(przyjęty przez Komisję dnia 2 lipca 1992 r.)
(Dz.U.UE C z dnia 19 sierpnia 1992 r.)
Komisja zmieniła swoją wcześniejszą decyzję(1) w sprawie powiadamiania o systemach pomocy o niewielkim znaczeniu w następujący sposób:
co do zasady, Komisja nie będzie zgłaszać sprzeciwów wobec nowych lub zmienionych istniejących systemów pomocy zgłoszonych na podstawie art. 93 ust. 3 Traktatu EWG, spełniających następujące kryteria:
1. Nowe systemy pomocy, z wyłączeniem tych wspierających sektory przemysłowe objęte szczególnymi przepisami polityki wspólnotowej(2) lub w rolnictwie, rybołówstwie lub sektorach transportu i węgla.
Systemy muszą być ograniczone do małych i średnich przedsiębiorstw, rozumianych jako każda firma która:
– ma nie więcej niż 250 pracowników, oraz
– albo
– której roczny obrót nie przekracza 20 milionów ECU, lub
– suma bilansowa nie przekracza 10 milionów ECU, i
– w nie więcej niż 25 % stanowi własność jednej lub większej ilości spółek nieobjętych niniejszą definicją, z wyłączeniem publicznych korporacji inwestycyjnych, spółek z kapitałem podwyższonego ryzyka lub pod warunkiem że nie jest wykonywana kontrola, inwestorów instytucjonalnych.
Systemy muszą także spełniać jedno z następujących kryteriów:
– w przypadku gdy systemy odnoszą się do szczególnych celów inwestycyjnych, intensywność pomocy nie może przekraczać 7,5 % kosztów inwestycyjnych, lub
– w przypadku gdy systemy mają służyć tworzeniu miejsc pracy, pomoc nie może wynosić więcej niż 3.000 ECU na miejsce pracy, lub
– w przypadku braku szczególnych celów inwestycyjnych lub tworzenia miejsc pracy całkowita kwota pomocy jaką może otrzymać beneficjent nie może być większa niż 200.000 ECU.
Wszystkie powyższe liczby są podawane przed opodatkowaniem, tzn. brutto.
Państwa Członkowskie musza zapewnić, że beneficjent w ramach tego samego projektu nie otrzyma więcej pomocy niż zezwalają na to powyższe kryteria, przez wielokrotne zgłoszenia systemów pomocy spełniających te kryteria lub gdy takie systemy pomocy są dodawane do jakichkolwiek innych pomocy w ramach ogólnych, regionalnych lub sektorowych systemów pomocy.
Takie pomoce mogą być wypłacane na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym.
Wszystkie pomoce do wywozów w handlu wewnątrzwspólnotowym lub pomoce operacyjne są wyłączone z tej procedury.
2. Zmiany istniejących systemów pomocy, które zostały uprzednio zatwierdzone przez Komisję, z wyłączeniem szczególnych przypadków kiedy Komisja ściśle ograniczyła swoje zezwolenie do zgłoszonego wówczas okresu, budżetu i warunków.
Zmiana może dotyczyć:
– przedłużenia okresu obowiązywania bez podwyższania zasobów budżetowych,
– podwyższenia w dostępnym budżecie o nie więcej niż 20 % pierwotnej kwoty, ale bez przedłużenia okresu obowiązywania,
– przedłużenia okresu obowiązywania razem z podwyższeniem budżetu o nie więcej niż 20 % pierwotnej kwoty,
– zaostrzenia kryteriów zastosowania systemu.
Uproszczona forma powiadomienia do stosowania zarówno w nowych, jak i istniejących systemach jest określona poniżej.
Komisja podejmie decyzję w sprawie powiadomień w ciągu 20 dni roboczych.
______
(1) Dz.U. C 40 z 20.2.1990, str. 2.
(2) Aktualnie: stal, przemysł stoczniowy, włókna syntetyczne i pojazdy silnikowe.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.1992.213.10 |
| Rodzaj: | Komunikat |
| Tytuł: | Przyspieszone postępowanie zatwierdzające systemy pomocy dla MŚP oraz zmiana istniejących systemów. |
| Data aktu: | 02/07/1992 |
| Data ogłoszenia: | 19/08/1992 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/07/1992 |