united kingdom
ukraine

Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie bardziej uporządkowanego wykorzystania techniki przekształcania aktów prawnych.

POROZUMIENIE MIĘDZYINSTYTUCJONALNE
z dnia 28 listopada 2001 r.
w sprawie bardziej uporządkowanego wykorzystania techniki przekształcania aktów prawnych

(2002/C 77/01)

(Dz.U.UE C z dnia 28 marca 2002 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI, RADA UNII EUROPEJSKIEJ I KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

Mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska zebrana w Edynburgu w grudniu 1992 roku podkreśliła znaczenie, jakie dla Wspólnoty ma uczynienie prawa wspólnotowego bardziej dostępnym i zrozumiałym.

(2) W dniu 20 grudnia 1994 roku, działając zgodnie z wytycznymi sporządzonymi przez Radę Europejską, Parlament Europejski, Rada i Komisja zawarły Porozumienie Międzyinstytucjonalne w sprawie szybszej metody pracy nad urzędową kodyfikacją tekstów prawnych(1) w celu znaczącego poprawienia czytelności aktów prawnych, które zostały zmienione w znacznym zakresie.

(3) Jednakże doświadczenie wskazuje, że pomimo wykorzystania szybszej metody, składanie przez Komisję wniosków dotyczących urzędowej kodyfikacji i przyjmowanie urzędowych aktów kodyfikacyjnych przez prawodawcę często ulegają opóźnieniu, w szczególności ponieważ przyjęte w międzyczasie nowe zmiany odnośnych aktów prawnych prowadzą do podejmowania od nowa prac kodyfikacyjnych.

(4) Jest zatem wskazane, w szczególności w odniesieniu do często zmienianych aktów prawnych, stosowanie techniki prawodawczej, która umożliwia dokonywanie zmian i kodyfikację aktów w ramach jednego tekstu prawnego.

(5) W tym kontekście, w przypadku gdy należy dokonać zmiany merytorycznej wcześniejszego aktu prawnego, technika przekształcenia pozwala na przyjęcie jednego tekstu prawnego, który jednocześnie wprowadza pożądane zmiany, kodyfikuje tę zmianę z niezmienionymi postanowieniami wcześniejszego aktu i uchyla wcześniejszy akt.

(6) Zatem technika przekształcenia w zakresie, w jakim zapobiega mnożeniu odrębnych aktów zmieniających, które często czyni regulacje trudnymi do zrozumienia, stanowi właściwy sposób zapewnienia trwałej, powszechnej czytelności wspólnotowych postanowień.

(7) Bardziej usystematyzowane stosowanie techniki przekształcenia stanowi część środków przyjętych przez instytucje w trybie Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 22 grudnia 1998 roku(2) w celu uczynienia postanowień wspólnotowych bardziej dostępnymi, takich jak przyjęcie szybszej metody pracy nad urzędową kodyfikacją i ustanawianie wspólnych wytycznych dotyczących jakości projektowania postanowień wspólnotowych.

(8) Rada Europejska zebrana w Helsinkach w grudniu 1999 roku wyraziła życzenie, aby Parlament Europejski, Rada i Komisja jak najszybciej zawarły Porozumienie Międzyinstytucjonalne w sprawie stosowania techniki przekształcenia,

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

1.
Celem niniejszego Porozumienia jest ustanowienie reguł proceduralnych umożliwiających bardziej uporządkowane wykorzystanie techniki przekształcenia zgodnie z normalnym procesem prawodawczym Wspólnoty.
2.
Przekształcenie polega na przyjęciu nowego aktu prawnego, który łączy, w ramach jednego tekstu, zarówno zmiany merytoryczne wprowadzane przez nowy akt do wcześniejszego aktu jak i niezmienione postanowienia wcześniejszego aktu. Nowy akt prawny zastępuje i uchyla akt wcześniejszy.
3.
Przedłożony przez Komisję wniosek o przekształcenie dotyczy zmian merytorycznych, które nowy akt wprowadza we wcześniejszym akcie. Dodatkowo wniosek zawiera także kodyfikację niezmienionych postanowień wcześniejszego aktu prawnego z tymi zmianami merytorycznymi.
4.
Do celów niniejszego Porozumienia:

– "wcześniejszy akt" oznacza obowiązujący akt prawny, ewentualnie zmieniony aktem lub aktami zmieniającymi,

– "zmiana merytoryczna" oznacza każdą zmianę mającą wpływ na treść wcześniejszego aktu, w odróżnieniu od zmian czysto formalnych lub redakcyjnych,

– "niezmieniony przepis" oznacza każdy przepis wcześniejszego aktu, który nie został poddany zmianom merytorycznym, pomimo że mógł zostać poddany zmianom czysto formalnym lub redakcyjnym.

Nie stanowi aktu przekształconego nowy akt prawny wprowadzający zmiany merytoryczne do wszystkich postanowień wcześniejszego aktu z wyjątkiem znormalizowanych postanowień lub sformułowań, który zastępuje i uchyla.

5.
Normalny proces prawotwórczy Wspólnoty jest w pełni wykonywany.
6.
Wniosek o przekształcenie spełnia następujące kryteria:

a) Uzasadnienie towarzyszące wnioskowi:

i) wyraźnie określa, że dotyczy ono wniosku o przekształcenie oraz podaje przyczyny przyjęcia takiego podejścia;

ii) określa uzasadnienie każdej proponowanej zmiany merytorycznej;

iii) precyzyjnie wskazuje, które postanowienia wcześniejszego aktu pozostają niezmienione.

b) Proponowany tekst prawny jest przedstawiany w sposób, który:

i) umożliwia wyraźne odróżnienie zmian merytorycznych i nowych motywów od postanowień i motywów, które pozostają niezmienione;

ii) w odniesieniu do postanowień i motywów, które pozostają niezmienione, jest podobny do sposobu wykorzystywanego przy przedstawianiu wniosków o urzędową kodyfikację aktów prawodawczych.

7.
W celu zapewnienia jasności i pewności prawnej wszystkie akty przekształcone muszą być zgodne, między innymi(3), z następującym regułami techniki prawodawczej:

a) Pierwszy motyw wskazuje, że nowy akt prawny stanowi przekształcenie wcześniejszego aktu.

b) Artykuł uchylający wcześniejszy akt przewiduje, że odniesienia do wcześniejszego aktu uznaje się za odniesienia do aktu przekształconego i że takie odniesienia należy interpretować zgodnie z tabelą zbieżności, załączoną do aktu przekształconego.

c) Ponadto, w akcie przekształcającym dyrektywę:

i) artykuł uchylający przewiduje, że zobowiązania Państw Członkowskich wynikające z okresu transpozycji(4) oraz, tam gdzie to stosowne, okres wykonania określony w dyrektywie uchylonej aktem przekształconym nie zostaje naruszone przez to uchylenie;

ii) okresy określone w pkt i) ustanawia się w Załączniku w formie tabeli;

iii) artykuł dotyczący obowiązku transpozycji(5) przekształconej dyrektywy do prawa krajowego odnosi się wyłącznie do tych postanowień, które zostały poddane zmianie merytorycznej i które zostały wyraźnie określone jako takie. Transpozycja niezmienionych postanowień w przekształconej dyrektywie jest dokonywana zgodnie z wcześniejszymi dyrektywami.

8.
W przypadku gdy w toku procedury prawodawczej okaże się niezbędne wprowadzenie w przyjmowanym przekształconym akcie zmian merytorycznych w odniesieniu do tych postanowień, które we wniosku Komisji pozostają niezmienione, takich zmian dokonuje się według procedury przewidzianej w Traktacie, zgodnie ze stosowanymi podstawami prawnymi.
9.
Konsultacyjna grupa robocza, złożona z odpowiednich służb prawnych Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, bada wniosek o przekształcenie. Grupa robocza jak najszybciej wydaje opinię w celu przedłożenia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji stwierdzającą, że wniosek nie zawiera żadnych zmian merytorycznych innych niż te określone jako takie.
10.
Niniejsze Porozumienie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze Porozumienie stosuje się do wszystkich wniosków o przekształcenie przedłożonych od daty wejścia w życie Porozumienia.

Po trzech latach od daty wejścia w życie nastąpi ocena stosowania niniejszego Porozumienia. W tym celu służby prawne instytucji będących sygnatariuszami niniejszego Porozumienia przedłożą sprawozdanie oceniające i zaproponują, w miarę potrzeb, wszelkie wymagane zmiany.

Sporządzono w Brukseli, dwudziestego ósmego dnia dwa tysiące pierwszego roku.

(podpis pominięto)

______

(1) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 2.

(2) Dz.U. C 73 z 17.3.1999, str. 1.

(3) Patrz w szczególności: Porozumienie Międzyinstytucjonalne z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie wspólnych wytycznych dotyczących jakości przygotowania projektów prawodawstwa wspólnotowego (Dz.U. C 73 z 17.3.1999, str. 1).

(4) Tzn. okres ustanowiony w odniesieniu do wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonywania przepisów dyrektywy.

(5) Tzn. obowiązek wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonywania przepisów dyrektywy.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2002.77.1

Rodzaj: Porozumienie
Tytuł: Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie bardziej uporządkowanego wykorzystania techniki przekształcania aktów prawnych.
Data aktu: 28/11/2001
Data ogłoszenia: 28/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/03/2002