(2005/C 177/01)(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) W dniu 8 marca 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany programu stabilności Hiszpanii, obejmujący okres od 2004 do 2008 r. Program spełnia wymagania "kodeksu postępowania w sprawie treści i formy programów stabilizacji i konwergencji" dotyczące danych. Jednak aktualizacja programu została przedstawione trzy tygodnie po terminie ustalonym w kodeksie postępowania na dzień 1 grudnia.
(2) Scenariusz makroekonomiczny, na którym opiera się program, przewiduje wzrost realnego PKB z poziomu 2,6 % w 2004 r. do 2,9 % w 2005 r. i średnio 3,0 % przez resztę okresu objętego programem. Na podstawie obecnie dostępnych danych scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać raczej optymistyczne założenia co do wzrostu. Aktualizacja dopuszcza także "umiarkowany scenariusz", który przewiduje roczny wzrost PKB na poziomie 2,4 % w 2005 r., a następnie 2,5 %. Podczas gdy podstawowy scenariusz może być uznany za stosunkowo optymistyczny, scenariusz "umiarkowanego wzrostu" jest raczej zaniżony. Zawarte w programie przewidywania odnośnie do inflacji (w oparciu o deflator PKB) wydają się realistyczne, jednakże nadal są stosunkowo wysokie stanowiąc zagrożenie dla konkurencyjności.
(3) Zgodnie z aktualizacją ogólną zasadą przewodnią polityki fiskalnej jest stabilność budżetowa w ciągu pełnego cyklu gospodarczego. Ta ogólna zasada może prowadzić do deficytów budżetowych w przypadku cyklicznego spowolnienia, chociaż aktualizacja nie przewiduje żadnych pozycji deficytowych między 2005 a 2008 r. po tymczasowym deficycie odnotowanym w roku 2004, który odzwierciedlał skutki korekt rachunkowych. Aktualizacja stawia sobie za cel osiągnięcie małych, ale rosnących nadwyżek; od 0,1 % PKB w 2005 r. do 0,4 % PKB pod koniec rozpatrywanego okresu. Ponieważ spodziewane jest tylko nieznaczne zmniejszenie spłat odsetek w okresie trwania programu, przewiduje się, że pierwotna nadwyżka pozostanie w miarę stabilna na poziomie około 2,25 % PKB. Podczas gdy cele co do bilansu sektora instytucji rządowych i pozarządowych są ogólnie takie same jak w poprzedniej aktualizacji, zamierzenia co do nadwyżek pierwotnych są nieco mniej ambitne, co odzwierciedla wyższe płatności odsetek przewidziane w aktualizacji z 2003 r. W oparciu o tendencje PKB obliczone przez służby Komisji(2) na podstawie przewidywanych w aktualizacji stóp wzrostu i po ustaleniu efektu netto jednorazowych korekt rachunkowych w roku 2004, budżetowe saldo strukturalne pozostaje w granicach między 0,2 % i 0,5 % PKB przez cały okres trwania programu.
(4) Ryzyko związane z celami budżetowymi zawartymi w programie wydaje się zasadniczo zrównoważone. W szczególności, choć założenia co do wzrostu są raczej optymistyczne, ryzyko znacznych odstępstw od celów programu wydaje się ograniczone.
(5) W świetle tej oceny ryzyka strategia budżetowa przedstawiona w programie jest wystarczająca dla zapewnienia realizacji średnioterminowego celu Paktu Stabilności i Wzrostu, jakim jest pozycja budżetowa bliska równowagi przez cały okres trwania programu (z tymczasowym odstępstwem w 2004 r., związanym z jednorazowymi korektami rachunkowymi). Zapewnia ona także wystarczający margines bezpieczeństwa na wypadek przekroczenia progu deficytu w wysokości 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych przez okres objęty aktualizacją.
(6) Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia spadł do poziomu 49,1 % PKB w 2004 r., znacznie poniżej wartości referencyjnej ustalonej w Traktacie, wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje, że wskaźnik zadłużenia spadnie jeszcze o 9 punktów procentowych w okresie trwania programu, głównie dzięki nadwyżkom pierwotnym powyżej 2 % PKB.
(7) Strategia budżetowa nakreślona w programie stawia Hiszpanię w stosunkowo korzystnej sytuacji odnośnie do długoterminowego zrównoważenia finansów publicznych, pomimo przewidywanych kosztów dla budżetu związanych ze zjawiskiem starzenia się społeczeństwa. Jednak ze względu na ryzyko związane z takimi długoterminowymi prognozami wydatków oraz znaczny wzrost wydatków na emerytury, przewidywany na bardzo długi okres czasu, bieżąca polityka musi być uzupełniona środkami, które zapobiegną w długiej perspektywie czasowej pojawianiu się nietrwałych trendów w dziedzinie finansów publicznych, w szczególności chodzi o wszechstronną reformę systemu emerytalnego zgodnie z zaleceniami wielostronnego Paktu z Toledo.
(8) Ogólnie biorąc, polityka gospodarcza przedstawiona w aktualizacji jest jedynie częściowo zgodna z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych dla Hiszpanii. W szczególności nie wdrożono jeszcze zalecanej reformy systemu emerytalnego, której celem miało być zapewnienie długoterminowej żywotności systemu.
W świetle powyższej oceny Rada wyraża opinię, że Hiszpania powinna podjąć działania mające na celu zapobieganie w długiej perspektywie czasowej pojawianiu się nietrwałych trendów w dziedzinie finansów publicznych, związane przede wszystkim z gruntowną reformą systemu emerytalnego.
Tabela: Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Realny PKB |
PS grudzień 2004 |
2,6 |
2,9 |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
(zmiana w %) |
KOM październik 2004 |
2,6 |
2,6 |
2,7 |
n.d. |
n.d. |
|
PS styczeń 2004 |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
n.d. |
Inflacja HICP(2) (%) |
PS grudzień 2004 |
3,8 |
3,7 |
3,5 |
3,2 |
2,8 |
|
KOM październik 2004 |
3,1 |
2,9 |
2,5 |
n.d. |
n.d. |
|
PS styczeń 2004 |
2,9 |
2,6 |
2,6 |
2,6 |
n.d. |
Saldo sektora |
PS grudzień 2004 |
- 0,8 |
0,1 |
0,2 |
0,4 |
0,4 |
general government |
KOM październik 2004 |
- 0,6 |
- 0,1 |
0,0 |
n.d. |
n.d. |
(% PKB) |
PS styczeń 2004 |
0,0 |
0,1 |
0,2 |
0,3 |
n.d. |
Saldo pierwotne |
PS grudzień 2004 |
1,5 |
2,2 |
2,2 |
2,3 |
2,3 |
(% PKB) |
KOM październik 2004 |
1,7 |
2,1 |
2,0 |
n.d. |
n.d. |
|
PS styczeń 2004 |
2,6 |
2,5 |
2,6 |
2,6 |
n.d. |
Saldo strukturalne |
PS grudzień 2004(1) |
- 0,7 |
0,2 |
0,3 |
0,5 |
0,4 |
(% PKB) |
KOM październik 2004 |
- 0,7 |
- 0,1 |
0,0 |
n.d. |
n.d. |
|
PS styczeń 2004(1) |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
0,3 |
n.d. |
Dług sektora instytucji rządowych |
PS grudzień 2004 |
49,1 |
46,7 |
44,3 |
42,0 |
40,0 |
i pozarządowych |
KOM październik 2004 |
48,2 |
45,5 |
42,9 |
n.d. |
n.d. |
brutto (% PKB) |
PS styczeń 2004 |
46,6 |
47,7 |
45,7 |
43,8 |
n.d. |
Uwagi: |
(1) Ogólnie przyjęta metodologia oparta na metodzie funkcji produkcji nie jest jeszcze stosowana do Hiszpanii ze względu na istniejące problemy związane z
szacunkami, stąd salda strukturalne są obliczane przez służby Komisji na
podstawie danych zawartych w programie przy zastosowaniu filtru
Hodricka-Prescotta.
|
(2) Wysokość inflacji oparta na deflatorze PKB dla programów stabilności. |
Źródła: |
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); Obliczenia służb Komisji |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.
(2) Ogólnie przyjęta metodologia oparta na metodzie funkcji produkcji nie jest jeszcze stosowana do Hiszpanii ze względu na istniejące problemy związane z szacunkami, stąd salda strukturalne obliczane są przy zastosowaniu filtru Hodricka-Prescotta.