united kingdom
ukraine

Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008

(2005/C 136/04)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program stabilności Francji, który obejmuje okres 2004-2008. Program jest w dużej mierze zgodny ze zmienioną "Instrukcją w sprawie treści i formy programów stabilności i konwergencji" pod względem wymogów odnoszących się do danych. Jednakże - wbrew wymogom - nie zawiera prognoz dotyczących całkowitego wzrostu zatrudnienia w rozumieniu systemu rachunków narodowych. W związku z powyższym Francja została wezwana do zastosowania się w pełni do wymogów statystycznych.

(2) Leżący u podstaw tego programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje, że w latach 2004 - 2008 realny wzrost PKB wyniesie 2,5 %, czyli nieznacznie przekroczy wzrost potencjalny. Aktualnie dostępne informacje sugerują, że założenia tego scenariusza w zakresie wzrostu są wiarygodne, mimo że wzrost prognozowany przez Komisję jest nieco niższy. Także prognozowana przez program inflacja wydaje się realistycznie oceniona.

(3) W dniu 3 czerwca 2003 r. Rada uznała, że Francja wykazuje nadmierny deficyt, i zaleciła jego redukcję najpóźniej do 2008 r. W przyjętym w dniu 14 grudnia 2004 r.(2) komunikacie dla Rady p.t. "Sytuacja Niemiec i Francji wobec ich zobowiązań w ramach procedury nadmiernego deficytu w następstwie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości" Komisja stwierdziła, że rok 2005 należy traktować jako wiążący termin dokonania redukcji nadmiernego deficytu; konkluzje Rady z listopada 2003 r. miały bowiem skutki prawne, dopóki nie zostały anulowane przez Trybunał. Nadrzędnym celem określonej w programie strategii budżetowej jest zmniejszenie deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do 2005 r. Zamierzeniem programu jest również stałe obniżanie deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych (general government) w latach kolejnych. Przewiduje się, że od roku 2005 deficyt ten będzie obniżał się równomiernie o 0,6-0,7 punktu procentowego PKB rocznie aż do osiągnięcia w roku 2008 poziomu 0,9 % PKB. W stosunku do poprzedniej wersji programu, wersja bieżąca stanowi w ogólnych zarysach potwierdzenie zaplanowanej korekty przy nieco korzystniejszym scenariuszu makroekonomicznym. Według wyliczeń Komisji opartych na prognozach programu i ogólnie przyjętej metodologii, począwszy od roku 2005 saldo strukturalne będzie także ulegać poprawie o około 0,6-0,7 punktu procentowego rocznie i w roku 2008 osiągnie - 0,7 % PKB. Tak jak w przypadku poprzednich aktualizacji, średniookresowa strategia budżetowa opiera się na określaniu wieloletnich celów zakładających realny wzrost wydatków publicznych, przy czym kwota tych wydatków będzie zmniejszać się w stosunku do PKB głównie dzięki wprowadzaniu reform strukturalnych.

(4) W oparciu o aktualnie dostępne informacje można sądzić, że środki podjęte przez władze francuskie pozwolą na zmniejszenie deficytu w roku 2005 do 3 % PKB. Niemniej jednak sytuacja budżetowa we Francji pozostaje niepewna. Redukcja nadmiernego deficytu wymaga skutecznego wdrożenia wszystkich przewidzianych środków a - w przypadku niekorzystnych tendencji - także środków dodatkowych. Ponadto, ponieważ głównym źródłem spadku deficytu prognozowanego na rok 2005 są jednorazowe wpływy w wysokości 0,5 % PKB, zasadnicza korekta budżetowa przewidziana na rok 2005 jest stosunkowo niewielka. W latach następujących po roku 2005 wynik budżetowy może być gorszy niż przewiduje to program. W szczególności poziom deficytu zaplanowany na rok 2006 może nie zostać osiągnięty z uwagi na aktualnie prowadzoną politykę: na rok 2006 zapowiedziano cięcia podatków i znaczna część jednorazowych dochodów zniknie. Ponadto, ponieważ poziom wydatków przewidzianych w poprzednich aktualizacjach programu został znacząco przekroczony, wydaje się, że wyznaczony na okres 2006-2008 docelowy poziom wydatków oraz deficytu będzie trudny do osiągnięcia w ramach prowadzonej obecnie polityki. Zostały przeprowadzone reformy strukturalne (Loi Organique relative aux Lois de Finances, niezależny komitet wczesnego ostrzegania sprawujący nadzór nad wydatkami systemu opieki zdrowotnej). Reformy te świadczą wyraźnie o podjęciu kroków w dobrym kierunku i należy się spodziewać, że przyczynią się do osiągnięcia celów budżetowych.

(5) W świetle powyższej oceny ryzyka można wątpić, czy kierunki działań budżetowych wytyczone w programie zapewniają wystarczający margines bezpieczeństwa w kontekście ryzyka przekroczenia przed rokiem 2007 trzyprocentowego progu deficytu przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych; oraz czy gwarantują zrealizowanie w okresie objętym programem średniookresowego celu określonego w Pakcie na rzecz Stabilności i Wzrostu, czyli doprowadzenia budżetu do stanu bliskiego równowagi.

(6) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 64,8 % PKB, czyli powyżej określonej Traktatem wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje jego spadek począwszy od roku 2006 aż do osiągnięcia w roku 2008 wartości 62 % PKB. Ewolucja tego wskaźnika obarczona jest takim samym ryzykiem jak cele w zakresie deficytu.

(7) Należy sądzić, że sytuacja Francji pod względem długookresowej równowagi finansów publicznych pozostaje niepewna. Poprawiła się ona dzięki wdrożeniu szeroko zakrojonych reform strukturalnych: systemu emerytalnego w roku 2003 i systemu ochrony zdrowia w roku 2004. Jednakże zapewnienie pełnej równowagi finansów publicznych wymagać będzie w nadchodzących latach dalszych wysiłków (zwiększonej konsolidacji budżetu oraz jego reform).

(8) Przedstawiona w aktualizacji z 2004 r. polityka gospodarcza pokrywa się częściowo z zaleceniami zawartymi w ogólnych wytycznych polityki gospodarczej, a konkretnie z tymi, które dotyczą budżetu. Wdrożenie przez Francję istotnych reform strukturalnych, zwłaszcza w zakresie systemu ochrony zdrowia i systemu emerytalnego, pozwala jej lepiej stawić czoła problemowi starzejącego się społeczeństwa. Deficyt strukturalny ulegnie w roku 2004 redukcji o 0,4 % PKB, czyli o mniej niż było zalecone. Niemniej wyższe niż oczekiwano wpływy do budżetu zostały całkowicie przeznaczone na redukcję deficytu. Podsumowując: chociaż przewidziana w aktualizacji z 2004 r. korekta średniookresowa jest w ogólnym ujęciu znaczna, to jednak rodzi wątpliwości i w okresie objętym aktualizacją nie doprowadzi w pełni budżetu do stanu bliskiego równowagi.

W świetle powyższej oceny Rada jest zdania, że Francja powinna:

i) podjąć niezbędne działania w celu redukcji nadmiernego deficytu w roku 2005;

ii) w latach następujących po roku 2005 kontynuować konsolidację budżetu tak, aby w roku 2008 osiągnął on stan bliski równowagi; oraz

iii) kontynuować reformy strukturalne i prowadzić kontrolę wydatków, by zapewnić realizację wieloletnich celów ustalonych programem w zakresie wydatków.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB PS grudzień 2004 2,5 2,5 2,5 2,5 2,5
(zmiana w %) KOM październik 2004 2,4 2,2 2,2 nd. nd.
PS grudzień 2003 1,7 2,5 2,5 2,5 nd.
Inflacja ZWCK (HICP) PS grudzień 2004 2,2 1,8 1,5 1,5 1,5
(%) KOM październik 2004 2,3 2,0 1,8 nd. nd.
PS grudzień 2003 1,5 1,5 1,5 1,5 nd.
Saldo sektora instytucji rządowych i PS grudzień 2004 -3,6 -2,9 -2,2 -1,6 -0,9
samorządowych (general KOM październik 2004 -3,7 -3,0 -3,3 nd. nd.
government)

(% PKB)

PS grudzień 2003 -3,55 -2,9 -2,2 -1,5 nd.
Saldo pierwotne PS grudzień 2004 -0,7 0,1 0,8 1,5 2,2
(% PKB) KOM październik 2004 -0,7 -0,1 -0,4 nd. nd.
PS grudzień 2003 -0,6 0,1 0,9 1,6 nd.
Saldo strukturalne PS grudzień 2004(1) -3,4 -2,7 -2,0 -1,4 -0,7
(% PKB) KOM październik 2004 -3,5 -2,8 -3,1 nd. nd.
PS grudzień 2003(1) -3,2 -2,6 -1,9 -1,3 nd.
Zadłużenie publiczne PS grudzień 2004 64,8 65,0 64,6 63,6 62,0
brutto KOM październik 2004 64,9 65,5 66,3 nd.. nd.
(% PKB) PS grudzień 2003 62,8 63,2 62,8 61,8 nd.
Uwaga:
(1) Wyliczenia służb Komisji na podstawie informacji zawartych w programie.
Źródła:
Program stabilności; Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r.; wyliczenia Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

(2) Dokument COM(2004) 813 z dnia 14 grudnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.136.9

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008.
Data aktu: 17/02/2005
Data ogłoszenia: 03/06/2005