POMOC PAŃSTWA - NIEMCYPomoc państwa C 31/04 (ex NN 53/04) - Schiefergruben Magog
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2004/C 282/04)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2004 r.)
Listem z dnia 6 października 2004 r. Komisja powiadomiła Republikę Federalną Niemiec o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy, który zamieszczono w języku oryginału, na stronach następujących po niniejszym streszczeniu.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego listu, kierując je na następujący adres lub numer faksu:
Komisja Europejska
Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji
Kancelaria ds. pomocy państwa
B-1049 Bruksela
Faks: (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane Republice Federalnej Niemiec. Wniosek o poufne traktowanie danych dotyczących zainteresowanej, przedstawiającej uwagi strony, może być złożony pisemnie wraz z wyjaśnieniem przyczyn wniosku.
PROCEDURA
Wdniu 12 listopada 2003 r. Komisja otrzymała skargę dotyczącą domniemanej pomocy państwa na rzecz Schiefergruben Magog GmbH & Co, złożoną przez niemieckiego konkurenta firmy Magog. W dniu 25 listopada 2003 r. Komisja zwróciła się do Niemiec z prośbą o informację, którą Niemcy dostarczyły w dniu 4 marca 2004 r.
OPIS
W 2002 i 2003 r. firma Magog GmbH & Co. KG ("Magog") otrzymała od landu Nadrenia Północna-Westfalia (NRW), Niemcy, dotację w wysokości 702.093 EUR w celu wsparcia rozwoju nowej technologii przycinania łupkowych płytek dachowych (projekt "rozwój i testowanie produkcji łupkowych płytek dachowych przy użyciu technologii numerycznej i robotycznej").
Magog zajmuje się produkcją łupkowych płytek dachowych. Firma ma swoją siedzibę w Bad Fredeburgu w Nadrenii Północnej-Westfalii. Zatrudnia około 48 pracowników.
Według Niemiec, projekt zakładał rozwój innowacyjnej technologii obróbki łupkowych płytek dachowych w celu obniżenia ryzyka dla zdrowia pracowników. Cały projekt składał się z trzech etapów (opracowanie prototypu; budowa hali; zastosowanie nowej technologii). Według strony wnoszącej skargę, koszt całkowity projektu wyniósł 2.068.176 EUR.
Land NRW dotował jedynie pierwszy etap projektu. Koszty pierwszego etapu wyniosły 1.170.157 EUR, w tym 702.093 EUR (60 %) zostało sfinansowane z dotacji przyznanej przez land NRW.
OCENA
Niemcy twierdzą, że dotacja nie stanowi formy pomocy państwa, jako że nie stawiała firmy na pozycji uprzywilejowanej. Projekt był działaniem dobrowolnym, podjętym w celu poprawy warunków pracy. Niemcy argumentują dodatkowo, że nie miało to wpływu na wymianę handlową pomiędzy Państwami Członkowskimi.
Komisja uważa, że przedmiotowa dotacja stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu, jako że w sposób selektywny nadała firmie Magog uprzywilejowaną pozycję. Zastosowanie nowej technologii zwiększyło wydajność firmy i poprawiło jej konkurencyjność. Istnieje również wymiana handlowa pomiędzy Państwami Członkowskimi.
W odniesieniu do potencjalnych zwolnień przewidzianych w art. 87 ust. 3 Traktatu, należy przede wszystkim zauważyć, że siedziba Magog nie znajduje się w regionie wspieranym zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) lub c) Traktatu.
Projekt można zakwalifikować jako projekt inwestycyjny w rozumieniu rozporządzenia o grupowym wyłączeniu MŚP, które zezwala na pomoc przeznaczoną na inwestycje w aktywa materialne i niematerialne do wysokości 7,5 % intensywności pomocy brutto kwalifikujących się kosztów inwestycji dla średnich przedsiębiorstw i do wysokości 15 % intensywności pomocy brutto dla małych przedsiębiorstw.Womawianym przypadku pułap ten nie jest przestrzegany, nawet jeśli uzna się, że całkowity koszt inwestycji kwalifikuje się do dotacji.
Ramy wspólnotowe dla pomocy państwa w dziedzinie badań i rozwoju pozwalają na udzielanie pomocy przez państwo na podstawowe badania, badania przemysłowe oraz rozwój przedkonkurencyjny. Ponieważ przedmiotowy projekt dotyczy opracowania prototypu, który zostanie wykorzystany w procesie produkcyjnym, w żaden sposób nie można go zakwalifikować jako podstawowe lub przemysłowe badania. Część projektu może zostać uznana za działalność rozwojową przedkonkurencyjną, jednak najwyższy dopuszczalny pułap pomocy, wynoszący 35 % dla MŚP, nie jest przestrzegany.
Komisja zbada również zgodność udzielonej pomocy z interesem ogólnym, w szczególności z celem ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, jak określono w art. 137 Traktatu.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST LISTU
grafika