Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie: Obszary metropolitalne: konsekwencje społeczno-gospodarcze dla przyszłości Europy(2004/C 302/20)
(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2004 r.)
Dnia 15 lipca 2003 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny postanowił na podstawie art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego sporządzić opinię z inicjatywy własnej w następującej sprawie: Obszary metropolitalne: konsekwencje społeczno-gospodarcze dla przyszłości Europy.
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej, Spójności Gospodarczej i Społecznej, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, sporządziła swą opinię dnia 8 czerwca 2004 r. Sprawozdawcą był Joost van IERSEL.
Na 410 sesji plenarnej w dniach 30 czerwca - 1 lipca 2004 r. (posiedzenie z dnia 1 lipca 2004 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny 129 głosami za przy 2 głosach wstrzymujących się przyjął następującą opinię:
Bruksela, 1 lipca 2004 r.
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
|
Roger BRIESCH |
______
(1) W opinii z dnia maja 1998 r. pt. "La question urbaine: Orientations pour un débat européen" ("Problemy miast: kierunki debaty europejskiej" - tytuł w wolnym tłumaczeniu, brak urzędowej wersji polskiej - przyp. tłum.) Komitet Regionów rozwinął koncepcję funkcjonalnego regionu miejskiego, obejmującego metropolię i jej strefę wpływów, uznając tym samym fakt, że miasta przekształcają się w aglomeracje, a następnie w metropolie, które z kolei rozszerzają się, tworząc regiony miejskie. Koncepcja ta podkreśla również współzależności między jednostkami terytorialnymi współtworzącymi region miejski: rynek pracy, dojazdy z domu do pracy, sieć transportu, centra handlowe, lokalizacja nowych form działalności, rynek nieruchomości, parki rozrywki, ochrona środowiska.
(2) Np. 500.000 mieszkańców (próg przyjęty przez METREX); zob. w załączniku wykaz aglomeracji europejskich o liczbie mieszkańców przekraczającej 500.000.
(3) Np. 10 % osób pracujących w centrum wśród aktywnych zawodowo mieszkańców gminy peryferyjnej (próg przyjęty przez GEMACA).
(4) Randstad obejmuje aglomeracje Amsterdamu, Hagi, Rotterdamu i Utrechtu. Region Ren-Ruhra obejmuje Bonn, Kolonię, Düsseldorf, Duisburg, Essen i Dortmund wraz z całymi aglomeracjami. Region Wiedeń-Bratysława składa się z aglomeracji wiedeńskiej i bratysławskiej. Region Oresund obejmuje aglomeracje kopenhaską i Malmö; wreszcie położony na pograniczu francusko-belgijskim region Lille zawiera kilka miast średniej wielkości oraz wiele miast i gmin mniejszych rozmiarów.
(5) Przykłady: Londyn - 7,4 mln mieszkańców w regionie administracyjnym (NUTS 2) i 13,23 mln w obszarze metropolitalnym; Departament Nord (Francja) - 2,6 mln mieszkańców, 970.000 we francuskiej części obszaru metropolitalnego Lille.
(6) "Cities, regions and competitiveness", Office of the Deputy Prime Minister and other public partners, czerwiec 2003.
(7) Les villes européennes, analyse comparative - Celine Rozenblat, Patricia Cicille (DATAR 2003).
(8) www.datar.gouv.fr - CIADT (Międzyresortowy Komitet ds. Zagospodarowania i Rozwoju Przestrzennego), 13 grudnia 2003 r.
(9) COM(2003) 336 final - komunikat Komisji w sprawie imigracji, integracji i zatrudnienia.
(10) Opinia EKES w sprawie "Imigracja, integracja i zatrudnienie", Dz.U. C 80 z 30.03.2004, str. 92 (tytuł w wolnym tłumaczeniu, brak urzędowej wersji polskiej - przyp. tłum.)
(11) http://data.bls/gov/servlet/SurveyOutputSerlet.
(12) Badanie wykonane w ramach programu INTERREG II przez GEMACA (Group for European Metropolitan Comparative Analysis). Opublikowane w zeszytach IAURIF n° 135, www.iaurif.org/en/doc/ studies/cahiers/cahier_135/index.htm
(13) METREX - The network of European Regions and Areas - Główne cele proponowane dla europejskiego programu METROPOLITAN:
1 - uznanie ważnej roli metropolii w Europie;
2 - działanie na rzecz skutecznego zarządzania metropoliami;
3 - wsparcie tworzenia kompleksowych strategii rozwoju metropolii z udziałem wszystkich zainteresowanych stron;
4 - wsparcie prowadzonych przez metropolie polityk mających na celu wzmocnienie ich konkurencyjności oraz spójności społecznej i terytorialnej.