Wytyczne na lata 2005-2006 dla projektów przygotowawczych "Life-środowisko"(2004/C 287/02)
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2004 r.)
Artykuł 4.2 lit. b) regulaminu LIFE przewiduje możliwość finansowania specjalnych projektów zwanych "przygotowawczymi". Definiuje się je jako "...projekty będące przygotowaniem do tworzenia nowych działań i instrumentów Wspólnoty i/lub aktualizujące legislację i polityki dotyczące środowiska".
Celem wytycznych jest zdefiniowanie zakresu takich projektów i zapewnienie pomocy wnioskodawcom poprzez dostarczenie odpowiednich informacji. Ponadto obejmują one spis i krótki opis tematów projektów przygotowawczych w 2005 i 2006. Wytyczne te są także dostępne na stronie programu LIFE pod następującym adresem: http://europa.eu.int/comm/environment/life/home.htm
Zakres
Celem projektów przygotowawczych powinno być wyłącznie wspieranie tworzenia nowych polityk ekologicznych lub aktualizacja istniejących.
Należy nadać priorytet nowej polityce lub aktualizacji polityk wskazanych w strategii tematycznej przewidzianej VI Programem Działań Ekologicznych (6 EAP) lub projektom niezbędnym do osiągnięcia celów podanych w obszarach priorytetowych 6 EAP.
Projekty przygotowawcze powinny zatem odpowiadać szczególnym potrzebom w sektorze tworzenia polityki. Są jednoznacznie różne od projektów demonstracyjnych, gdyż celem ich nie jest wdrożenie istniejącej polityki.
Różnią się one także od projektów demonstracyjnych, gdyż nie muszą spełniać takich kryteriów, jak innowacyjność, demonstracyjność i odtwarzalność.
Projekty przygotowawcze powinny także uwzględniać istniejące wyniki badań dotyczących tworzenia polityki, także tych, które są finansowane w ramach programów ramowych badań wspólnotowych. Ich celem powinno być zwiększenie synergii z dawnymi i bieżącymi badaniami w tej dziedzinie.
Działania
Projekty przygotowawcze mogą obejmować szeroki zakres działań niezbędnych do realizacji celu. Mogą obejmować działania o charakterze intelektualnym, jak badania, analizy, zbieranie danych, itp. Mogą także obejmować bardziej konkretną działalność, np. działania pilotażowe. Działania nieobjęte są takie same jak w przypadku projektów demonstracyjnych obejmujących np. inwestycje na dużą skalę, zakup gruntów i podstawowe badania naukowe.
Czas trwania
Projekty przygotowawcze powinny mieścić się w okresie planowania przewidzianym dla rozwoju polityki/ jej aktualizacji, dla polityki, dla której są przeznaczone.
Mogą zatem sięgać od krótkotrwałych (+/- 1 rok) do długotrwałych (2 lata lub więcej). Dla każdego tematu zostanie ogłoszony idealny czas trwania.
Budżet
Łączny koszt projektu przygotowawczego powinien zawierać się w zakresie 500.000-3.000.000 EUR. Wyższy lub niższy koszt mogą jednak uzasadniać: cel projektu i oczekiwane wyniki. Maksymalny łączny koszt nie może jednak przekroczyć 10.000.000 EUR.
Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty nie może przekroczyć 50 % łącznych zakwalifikowanych kosztów.
Zasoby budżetowe są takie same jak w przypadku projektów demonstracyjnych - budżet na projekty przygotowawcze nie może przekroczyć 5 % zasobów budżetowych przeznaczonych na projekty ekologiczne "LIFE".
Podejście wielonarodowe
Projekty przygotowawcze muszą kierować się zasadą podejścia wielonarodowego. Zasięg geograficzny projektu w dużym stopniu będzie zależał od tematu docelowego. Podejście wielonarodowe może wymusić zawiązanie międzynarodowej spółki. Nie jest to jednak warunek konieczny dla wszystkich projektów przygotowawczych. Projekt może na przykład obejmować działania skierowane do wielu krajów, ale realizowane przez jedną organizację. Dopuszczalne są wyłącznie działania Państw Członkowskich UE lub państw kandydujących.
Zaangażowanie zainteresowanych stron
Rola krajowych kompetentnych organów zarządzających, organów technicznych i organizacji profesjonalnych może być niezmiernie ważna na drodze do zapewnienia akceptowalnych wyników. Ich wsparcie lub bezpośrednie zaangażowanie może wpłynąć na poprawę wyników. Uczestnictwo zaangażowanych stron może mieć także pozytywny wpływ na rozwój przyszłej polityki w oparciu o wyniki projektów, w których brały one udział. Może to także stanowić ilustrację dobrych zasad zarządzania w zakresie rozwoju polityki UE. Wnioskodawcy powinni uwzględnić ten aspekt przy przygotowywaniu projektów. Propozycja projektu będzie zawierać szczegółowy opis metod informowania i/lub angażowania zainteresowanych stron.
Gdzie i jak składać wnioski
Po konsultacji z Komitetem LIFE zostanie ogłoszone roczne wezwanie do składania wniosków, wraz z wezwaniem dotyczącym projektów demonstracyjnych. Propozycje projektów przygotowawczych powinny być składane bezpośrednio Komisji.
Komisja przekaże elektroniczny egzemplarz wszystkich wniosków organom krajowym.
Ocena wniosków
Wnioski zostaną ocenione przez służby Komisji. Państwa Członkowskie zostaną poinformowane po zakończeniu procesu oceny. Proces oceny będzie zorganizowany w następujący sposób:
Ocena dopuszczalności
I faza oceny (selekcja)
II faza oceny (kryteria przyznawania):
– spójność i jakość,
– interes Wspólnoty.
Przyznawanie finansowania Wspólnoty
Wstępnie wybrane propozycje mogą zostać przekazane do fazy zmian, której celem jest ulepszenie projektu.
Projekty, które pomyślnie przejdą fazę zmian, zostaną umieszczone na ostatecznej liście wyboru.
Komisja dokona ostatecznej decyzji dotyczącej wyboru i projektom, które zostały wybrane, zostaną przesłane umowy grantów.
Niewybrane projekty zostaną powiadomione na piśmie.
Komitet "LIFE" otrzyma szczegółowe informacje o wybranych projektach.
Tematy na lata 2005-2006
Zmiana klimatu
Cel: głównym celem jest aktualizacja dyrektywy 2003/87/WE "System handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych" w świetle ewentualnego uwzględnienia sektorów obecnie nieuwzględnionych. Celem drugorzędnym będzie ocena istniejącego systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w świetle aktualizacji tej polityki.
Oczekiwane wyniki: projekt powinien dostarczyć wszystkie niezbędne elementy, na tle których możliwe będzie przygotowanie takiej aktualizacji, jak również niezbędne dane pozwalające na zmierzenie jego wpływu w sferze środowiska, społeczeństwa i gospodarki.
Cel: analiza i identyfikacja wszelkich luk w istniejących politykach w sektorze wydajności energetycznej w budynkach i urządzeniach w świetle ewentualnych nowych polityk i/lub aktualizacji polityki UE w tym sektorze. Analiza ta powinna uwzględniać postęp techniczny w tej dziedzinie.
Oczekiwane wyniki: pełna analiza luk w istniejących politykach ze szczególnym naciskiem położonym na nowych członków Unii. Ostatecznym oczekiwanym wynikiem powinna być konkretna i szczegółowa propozycja tworzenia polityki i/lub aktualizacji polityki UE w tym sektorze. Powinna obejmować wszystkie niezbędne dane pozwalające na pomiar oddziaływania pod względem ekologicznym, społecznym i gospodarczym.
Czyste technologie
Cel: rozszerzyć dyrektywę IPPC 96/61/WE na intensywną hodowlę ryb.
Oczekiwane wyniki: projekt powinien zawierać wszystkie niezbędne elementy podstawowe pozwalające na przygotowanie takiej aktualizacji, jak również niezbędne dane pozwalające na pomiar oddziaływania pod względem ekologicznym, społecznym i gospodarczym.