Wytyczne na lata 2005-2006 dla projektów przygotowawczych "Life-środowisko".

Wytyczne na lata 2005-2006 dla projektów przygotowawczych "Life-środowisko"

(2004/C 287/02)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2004 r.)

Artykuł 4.2 lit. b) regulaminu LIFE przewiduje możliwość finansowania specjalnych projektów zwanych "przygotowawczymi". Definiuje się je jako "...projekty będące przygotowaniem do tworzenia nowych działań i instrumentów Wspólnoty i/lub aktualizujące legislację i polityki dotyczące środowiska".

Celem wytycznych jest zdefiniowanie zakresu takich projektów i zapewnienie pomocy wnioskodawcom poprzez dostarczenie odpowiednich informacji. Ponadto obejmują one spis i krótki opis tematów projektów przygotowawczych w 2005 i 2006. Wytyczne te są także dostępne na stronie programu LIFE pod następującym adresem: http://europa.eu.int/comm/environment/life/home.htm

Zakres

Celem projektów przygotowawczych powinno być wyłącznie wspieranie tworzenia nowych polityk ekologicznych lub aktualizacja istniejących.

Należy nadać priorytet nowej polityce lub aktualizacji polityk wskazanych w strategii tematycznej przewidzianej VI Programem Działań Ekologicznych (6 EAP) lub projektom niezbędnym do osiągnięcia celów podanych w obszarach priorytetowych 6 EAP.

Projekty przygotowawcze powinny zatem odpowiadać szczególnym potrzebom w sektorze tworzenia polityki. Są jednoznacznie różne od projektów demonstracyjnych, gdyż celem ich nie jest wdrożenie istniejącej polityki.

Różnią się one także od projektów demonstracyjnych, gdyż nie muszą spełniać takich kryteriów, jak innowacyjność, demonstracyjność i odtwarzalność.

Projekty przygotowawcze powinny także uwzględniać istniejące wyniki badań dotyczących tworzenia polityki, także tych, które są finansowane w ramach programów ramowych badań wspólnotowych. Ich celem powinno być zwiększenie synergii z dawnymi i bieżącymi badaniami w tej dziedzinie.

Działania

Projekty przygotowawcze mogą obejmować szeroki zakres działań niezbędnych do realizacji celu. Mogą obejmować działania o charakterze intelektualnym, jak badania, analizy, zbieranie danych, itp. Mogą także obejmować bardziej konkretną działalność, np. działania pilotażowe. Działania nieobjęte są takie same jak w przypadku projektów demonstracyjnych obejmujących np. inwestycje na dużą skalę, zakup gruntów i podstawowe badania naukowe.

Czas trwania

Projekty przygotowawcze powinny mieścić się w okresie planowania przewidzianym dla rozwoju polityki/ jej aktualizacji, dla polityki, dla której są przeznaczone.

Mogą zatem sięgać od krótkotrwałych (+/- 1 rok) do długotrwałych (2 lata lub więcej). Dla każdego tematu zostanie ogłoszony idealny czas trwania.

Budżet

Łączny koszt projektu przygotowawczego powinien zawierać się w zakresie 500.000-3.000.000 EUR. Wyższy lub niższy koszt mogą jednak uzasadniać: cel projektu i oczekiwane wyniki. Maksymalny łączny koszt nie może jednak przekroczyć 10.000.000 EUR.

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty nie może przekroczyć 50 % łącznych zakwalifikowanych kosztów.

Zasoby budżetowe są takie same jak w przypadku projektów demonstracyjnych - budżet na projekty przygotowawcze nie może przekroczyć 5 % zasobów budżetowych przeznaczonych na projekty ekologiczne "LIFE".

Podejście wielonarodowe

Projekty przygotowawcze muszą kierować się zasadą podejścia wielonarodowego. Zasięg geograficzny projektu w dużym stopniu będzie zależał od tematu docelowego. Podejście wielonarodowe może wymusić zawiązanie międzynarodowej spółki. Nie jest to jednak warunek konieczny dla wszystkich projektów przygotowawczych. Projekt może na przykład obejmować działania skierowane do wielu krajów, ale realizowane przez jedną organizację. Dopuszczalne są wyłącznie działania Państw Członkowskich UE lub państw kandydujących.

Zaangażowanie zainteresowanych stron

Rola krajowych kompetentnych organów zarządzających, organów technicznych i organizacji profesjonalnych może być niezmiernie ważna na drodze do zapewnienia akceptowalnych wyników. Ich wsparcie lub bezpośrednie zaangażowanie może wpłynąć na poprawę wyników. Uczestnictwo zaangażowanych stron może mieć także pozytywny wpływ na rozwój przyszłej polityki w oparciu o wyniki projektów, w których brały one udział. Może to także stanowić ilustrację dobrych zasad zarządzania w zakresie rozwoju polityki UE. Wnioskodawcy powinni uwzględnić ten aspekt przy przygotowywaniu projektów. Propozycja projektu będzie zawierać szczegółowy opis metod informowania i/lub angażowania zainteresowanych stron.

Gdzie i jak składać wnioski

Po konsultacji z Komitetem LIFE zostanie ogłoszone roczne wezwanie do składania wniosków, wraz z wezwaniem dotyczącym projektów demonstracyjnych. Propozycje projektów przygotowawczych powinny być składane bezpośrednio Komisji.

Komisja przekaże elektroniczny egzemplarz wszystkich wniosków organom krajowym.

Ocena wniosków

Wnioski zostaną ocenione przez służby Komisji. Państwa Członkowskie zostaną poinformowane po zakończeniu procesu oceny. Proces oceny będzie zorganizowany w następujący sposób:

Ocena dopuszczalności

I faza oceny (selekcja)

II faza oceny (kryteria przyznawania):

– spójność i jakość,

– interes Wspólnoty.

Przyznawanie finansowania Wspólnoty

Wstępnie wybrane propozycje mogą zostać przekazane do fazy zmian, której celem jest ulepszenie projektu.

Projekty, które pomyślnie przejdą fazę zmian, zostaną umieszczone na ostatecznej liście wyboru.

Komisja dokona ostatecznej decyzji dotyczącej wyboru i projektom, które zostały wybrane, zostaną przesłane umowy grantów.

Niewybrane projekty zostaną powiadomione na piśmie.

Komitet "LIFE" otrzyma szczegółowe informacje o wybranych projektach.

Tematy na lata 2005-2006

Zmiana klimatu

Cel: głównym celem jest aktualizacja dyrektywy 2003/87/WE "System handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych" w świetle ewentualnego uwzględnienia sektorów obecnie nieuwzględnionych. Celem drugorzędnym będzie ocena istniejącego systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w świetle aktualizacji tej polityki.

Oczekiwane wyniki: projekt powinien dostarczyć wszystkie niezbędne elementy, na tle których możliwe będzie przygotowanie takiej aktualizacji, jak również niezbędne dane pozwalające na zmierzenie jego wpływu w sferze środowiska, społeczeństwa i gospodarki.

Cel: analiza i identyfikacja wszelkich luk w istniejących politykach w sektorze wydajności energetycznej w budynkach i urządzeniach w świetle ewentualnych nowych polityk i/lub aktualizacji polityki UE w tym sektorze. Analiza ta powinna uwzględniać postęp techniczny w tej dziedzinie.

Oczekiwane wyniki: pełna analiza luk w istniejących politykach ze szczególnym naciskiem położonym na nowych członków Unii. Ostatecznym oczekiwanym wynikiem powinna być konkretna i szczegółowa propozycja tworzenia polityki i/lub aktualizacji polityki UE w tym sektorze. Powinna obejmować wszystkie niezbędne dane pozwalające na pomiar oddziaływania pod względem ekologicznym, społecznym i gospodarczym.

Czyste technologie

Cel: rozszerzyć dyrektywę IPPC 96/61/WE na intensywną hodowlę ryb.

Oczekiwane wyniki: projekt powinien zawierać wszystkie niezbędne elementy podstawowe pozwalające na przygotowanie takiej aktualizacji, jak również niezbędne dane pozwalające na pomiar oddziaływania pod względem ekologicznym, społecznym i gospodarczym.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.287.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wytyczne na lata 2005-2006 dla projektów przygotowawczych "Life-środowisko".
Data aktu: 24/11/2004
Data ogłoszenia: 24/11/2004