Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Słowacji na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 17 stycznia 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Słowacji na lata 2004-2007

(2005/C 136/10)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 17 stycznia 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program konwergencji Słowacji, obejmujący lata 2004-2007. Program spełnia wymagania "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji" w zakresie przekazywania danych.

(2) Bazowy dla programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje średnie tempo wzrostu realnego PKB na poziomie 5 % - z przewidywanym spowolnieniem do 4½ % w 2005 r. (z powodu spadku udziału zagranicznego), a następnie przyśpieszeniem do prawie 5½ % w 2007 r. (kiedy to udział zagraniczny ma ponownie wzrosnąć). Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu odnośnie inflacji wydają się zaniżone i można je uznać za wiarygodne jedynie w przypadku, gdy efekty drugiej rundy, pochodzące z wysokiej inflacji zasadniczej w 2004 r., będą ściśle kontrolowane.

(3) W dniu 5 lipca 2007 r. Rada uznała, że w Słowacji istnieje nadmierny deficyt i zaleciła jego skorygowanie do 2007 r. Aktualizacja programu ma na celu zredukowanie w 2007 r. deficytu do wartości odniesienia, która wynosi 3 % PKB, zgodnie z zaleceniem Rady wydanym na mocy art. 104 ust. 7. (z wyłączeniem wkładów w filar funduszy emerytalnych szacowanych na 0,4 % PKB w 2005 r., 1,0 % w 2006 r. i 1,1 % w 2007 r.). Redukcja deficytu zasadniczego i pierwotnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) przesuwa się w czasie: przewiduje się, że oba rodzaje deficytu pozostaną, w zasadzie, na stałym poziomie, który do 2006 r. wyniesie odpowiednio około 3,8 % i 1,5 % PKB, a ich planowane ogólne dostosowanie o 0,8 punktu procentowego zostało przeniesione na 2007 r.. Nawet po odjęciu wpływu wynikającego z wprowadzenia filaru funduszy emerytalnych w 2005 r., redukcja deficytu w większości będzie miała miejsce w ostatnich dwóch latach. W porównaniu z programem z maja 2004 r., w którym dostosowania dokonano w oparciu o wydatki, w aktualizacji zaplanowano korektę deficytu poprzez ograniczenie wydatków i wzrost dochodów. Pomimo bardziej korzystnego scenariusza makroekonomicznego, aktualizacja w dużym stopniu potwierdza ścieżkę dostosowań zaplanowaną w poprzednim programie, stąd wydaje się mniej ambitna. Pomimo znacznych dotychczasowych osiągnięć w konsolidacji i wpływu reformy systemu emerytalnego, przyspieszenie tempa redukcji deficytu w szczególności w 2005 r. pomogłoby we wdrożeniu słowackiej strategii przyjęcia euro, zwiększeniu wiarygodności fiskalnej w kontekście ERM 2, wspieraniu przeciwdziałania cykliczności oraz mogłoby pomóc w opanowaniu nacisków związanych z aprecjacją. Ponadto torowałoby drogę do doprowadzenia strukturalnej sytuacji budżetu do stanu zbliżonego do równowagi lub osiągnięcia nadwyżki oraz do uzyskania wystarczającego marginesu bezpieczeństwa w celu uniknięcia przekraczania przewidzianej w Traktacie wartości odniesienia w wysokości 3 % PKB dla kryterium deficytu przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.

(4) Ryzyko zagrażające prognozom budżetowym zawartym w programie wydaje się być w dużym stopniu zrównoważone w całym okresie objętym programem. Podane założenia makroekonomiczne stwarzają wrażenie, że w całym rozpatrywanym okresie istnieje ryzyko wzrostu po stronie dochodów. W odniesieniu do wpływu reformy systemu emerytalnego istnieje pewna doza niepewności. Prawdopodobnie fundusze UE (oraz fundusze pochodzące z współfinansowania) zostaną wykorzystane w stopniu niższym niż zaplanowano w budżecie na lata 2004-2006, gdyż zdolność absorpcji stale jest na etapie rozwoju. Niemniej jednak, w 2007 r. stopień wykorzystania tych funduszy może przekroczyć kwotę przewidzianą w budżecie, jeśli odroczone wydatki zostaną w wystarczającym stopniu zrealizowane. Wreszcie, wybory do parlamentu zaplanowane na 2006 r. rodzą niepewność zwłaszcza odnośnie do stopnia, w jakim przeprowadzone będą dalsze redukcje wydatków w 2007 r. Ten ostatni element może nie osiągnąć zakładanej wartości lub ją przekroczyć. W świetle tej oceny ryzyka, kierunki działań budżetowych przyjęte w programie wydają się wystarczające do zredukowania deficytu do 3 % PKB do 2007 r., tj. roku kończącego program, nie zapewniają jednak marginesu bezpieczeństwa.

(5) Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 43,0 % PKB w 2004 r., to jest znacznie poniżej ustalonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje wzrost wskaźnika zadłużenia o 2½ punktu procentowego w okresie objętym programem.

(6) Wydaje się, że pozycja Słowacji pod względem długoterminowej równowagi finansów publicznych jest względnie korzystna, zwłaszcza dzięki przyjętym reformom strukturalnym, a w szczególności systemu emerytalnego i rentowego oraz służby zdrowia. Jednakże pełne wdrożenie tych środków jest jednym z kluczowych warunków, obok realizacji ścieżki prowadzącej do osiągnięcia planowanej i niezbędnej konsolidacji budżetowej w okresie objętym programem i do 2010 r.

(7) Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji są w dużym stopniu zbieżne z specyficznymi dla danego kraju ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. W szczególności, Słowacja jest na dobrej drodze do skorygowania swojego nadmiernego deficytu w terminie określonym przez Radę.

Mając na względzie powyższą ocenę oraz w świetle zaleceń Rady udzielonych na podstawie art. 104 ust. 7, Rada jest zdania, że Słowacja powinna:

i) wykorzystać wszelkie możliwości przyspieszenia redukcji deficytu, włącznie z wykorzystaniem dochodów większych niż przewidywane oraz oszczędności po stronie wydatków, w szczególności w 2005 r.

ii) nadać bardziej wiążący charakter średnioterminowym pułapom wydatków.

iii) zachować czujność, aby zapobiec wpływowi efektów drugiej rundy, wynikających z wysokiej inflacji w 2004 r., na ścieżkę konwergencji inflacji przewidzianą w programie.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB PK listopad 2004 5,0 4,5 5,1 5,4
(zmiana w %) KOM październik 2004 4,9 4,5 5,2 n.d.
PK maj 2004 4,1 4,3 5,0 4,7
Inflacja HICP PK listopad 2004 7,8 3,3 2,8 2,5
(%) KOM październik 2004 7,7 3,9 3,0 n.d.
PK maj 2004 8,1 4,0 2,9 2,5
Saldo sektora instytucji PK listopad 2004 -3,8 -3,8 -3,9 -3,0
rządowych i samorządowych KOM październik 2004 -3,9 -4,0 -4,1 n.d.
(% PKB)(1) PK maj 2004 -4,0 -3,9 -3,9 -3,0
Saldo pierwotne PK listopad 2004 -1,5 -1,4 -1,6 -0,7
(% PKB)(1) KOM październik 2004 -1,6 -1,6 -1,8 n.d.
PK maj 2004 -1,4 -1,1 -1,2 -0,4
Zadłużenie publiczne brutto PK listopad 2004 43,0 44,2 45,3 45,5
(% PKB) KOM październik 2004 44,2 45,2 45,9 n.d.
PK maj 2004 45,1 46,4 46,1 45,5
(1) Saldo sektora general government i saldo pierwotne uwzględniają obniżenie

przychodów i stąd, ceteris paribus, obniżający deficyt wpływ wprowadzenia

filaru z funduszem emerytalnym z funduszami inwestycyjnymi w 2005 r.

(przewidywany 0,4% PKB w 2005 r.; 1.0% PKB w 2006 r.; oraz 1,1% PKB w

2007 r.).

Źródła:
Program konwergencji (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (COM);

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024