(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) W dniu 17 stycznia 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program konwergencji Słowacji, obejmujący lata 2004-2007. Program spełnia wymagania "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji" w zakresie przekazywania danych.
(2) Bazowy dla programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje średnie tempo wzrostu realnego PKB na poziomie 5 % - z przewidywanym spowolnieniem do 4½ % w 2005 r. (z powodu spadku udziału zagranicznego), a następnie przyśpieszeniem do prawie 5½ % w 2007 r. (kiedy to udział zagraniczny ma ponownie wzrosnąć). Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu odnośnie inflacji wydają się zaniżone i można je uznać za wiarygodne jedynie w przypadku, gdy efekty drugiej rundy, pochodzące z wysokiej inflacji zasadniczej w 2004 r., będą ściśle kontrolowane.
(3) W dniu 5 lipca 2007 r. Rada uznała, że w Słowacji istnieje nadmierny deficyt i zaleciła jego skorygowanie do 2007 r. Aktualizacja programu ma na celu zredukowanie w 2007 r. deficytu do wartości odniesienia, która wynosi 3 % PKB, zgodnie z zaleceniem Rady wydanym na mocy art. 104 ust. 7. (z wyłączeniem wkładów w filar funduszy emerytalnych szacowanych na 0,4 % PKB w 2005 r., 1,0 % w 2006 r. i 1,1 % w 2007 r.). Redukcja deficytu zasadniczego i pierwotnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) przesuwa się w czasie: przewiduje się, że oba rodzaje deficytu pozostaną, w zasadzie, na stałym poziomie, który do 2006 r. wyniesie odpowiednio około 3,8 % i 1,5 % PKB, a ich planowane ogólne dostosowanie o 0,8 punktu procentowego zostało przeniesione na 2007 r.. Nawet po odjęciu wpływu wynikającego z wprowadzenia filaru funduszy emerytalnych w 2005 r., redukcja deficytu w większości będzie miała miejsce w ostatnich dwóch latach. W porównaniu z programem z maja 2004 r., w którym dostosowania dokonano w oparciu o wydatki, w aktualizacji zaplanowano korektę deficytu poprzez ograniczenie wydatków i wzrost dochodów. Pomimo bardziej korzystnego scenariusza makroekonomicznego, aktualizacja w dużym stopniu potwierdza ścieżkę dostosowań zaplanowaną w poprzednim programie, stąd wydaje się mniej ambitna. Pomimo znacznych dotychczasowych osiągnięć w konsolidacji i wpływu reformy systemu emerytalnego, przyspieszenie tempa redukcji deficytu w szczególności w 2005 r. pomogłoby we wdrożeniu słowackiej strategii przyjęcia euro, zwiększeniu wiarygodności fiskalnej w kontekście ERM 2, wspieraniu przeciwdziałania cykliczności oraz mogłoby pomóc w opanowaniu nacisków związanych z aprecjacją. Ponadto torowałoby drogę do doprowadzenia strukturalnej sytuacji budżetu do stanu zbliżonego do równowagi lub osiągnięcia nadwyżki oraz do uzyskania wystarczającego marginesu bezpieczeństwa w celu uniknięcia przekraczania przewidzianej w Traktacie wartości odniesienia w wysokości 3 % PKB dla kryterium deficytu przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.
(4) Ryzyko zagrażające prognozom budżetowym zawartym w programie wydaje się być w dużym stopniu zrównoważone w całym okresie objętym programem. Podane założenia makroekonomiczne stwarzają wrażenie, że w całym rozpatrywanym okresie istnieje ryzyko wzrostu po stronie dochodów. W odniesieniu do wpływu reformy systemu emerytalnego istnieje pewna doza niepewności. Prawdopodobnie fundusze UE (oraz fundusze pochodzące z współfinansowania) zostaną wykorzystane w stopniu niższym niż zaplanowano w budżecie na lata 2004-2006, gdyż zdolność absorpcji stale jest na etapie rozwoju. Niemniej jednak, w 2007 r. stopień wykorzystania tych funduszy może przekroczyć kwotę przewidzianą w budżecie, jeśli odroczone wydatki zostaną w wystarczającym stopniu zrealizowane. Wreszcie, wybory do parlamentu zaplanowane na 2006 r. rodzą niepewność zwłaszcza odnośnie do stopnia, w jakim przeprowadzone będą dalsze redukcje wydatków w 2007 r. Ten ostatni element może nie osiągnąć zakładanej wartości lub ją przekroczyć. W świetle tej oceny ryzyka, kierunki działań budżetowych przyjęte w programie wydają się wystarczające do zredukowania deficytu do 3 % PKB do 2007 r., tj. roku kończącego program, nie zapewniają jednak marginesu bezpieczeństwa.
(5) Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 43,0 % PKB w 2004 r., to jest znacznie poniżej ustalonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje wzrost wskaźnika zadłużenia o 2½ punktu procentowego w okresie objętym programem.
(6) Wydaje się, że pozycja Słowacji pod względem długoterminowej równowagi finansów publicznych jest względnie korzystna, zwłaszcza dzięki przyjętym reformom strukturalnym, a w szczególności systemu emerytalnego i rentowego oraz służby zdrowia. Jednakże pełne wdrożenie tych środków jest jednym z kluczowych warunków, obok realizacji ścieżki prowadzącej do osiągnięcia planowanej i niezbędnej konsolidacji budżetowej w okresie objętym programem i do 2010 r.
(7) Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji są w dużym stopniu zbieżne z specyficznymi dla danego kraju ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. W szczególności, Słowacja jest na dobrej drodze do skorygowania swojego nadmiernego deficytu w terminie określonym przez Radę.
Mając na względzie powyższą ocenę oraz w świetle zaleceń Rady udzielonych na podstawie art. 104 ust. 7, Rada jest zdania, że Słowacja powinna:
i) wykorzystać wszelkie możliwości przyspieszenia redukcji deficytu, włącznie z wykorzystaniem dochodów większych niż przewidywane oraz oszczędności po stronie wydatków, w szczególności w 2005 r.
ii) nadać bardziej wiążący charakter średnioterminowym pułapom wydatków.
iii) zachować czujność, aby zapobiec wpływowi efektów drugiej rundy, wynikających z wysokiej inflacji w 2004 r., na ścieżkę konwergencji inflacji przewidzianą w programie.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | ||
Realny PKB | PK listopad 2004 | 5,0 | 4,5 | 5,1 | 5,4 |
(zmiana w %) | KOM październik 2004 | 4,9 | 4,5 | 5,2 | n.d. |
PK maj 2004 | 4,1 | 4,3 | 5,0 | 4,7 | |
Inflacja HICP | PK listopad 2004 | 7,8 | 3,3 | 2,8 | 2,5 |
(%) | KOM październik 2004 | 7,7 | 3,9 | 3,0 | n.d. |
PK maj 2004 | 8,1 | 4,0 | 2,9 | 2,5 | |
Saldo sektora instytucji | PK listopad 2004 | -3,8 | -3,8 | -3,9 | -3,0 |
rządowych i samorządowych | KOM październik 2004 | -3,9 | -4,0 | -4,1 | n.d. |
(% PKB)(1) | PK maj 2004 | -4,0 | -3,9 | -3,9 | -3,0 |
Saldo pierwotne | PK listopad 2004 | -1,5 | -1,4 | -1,6 | -0,7 |
(% PKB)(1) | KOM październik 2004 | -1,6 | -1,6 | -1,8 | n.d. |
PK maj 2004 | -1,4 | -1,1 | -1,2 | -0,4 | |
Zadłużenie publiczne brutto | PK listopad 2004 | 43,0 | 44,2 | 45,3 | 45,5 |
(% PKB) | KOM październik 2004 | 44,2 | 45,2 | 45,9 | n.d. |
PK maj 2004 | 45,1 | 46,4 | 46,1 | 45,5 | |
(1) Saldo sektora general government i saldo pierwotne uwzględniają obniżenie przychodów i stąd, ceteris paribus, obniżający deficyt wpływ wprowadzenia filaru z funduszem emerytalnym z funduszami inwestycyjnymi w 2005 r. (przewidywany 0,4% PKB w 2005 r.; 1.0% PKB w 2006 r.; oraz 1,1% PKB w 2007 r.). | |||||
Źródła: | |||||
Program konwergencji (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (COM); |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.
Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.136.26 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Słowacji na lata 2004-2007. |
Data aktu: | 17/01/2005 |
Data ogłoszenia: | 03/06/2005 |