Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 31/04 (ex NN 53/04) - Schiefergruben Magog - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 31/04 (ex NN 53/04) - Schiefergruben Magog

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2004/C 282/04)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2004 r.)

Listem z dnia 6 października 2004 r. Komisja powiadomiła Republikę Federalną Niemiec o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy, który zamieszczono w języku oryginału, na stronach następujących po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego listu, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Kancelaria ds. pomocy państwa

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Republice Federalnej Niemiec. Wniosek o poufne traktowanie danych dotyczących zainteresowanej, przedstawiającej uwagi strony, może być złożony pisemnie wraz z wyjaśnieniem przyczyn wniosku.

PROCEDURA

Wdniu 12 listopada 2003 r. Komisja otrzymała skargę dotyczącą domniemanej pomocy państwa na rzecz Schiefergruben Magog GmbH & Co, złożoną przez niemieckiego konkurenta firmy Magog. W dniu 25 listopada 2003 r. Komisja zwróciła się do Niemiec z prośbą o informację, którą Niemcy dostarczyły w dniu 4 marca 2004 r.

OPIS

W 2002 i 2003 r. firma Magog GmbH & Co. KG ("Magog") otrzymała od landu Nadrenia Północna-Westfalia (NRW), Niemcy, dotację w wysokości 702.093 EUR w celu wsparcia rozwoju nowej technologii przycinania łupkowych płytek dachowych (projekt "rozwój i testowanie produkcji łupkowych płytek dachowych przy użyciu technologii numerycznej i robotycznej").

Magog zajmuje się produkcją łupkowych płytek dachowych. Firma ma swoją siedzibę w Bad Fredeburgu w Nadrenii Północnej-Westfalii. Zatrudnia około 48 pracowników.

Według Niemiec, projekt zakładał rozwój innowacyjnej technologii obróbki łupkowych płytek dachowych w celu obniżenia ryzyka dla zdrowia pracowników. Cały projekt składał się z trzech etapów (opracowanie prototypu; budowa hali; zastosowanie nowej technologii). Według strony wnoszącej skargę, koszt całkowity projektu wyniósł 2.068.176 EUR.

Land NRW dotował jedynie pierwszy etap projektu. Koszty pierwszego etapu wyniosły 1.170.157 EUR, w tym 702.093 EUR (60 %) zostało sfinansowane z dotacji przyznanej przez land NRW.

OCENA

Niemcy twierdzą, że dotacja nie stanowi formy pomocy państwa, jako że nie stawiała firmy na pozycji uprzywilejowanej. Projekt był działaniem dobrowolnym, podjętym w celu poprawy warunków pracy. Niemcy argumentują dodatkowo, że nie miało to wpływu na wymianę handlową pomiędzy Państwami Członkowskimi.

Komisja uważa, że przedmiotowa dotacja stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu, jako że w sposób selektywny nadała firmie Magog uprzywilejowaną pozycję. Zastosowanie nowej technologii zwiększyło wydajność firmy i poprawiło jej konkurencyjność. Istnieje również wymiana handlowa pomiędzy Państwami Członkowskimi.

W odniesieniu do potencjalnych zwolnień przewidzianych w art. 87 ust. 3 Traktatu, należy przede wszystkim zauważyć, że siedziba Magog nie znajduje się w regionie wspieranym zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) lub c) Traktatu.

Projekt można zakwalifikować jako projekt inwestycyjny w rozumieniu rozporządzenia o grupowym wyłączeniu MŚP, które zezwala na pomoc przeznaczoną na inwestycje w aktywa materialne i niematerialne do wysokości 7,5 % intensywności pomocy brutto kwalifikujących się kosztów inwestycji dla średnich przedsiębiorstw i do wysokości 15 % intensywności pomocy brutto dla małych przedsiębiorstw.Womawianym przypadku pułap ten nie jest przestrzegany, nawet jeśli uzna się, że całkowity koszt inwestycji kwalifikuje się do dotacji.

Ramy wspólnotowe dla pomocy państwa w dziedzinie badań i rozwoju pozwalają na udzielanie pomocy przez państwo na podstawowe badania, badania przemysłowe oraz rozwój przedkonkurencyjny. Ponieważ przedmiotowy projekt dotyczy opracowania prototypu, który zostanie wykorzystany w procesie produkcyjnym, w żaden sposób nie można go zakwalifikować jako podstawowe lub przemysłowe badania. Część projektu może zostać uznana za działalność rozwojową przedkonkurencyjną, jednak najwyższy dopuszczalny pułap pomocy, wynoszący 35 % dla MŚP, nie jest przestrzegany.

Komisja zbada również zgodność udzielonej pomocy z interesem ogólnym, w szczególności z celem ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, jak określono w art. 137 Traktatu.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST LISTU

grafika

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024