Informacje przekazane przez Państwa Członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej.

Informacje przekazane przez Państwa Członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej

(2005/C 183/04)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 26 lipca 2005 r.)

Numer pomocy: XT/07/2001

Państwo Członkowskie: Hiszpania

Nazwa programu pomocy: Pomoc na szkolenie pracowników zatrudnionych w sektorze budownictwa okrętowego.

Podstawa prawna: Resolución CN.4.02. F.S.E., de fecha 9 de mayo de 2001, de la Dirección General de Política Tecnológica del Ministerio de Ciencia y Tecnología y Circular de la Gerencia del Sector Naval de fecha 30 de mayo de 2001.

Roczne wydatki planowane w ramach programu:

2001 r.: 19.000.000 EUR

2002 r.: 19.000.000 EUR

2003 r.: 19.000.000 EUR

2004 r.: 19.000.000 EUR

2005 r.: 19.000.000 EUR

2006 r.: 19.000.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy:

1. Przed przyznaniem pomocy na każdy projekt, analizie poddany zostanie typ proponowanego szkolenia i na tej podstawie ustalona zostanie maksymalna dostępna kwota pomocy, jak niżej.

2. Maksymalna intensywność pomocy na szkolenia ogólne nie przekroczy 50 % dla dużych przedsiębiorstw i 70 % dla małych i średnich przedsiębiorstw. Podane wyżej wartości zostaną powiększone o 5 punktów procentowych w przypadku przedsiębiorstw w regionach kwalifikujących się do korzystania z pomocy regionalnej zgodnie z art. 87 ust. 3 lit c) Traktatu i o 10 punktów procentowych w przypadku przedsiębiorstw w regionach kwalifikujących się do korzystania z pomocy regionalnej zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu.

3. Intensywność pomocy na szkolenia specjalistyczne nie przekroczy 25 % dla dużych przedsiębiorstw oraz 35 % dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Podane wyżej wartości zostaną powiększone o 5 punktów procentowych w przypadku przedsiębiorstw w regionach kwalifikujących się do korzystania z pomocy regionalnej zgodnie z art. 87 ust. 3 lit c) Traktatu i o 10 punktów procentowych w przypadku przedsiębiorstw w regionach kwalifikujących się do korzystania z pomocy regionalnej zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu.

4. W przypadkach, w których projekt obejmuje zarówno szkolenia ogólne jak i specjalistyczne, których nie da się rozdzielić w celu kalkulacji intensywności pomocy oraz w których niemożliwe jest stwierdzenie, czy projekt ma charakter ogólny czy specjalistyczny, stosuje się wartości intensywności dla szkoleń specjalistycznych.

5. Koszty objęte pomocą w ramach projektu pomocy szkoleniowej to:

a) koszty zatrudnienia wykładowców,

b) koszty przejazdów wykładowców oraz beneficjentów szkolenia,

c) inne wydatki bieżące, takie jak materiały i dostawy,

d) amortyzacja narzędzi i sprzętu proporcjonalnie do ich wyłącznego wykorzystania do celów danego projektu szkoleniowego,

e) koszty usług doradczych związanych z działaniami szkoleniowymi,

f) koszty osobowe uczestników projektu szkoleniowego, do kwoty odpowiadającej pozostałym kosztom kwalifikującym się do objęcia pomocą, określonym w lit a) - e). Uwzględniony może zostać jedynie czas faktycznie spędzony przez pracowników na szkoleniu, po odjęciu czasu produktywnego lub jego odpowiednika.

Data realizacji: 30.5.2001

Czas trwania programu: 31.12.2006

Cel pomocy:

Szkolenia ogólne

Szkolenia specjalistyczne

Sektory gospodarki: Budownictwo okrętowe i inne sektory pomocnicze

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Gerencia del sector naval

Ministerio de Ciencia y Tecnología

Po de la Castellana, 143 - 10o

E-28046 - Madrid

Numer pomocy: XT/12/2002

Państwo Członkowskie: Włochy

Region: Veneto

Nazwa programu pomocy: Program operacyjny EFS, cel 3, środek D1, rozwój kształcenia ustawicznego, zwiększenie elastyczności rynku pracy oraz konkurencyjności przedsiębiorstw publicznych i prywatnych, w szczególności MŚP.

Podstawa prawna: DGR n. 4011 del 31 dicembre 2001

Roczne wydatki planowane w ramach programu: Program przewidziany jest na lata 2002/2003 i obejmuje kwotę 36.300.000 EUR, bez uwzględnienia finansowania z funduszy prywatnych.

Maksymalna intensywność pomocy: zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r.

Data realizacji: 31.12.2001

Czas trwania programu: 31 grudnia 2003 r.

Cel pomocy: Pomoc jest przeznaczona na realizację programów kształcenia ustawicznego obejmujących zarówno szkolenia ogólne jak i specjalistyczne uwzględniające zmiany na rynku pracy wynikające z nowych metod pracy, informatyzacji produkcji, globalizacji rynku oraz wymaganej większej elastyczności operacyjnej. Celem pomocy jest rozwój podejścia jakościowego i ilościowego do zasobów ludzkich w lokalnym kontekście gospodarczym.

Sektor(y) gospodarki: Wszystkie sektory związane z produkcją.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Regione Veneto

Segreteria Regionale alla Formazione e Lavoro

Via Allegri, 29

I-30173 Mestre Venezia

Nr pomocy: XT 18/02

Państwo Członkowskie: Zjednoczone Królestwo

Region: Północno-wschodnia Anglia

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Wsparcie szkoleniowe dla Atmel, North Tyneside

Podstawa prawna: Department for Education and Skills, Inward Investment Fund, approved by HMT.

The Department for Education and Skills is the sponsor department. The DfES and the Secretary of State's authority is via the Education and Training Act 1973; and the Industrial Development Act 1982 (Sections 8, 11 and 12).

Regional Development Agencies (RDAs) have delegated authority functions via Section 6 of the Regional Development Agencies Act 1998.

Planowane roczne wydatki lub całkowita kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

Podmiot otrzyma kwotę nieprzekraczającą 1 mln EUR (w przybliżeniu 620.000 GBP) w ciągu trzech lat zgodnie z poniższym podziałem:

Rok pierwszy: 178.000 GBP

Rok drugi: 254.000 GBP

Rok trzeci: 201.000 GBP

Uwaga: proponowane kwoty pomocy będą ponownie obliczane pod koniec każdego roku budżetowego aby zapewnić, że kwoty pomocy nie przekroczą maksymalnego poziomu 1 mln EUR.

Maksymalna intensywność pomocy: Firma Atmel ma siedzibę w North Tyneside, obszarze wsparcia otrzymującym pomoc regionalną - art. 87 ust. 3 lit. b. Jest to duże przedsiębiorstwo otrzymujące pomoc w ramach "Regional Selective Assistance" w wysokości 27,8 mln GBP (w przybliżeniu 47 mln EUR). Koszty kwalifikowane omawianej pomocy szkoleniowej nie pokrywają się z żadnymi innymi kosztami płaconymi z pakietu RSA otrzymywanymi przez Atmel. Całkowity proponowany pakiet wsparcia w wysokości maksymalnie 1 mln EUR jest równy ok. 27,6 % kosztów szkoleniowych całego projektu. Finansowanie będzie przeznaczone na zakup szkoleń kształtujących umiejętności, które można przenieść i wykorzystać gdzie indziej - ok. 14 % będzie przeznaczone na szkolenia ogólne i 14 % na szkolenia specjalistyczne, co pozwoli nie przekroczyć dopuszczalnych intensywności odpowiednio na poziomie 55 % i 30 % zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy państwa. Szkolenia te wspomogą rozwój indywidualny pracowników oraz podniosą ich szanse na znalezienie zatrudnienia.

Data realizacji: 28 stycznia 2002 r.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do 31 grudnia 2004 r.

Cel pomocy: Wsparcie zaplanowania i przeprowadzenia następujących rodzajów szkoleń:

Szkolenia ogólne

– Szkolenia wewnętrzne

Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa dla operatorów/techników w następujących dziedzinach:

ocena ryzyka

przepisy przeciwpożarowe

obchodzenie się z chemikaliami i działania na wypadek wycieków

podnoszenie świadomości w zakresie ochrony środowiska naturalnego

ręczna obsługa urządzeń

– Szkolenia ogólne w zakresie bezpieczeństwa

Szkolenie dla techników/inżynierów w zakresie

bardziej zaawansowanych technik bezpieczeństwa (takich jak stosowanie gaśnic, aparatów tlenowych, przepisów COSHH (kontrola substancji niebezpiecznych dla zdrowia), urządzeń laserowych, arsenu, zaradzanie niebezpieczeństwom związanym z promieniowaniem oraz kwalifikacje inspektorów ds. bezpieczeństwa związanego z urządzeniami laserowymi/promieniowaniem)

– Wsparcie edukacji/rozwoju

Umożliwienie pracownikom zdobycia kwalifikacji zawodowych NVQ (National Vocational Qualifications), ONC (Ordinary National Certificate) i HNC (Higher National Certificate) oraz odbycia studiów licencjackich i magisterskich

– Szkolenia informatyczne dla użytkowników

Podstawowe, średniozaawansowane i zaawansowane szkolenia z obsługi komputera dla wszystkich pracowników, włącznie ze specjalistycznymi szkoleniami technicznymi

– Techniczne szkolenia informatyczne

Szkolenia w zakresie specjalistycznych informatycznych systemów wsparcia i serwerów

– Szkolenie ogólne

Możliwości szkoleń w dziedzinie elektryki, mechaniki, pneumatyki, technik ciśnieniowych, wysokich częstotliwości itd.

– Inżynieria produkcji

Szkolenie w zakresie wszystkich narzędzi produkcji dla operatorów, techników i inżynierów

– Technika urządzeń

Możliwość zdobycia certyfikatów i odbycia szkoleń w zakresie instalacji gazowych (Corgi), inspekcji spawalniczej, obsługi wózków widłowych, obsługi urządzeń wysokiego napięcia, sterowników PLC, systemów przeciwpożarowych.

– Jakość

Szkolenia i certyfikaty we wszystkich aspektach ISO9000,14001 i HS18001

– Koszty: uczniowie/studenci

– Wynagrodzenie w okresie stażu w związku z przepływem pracowników i wzrostem

– Kapitał

Atmel i agencja rozwoju regionalnego potwierdziły, że kapitał ten jest przeznaczony wyłącznie na cele szkoleniowe przez cały okres trwania programu.

Szkolenia szczegółowe

– Doradztwo i wsparcie

– Podróże/zakwaterowanie

– Wynagrodzenie w okresie stażu w związku z przepływem pracowników i wzrostem

Sektor(y) gospodarki: Sektory związane z produkcją Informatyka

Uwagi: (zakład produkujący półprzewodniki)

Wsparcie finansowe otrzymają tylko określone działania. Żadne działania objęte innymi systemami pomocy państwowej nie będą finansowane w ramach tego programu. Nie ma potrzeby uwzględniać innych sektorów w niniejszej ofercie.

Sektor IT oraz produkcja półprzewodników to najważniejsze sektory wzrostu w północno-wschodniej Anglii oraz główne elementy jej strategii gospodarczej.

Elementy szkolenia ogólnego zawarte w niniejszym pakiecie zapewnią, że beneficjenci programów szkoleniowych uzyskają techniczne umiejętności, które pozwolą im zdobyć zatrudnienie w wielu innych dziedzinach przemysłu, w tym w przemyśle elektronicznym, inżynierii elektrycznej, technologii informacyjno-komunikacyjnej, oprogramowania i inżynierii systemów. Ponadto, ogólne umiejętności nabyte podczas szkoleń będą przydatne przy szukaniu zatrudnienia w innych sektorach publicznych i prywatnych.

Pomiędzy przedsiębiorstwem a regionalną agencją rozwoju (RDA) zostanie sporządzony dokument umowny regulujący dostęp do funduszy i ich otrzymywanie. RDA będzie kontrolować przedstawione dokumenty i porównywać je z założeniami i celami określonymi w umowie, których osiągnięcie będzie warunkiem wypłacenia środków.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Regional Policy Division

Department for Education and Skills (DfES)

Level 11, Moorfoot

SHEFFIELD, S1 4PQ

United Kingdom

Osoba kontaktowa: Madeleine Gadsby

Numer pomocy: XT34/03

Państwo Członkowskie: Zjednoczone Królestwo

Region: Północno-zachodnia Anglia

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Centre of Vocational Excellence Programme (BAE Systems)

Podstawa prawna: Learning and Skills Act 2000

Roczne wydatki planowane w ramach programu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej udzielonej podmiotowi:

Podmiot otrzyma kwotę nieprzekraczającą 1 mln EUR (w przybliżeniu 624.000 GBP) w ciągu trzech lat zgodnie z poniższym podziałem:

Rok pierwszy: 300 tys. GBP

Rok drugi: 150 tys. GBP

Rok trzeci: 100 tys. GBP

Ogółem: 550.000 GBP

Maksymalna intensywność pomocy: BAE Systems jest dużym przedsiębiorstwem z siedzibą w Preston.

Maksymalna intensywność pomocy nie przekroczy 60 % kosztów kwalifikowanych na szkolenia ogólne (dozwolone 50 % dla dużych przedsiębiorstw plus 10 % dla pracowników w gorszym położeniu zgodnie z definicją w art. 2 lit. g) rozporządzenia). Stosuje się różne maksymalne intensywności pomocy w zależności od tego, czy jej beneficjentami są rzeczywiście pracownicy w gorszym położeniu czy nie.

Data realizacji: 20 czerwca 2003 r.

Czas trwania programu lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do 31 lipca 2006 r.

Cel pomocy: W sektorze lotniczym i kosmicznym brakuje pracowników o umiejętnościach wymaganych dla zatrudnienia w przemyśle wysokich technologii. Jest to znaczącą przeszkodą dla wzrostu gospodarczego w Anglii, w szczególności w północno-zachodniej Anglii.

Szkolenie ogólne

Celem niniejszej pomocy jest zwiększenie na poziomie regionalnym i krajowym zasobu pracowników posiadających wysokie umiejętności, które można przekazać oraz które są konieczne, by sprostać potrzebom przedmiotowego przemysłu. Cel ten zostanie osiągnięty na dwa sposoby. Po pierwsze, przez zwiększenie liczby młodych osób rozpoczynających pracę w przedmiotowym przemyśle w drodze nowoczesnych praktyk zawodowych oraz przez ulepszanie umiejętności tych, którzy już pracują w tym przemyśle. Nowoczesne praktyki zawodowe w dziedzinie inżynierii stwarzają młodym ludziom możliwość wejścia na rynek pracy oraz stanowią najlepszy z możliwych sposobów przygotowania przed uzyskaniem umiejętnościach i/lub statusu technika w przemyśle lotniczym i kosmicznym. Tam gdzie to właściwe, pomagają również w dojściu do poziomu szkolnictwa wyższego lub osiągnięciu wyższego stanowiska. Po drugie, przez zwiększenie w regionie północnozachodnim liczby obecnych pracowników w przedsiębiorstwach inżynierii lotniczej, którzy podnoszą aktualnie posiadane umiejętności zawodowe. Cel ten zostanie osiągnięty przez poszerzenie potencjału szkoleniowego BAE w zakresie podnoszenia umiejętności obecnych pracowników. Oferowane szkolenie będzie prowadzić do uzyskania uznawanych w całym kraju kwalifikacji zawodowych, które pobudzą produktywność, a także w znaczny sposób poprawią poziom zatrudnienia w wymiarze indywidualnym na wielu stanowiskach w ramach sektora inżynieryjnego.

Pomoc indywidualną przyznaje się BEA Systems, przedsiębiorstwu operującemu w dziedzinie inżynierii lotniczej, kosmicznej i awioniki. Elementy szkolenia ogólnego zawarte w niniejszym pakiecie zapewnią, że beneficjenci programów szkoleniowych uzyskają techniczne umiejętności, które pozwolą im zdobyć zatrudnienie w przemyśle inżynierii lotniczej, kosmicznej i awioniki oraz w kilku innych dziedzinach przemysłu, w tym w przemyśle elektronicznym, inżynierii elektrycznej i inżynierii.

Sektor(y) gospodarki: Inżynieria lotnicza i kosmiczna

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Skills for Employment Division

Department for Education and Skills (DfES)

Level 4, Moorfoot

Sheffield

S1 4PQ

United Kingdom

Osoba kontaktowa: Keith McMaster

Inne informacje: Niniejsza pomoc jest zatwierdzona przez Department for Education and Skills (Departament ds. Edukacji i Umiejętności). Learning and Skills Council (Rada ds. Szkolenia i Umiejętności) jest odpowiedzialna za kontakty z przedsiębiorstwem, proces monitorowania zgodnie z zasadami pomocy państwa. Learning & Skills Council przekazał uprawnienia za pośrednictwem Learning and Skills Act 2000.

Pomoc nr: XT44/03

Państwo Członkowskie: Grecja

Region: Cały kraj

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Naukowo-techniczne sieci szkoleniowe

Podstawa prawna: N. 1514/85, N.1733/87, 2741/99 i N.2919/01

Roczne wydatki planowane w ramach programu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej udzielonej podmiotowi:

Wydatki roczne: EUR

2003: 1.400.000

2004: 767.852

2005: 766.851

Maksymalna intensywność pomocy: Małym i średnim przedsiębiorstwo przyznaje się 45 %, a dużym 35 % ich wkładu do budżetu całkowitego

Data realizacji: Październik 2002 r.

Czas trwania programu lub pomocy indywidualnej: Do grudnia 2006 r.

Cel pomocy: Celem programu jest stworzenie sieci naukowo-badawczych zajmujących się zaawansowanymi technologicznie zagadnieniami o znaczeniu priorytetowym dla kraju, szkolenie naukowców, studentów podyplomowych i absolwentów niektórych specjalności służące doskonaleniu kwalifikacji osób zatrudnionych w gospodarce z myślą o unowocześnieniu i zwiększeniu konkurencyjności zakładów produkcyjnych.

Sektory gospodarki:

Służba zdrowia, biomedycyna, metody diagnozowania i leczenia

Biotechnologia /bioetyka

Kultura/turystyka/sport

Środowisko morskie

Transport i żegluga

Środowisko lądowe i powietrzne oraz zrównoważony rozwój

Zasoby wodne

Klęski żywiołowe i pożary lasów

Odnawialne źródła energii i poszanowanie energii

Utylizacja odpadów

Informatyka i telekomunikacja

Pasze i produkty rolne

Rolnictwo

Podnoszenie świadomości społecznej w dziedzinie nowych technologii

Nowe metody organizacji i zarządzania przedsiębiorstwami, agencjami społecznymi i organami państwowymi

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Υπουργείο Ανάπτυξης

Γενική Γραµµατεία Έρευνας και Τεχνολογίας,

Μεσογείων 14-18

Αθήνα 11510

Numer pomocy: XT45/03

Państwo Członkowskie: Niderlandy

Region: Prowincja Flevoland

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Farm Dairy Holding B.V.

Podstawa prawna: Subsidieverordering ESF doelstellinng 1

Roczne wydatki planowane w ramach programu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej udzielonej podmiotowi: 141.349 EUR Współfinansowanie pokrywa Farm Dairy Holding B.V.

Maksymalna intensywność pomocy: 50 %

Data realizacji: 29 kwietnia 2003 r.

Czas trwania przyznanej pomocy indywidualnej: 9 maja 2003 r.

Cel pomocy: Ogólne szkolenie do odpowiedniego poziomu, które przyczyni się do umocnienia pozycji pracowników na zewnętrznym rynku pracy.

Sektor(y) gospodarki: Rolnictwo

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Provincie Flevoland

Postbus 55

8200 AB Leylstad

Dodatkowe informacje: Farm Dairy zatrudnia wielu niskowykwalifikowanych pracowników. Przedsiębiorstwo odnosi istotne straty na skutek braku wystarczającej liczby wykwalifikowanych pracowników. Celem projektu "Droga szkoleniowa Farm Dairy" jest doszkolenie do odpowiedniego poziomu niewystarczająco wykwalifikowanych pracowników. Tym samym przyczyni się on do wzmocnienia pozycji pracowników na zewnętrznym rynku pracy. W projekcie udział bierze 68 pracowników. Projekt składa się z dziesięciu części. Obejmują one szkolenia od "jakości i higieny" aż po "obsługę wózków widłowych". Liczba uczestników różni się w zależności od części szkolenia. 26 uczestników szkoleń to przedstawiciele mniejszości.

Numer pomocy: XT46/03

Państwo Członkowskie: Zjednoczone Królestwo

Region: Yorkshire and Humber oraz region południowowschodni (South East)

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Centre of Vocational Excellence Programme (British Gas)

Podstawa prawna: Learning and Skills Act 2000

Planowane roczne wydatki lub całkowita kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

Podmiot otrzyma kwotę nieprzekraczającą 1 mln EUR (w przybliżeniu 624.000 GBP) w ciągu trzech lat zgodnie z poniższym podziałem:

Rok pierwszy: 300.000 GBP

Rok drugi: 100.000 GBP

Rok trzeci: 100.000 GBP

Ogółem: 500.000 GBP

Maksymalna intensywność pomocy: British Gas jest dużym przedsiębiorstwem, którego największe zakłady znajdują się w Leeds i Basingstoke.

Maksymalna intensywność pomocy nie przekroczy 60 % kosztów kwalifikowanych na szkolenia ogólne (dozwolone 50 % dla dużych przedsiębiorstw plus 10 % dla pracowników w gorszym położeniu zgodnie z definicją w art. 2 lit. g) rozporządzenia).

Data realizacji: 1 stycznia 2004 r.

Czas trwania programu lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do 31 grudnia 2006 r.

Cel pomocy: W sektorze instalacji gazowych oraz konserwacji infrastruktury gazowej brakuje pracowników o kwalifikacjach wymaganych dla zatrudnienia w przemyśle zaawansowanych technologii (niedawne badanie wykazało, że sektor gazowy potrzebuje 30.000 dodatkowych instalatorów) Stanowi to znaczącą przeszkodę dla wzrostu gospodarczego w Anglii.

Cel niniejszego programu pomocy jest podwójny:

Szkolenie ogólne

– Zwiększenie na poziomie regionalnym i krajowym zasobu pracowników posiadających wysokie kwalifikacje, które można przekazać oraz które są konieczne, by zaspokoić potrzeby branży. Cel ten zostanie osiągnięty na dwa sposoby. Po pierwsze, przez zwiększenie liczby młodych osób rozpoczynających pracę w branży gazowniczej w drodze nowoczesnych praktyk zawodowych oraz przez podnoszenie kwalifikacji tych, którzy już pracują w tej branży. Nowoczesne praktyki zawodowe w sektorze instalacji gazowych oraz konserwacji infrastruktury gazowej stwarzają młodym ludziom możliwość wejścia na rynek pracy oraz stanowią najlepszy z możliwych sposobów przygotowania przed uzyskaniem kwalifikacji i/lub statusu technika w branży instalacji gazowych oraz konserwacji infrastruktury gazowej. W wielu przypadkach pomagają również w dojściu do poziomu szkolnictwa wyższego lub osiągnięciu wyższego stanowiska. Po drugie, przez zwiększenie w regionie Yorkshire and Humber, regionie południowowschodnim oraz całej Anglii liczby obecnych pracowników przedsiębiorstw prowadzących działalność w sektorze instalacji gazowych oraz konserwacji infrastruktury gazowej, którzy podnoszą aktualnie posiadane kwalifikacje zawodowe. Cel ten zostanie osiągnięty przez poszerzenie potencjału szkoleniowego British Gas w zakresie podnoszenia kwalifikacji obecnych pracowników firmy oraz otwarcie programu szkoleń dla pracowników innych przedsiębiorstw. Szczególny nacisk będzie położony na udział lokalnych MŚP. Oferowane szkolenie będzie prowadzić do uzyskania uznawanych w całym kraju kwalifikacji zawodowych, które pobudzą produktywność, a także w znaczny sposób poprawią szanse zatrudnienia pracowników na wielu stanowiskach w ramach sektora instalacji gazowych oraz konserwacji infrastruktury gazowej.

– Po drugie, w celu maksymalnego wykorzystania uznanej w całym kraju fachowej wiedzy British Gas w zakresie szkoleń poprzez udostępnienie najlepszych praktyk innym dostawcom szkoleń tak, aby zwiększyć ilość i jakość szkoleń przeprowadzanych w całej branży oraz promować przykład British Gas i zachęcać inne przedsiębiorstwa do intensywniejszego inwestowania w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników. Rada ds. Szkoleń i Kwalifikacji (Learning and Skills Council), która finansuje kształcenie i szkolenie osób w wieku powyżej 16 lat, aktywnie zaangażuje się w organizację udostępniania najlepszych praktyk. W większości przypadków udostępnianie to odbędzie się w formie zajęć praktycznych, np. wizyt innych dostawców szkoleń w British Gas lub udziału pracowników British Gas w organizacji regionalnych/krajowych spotkań mających na celu nawiązywanie kontaktów w branży.

Pomoc indywidualną przyznaje się British Gas, przedsiębiorstwu prowadzącemu działalność w sektorze instalacji gazowych oraz konserwacji infrastruktury gazowej. Elementy szkolenia ogólnego zawarte w niniejszym pakiecie zapewnią, że beneficjenci programów szkoleniowych uzyskają techniczne kwalifikacje, które pozwolą im zdobyć zatrudnienie w sektorze instalacji gazowych oraz konserwacji infrastruktury gazowej oraz w kilku innych branżach, w tym instalacji wodociągowej, urządzeń chłodniczych i inżynierii.

Udostępnienie przez British Gas wiedzy fachowej innym przedsiębiorstwom i dostawcom szkoleń pozwoli innym przedsiębiorstwom sektora instalacji gazowych oraz konserwacji infrastruktury gazowej oraz przedsiębiorstwom wielu innych branż na poprawę jakości przeprowadzanych szkoleń, a w konsekwencji na poprawę perspektyw zatrudnienia i kariery zarówno dla pracowników wchodzących na rynek, jak i tych, którzy już pracują.

Sektor(y) gospodarki: Instalacje gazowe oraz konserwacja infrastruktury gazowej

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Skills for Employment Division

Department for Education and Skills (DfES)

Level 4, Moorfoot

Sheffield

S1 4PQ

United Kingdom

Contact: Sue Read

Inne informacje: Pomoc ta jest zatwierdzona przez Department for Education and Skills (Departament ds. Edukacji i Kwalifikacji). Learning and Skills Council (Rada ds. Szkoleń i Kwalifikacji) jest odpowiedzialna za kontakty z przedsiębiorstwem, proces monitorowania zgodnie z zasadami pomocy państwa. Learning and Skills Council przekazał odpowiednie uprawnienia za pośrednictwem Learning and Skills Act 2000.

Pomoc nr: XT 48/03

Państwo Członkowskie: Niemcy

Region: Saksonia-Anhalt

Nazwa systemu pomocy: Specjalny program tworzenia społeczeństwa informacyjnego w Saksonii-Anhalcie

Podstawa prawna: Landeshaushaltsordnung (LHO) vom 30.4.1991 (GVBl. LSA S. 45), insbesondere die Verwaltungsvorschriften zu § 44 LHO des Landes Sachsen-Anhalt in der aktuellen Fassung;

Verordnung (EG) Nr. 68/2001 der Kommission vom 12.1.2001 über die Anwendung der Artikel 87 und 88 EG-Vertrag auf Ausbildungsbeihilfen (ABl. L 10 vom 13.1.2001, S. 20)

Planowane roczne wydatki w ramach programu: Ok. 800.000 EUR

Intensywność pomocy:

Pomoc szkoleniowa

W przypadku MŚP koszty kadry szkoleniowej (instruktorzy), koszty podróży, wydatki bieżące, amortyzacja narzędzi i wyposażenia, koszty doradztwa oraz koszty osobowe związane z objętymi pomocą uczestnikami szkoleń.

Intensywność pomocy w przypadku szkoleń specjalistycznych jest ograniczona do 45 % kosztów kwalifikowanych brutto dla MŚP, a w przypadku szkoleń ogólnych do 80 % kosztów kwalifikowanych brutto dla MŚP.

Data realizacji: Od dnia 1 stycznia 2003 r.

Czas trwania programu: Do dnia 31 grudnia 2004 r.

Cel pomocy:

– Sprzyjanie równowadze na rynku pracy poprzez wzmocnienie potencjału innowacyjnego firm

– Zaangażowanie przedstawicieli wszystkich kategorii społecznych oraz zapewnienie równych szans dla kobiet, mężczyzn i grup znajdujących się w niekorzystnym położeniu w korzystaniu z komputerów osobistych i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych

– Poprawa warunków dostępu do nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, np. poprzez kształcenie odpowiednich kompetencji

– Powiększanie kompetencji i liczby użytkowników

– Poprawa dostępności i umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych we wszystkich dziedzinach gospodarki i życia społecznego

Sektor(y) gospodarki:

Wszystkie sektory gospodarki

Wszystkie usługi

Uwagi:

Wyklucza się następujące dziedziny:

– Działalność związana z produkcją, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obiegu towarów wymienionych w załączniku 1 do Traktatu WE

– Pomoc na działalność związaną z wywozem

– Pomoc, która sprzyja stosowaniu produktów krajowych na niekorzyść towarów pochodzących z przywozu

– Pomoc na rzecz hutnictwa stali, sektora włókien syntetycznych, przemysłu motoryzacyjnego i budownictwa okrętowego

Ponieważ rolnictwo, rybołówstwo i akwakultura oraz transport objęte są specjalnymi przepisami i ponieważ istnieje obawa, że nawet najmniejsze kwoty pomocy przeznaczonej na rzecz tych sektorów mogłyby spełniać kryteria art. 87 ust. 1 Traktatu WE, sektory te wyłącza się z zakresu stosowania niniejszego programu.

Hutnictwo stali, sektor włókien syntetycznych, przemysł motoryzacyjny i stoczniowy wyłącza się między innymi ze względu na fakt, że objęte są one odpowiednimi środkami w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Landesförderinstitut Sachsen-Anhalt

Gruppe Sonderprogramm

Domplatz 12

D-39104 Magdeburg

Inne informacje:

Ministerium für Wirtschaft und Arbeit

Referat 35

Hasselbachstraße 4

D-39104 Magdeburg

Numer pomocy: XT 49/03

Państwo Członkowskie: Włochy

Region: Izba handlu, przemysłu, rzemiosła i rolnictwa Reggio Emilia (region Emilia-Romagna)

Nazwa programu pomocy: Pomoc w zakresie szkoleń w gospodarstwach rolnych w regionie Reggio Emilia

Podstawa prawna: Deliberazione della Giunta della Camera di commercio di Reggio Emilia n. 109/2003 e n. 120/2003

Roczne wydatki planowane w ramach programu: 57.221,65 EUR

Maksymalna intensywność pomocy: 70 %

Data wejścia w życie: 10.10.2003 (termin składania wniosków: 30.10.2003)

Czas trwania programu pomocy: 31.7.2004

Cel pomocy:

Pomoc przeznaczona jest na potrzeby realizacji ogólnych programów szkoleniowych w gospodarstwach rolnych w celu:

– podwyższenia kwalifikacji rolników i ich współpracowników w zakresie jakościowej reorientacji produkcji, stosowania metod produkcji uwzględniających wymagania w zakresie ochrony środowiska, poprawy krajobrazu, standardów higieny i dobrostanu zwierząt;

– przekazanie rolnikom i ich współpracownikom wiedzy niezbędnej do zarządzania rentownymi gospodarstwami rolnymi.

Sektor(y) gospodarki: Rolnictwo

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Camera di commercio, industria, artigianato e agricoltura di

Reggio Emilia

Piazza della Vittoria

I-42100 Reggio Emilia

Numer pomocy: XT 54/01

Państwo Członkowskie: Włochy

Region: Toskania

Nazwa programu pomocy: Pomoc przeznaczona dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w Toskanii na realizację programów szkoleniowych przygotowanych na podstawie postanowień umownych przewidujących skrócenie czasu pracy.

Podstawa prawna: Delibera della Giunta Regionale della Toscana n. 1119 del 15 ottobre 2001, attuativa di quanto disposto dalla legge 53/2000, articolo 6, in merito alla realizzazione da parte delle Regioni e delle Province Autonome di progetti formativi aziendali collegati a riduzioni dell'orario di lavoro.

Roczne wydatki planowane w ramach programu: 1.355.313,05 EUR (2.624.252.000 ITL) na okres grudzień 2001-2002, przyznane dla regionu Toskania na mocy dekretu międzyresortowego (decreto interministeriale) nr 167 z dnia 6 czerwca 2001 r. Środki budżetowe na kolejne lata dla regionu Toskania będą zatwierdzane na mocy dekretów Ministerstwa Pracy (Ministero del Lavoro) we współpracy z Ministerstwem Skarbu Państwa, Budżetu i Planowania Gospodarczego (Ministero del Tesoro, del Bilancio e della Programmazione economica) obecnym Ministerstwem Gospodarki i Finansów (Ministero dell'Economia e delle Finanze). Suma przyznanych środków do końca 2006 r. wynosi 4.131.655,19 EUR (8.000.000.000 ITL), czyli rocznie 55.529.445 EUR (1.075.200.000 ITL).

Maksymalna intensywność pomocy: Pomoc przyznana jest w formie refundacji kwalifikowanych, efektywnie poniesionych i odpowiednio udokumentowanych wydatków na działania szkoleniowe, w granicach maksymalnych pułapów intensywności określonych poniżej oraz zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 68/2001.

Duże przedsiębiorstwa Szkolenia specjalistyczne Szkolenia ogólne
Obszary nie objęte pomocą 25 50
Obszary objęte pomocą na mocy art. 87 ust. 3 lit. c) 30 55
MŚP Szkolenia specjalistyczne Szkolenia ogólne
Obszary nie objęte pomocą 35 70
Obszary objęte pomocą na mocy art. 87 ust. 3 lit. c) 40 75

Podane w powyższej tabeli pułapy intensywności pomocy zwiększa się o 10 punktów procentowych, jeżeli celem działania będącego przedmiotem pomocy jest szkolenie pracowników w gorszym położeniu, objętych definicją art. 2 lit. g) rozporządzenia (WE) nr 68/2001.

W przypadku gdy przyznana pomoc dotyczy sektora transportu morskiego, intensywność pomocy może wynosić 100 %, niezależnie od tego czy program szkoleniowy dotyczy szkoleń ogólnych czy specjalistycznych, pod warunkiem że:

– uczestnicy programu szkoleniowego nie są aktywnymi członkami załogi, lecz dodatkowymi członkami załogi; oraz

że

– szkolenie jest prowadzone na pokładzie statku wpisanego do rejestru wspólnotowego.

Data realizacji: 15 października 2001 r.

Czas trwania programu: Do 31 grudnia 2006 r.

Cel pomocy: Program pomocy dotyczy zarówno szkoleń ogólnych, jak i specjalistycznych. Zgodnie z art. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 68/2001 za szkolenie ogólne uznaje się szkolenie obejmujące dokształcanie niezwiązane wyłącznie lub w stopniu zasadniczym z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w firmie, lecz zapewniające mu kwalifikacje, które w dużej mierze będzie on mógł wykorzystać w innych firmach lub w innych obszarach działalności zawodowej, co znacznie zwiększy szanse zatrudnienia tak wyszkolonego pracownika. Należy zaznaczyć, że do celów stosowania niniejszego programu pomocy, za "ogólne" uznaje się:

– szkolenia międzyzakładowe, czyli organizowane wspólnie przez kilka niezależnych przedsiębiorstw (w rozumieniu przepisów wspólnotowych definiujących MŚP) lub takie, z których mogą korzystać pracownicy różnych przedsiębiorstw. Procedura wyboru projektów obejmująca uzyskanie odpowiednich dokumentów zapewnia, że warunki te (międzyzakładowy charakteru szkoleń i niezależność przedsiębiorstw) są przestrzegane.

– szkolenia w przedsiębiorstwach odnoszące się do profili zawodowych ujętych w klasyfikacji regionalnej lub szkolenia dla profili zawodowych, których wprowadzenie do klasyfikacji regionalnej jest wnioskowane. Odpowiedni certyfikat wydaje właściwy region lub prowincja. Podstawa prawna systemu certyfikacji: to ustawa regionalna nr 70 z dnia 31 sierpnia 1994 r. (Legge Regionale n. 70 del 31 agosto 1994) (nowe zasady dotyczące szkoleń zawodowych), w szczególności: artykuł 11, który przewiduje wydanie świadectwa potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub specjalizację uzyskane podczas określonego szkolenia pod warunkiem zdania odpowiedniego egzaminu; artykuł 18, który przekazuje Zgromadzeniu Regionalnemu (Giunta Regionale) prawo decydowania o tym, które profile zawodowe znajdują się w klasyfikacji regionalnej i w odniesieniu do których wydawany jest certyfikat potwierdzający kwalifikacje zawodowe lub specjalizację.

Sektor(y) gospodarki:

Rolnictwo

Rybołówstwo i akwakultura

Sektor wydobycia węgla

Hutnictwo stali

Budownictwo okrętowe

Włókna syntetyczne

Przemysł motoryzacyjny

Inny sektor związany z produkcją

Wszystkie usługi

Uwagi: Niniejszy program pomocy skierowany jest do wszystkich sektorów objętych rozporządzeniem (WE) nr 68/2001. Ponadto program ten nie ma zastosowania do pomocy szkoleniowej lub pomocy na przekwalifikowanie pracowników w przedsiębiorstwach, które znajdują się w "trudnej sytuacji" w rozumieniu wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw w trudnej sytuacji (Dz.U. C 288 z 9.10.1999), udzielanej w ramach operacji ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorstw przeprowadzanych przy użyciu funduszy publicznych (pomoc na ratowanie i/lub restrukturyzację przedsiębiorstw). Wszelka przyznawana pomoc będzie oceniana w świetle wyżej wymienionych wytycznych. Niniejszy program pomocy nie będzie stosowany w przypadku, gdy kwota pomocy na pojedynczy projekt szkoleniowy przekraczałaby sumę 1 mln EUR. W takim przypadku indywidualna pomoc musi być notyfikowana Komisji Europejskiej i zostać przez nią zatwierdzona.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Regione Toscana

Dipartimento delle Politiche Formative e dei Beni Culturali

Servizio FSE e Sistema della Formazione Professionale,

Piazza della Libertà 15,

I-50129 Firenze (Italia)

Numer pomocy: XT96/02

Państwo Członkowskie: Włochy

Region: Lazio

Nazwa programu pomocy: Przepisy mające na celu zwiększenie wzrostu gospodarczego, spójności społecznej i zatrudnienia w regionie Lazio. Identyfikacja i organizacja lokalnych grup producentów, stref przemysłowych oraz terenów inwestycyjnych w regionie.

Podstawa prawna: Legge Regionale 19 dicembre 2001, n. 36 "Norme per l'incremento dello sviluppo economico, della coesione sociale e dell'occupazione nel Lazio. Individuazione e organizzazione dei sistemi produttivi locali, dei distretti industriali e delle aree laziali di investimento", pubblicata sul supplemento ordinario n. 7 al BURL (Bollettino Ufficiale della Regione Lazio) n. 36 del 29/12/01

Regolamento regionale 28 ottobre 2002,n. 2 "Regolamento per il finanziamento dei sistemi produttivi locali, dei distretti industriali e delle aree laziali di investimento", pubblicato sul supplemento ordinario n. 4 al BURL n. 30 del 30 ottobre 2002.

Roczne wydatki planowane w ramach programu: Łącznie 4.250.000,00 EUR (na wszystkie środki pomocy przewidziane w ustawie)

Maksymalna intensywność pomocy: Łącznie 4.250.000,00 EUR (na wszystkie środki pomocy przewidziane w ustawie)

Szkolenia specjalistyczne:

obszary objęte wyłączeniem, o którym mowa w art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE: 40 % MŚP; 30 % duże przedsiębiorstwa

pozostałe obszary: 35 % MŚP; 25 % duże przedsiębiorstwa

Data realizacji: Pomoc będzie mogła być przyznawana po opublikowaniu zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Regionu Lazio (BURL - Bollettino Ufficiale della Regione Lazio).

Czas trwania programu: Nieograniczony; program pomocy jest zwolniony z obowiązku notyfikacji określonego w art. 88 ust. 3 Traktatu WE do dnia 31 grudnia 2006 r., czyli terminu wygaśnięcia rozporządzenia (WE) nr 68/2001.

Cel pomocy: Pomoc ma na celu wspieranie realizacji programów szkoleń specjalistycznych na obszarach zakwalifikowanych przez region Lazio jako strefy przemysłowe, lokalne grupy producentów oraz tereny inwestycyjne.

Sektor(y) gospodarki: Wszystkie sektory Kody objętych sektorów są każdorazowo ustalane przez władze regionu w odniesieniu do stref przemysłowych, lokalnych grup producentów oraz terenów inwestycyjnych.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Regione Lazio

Via Rosa Raimondi Garibaldi, 7

I-00145 - Roma

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.183.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Informacje przekazane przez Państwa Członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej.
Data aktu: 26/07/2005
Data ogłoszenia: 26/07/2005