united kingdom
ukraine

Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007

(2005/C 136/08)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Malty, obejmujący okres od roku 2004 do 2007. Program ten, z wyjątkiem podziału przewidywanych wydatków publicznych, zasadniczo spełnia wymagania Kodeksu postępowania. Dane cenowe nie są spójne z ujednoliconymi definicjami z Maastricht. W związku z tym Malta proszona jest o osiągnięcie zgodności z wymaganiami w zakresie przekazywania danych.

(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje przyspieszenie tempa wzrostu realnego PKB z 0,6 % w 2004 r. do średnio 1,8 % w pozostałym okresie objętym programem. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Także prognozy dotyczące inflacji zawarte w programie wydają się być realistyczne.

(3) W dniu 5 lipca 2004 r. Rada uznała, że Malta znajduje się w sytuacji nadmiernego deficytu i zaleciła jego skorygowanie do 2006 r.

(4) Program dąży do zredukowania deficytu w 2006 r. do poziomu poniżej wartości odniesienia, czyli 3 % PKB. Konsolidacja fiskalna jest oparta zarówno na środkach prowadzących do wzrostu dochodów, jak i na cięciach wydatków. Przewidywany jest spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) z 5,2 % PKB w 2004 r. do 2,3 % PKB w 2006 r., a następnie jego dalsze zmniejszenie w 2007 r. do 1,4 % PKB. W porównaniu z poprzednim programem obecna aktualizacja w znacznym stopniu potwierdza zgodność planowanego dostosowania wobec zasadniczo niezmienionego scenariusza makroekonomicznego.

(5) Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się być zasadniczo zrównoważone. W szczególności, z jednej strony, cel fiskalny w postaci deficytu sektora general government na poziomie 5,2 % w 2004 r. jest możliwy do osiągnięcia. Z drugiej strony, odnośnie do 2005 r. i lat następnych, rozważny bazowy scenariusz makroekonomiczny i charakter zapowiadanych środków mających na celu redukcję deficytu, jak również określone w programie prognozy budżetowe decydują o tym,

(6) że ścieżka konsolidacji jest zasadniczo wiarygodna w prognozowanym aktualnie otoczeniu zewnętrznym. W świetle powyższej oceny ryzyka zakładane w programie kierunki działań budżetowych wydają się być wystarczające do zredukowania deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do 2006 r. i wydają się zapewniać wystarczający margines bezpieczeństwa w kontekście przekroczenia tego progu przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie objętym programem. Niemniej jednak może ona nie wystarczać do osiągnięcia średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest dojście do sytuacji budżetowej bliskiej równowagi w okresie objętym programem.

(7) Zgodnie z programem wskaźnik zadłużenia ma wzrosnąć z 70,4 % PKB w 2003 r. do 73,2 % PKB w 2004 r. Następnie przewidywany jest jego spadek do 70,4 % PKB na koniec okresu realizacji programu. Władze Malty przewidują, że wzrost gospodarczy, stopniowa poprawa salda pierwotnego i sprzedaż aktywów przyczynią się do redukcji współczynnika zadłużenia w relacji do PKB począwszy od 2005 r. Jednakże szereg czynników, które częściowo niwelują efekty znacznych przychodów uzyskanych z prywatyzacji (ponad 2 % PKB w 2005 i 2006 r.), sugeruje konieczność uzyskania bardziej szczegółowych informacji na temat transakcji wyrównawczych ("pod kreską") oraz ściślejszego ich monitorowania.

(8) Stabilność finansów publicznych w długim okresie podlega zagrożeniom wynikającym z przewidywanych kosztów związanych ze starzeniem się populacji. Nakreślona w programie strategia zapewnienia stabilności jest uzależniona od osiągnięcia celów budżetowych. Obejmuje ona także reformy systemu emerytur i rent oraz systemu ochrony zdrowia, które nie zostały jeszcze opracowane ani wdrożone. Nieosiągnięcie celów budżetowych stanowiłoby oczywiste zagrożenie dla stabilności, jednak wprowadzanie reform ma także istotne znaczenie dla zahamowania w perspektywie długoterminowej wzrostu wydatków publicznych związanych ze starzeniem się społeczeństwa.

(9) Mówiąc ogólnie, polityki gospodarcze nakreślone w zaktualizowanym programie są zasadniczo zbieżne ze specyficznymi dla danego państwa ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. W szczególności program jest zgodny z zaleceniami Rady odnośnie do redukcji deficytu sektora general government.

W świetle powyższej oceny Rada jest zdania, że Malta powinna:

i) podjąć niezbędne działania w celu skorygowania nadmiernego deficytu w 2006 r.;

ii) dołożyć starań, aby wskaźnik zadłużenia obniżał się w zadowalającym tempie do określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB;

iii) czynić dalsze postępy w projektowaniu i wdrażaniu reform systemu emerytur i rent oraz systemu ochrony zdrowia.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB PK grudzień 2004 0,6 1,5 1,8 2,2
(zmiana w %) KOM październik 2004 1,0 1,5 1,8 n.d.
PK maj 2004 1,1 1,7 2,1 2,1
Inflacja HICP PK grudzień 2004 2,9 2,4 1,9 1,9
(%) KOM październik 2004 3,7 3,1 2,6 n.d.
PK maj 2004 3,4 2,1 2,1 2,0
Saldo sektora instytucji PK grudzień 2004 -5,2 -3,7 -2,3 -1,4
rządowych i samorządowych KOM październik 2004 -5,1 -4,0 -3,3 n.d.
(general government)

(% PKB)

PK maj 2004 -5,2 -3,7 -2,3 -1,4
Saldo pierwotne PK grudzień 2004 -1,4 0,3 1,6 2,4
(% PKB) KOM październik 2004 -1,3 -0,2 0,4 n.d.
PK maj 2004 -1,4 0,1 1,4 2,2
Zadłużenie publiczne brutto PK grudzień 2004 73,2 72,0 70,5 70,4
(% PKB) KOM październik 2004 72,4 73,7 74,2 n.d.
PK maj 2004 72,1 72,4 70,5 70,4
Źródła:
Program konwergencji (PK); prognozy gospodarcze służb Komisji z 2004 r. (KOM).

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.136.21

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007.
Data aktu: 17/02/2005
Data ogłoszenia: 03/06/2005