Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Hiszpanii na lata 2004-2008.

OPINIA RADY
z dnia 8 marca 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Hiszpanii na lata 2004-2008

(2005/C 177/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 8 marca 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany programu stabilności Hiszpanii, obejmujący okres od 2004 do 2008 r. Program spełnia wymagania "kodeksu postępowania w sprawie treści i formy programów stabilizacji i konwergencji" dotyczące danych. Jednak aktualizacja programu została przedstawione trzy tygodnie po terminie ustalonym w kodeksie postępowania na dzień 1 grudnia.

(2) Scenariusz makroekonomiczny, na którym opiera się program, przewiduje wzrost realnego PKB z poziomu 2,6 % w 2004 r. do 2,9 % w 2005 r. i średnio 3,0 % przez resztę okresu objętego programem. Na podstawie obecnie dostępnych danych scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać raczej optymistyczne założenia co do wzrostu. Aktualizacja dopuszcza także "umiarkowany scenariusz", który przewiduje roczny wzrost PKB na poziomie 2,4 % w 2005 r., a następnie 2,5 %. Podczas gdy podstawowy scenariusz może być uznany za stosunkowo optymistyczny, scenariusz "umiarkowanego wzrostu" jest raczej zaniżony. Zawarte w programie przewidywania odnośnie do inflacji (w oparciu o deflator PKB) wydają się realistyczne, jednakże nadal są stosunkowo wysokie stanowiąc zagrożenie dla konkurencyjności.

(3) Zgodnie z aktualizacją ogólną zasadą przewodnią polityki fiskalnej jest stabilność budżetowa w ciągu pełnego cyklu gospodarczego. Ta ogólna zasada może prowadzić do deficytów budżetowych w przypadku cyklicznego spowolnienia, chociaż aktualizacja nie przewiduje żadnych pozycji deficytowych między 2005 a 2008 r. po tymczasowym deficycie odnotowanym w roku 2004, który odzwierciedlał skutki korekt rachunkowych. Aktualizacja stawia sobie za cel osiągnięcie małych, ale rosnących nadwyżek; od 0,1 % PKB w 2005 r. do 0,4 % PKB pod koniec rozpatrywanego okresu. Ponieważ spodziewane jest tylko nieznaczne zmniejszenie spłat odsetek w okresie trwania programu, przewiduje się, że pierwotna nadwyżka pozostanie w miarę stabilna na poziomie około 2,25 % PKB. Podczas gdy cele co do bilansu sektora instytucji rządowych i pozarządowych są ogólnie takie same jak w poprzedniej aktualizacji, zamierzenia co do nadwyżek pierwotnych są nieco mniej ambitne, co odzwierciedla wyższe płatności odsetek przewidziane w aktualizacji z 2003 r. W oparciu o tendencje PKB obliczone przez służby Komisji(2) na podstawie przewidywanych w aktualizacji stóp wzrostu i po ustaleniu efektu netto jednorazowych korekt rachunkowych w roku 2004, budżetowe saldo strukturalne pozostaje w granicach między 0,2 % i 0,5 % PKB przez cały okres trwania programu.

(4) Ryzyko związane z celami budżetowymi zawartymi w programie wydaje się zasadniczo zrównoważone. W szczególności, choć założenia co do wzrostu są raczej optymistyczne, ryzyko znacznych odstępstw od celów programu wydaje się ograniczone.

(5) W świetle tej oceny ryzyka strategia budżetowa przedstawiona w programie jest wystarczająca dla zapewnienia realizacji średnioterminowego celu Paktu Stabilności i Wzrostu, jakim jest pozycja budżetowa bliska równowagi przez cały okres trwania programu (z tymczasowym odstępstwem w 2004 r., związanym z jednorazowymi korektami rachunkowymi). Zapewnia ona także wystarczający margines bezpieczeństwa na wypadek przekroczenia progu deficytu w wysokości 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych przez okres objęty aktualizacją.

(6) Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia spadł do poziomu 49,1 % PKB w 2004 r., znacznie poniżej wartości referencyjnej ustalonej w Traktacie, wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje, że wskaźnik zadłużenia spadnie jeszcze o 9 punktów procentowych w okresie trwania programu, głównie dzięki nadwyżkom pierwotnym powyżej 2 % PKB.

(7) Strategia budżetowa nakreślona w programie stawia Hiszpanię w stosunkowo korzystnej sytuacji odnośnie do długoterminowego zrównoważenia finansów publicznych, pomimo przewidywanych kosztów dla budżetu związanych ze zjawiskiem starzenia się społeczeństwa. Jednak ze względu na ryzyko związane z takimi długoterminowymi prognozami wydatków oraz znaczny wzrost wydatków na emerytury, przewidywany na bardzo długi okres czasu, bieżąca polityka musi być uzupełniona środkami, które zapobiegną w długiej perspektywie czasowej pojawianiu się nietrwałych trendów w dziedzinie finansów publicznych, w szczególności chodzi o wszechstronną reformę systemu emerytalnego zgodnie z zaleceniami wielostronnego Paktu z Toledo.

(8) Ogólnie biorąc, polityka gospodarcza przedstawiona w aktualizacji jest jedynie częściowo zgodna z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych dla Hiszpanii. W szczególności nie wdrożono jeszcze zalecanej reformy systemu emerytalnego, której celem miało być zapewnienie długoterminowej żywotności systemu.

W świetle powyższej oceny Rada wyraża opinię, że Hiszpania powinna podjąć działania mające na celu zapobieganie w długiej perspektywie czasowej pojawianiu się nietrwałych trendów w dziedzinie finansów publicznych, związane przede wszystkim z gruntowną reformą systemu emerytalnego.

Tabela: Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB PS grudzień 2004 2,6 2,9 3,0 3,0 3,0
(zmiana w %) KOM październik 2004 2,6 2,6 2,7 n.d. n.d.
PS styczeń 2004 3,0 3,0 3,0 3,0 n.d.
Inflacja HICP(2) (%) PS grudzień 2004 3,8 3,7 3,5 3,2 2,8
KOM październik 2004 3,1 2,9 2,5 n.d. n.d.
PS styczeń 2004 2,9 2,6 2,6 2,6 n.d.
Saldo sektora PS grudzień 2004 - 0,8 0,1 0,2 0,4 0,4
general government KOM październik 2004 - 0,6 - 0,1 0,0 n.d. n.d.
(% PKB) PS styczeń 2004 0,0 0,1 0,2 0,3 n.d.
Saldo pierwotne PS grudzień 2004 1,5 2,2 2,2 2,3 2,3
(% PKB) KOM październik 2004 1,7 2,1 2,0 n.d. n.d.
PS styczeń 2004 2,6 2,5 2,6 2,6 n.d.
Saldo strukturalne PS grudzień 2004(1) - 0,7 0,2 0,3 0,5 0,4
(% PKB) KOM październik 2004 - 0,7 - 0,1 0,0 n.d. n.d.
PS styczeń 2004(1) 0,1 0,1 0,2 0,3 n.d.
Dług sektora instytucji rządowych PS grudzień 2004 49,1 46,7 44,3 42,0 40,0
i pozarządowych KOM październik 2004 48,2 45,5 42,9 n.d. n.d.
brutto (% PKB) PS styczeń 2004 46,6 47,7 45,7 43,8 n.d.
Uwagi:
(1) Ogólnie przyjęta metodologia oparta na metodzie funkcji produkcji nie jest

jeszcze stosowana do Hiszpanii ze względu na istniejące problemy związane z

szacunkami, stąd salda strukturalne są obliczane przez służby Komisji na

podstawie danych zawartych w programie przy zastosowaniu filtru

Hodricka-Prescotta.

(2) Wysokość inflacji oparta na deflatorze PKB dla programów stabilności.
Źródła:
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

(2) Ogólnie przyjęta metodologia oparta na metodzie funkcji produkcji nie jest jeszcze stosowana do Hiszpanii ze względu na istniejące problemy związane z szacunkami, stąd salda strukturalne obliczane są przy zastosowaniu filtru Hodricka-Prescotta.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024