Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Hiszpanii na lata 2004-2008.

OPINIA RADY
z dnia 8 marca 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Hiszpanii na lata 2004-2008

(2005/C 177/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 8 marca 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany programu stabilności Hiszpanii, obejmujący okres od 2004 do 2008 r. Program spełnia wymagania "kodeksu postępowania w sprawie treści i formy programów stabilizacji i konwergencji" dotyczące danych. Jednak aktualizacja programu została przedstawione trzy tygodnie po terminie ustalonym w kodeksie postępowania na dzień 1 grudnia.

(2) Scenariusz makroekonomiczny, na którym opiera się program, przewiduje wzrost realnego PKB z poziomu 2,6 % w 2004 r. do 2,9 % w 2005 r. i średnio 3,0 % przez resztę okresu objętego programem. Na podstawie obecnie dostępnych danych scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać raczej optymistyczne założenia co do wzrostu. Aktualizacja dopuszcza także "umiarkowany scenariusz", który przewiduje roczny wzrost PKB na poziomie 2,4 % w 2005 r., a następnie 2,5 %. Podczas gdy podstawowy scenariusz może być uznany za stosunkowo optymistyczny, scenariusz "umiarkowanego wzrostu" jest raczej zaniżony. Zawarte w programie przewidywania odnośnie do inflacji (w oparciu o deflator PKB) wydają się realistyczne, jednakże nadal są stosunkowo wysokie stanowiąc zagrożenie dla konkurencyjności.

(3) Zgodnie z aktualizacją ogólną zasadą przewodnią polityki fiskalnej jest stabilność budżetowa w ciągu pełnego cyklu gospodarczego. Ta ogólna zasada może prowadzić do deficytów budżetowych w przypadku cyklicznego spowolnienia, chociaż aktualizacja nie przewiduje żadnych pozycji deficytowych między 2005 a 2008 r. po tymczasowym deficycie odnotowanym w roku 2004, który odzwierciedlał skutki korekt rachunkowych. Aktualizacja stawia sobie za cel osiągnięcie małych, ale rosnących nadwyżek; od 0,1 % PKB w 2005 r. do 0,4 % PKB pod koniec rozpatrywanego okresu. Ponieważ spodziewane jest tylko nieznaczne zmniejszenie spłat odsetek w okresie trwania programu, przewiduje się, że pierwotna nadwyżka pozostanie w miarę stabilna na poziomie około 2,25 % PKB. Podczas gdy cele co do bilansu sektora instytucji rządowych i pozarządowych są ogólnie takie same jak w poprzedniej aktualizacji, zamierzenia co do nadwyżek pierwotnych są nieco mniej ambitne, co odzwierciedla wyższe płatności odsetek przewidziane w aktualizacji z 2003 r. W oparciu o tendencje PKB obliczone przez służby Komisji(2) na podstawie przewidywanych w aktualizacji stóp wzrostu i po ustaleniu efektu netto jednorazowych korekt rachunkowych w roku 2004, budżetowe saldo strukturalne pozostaje w granicach między 0,2 % i 0,5 % PKB przez cały okres trwania programu.

(4) Ryzyko związane z celami budżetowymi zawartymi w programie wydaje się zasadniczo zrównoważone. W szczególności, choć założenia co do wzrostu są raczej optymistyczne, ryzyko znacznych odstępstw od celów programu wydaje się ograniczone.

(5) W świetle tej oceny ryzyka strategia budżetowa przedstawiona w programie jest wystarczająca dla zapewnienia realizacji średnioterminowego celu Paktu Stabilności i Wzrostu, jakim jest pozycja budżetowa bliska równowagi przez cały okres trwania programu (z tymczasowym odstępstwem w 2004 r., związanym z jednorazowymi korektami rachunkowymi). Zapewnia ona także wystarczający margines bezpieczeństwa na wypadek przekroczenia progu deficytu w wysokości 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych przez okres objęty aktualizacją.

(6) Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia spadł do poziomu 49,1 % PKB w 2004 r., znacznie poniżej wartości referencyjnej ustalonej w Traktacie, wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje, że wskaźnik zadłużenia spadnie jeszcze o 9 punktów procentowych w okresie trwania programu, głównie dzięki nadwyżkom pierwotnym powyżej 2 % PKB.

(7) Strategia budżetowa nakreślona w programie stawia Hiszpanię w stosunkowo korzystnej sytuacji odnośnie do długoterminowego zrównoważenia finansów publicznych, pomimo przewidywanych kosztów dla budżetu związanych ze zjawiskiem starzenia się społeczeństwa. Jednak ze względu na ryzyko związane z takimi długoterminowymi prognozami wydatków oraz znaczny wzrost wydatków na emerytury, przewidywany na bardzo długi okres czasu, bieżąca polityka musi być uzupełniona środkami, które zapobiegną w długiej perspektywie czasowej pojawianiu się nietrwałych trendów w dziedzinie finansów publicznych, w szczególności chodzi o wszechstronną reformę systemu emerytalnego zgodnie z zaleceniami wielostronnego Paktu z Toledo.

(8) Ogólnie biorąc, polityka gospodarcza przedstawiona w aktualizacji jest jedynie częściowo zgodna z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych dla Hiszpanii. W szczególności nie wdrożono jeszcze zalecanej reformy systemu emerytalnego, której celem miało być zapewnienie długoterminowej żywotności systemu.

W świetle powyższej oceny Rada wyraża opinię, że Hiszpania powinna podjąć działania mające na celu zapobieganie w długiej perspektywie czasowej pojawianiu się nietrwałych trendów w dziedzinie finansów publicznych, związane przede wszystkim z gruntowną reformą systemu emerytalnego.

Tabela: Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB PS grudzień 2004 2,6 2,9 3,0 3,0 3,0
(zmiana w %) KOM październik 2004 2,6 2,6 2,7 n.d. n.d.
PS styczeń 2004 3,0 3,0 3,0 3,0 n.d.
Inflacja HICP(2) (%) PS grudzień 2004 3,8 3,7 3,5 3,2 2,8
KOM październik 2004 3,1 2,9 2,5 n.d. n.d.
PS styczeń 2004 2,9 2,6 2,6 2,6 n.d.
Saldo sektora PS grudzień 2004 - 0,8 0,1 0,2 0,4 0,4
general government KOM październik 2004 - 0,6 - 0,1 0,0 n.d. n.d.
(% PKB) PS styczeń 2004 0,0 0,1 0,2 0,3 n.d.
Saldo pierwotne PS grudzień 2004 1,5 2,2 2,2 2,3 2,3
(% PKB) KOM październik 2004 1,7 2,1 2,0 n.d. n.d.
PS styczeń 2004 2,6 2,5 2,6 2,6 n.d.
Saldo strukturalne PS grudzień 2004(1) - 0,7 0,2 0,3 0,5 0,4
(% PKB) KOM październik 2004 - 0,7 - 0,1 0,0 n.d. n.d.
PS styczeń 2004(1) 0,1 0,1 0,2 0,3 n.d.
Dług sektora instytucji rządowych PS grudzień 2004 49,1 46,7 44,3 42,0 40,0
i pozarządowych KOM październik 2004 48,2 45,5 42,9 n.d. n.d.
brutto (% PKB) PS styczeń 2004 46,6 47,7 45,7 43,8 n.d.
Uwagi:
(1) Ogólnie przyjęta metodologia oparta na metodzie funkcji produkcji nie jest

jeszcze stosowana do Hiszpanii ze względu na istniejące problemy związane z

szacunkami, stąd salda strukturalne są obliczane przez służby Komisji na

podstawie danych zawartych w programie przy zastosowaniu filtru

Hodricka-Prescotta.

(2) Wysokość inflacji oparta na deflatorze PKB dla programów stabilności.
Źródła:
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

(2) Ogólnie przyjęta metodologia oparta na metodzie funkcji produkcji nie jest jeszcze stosowana do Hiszpanii ze względu na istniejące problemy związane z szacunkami, stąd salda strukturalne obliczane są przy zastosowaniu filtru Hodricka-Prescotta.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024