Zawiadomienie dotyczące obowiązujących środków antydumpingowych w sprawie przywozu nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.

Zawiadomienie dotyczące obowiązujących środków antydumpingowych w sprawie przywozu nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

(2005/C 110/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2005 r.)

W sierpniu 2004 r. Komisja opublikowała zawiadomienie(1) ("zawiadomienie") informujące zainteresowane strony o rozwoju sytuacji na wspólnotowym rynku nadmanganianu potasu. Po publikacji tej zbadano rozwój stuacji i wyciągnięto wnioski podane poniżej.

A.

PROCEDURA

1.

Przedmiotowy produkt i istniejące środki

Przedmiotowy produkt to nadmanganian potasu (o wzorze chemicznym KMnO4) pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej, zazwyczaj objęty kodem CN 2841 61 00. Kod ten jest podany wyłącznie w celach informacyjnych.

Obecnie obowiązujące środki są ostatecznym cłem antydumpingowym nałożonym rozporządzeniem Rady (WE) nr 299/2001(2).

2.

Zakres zawiadomienia

W zawiadomieniu wezwano wszystkie zainteresowane strony do skomentowania domniemanych zmian w przemyśle wspólnotowym, w szczególności zamknięcia jedynego zakładu produkującego nadmanganian potasu oraz ewentualnego istnienia przynajmniej jednego innego producenta nadmanganianu potasu w nowych Państwach Członkowskich Wspólnoty.

Komisja wysłała po egzemplarzu zawiadomienia władzom Chińskiej Republiki Ludowej, producentom/eksporterom z Chińskiej Republiki Ludowej, importerom ze Wspólnoty oraz stowarzyszeniu producentów wspólnotowych w celu umożliwienia im wyrażenia uwag oraz dostarczenia informacji przydatnych do zbadania wspomnianej powyżej sytuacji.

3.

Kwestionariusze

Kwestionariusze przesłano dwóm znanym producentom wspólnotowym. Inne zainteresowane strony wezwano do ujawnienia się i dostarczenia Komisji w określonym terminie informacji na temat istnienia przemysłu wspólnotowego wraz z dowodami. Wszystkie strony poinformowano, że brak współpracy może spowodować zastosowanie art. 18 rozporządzenia podstawowego oraz rozpoznanie sytuacji na podstawie dostępnych faktów.

Komisja otrzymała odpowiedzi od następujących zainteresowanych stron:

Producenci wspólnotowi:

– Carus Nalόn S.L., Oviedo., Hiszpania,

– Spolek pro chemickou a hutní výrobu a.s., Ústí nad Labem, Czechy;

Producent eksportujący:

– Universal Chemicals & Industries Pvt. Ltd., Mumbai, Indie;

Importerzy:

– Przedsiębiorstwo Przemysłowo Handlowe "STANDARD" Sp. z o.o., Lublin, Polska,

– DECA-CHIMIE S.A., Lyon, Francja.

4.

Okres objęty badaniem

Badanie istniejącej sytuacji objęło okres od 1 lipca 2003 r. do 30 czerwca 2004 r. ("okres objęty badaniem"). W celu zbadania czy istniał wspólnotowy przemysł nadmanganianu potasu zebrano dane od roku 2001 do końca okresu objętego badaniem

B.

USTALENIA

1.

Produkcja w Hiszpanii

Hiszpański producent nadmanganianu potasu, Carus Nalόn S.L ("Carus"), jedyny producent nadmanganianu potasu w momencie nałożenia obowiązujących obecnie środków, współpracował podczas dochodzenia. Przedsiębiorstwo to w sierpniu 2000 r. zostało odkupione od Industrial Química del Nalón przez przedsiębiorstwo amerykańskie Carus Chemical Company również produkujące nadmanganian potasu. Carus poinformował Komisję, że jego produkcja w Hiszpanii została czasowo zawieszona i że firma ma zamiar wznowić produkcję. Carus nie określił jednak dokładnie kiedy miałoby nastąpić to wznowienie. Oświadczył, że wznowienie produkcji wymagałoby 6-miesięcznego okresu przygotowań. Przedsiębiorstwo twierdziło, że powinno być uznawane za producenta wspólnotowego. Aby udowodnić swoje zdecydowanie na wznowienie produkcji w niedługim czasie, Carus przedłożył informacje na temat kosztów ogólnych ponoszonych na utrzymanie zakładów produkcyjnych nadmanganianu potasu.

Uznaje się, że fakt ciągłego ponoszenia przez firmę pewnych kosztów ogólnych w okresie objętym badaniem może wskazywać na jej zamiar utrzymania zakładów produkcyjnych w celu umożliwienia ewentualnego wznowienia produkcji, jeśli w przyszłości zapadnie taka decyzja. Jednakże wobec braku jakiejkolwiek produkcji w okresie objętym badaniem należy wywnioskować, że przedsiębiorstwa nie można uznać za producenta wspólnotowego.

2.

Produkcja w Czechach

Jedynym pozostałym znanym producentem nadmanganianu potasu we Wspólnocie jest Spolek pro chemickou a hutni vyrobu A.S. ("Spolchemie"). Przedsiębiorstwo to w okresie objętym badaniem(3) wyprodukowało znaczącą ilość nadmanganianu potasu, stanowiącą 100 % produkcji wspólnotowej. Odkryto, że wielkość produkcji Spolchemie w okresie objętym badaniem przekraczała wielkość produkcji wspólnotowej w okresie dochodzenia, co doprowadziło do wprowadzenia istniejących środków w 2001 r. Dodatkowo wielkość produkcji w okresie objętym badaniem była wyższa od produkcji wspólnotowej istniejącej w roku kalendarzowym 2002, czyli ostatnim okresie poprzedzającym okres objęty badaniem, kiedy Carus produkował jeszcze nadmanganian potasu.

Na podstawie powyższych faktów uznaje się Spolchemie za jedynego pozostałego producenta nadmanganianu potasu we Wspólnocie.

3.

Uwagi pozostałych zainteresowanych stron

Współpracujący producent z Indii oraz dwaj współpracujący importerzy przedłożyli dodatkowe informacje na temat sytuacji na rynku wspólnotowym. Dwaj importerzy wyrazili obawy, że obecnie obowiązujące środki mogą również chronić amerykańskiego producenta nadmanganianu potasu, który kupił zakłady produkcyjne w Hiszpanii, a następnie zawiesił w nich produkcję. Nie dostarczyli oni jednak żadnych faktów wskazujących na to, że Spolchemie nie należy uznać za producenta wspólnotowego.

C.

WNIOSKI

Powyższe fakty prowadzą do wniosku, że Spolchemie należy uznać za jedynego producenta wspólnotowego. Przedsiębiorstwo to wyraziło poparcie dla obowiązujących środków antydumpingowych. Można zatem uznać, że stanowi ono przemysł wspólnotowy.

W związku z tym można uznać, że przemysł wspólnotowy wciąż istnieje i nie ma powodu do uchylenia obowiązujących obecnie środków.

______

(1) Dz.U. C 209 z 19.8.2004, str. 2.

(2) Dz.U. L 44 z 15.2.2001, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 152/2003 (Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 21).

(3) Faktycznej liczby nie podaje się ze względów poufności.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024