(zgodnie z art. 248 ust. 4 akapit drugi, WE)(2004/C 303/01)
(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2004 r.)
LISTA SKRÓTÓW I GLOSARIUSZ
Organ zarządzający Organ lub instytucja odpowiedzialna za zarządzanie programem pomocy. Jest odpowiedzialny z jednej strony za skuteczność i prawidłowość zarządzania, z drugiej strony za wdrożenie (odbiór, analiza i ocena proponowanych działań, zbieranie danych, sprawozdanie roczne, organizacja oceny w połowie okresu programowania itp.).
Organ płatniczy Organ lub instytucja odpowiedzialna za sporządzanie oraz składanie wniosków o płatności oraz otrzymywanie płatności z Komisji.
Komitet sterujący Komitet zapewniający wspólnotową selekcję projektów oraz nadzór nad ich wdrażaniem. W jego skład wchodzą przedstawiciele wielu państw. Jego obowiązki może wypełniać również komitet monitorujący.
Komitet monitorujący Instancja wyznaczona dla każdego programu przez zainteresowane Państwa Członkowskie. Jej zadaniem jest weryfikacja zarządzania prowadzonego przez organ zarządzający, zapewnienie przestrzegania priorytetów i warunków wdrożenia programu oraz analiza jego oceny.
EFRR Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
FS Fundusze strukturalne
EZIG Europejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych. Jest to struktura prawna ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2137/85 z dnia 25 lipca 1985 r. (Dz.U. L 199 z 31.7.1985, str. 1). Umożliwia zrzeszanie się osób prawnych i fizycznych z różnych Państw Członkowskich.
IW Inicjatywa wspólnotowa. Jedna z form pomocy funduszy strukturalnych, obok takich form, jak: programy operacyjne, pomoc techniczna i działania innowacyjne. Istnieją cztery IW: Interreg, Urban, Leader i Equal.
NUTS Nomenklatura Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych dzieląca każde Państwo Członkowskie wg hierarchii na regiony na poziomie NUTS I, z których każdy jest podzielony na regiony NUTS II, które są podzielone na NUTS III. Terytorium Unii Europejskiej składa się więc z 78 regionów na poziomie NUTS I, 210 NUTS II i 1.093 na poziomie NUTS III.
Cel 1 Jeden z trzech priorytetowych celów funduszy strukturalnych. Zakłada rozwój i dostosowanie strukturalne regionów opóźnionych w rozwoju. Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie fundusze biorą udział w finansowaniu programów skierowanych do tych regionów.
Cel 2 Jeden z trzech priorytetowych celów funduszy strukturalnych. Zakłada gospodarczą i społeczną konwersję obszarów stojących w obliczu problemów strukturalnych. Tego celu dotyczą jedynie Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Europejski Fundusz Społeczny (EFS).
PIW Program inicjatywy wspólnotowej
EPRP Europejska Perspektywa Rozwoju Przestrzennego. Dokument o charakterze międzyrządowym, orientacyjnym i niewiążącym, przyjęty w Poczdamie w maju 1999 r. podczas nieformalnej Rady ministrów odpowiedzialnych za zagospodarowanie przestrzenne. Perspektywa stanowi zarys założeń polityki przyjętych w celu polepszenia współpracy wspólnotowych polityk sektorowych mających znaczący wpływ na terytorium.
WST Wspólny sekretariat techniczny. Wspiera organ zarządzający podczas realizacji jego zadań.
SWOT Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (Mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia). Analiza SWOT jest narzędziem pomocniczym przy określaniu strategii. Polega na sporządzeniu listy mocnych i silnych stron oraz szans i zagrożeń w ramach analizowanej kwestii, w tym wypadku w odniesieniu do obszaru.
Transeuropejski Pojęcie określające w sposób ogólny trzy komponenty inicjatywy: współpraca transgraniczna (komponent a), współpraca ponadnarodowa (komponent b) i współpraca międzyregionalna (komponent c).
STRESZCZENIE
Sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 1 lipca 2004 roku.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Juan Manuel FABRA VALLÉS |
|
Prezes |
______
(1) Na przykład decyzje dotyczące środowiska (zanieczyszczenie, zasoby wodne itp.) są podejmowane po jednej stronie granicy bez względu na sytuację po drugiej stronie; infrastruktura (drogi, budynki itp.) jest budowana po jednej stronie, nie uwzględniając potrzeb drugiej strony; środki transportu publicznego zatrzymują się na granicy lub brak jest dalszych połączeń itp.
(2) Zgodnie z motywem 38 preambuły oraz art. 20 i 21 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 Rady z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych (Dz.U. L 161 z 26.6.1999 r., str. 1).
(3) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, 5,35 % środków z funduszy strukturalnych na okres 2000-2006, w kwocie 195 miliardów euro wg kursu z 1999 r., przeznaczono na finansowanie IW (Interreg, Urban, Leader i Equal). Artykuł 20 dodaje, że 2,5 % kwoty 195 miliardów przyznano na program Interreg.
(4) Sprawozdanie roczne za rok obrachunkowy 1994, pkt 4.61-4.72 i 4.89 (Dz.U. C 303 z 14.11.1995 r.).
(5) Patrz: "Inicjatywa wspólnotowa Interreg II 1994-1999: pierwsze podsumowanie", styczeń 2000 r. i dokument roboczy nr 6 (5 maja 2000 r.) - Ocena wstępna a wskaźniki dla Interreg (komponent A). Ten ostatni dokument obejmuje też komponent B w dokumencie roboczym nr 7.
(6) Komunikat Komisji do Państw Członkowskich z dnia 28 kwietnia 2000 r. ustanawiający wytyczne dla inicjatywy wspólnotowej dotyczącej współpracy transeuropejskiej i promującej harmonijny i zrównoważony rozwój Europy - Interreg III (Dz.U. C 143 z 23.5.2000 r., str. 6) oraz komunikat Komisji do Państw Członkowskich z dnia 7 maja 2001 r. "Współpraca międzyregionalna" - Komponent C inicjatywy wspólnotowej Interreg III (Dz.U. C 141 z 15.5.2001, str. 2).
(7) Mimo że niektóre regiony z państw kandydujących lub państw trzecich są zaangażowane we wdrażanie niektórych PIW Interreg (patrz: nazwy niektórych PIW z mapy 1, regiony zakreskowane z mapy 2 i niektóre regiony lub kraje z mapy 3), nie są one uprawnione do dofinansowania z tytułu IW. Korzystają one z programów pomocowych w ramach instrumentów wspólnotowych innych niż FS.
(8) Poprzednio dla każdego Państwa Członkowskiego objętego PIW wyznaczano oddzielne organy wdrażające i różnych beneficjentów końcowych.
(9) Poprzednio dla każdego PIW było tyle planów finansowych i rachunków bankowych, na które wpływały płatności wspólnotowe, co Państw Członkowskich objętych PIW.
(10) Patrz: sprawozdanie roczne za rok obrachunkowy 2002, pkt 7.46-7.59 (Program współpracy transgranicznej Tacis) i 8.51-8.57 (Program współpracy transgranicznej Phare) (Dz.U. C 286 z 28.11.2003 r.).
(11) Termin o charakterze ogólnym dla trzech komponentów programu: współpraca transgraniczna (komponent A), współpraca ponadnarodowa (komponent B) i współpraca międzyregionalna (komponent C).
(12) Punkt 7 Komunikatu do Państw Członkowskich z dnia 28 kwietnia 2000 r.
(13) Ocena ex post PIW transgranicznych 1989-1993 - ocena inicjatywy Interreg I przeprowadzona przez Fère Consultants - sierpień 1996 r. Projekt "Linkage Assistance and Cooperation for the European border regions" (LACE) był realizowany przez Stowarzyszenie Europejskich Regionów Przygranicznych (AEBR). AEBR zostało utworzone w 1971 r. i miało na celu reprezentowanie europejskich regionów przygranicznych. Stowarzyszenie zrzesza niemal osiemdziesięciu członków, w tym 160 stref przygranicznych na granicach wewnętrznych i zewnętrznych Unii Europejskiej. AEBR opracowało m.in. następujące dokumenty: "Cross-border cooperation on maritime borders" (czerwiec 1998 r.), "Aspekty instytucjonalne współpracy transgranicznej" (marzec 1999 r.), "Interreg IIIA: modele zarządzania programem" (listopad 1999 r.). Istnieją inne dokumenty, ale zostały opracowane po przygotowaniu wytycznych: "Finansowe zarządzanie transgraniczne" (styczeń 2000 r.) i "Dokument wytycznych operacyjnych do przygotowania i zarządzania programami Interreg IIIA (2000-2006)" (czerwiec 2000 r.).
(14) "Inicjatywa wspólnotowa Interreg II 1994-1999: pierwsze podsumowanie", styczeń 2000 r., Unia Europejska - Polityka regionalna.
(15) Dokument roboczy nr 6 (5 maja 2000 r.) "Ocena ex ante a wskaźniki dla Interreg (Komponent A)" oraz dokument roboczy nr 7 (październik 2000 r.) o tej samej treści co poprzedni dokument, z uzupełnieniami dla komponentu B. Ocena ex ante powinna służyć przede wszystkim do oceny spójności strategii i przyjętych celów, uwzględniając stwierdzone słabe i mocne strony.
(16) "Działania wspierane w ramach celów 1 i 2 funduszy strukturalnych", "Współpraca międzyregionalna z udziałem organów publicznych lub organów równoważnych zaangażowanych w inne programy Interreg", "Współpraca międzyregionalna w zakresie rozwoju obszarów miejskich", "Współpraca międzyregionalna łącząca regiony objęte jednym lub więcej z trzech tematów innowacyjnych działań regionalnych na lata 2000-2006" i "Inne tematy włączone do współpracy międzyregionalnej".
(17) "Trans-european co-operation initiative for balanced development", 6.3.1998 r., DG XVI/A/1.
(18) Patrz: sprawozdanie specjalne nr 7/2003 dotyczące wdrażania programu pomocy dla okresu 2000-2006 w ramach funduszy strukturalnych, pkt 18-24 (Dz.U. C 174 z 23.7.2003 r.).
(19) Podział ten nastąpił na mocy decyzji podjętej podczas szczytu Szefów Państw i Rządów w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r.
(20) Określenie to występuje na str. 7 dokumentu roboczego Komisji nr 6 (5 maja 2000 r.) - "Ocena ex ante a wskaźniki dla Interreg (Komponent A)". Brakujące ogniwo można porównać do szlabanu na granicy. Komisja cytuje jako przykłady brak transgranicznych połączeń komunikacyjnych, zanieczyszczenie rzek oraz brak wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych.
(21) Priorytety EPRP dotyczą: "policentrycznego rozwoju przestrzennego i nowej relacji miasto/wieś", "równego dostępu do infrastruktury i wiedzy" oraz "rozważnego zarządzania środowiskiem naturalnym i dziedzictwem kulturowym".
(22) Z uwagi na fakt, iż obszary uprawnione nie zawsze są te same dla Interreg co dla celów 1 i 2, porównanie środków finansowych udostępnionych z tytułu Interreg III dla jednego uprawnionego regionu ze środkami dla programów pomocowych realizowanych w ramach celów 1 i 2 jest trudne. Można jednak uznać, że dla programów Interreg z komponentu A stosunek między środkami finansowymi waha się między 1/20 a 1/50.
(23) Kontrola dotyczyła próby projektów wybranych spośród pierwszych projektów przyjętych przez organy odpowiedzialne za każdy PIW wybrany w ramach badania. Nie sporządzono jeszcze deklaracji wydatków dla tych projektów.
(24) Na przykład: liczba pracowników transgranicznych, liczba przedsiębiorstw, których działalność ma charakter transgraniczny, procent ludności mówiącej językiem sąsiedniego kraju.
(25) Na przykład: liczba wspólnych systemów informatycznych, liczba sieci transgranicznych.
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 1
Od podstawowych przepisów wspólnotowych w sprawie FS do projektów beneficjentów pomocy EFRR
grafika
Tabela 2
Wykonanie budżetu Interreg III
grafika
Tabela 3
Ogólna charakterystyka trzech komponentów IW Interreg III
grafika
Tabela 4
Programy badane w ramach kontroli
grafika
Tabela 5
Przykładowe wskaźniki mające służyć ocenie oddziaływania lub rezultatu programów na poziomie ogólnym(1)
grafika
ODPOWIEDZI KOMISJI
STRESZCZENIE