Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008

(2005/C 136/04)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program stabilności Francji, który obejmuje okres 2004-2008. Program jest w dużej mierze zgodny ze zmienioną "Instrukcją w sprawie treści i formy programów stabilności i konwergencji" pod względem wymogów odnoszących się do danych. Jednakże - wbrew wymogom - nie zawiera prognoz dotyczących całkowitego wzrostu zatrudnienia w rozumieniu systemu rachunków narodowych. W związku z powyższym Francja została wezwana do zastosowania się w pełni do wymogów statystycznych.

(2) Leżący u podstaw tego programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje, że w latach 2004 - 2008 realny wzrost PKB wyniesie 2,5 %, czyli nieznacznie przekroczy wzrost potencjalny. Aktualnie dostępne informacje sugerują, że założenia tego scenariusza w zakresie wzrostu są wiarygodne, mimo że wzrost prognozowany przez Komisję jest nieco niższy. Także prognozowana przez program inflacja wydaje się realistycznie oceniona.

(3) W dniu 3 czerwca 2003 r. Rada uznała, że Francja wykazuje nadmierny deficyt, i zaleciła jego redukcję najpóźniej do 2008 r. W przyjętym w dniu 14 grudnia 2004 r.(2) komunikacie dla Rady p.t. "Sytuacja Niemiec i Francji wobec ich zobowiązań w ramach procedury nadmiernego deficytu w następstwie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości" Komisja stwierdziła, że rok 2005 należy traktować jako wiążący termin dokonania redukcji nadmiernego deficytu; konkluzje Rady z listopada 2003 r. miały bowiem skutki prawne, dopóki nie zostały anulowane przez Trybunał. Nadrzędnym celem określonej w programie strategii budżetowej jest zmniejszenie deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do 2005 r. Zamierzeniem programu jest również stałe obniżanie deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych (general government) w latach kolejnych. Przewiduje się, że od roku 2005 deficyt ten będzie obniżał się równomiernie o 0,6-0,7 punktu procentowego PKB rocznie aż do osiągnięcia w roku 2008 poziomu 0,9 % PKB. W stosunku do poprzedniej wersji programu, wersja bieżąca stanowi w ogólnych zarysach potwierdzenie zaplanowanej korekty przy nieco korzystniejszym scenariuszu makroekonomicznym. Według wyliczeń Komisji opartych na prognozach programu i ogólnie przyjętej metodologii, począwszy od roku 2005 saldo strukturalne będzie także ulegać poprawie o około 0,6-0,7 punktu procentowego rocznie i w roku 2008 osiągnie - 0,7 % PKB. Tak jak w przypadku poprzednich aktualizacji, średniookresowa strategia budżetowa opiera się na określaniu wieloletnich celów zakładających realny wzrost wydatków publicznych, przy czym kwota tych wydatków będzie zmniejszać się w stosunku do PKB głównie dzięki wprowadzaniu reform strukturalnych.

(4) W oparciu o aktualnie dostępne informacje można sądzić, że środki podjęte przez władze francuskie pozwolą na zmniejszenie deficytu w roku 2005 do 3 % PKB. Niemniej jednak sytuacja budżetowa we Francji pozostaje niepewna. Redukcja nadmiernego deficytu wymaga skutecznego wdrożenia wszystkich przewidzianych środków a - w przypadku niekorzystnych tendencji - także środków dodatkowych. Ponadto, ponieważ głównym źródłem spadku deficytu prognozowanego na rok 2005 są jednorazowe wpływy w wysokości 0,5 % PKB, zasadnicza korekta budżetowa przewidziana na rok 2005 jest stosunkowo niewielka. W latach następujących po roku 2005 wynik budżetowy może być gorszy niż przewiduje to program. W szczególności poziom deficytu zaplanowany na rok 2006 może nie zostać osiągnięty z uwagi na aktualnie prowadzoną politykę: na rok 2006 zapowiedziano cięcia podatków i znaczna część jednorazowych dochodów zniknie. Ponadto, ponieważ poziom wydatków przewidzianych w poprzednich aktualizacjach programu został znacząco przekroczony, wydaje się, że wyznaczony na okres 2006-2008 docelowy poziom wydatków oraz deficytu będzie trudny do osiągnięcia w ramach prowadzonej obecnie polityki. Zostały przeprowadzone reformy strukturalne (Loi Organique relative aux Lois de Finances, niezależny komitet wczesnego ostrzegania sprawujący nadzór nad wydatkami systemu opieki zdrowotnej). Reformy te świadczą wyraźnie o podjęciu kroków w dobrym kierunku i należy się spodziewać, że przyczynią się do osiągnięcia celów budżetowych.

(5) W świetle powyższej oceny ryzyka można wątpić, czy kierunki działań budżetowych wytyczone w programie zapewniają wystarczający margines bezpieczeństwa w kontekście ryzyka przekroczenia przed rokiem 2007 trzyprocentowego progu deficytu przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych; oraz czy gwarantują zrealizowanie w okresie objętym programem średniookresowego celu określonego w Pakcie na rzecz Stabilności i Wzrostu, czyli doprowadzenia budżetu do stanu bliskiego równowagi.

(6) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 64,8 % PKB, czyli powyżej określonej Traktatem wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje jego spadek począwszy od roku 2006 aż do osiągnięcia w roku 2008 wartości 62 % PKB. Ewolucja tego wskaźnika obarczona jest takim samym ryzykiem jak cele w zakresie deficytu.

(7) Należy sądzić, że sytuacja Francji pod względem długookresowej równowagi finansów publicznych pozostaje niepewna. Poprawiła się ona dzięki wdrożeniu szeroko zakrojonych reform strukturalnych: systemu emerytalnego w roku 2003 i systemu ochrony zdrowia w roku 2004. Jednakże zapewnienie pełnej równowagi finansów publicznych wymagać będzie w nadchodzących latach dalszych wysiłków (zwiększonej konsolidacji budżetu oraz jego reform).

(8) Przedstawiona w aktualizacji z 2004 r. polityka gospodarcza pokrywa się częściowo z zaleceniami zawartymi w ogólnych wytycznych polityki gospodarczej, a konkretnie z tymi, które dotyczą budżetu. Wdrożenie przez Francję istotnych reform strukturalnych, zwłaszcza w zakresie systemu ochrony zdrowia i systemu emerytalnego, pozwala jej lepiej stawić czoła problemowi starzejącego się społeczeństwa. Deficyt strukturalny ulegnie w roku 2004 redukcji o 0,4 % PKB, czyli o mniej niż było zalecone. Niemniej wyższe niż oczekiwano wpływy do budżetu zostały całkowicie przeznaczone na redukcję deficytu. Podsumowując: chociaż przewidziana w aktualizacji z 2004 r. korekta średniookresowa jest w ogólnym ujęciu znaczna, to jednak rodzi wątpliwości i w okresie objętym aktualizacją nie doprowadzi w pełni budżetu do stanu bliskiego równowagi.

W świetle powyższej oceny Rada jest zdania, że Francja powinna:

i) podjąć niezbędne działania w celu redukcji nadmiernego deficytu w roku 2005;

ii) w latach następujących po roku 2005 kontynuować konsolidację budżetu tak, aby w roku 2008 osiągnął on stan bliski równowagi; oraz

iii) kontynuować reformy strukturalne i prowadzić kontrolę wydatków, by zapewnić realizację wieloletnich celów ustalonych programem w zakresie wydatków.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB PS grudzień 2004 2,5 2,5 2,5 2,5 2,5
(zmiana w %) KOM październik 2004 2,4 2,2 2,2 nd. nd.
PS grudzień 2003 1,7 2,5 2,5 2,5 nd.
Inflacja ZWCK (HICP) PS grudzień 2004 2,2 1,8 1,5 1,5 1,5
(%) KOM październik 2004 2,3 2,0 1,8 nd. nd.
PS grudzień 2003 1,5 1,5 1,5 1,5 nd.
Saldo sektora instytucji rządowych i PS grudzień 2004 -3,6 -2,9 -2,2 -1,6 -0,9
samorządowych (general KOM październik 2004 -3,7 -3,0 -3,3 nd. nd.
government)

(% PKB)

PS grudzień 2003 -3,55 -2,9 -2,2 -1,5 nd.
Saldo pierwotne PS grudzień 2004 -0,7 0,1 0,8 1,5 2,2
(% PKB) KOM październik 2004 -0,7 -0,1 -0,4 nd. nd.
PS grudzień 2003 -0,6 0,1 0,9 1,6 nd.
Saldo strukturalne PS grudzień 2004(1) -3,4 -2,7 -2,0 -1,4 -0,7
(% PKB) KOM październik 2004 -3,5 -2,8 -3,1 nd. nd.
PS grudzień 2003(1) -3,2 -2,6 -1,9 -1,3 nd.
Zadłużenie publiczne PS grudzień 2004 64,8 65,0 64,6 63,6 62,0
brutto KOM październik 2004 64,9 65,5 66,3 nd.. nd.
(% PKB) PS grudzień 2003 62,8 63,2 62,8 61,8 nd.
Uwaga:
(1) Wyliczenia służb Komisji na podstawie informacji zawartych w programie.
Źródła:
Program stabilności; Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r.; wyliczenia Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

(2) Dokument COM(2004) 813 z dnia 14 grudnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.136.9

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008.
Data aktu: 17/02/2005
Data ogłoszenia: 03/06/2005