stronę na trasie Mikkeli-Helsinki nie może kosztować więcej niż 163 EUR. Oferta musi obejmować tańsze rodzaje biletów, które stanowić muszą co najmniej 15 % całej puli.

Przewoźnik musi podpisać porozumienie międzyliniowe dotyczące trasy, dla której ustanowiono zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych, z co najmniej jednym przewoźnikiem wykonującym przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa. Porozumienie międzyliniowe musi zawierać identyczne lub równoważne warunki i powinno stosować proporcjonalny system rozliczeń wpływów ze sprzedaży biletów, zgodnie z odpowiednimi zasadami międzynarodowymi. Przewoźnik musi zawrzeć porozumienie międzyliniowe na takich samych lub równoważnych warunkach z każdym zainteresowanym przewoźnikiem wykonującym przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa. Przewoźnik musi dostarczyć Ministerstwu Transportu i Łączności wszelkie informacje na temat zawartych przez niego porozumień międzyliniowych oraz ich warunków, jakich Ministerstwo potrzebuje w celu przeprowadzania kontroli.

Przewoźnik musi posiadać międzynarodowy system rezerwacji i sprzedaży biletów działający w Finlandii oraz porozumienie międzyliniowe IATA z możliwością kalkulacji cen połączeń przesiadkowych i nadawania bagażu na całą trasę. Informacje na temat cen biletów i rozkładów lotów muszą być dostępne w międzynarodowym systemie rezerwacji i sprzedaży biletów.

Przewoźnik musi posiadać umowę o współpracy w zakresie kalkulacji cen połączeń przesiadkowych z co najmniej jednym podmiotem wykonującym zagraniczne przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa.

Sprzedaż biletów musi być prowadzona w oparciu o co najmniej jeden komputerowy system rezerwacji miejsc.

2.5 Ciągłość usług

Przewoźnik zamierzający wykonywać regularne przewozy lotnicze na przedmiotowej trasie musi podjąć się świadczenia usług, których dotyczy zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych, do końca października 2006 r.

Wykonywanie przewozów lotniczych na przedmiotowej trasie w sposób niezgodny z wyżej wymienionym zobowiązaniem z tytułu świadczenia usług publicznych może pociągać za sobą konsekwencje administracyjne lub karne.

2.6 Dostępność dla osób niepełnosprawnych

Przewoźnik musi zapewnić odpowiednie uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych.

Liczba przewożonych pasażerów: informacja ogólna

Tabela 1. Liczba pasażerów przewożonych między lotniskami Savonlinna i Helsinki, 2001-2003

Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień Ogółem
2001 1980 2207 2582 2121 2494 3225 9556 5433 2266 2301 2478 1515 38.158
2002 2080 2193 2172 2137 2780 2660 9058 3866 1960 2522 2774 1908 36.110
2003 2176 2197 2503 1967 2242 2830 8590 2496 1795 2167 2079 1514 32.556

Tabela 2. Liczba pasażerów przewożonych między lotniskami Mikkeli i Helsinki, 2001-2003

Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień Ogółem
2001 252 297 395 260 366 216 - 234 280 321 337 125 3.083
2002 253 286 238 316 277 205 - 220 293 306 305 195 2.894
2003 220 277 234 211 258 169 - 204 241 278 235 191 2.518

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024