united kingdom
ukraine

Zmiana rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI 1
z dnia 12 marca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół

Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562, 1635 i 1933) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 781) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w ust. 1 w pkt 4 w lit. c średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) w przypadku technikum - realizację jednego spośród przedmiotów (w zakresie podstawowym): filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna w klasie I w wymiarze 1 godziny tygodniowo.",

b)
w ust. 4:
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) zajęcia edukacji zdrowotnej realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. z 2022 r. poz. 1575);",

pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) zajęcia z przygotowania wojskowego realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy - Prawo oświatowe;",

dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) zajęcia z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe.";

2)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
3)
załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
4)
załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;
5)
załącznik nr 5 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia;
6)
załącznik nr 7 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia;
7)
załącznik nr 13 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia;
8)
załącznik nr 14 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 7 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasach I-VIII szkoły podstawowej.
§  3.
 Ramowy plan nauczania dla oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w klasach VII i VIII szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasach VII i VIII szkoły podstawowej.
§  4.
1.
 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasie I liceum ogólnokształcącego, a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.
2.
 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:
1)
2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącego,
2)
2026/2027 w klasie III liceum ogólnokształcącego,
3)
2027/2028 w klasie IV liceum ogólnokształcącego

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącego i w roku szkolnym 2026/2027 w klasie III liceum ogólnokształcącego realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska oraz w latach szkolnych 2025/2026 i 2026/2027 zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna, określone w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

3.
 W roku szkolnym 2025/2026 w klasie III liceum ogólnokształcącego, w której stosuje się ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, o którym mowa w § 8 ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.
§  5.
1.
 Ramowy plan nauczania dla technikum, w tym technikum specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasie I technikum, a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.
2.
 Ramowy plan nauczania dla technikum, w tym technikum specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:
1)
2025/2026 w klasie II technikum,
2)
2026/2027 w klasie III technikum,
3)
2027/2028 w klasie IV technikum,
4)
2028/2029 w klasie V technikum

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w klasie II technikum, w roku szkolnym 2026/2027 w klasie III technikum i w roku szkolnym 2027/2028 w klasie IV technikum realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska oraz w latach szkolnych 2025/2026 i 2026/2027 zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna, określone w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

3.
 W roku szkolnym 2025/2026 w klasie III technikum, w której stosuje się ramowy plan nauczania dla technikum, w tym technikum specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, o którym mowa w § 9 ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.
§  6.
1.
 Ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia, w tym branżowej szkoły I stopnia specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasie I branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r. lub z dniem 1 lutego 2026 r., a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.
2.
 Ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia, w tym branżowej szkoły I stopnia specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:
1)
2025/2026 w:
a)
klasie I branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczęło się z dniem 1 lutego 2025 r.,
b)
klasie II branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się:
z dniem 1 września 2025 r. lub
z dniem 1 lutego 2026 r., będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,
2)
2026/2027 w:
a)
klasie II branżowej szkoły I stopnia, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. b tiret drugie,
b)
klasie III branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się:
z dniem 1 września 2026 r. lub
z dniem 1 lutego 2027 r., będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,
3)
2027/2028 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 2 lit. b tiret drugie

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w klasie II branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r. lub z dniem 1 lutego 2026 r., i w roku szkolnym 2026/2027 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2026 r. lub z dniem 1 lutego 2027 r., realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska oraz w latach szkolnych 2025/2026-2027/2028 zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna, określone w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

3.
 W roku szkolnym:
1)
2025/2026 w:
a)
klasie II branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczęło się z dniem 1 lutego 2025 r.,
b)
klasie III branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się:
z dniem 1 września 2025 r. lub
z dniem 1 lutego 2026 r., będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,
2)
2026/2027 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. b tiret drugie

- w których stosuje się ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia, w tym branżowej szkoły I stopnia specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, o którym mowa w § 10 ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

4.
 W roku szkolnym 2025/2026 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczęło się z dniem 1 lutego 2025 r. i w której stosuje się ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia, w tym branżowej szkoły I stopnia specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, o którym mowa w § 10 ust. 3 rozporządzenia zmienianego w § 1, zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.
§  7.
1.
 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej, stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w semestrze I klasy I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r. lub z dniem 1 lutego 2026 r., a w latach następnych również w kolejnych klasach i semestrach tej szkoły.
2.
 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej, stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:
1)
2025/2026 w:
a)
semestrze II klasy I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r.,
b)
semestrach I i II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
semestrze I klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,
2)
2026/2027 w:
a)
semestrze II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. c,
b)
semestrach I i II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
semestrze I klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,
3)
2027/2028 w:
a)
semestrze II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 2 lit. c,
b)
semestrach I i II klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
semestrze I klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,
4)
2028/2029 w semestrze II klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 3 lit. c

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w semestrach I i II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz semestrze I klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 lutego 2026 r., w roku szkolnym 2026/2027 w semestrze II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2026 r., semestrach I i II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz semestrze I klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 lutego 2026 r., a także w roku szkolnym 2027/2028 w semestrze II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2027 r., realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

§  8.
1.
 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie zaocznej, stanowiący załącznik nr 14 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w semestrze I klasy I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r. lub z dniem 1 lutego 2026 r., a w latach następnych również w kolejnych klasach i semestrach tej szkoły.
2.
 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie zaocznej, stanowiący załącznik nr 14 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:
1)
2025/2026 w:
a)
semestrze II klasy I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r.,
b)
semestrach I i II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
semestrze I klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,
2)
2026/2027 w:
a)
semestrze II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. c,
b)
semestrach I i II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
semestrze I klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,
3)
2027/2028 w:
a)
semestrze II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 2 lit. c,
b)
semestrach I i II klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
semestrze I klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,
4)
2028/2029 w semestrze II klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 3 lit. c

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w semestrach I i II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz semestrze I klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 lutego 2026 r., i w roku szkolnym 2026/2027 w semestrze II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2026 r., realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

§  9.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ, W TYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ, Z WYJĄTKIEM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1)

Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Klasy I-III Razem w trzyletnim okresie nauczania
Tygodniowy wymiar godzin w klasie
I II III
1 Edukacja wczesnoszkolna 20 20 20 60
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 3 3
Ogółem 63 63
Religia/etyka 2)
Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura 3)
Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa 4)
Zajęcia sportowe 5)
Dodatkowe zajęcia edukacyjne 6)
Język migowy 6)
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej 7)
Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą Klasy IV-VIII Razem w pięcioletnim okresie nauczania
Tygodniowy wymiar godzin w klasie
IV V VI VII VIII
1 Język polski 5 5 5 5 5 25
2 Język obcy nowożytny 3 3 3
3 Drugi język obcy nowożytny albo język łaciński 9) - - -
4 Muzyka 1 1 1 1 - 4
5 Plastyka 1 1 1 1 - 4
6 Historia 1 2 2 2 2 9
7 Wiedza o społeczeństwie - - - - 2 2
8 Przyroda 2 - - - - 2
9 Geografia - 1 1 2 1 5
10 Biologia - 1 1 2 1 5
11 Chemia - - - 2 2 4
12 Fizyka - - - 2 2 4
13 Matematyka 4 4 4 4 4 20
14 Informatyka 1 1 1 1 1 5
15 Technika 1 1 1 - - 3
16 Wychowanie fizyczne 4 4 4 4 4 20
17 Edukacja dla bezpieczeństwa - - - - 1 1
18 Zajęcia z wychowawcą 1 1 1 1 1 5
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą 24 25 25 32 + 2 8) 31 + 2 8) 137 + 4 8)
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 4 4
Ogółem 141 + 4 8)
Religia/etyka 2)
Edukacja zdrowotna 10)
Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura 3)
Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa 4)
Zajęcia sportowe 5)
Dodatkowe zajęcia edukacyjne 6)
Język migowy 6)
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej 7)
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego 11) - - - minimum 10 godzin w roku minimum 10 godzin w roku minimum

20 godzin w dwuletnim okresie nauczania

1) Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej.

2) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

3) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

4) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

5) Dotyczy oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego; wymiar godzin zajęć sportowych określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.

6) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

7) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

8) Dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych.

9) Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej. Na wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego.

10) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

11) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

1. W klasach I-III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny - edukacja wczesnoszkolna) podziału godzin w każdej klasie na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne (edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja plastyczna, edukacja techniczna, edukacja informatyczna, edukacja muzyczna i edukacja językowa - język obcy nowożytny) dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia.

2. W klasach I-III szkoły podstawowej na zajęcia wychowania fizycznego należy przeznaczyć po 3 godziny tygodniowo w każdej klasie.

3. W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu edukacji plastycznej, edukacji informatycznej, edukacji muzycznej, wychowania fizycznego lub edukacji językowej - języka obcego nowożytnego nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871), innym niż nauczyciel, któremu powierzono prowadzenie edukacji wczesnoszkolnej, tygodniowy wymiar godzin tych zajęć wynosi dla:

1) edukacji plastycznej, edukacji informatycznej i edukacji muzycznej - po 1 godzinie w każdej klasie;

2) wychowania fizycznego - po 3 godziny w każdej klasie;

3) edukacji językowej - języka obcego nowożytnego - po 2 godziny w każdej klasie.

4. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ODDZIAŁÓW PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY ORGANIZOWANYCH W KLASACH VII i VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ, W TYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ, Z WYJĄTKIEM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1)

Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem w dwuletnim okresie nauczania
VII VIII
1 Język polski 5 5 10
2 Język obcy nowożytny 2 2 4
3 Historia 2 2 4
4 Wiedza o społeczeństwie 1 1 2
5 Geografia 1 1 2
6 Biologia 1 1 2
7 Chemia 1 1 2
8 Fizyka 1 1 2
9 Matematyka 4 4 8
10 Informatyka 1 1 2
11 Wychowanie fizyczne 4 4 8
12 Edukacja dla bezpieczeństwa - 1 1
13 Zajęcia przeznaczone na osiągnięcie wybranych efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego 2) 5 5 10
14 Zajęcia z wychowawcą 1 1 2
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą 29 30 59
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 2 2
Ogółem 61
Religia/etyka 3)
Edukacja zdrowotna 4)
Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura 5)
Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa 6)
Dodatkowe zajęcia edukacyjne 7)
Język migowy 7)
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej 8)
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego 9) minimum 10 godzin w roku minimum 10 godzin w roku minimum 20 godzin w dwuletnim okresie nauczania
1) Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej.

2) W przypadku oddziału zorganizowanego dla uczestników Ochotniczych Hufców Pracy oraz oddziału zorganizowanego w okręgowym ośrodku wychowawczym, zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich godziny te można przeznaczyć na realizację przygotowania zawodowego w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

3) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

4) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

5) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

6) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

7) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

8) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

9) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, W TYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM

Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem w czteroletnim okresie nauczania
I II III IV
Zakres podstawowy
1 Język polski 4 4 4 4 16
2 Język obcy nowożytny
3 Drugi język obcy nowożytny albo język łaciński
4 Filozofia lub plastyka, lub muzyka, lub język łaciński i kultura antyczna 2) 1 - - - 1
5 Historia 2 2 2 13) 7
6 Edukacja obywatelska - 2 1 - 3
7 Biznes i zarządzanie 4) - - 2
8 Geografia 1 2 1 - 4
9 Biologia 1 2 1 - 4
10 Chemia 1 2 1 - 4
11 Fizyka 1 1 2 - 4
12 Matematyka 3 4 3 4 14
13 Informatyka 1 1 1 - 3
14 Wychowanie fizyczne 3 3 3 3 12
15 Edukacja dla bezpieczeństwa 1 - - - 1
16 Zajęcia z wychowawcą 1 1 1 1 4
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą 25-27 5) + 3 1) 29-31 5) + 3 1) 25 + 3 1) 18 + 2 1) 99 + 11 1)
Przedmioty w zakresie rozszerzonym 4 5 7 6 22
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą 29-31 6) + 3 1) 34-36 6) + 3 1) 32 + 3 1) 24 + 2 1) 121 + 11 1)
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 3 3
Ogółem 124 + 11 1)
Religia/etyka 7)
Edukacja zdrowotna 8)
Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura 9)
Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa 10)
Zajęcia sportowe 11)
Dodatkowe zajęcia edukacyjne 12)
Język migowy 12)
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej 13)
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego 14) minimum 10 godzin w czteroletnim okresie nauczania
Zajęcia z przygotowania wojskowego realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego 15)
Zajęcia z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym 16)
1) Dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w liceum ogólnokształcącym dwujęzycznym lub oddziale dwujęzycznym w liceum ogólnokształcącym.

2) Dyrektor liceum ogólnokształcącego ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.

3) Przedmiot jest realizowany w klasie IV nie dłużej niż do końca stycznia, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w tej klasie.

4) Dyrektor liceum ogólnokształcącego ustala liczbę godzin w klasach, w których będzie realizowany przedmiot, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w zakresie podstawowym w czteroletnim okresie nauczania. Przedmiot może być realizowany tylko w klasie I albo tylko w klasie II, albo w klasach I i II.

5) W przypadku realizacji przedmiotu biznes i zarządzanie:

1) tylko w klasie I - na przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 27 godzin, a w klasie II - 29 godzin;

2) tylko w klasie II - na przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 25 godzin, a w klasie II - 31 godzin;

3) w klasach I i II - na przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 26 godzin, a w klasie II - 30 godzin.

6) W przypadku realizacji przedmiotu biznes i zarządzanie:

1) tylko w klasie I - na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 31 godzin, a w klasie II - 34 godziny;

2) tylko w klasie II - na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 29 godzin, a w klasie II - 36 godzin;

3) w klasach I i II - na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 30 godzin, a w klasie II - 35 godzin.

7) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

8) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

9) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

10) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

11) Dotyczy oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego; wymiar godzin zajęć sportowych określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.

12) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

13) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

14) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

15) Wymiar godzin zajęć z przygotowania wojskowego realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy - Prawo oświatowe.

16) Wymiar godzin zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe.

1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.

2. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:

1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii tańca, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii oraz biznesu i zarządzania - po 8 godzin tygodniowo;

2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.

3. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum ogólnokształcącego, a jeżeli rada liceum ogólnokształcącego nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum ogólnokształcącego, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 albo 3 przedmioty.

4. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 5, są realizowane w klasach I-IV.

5. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia tańca, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, filozofia oraz biznes i zarządzanie może rozpocząć się w klasie I, II lub III.

6. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 22:

1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym lub

2) może przydzielić godziny na realizowanie przedmiotów uzupełniających, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego po zasięgnięciu opinii uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM, W TYM TECHNIKUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM

Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem w pięcioletnim okresie nauczania
I II III IV V
Zakres podstawowy
1 Język polski 3 3 3 3 41) 16
2 Język obcy nowożytny
3 Drugi język obcy nowożytny albo język łaciński
4 Historia 1 1 2 2 13) 7
5 Edukacja obywatelska - 1 1 1 - 3
6 Biznes i zarządzanie 1 1 - - - 2
7 Geografia 4) -
8 Biologia 4) -
9 Chemia 4) -
10 Fizyka 4) -
11 Matematyka 2 3 3 3 31) 14
12 Informatyka 2 1 - - - 3
13 Wychowanie fizyczne 3 3 3 3 3 15
14 Edukacja dla bezpieczeństwa 1 - - - - 1
15 Zajęcia z wychowawcą 1 1 1 1 1 5
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą 22 + 2 2) 22 + 2 2) 21 + 2 2) 21 + 2 2) 16 + 2 1), 2) 102 + 10 2)
Przedmioty w zakresie rozszerzonym 1 1 2 2 21) 8
Kształcenie zawodowe 5) 11 12 13 13 71) 56
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą 34 + 2 2) 35 + 2 2) 36 + 2 2) 36 + 2 2) 25 + 2 1)2) 166 + 10 2)
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 4 4
Ogółem 170 + 10 2)
Religia/etyka 6)
Edukacja zdrowotna 7)
Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura 8)
Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa 9)
Zajęcia sportowe 10)
Dodatkowe zajęcia edukacyjne 11)
Język migowy 11)
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej 12)
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego- 13) minimum 10 godzin w pięcioletnim okresie nauczania
Zajęcia z przygotowania wojskowego realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego 14)
Zajęcia z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym 15)
1) Dyrektor technikum ustala tygodniowy wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie V.

2) Dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w technikum dwujęzycznym lub oddziale dwujęzycznym w technikum.

3) Przedmiot jest realizowany w klasie V nie dłużej niż do końca stycznia, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w tej klasie.

4) Dyrektor technikum ustala liczbę godzin w klasach, w których będzie realizowany przedmiot, z zachowaniem tygodniowego wymiaru godzin na przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą określonego dla poszczególnych klas. Przedmiot jest realizowany w wymiarze 4 godzin w pięcioletnim okresie nauczania. Przedmiot może być realizowany w klasie I, II, III lub IV.

5) Podziału godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego dokonuje dyrektor technikum, z tym że wymiar godzin przeznaczonych na zajęcia organizowane w formie zajęć praktycznych nie może być niższy niż 50 % godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

6) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

7) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

8) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

9) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

10) Dotyczy oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego; wymiar godzin zajęć sportowych określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.

11) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

12) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

13) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

14) Wymiar godzin zajęć z przygotowania wojskowego realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy - Prawo oświatowe.

15) Wymiar godzin zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe.

1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 8 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.

2. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w pięcioletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:

1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii tańca, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii oraz biznesu i zarządzania - po 8 godzin tygodniowo;

2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.

3. Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, a jeżeli rada technikum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zawód, w którym kształci technikum, zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 1 przedmiot. Jeżeli możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum na to pozwalają, uczeń może wybrać 2 przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym.

4. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 5, są realizowane w klasach I-V.

5. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia tańca, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, filozofia oraz biznes i zarządzanie może rozpocząć się w klasie I, II lub III.

6. Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 8:

1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym lub

2) może przydzielić godziny na realizowanie przedmiotów uzupełniających, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Tygodniowy wymiar godzin w pięcioletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor technikum po zasięgnięciu opinii uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).

7. Praktyki zawodowe są realizowane w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego w klasie lub klasach ustalonych przez dyrektora technikum. Dyrektor technikum może rozłożyć w czasie przebieg praktyk zawodowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA, W TYM BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH1), NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM

Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem w trzyletnim okresie nauczania
I II III
1 Język polski 2 2 2 6
2 Język obcy nowożytny 2 2 1 5
3 Historia 1 1 1 3
4 Edukacja obywatelska - 1 1 2
5 Biznes i zarządzanie 2 - - 2
6 Geografia 2)
7 Biologia 2)
8 Chemia 2)
9 Fizyka 2)
10 Matematyka 2 2 1 5
11 Informatyka 1 - - 1
12 Wychowanie fizyczne 3 3 3 9
13 Edukacja dla bezpieczeństwa 1 - - 1
14 Kształcenie zawodowe 3) 12 18 20 50
15 Zajęcia z wychowawcą 1 1 1 3
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą 4) 29 32 32 93
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 3 3
Ogółem 96
Religia/etyka 5)
Edukacja zdrowotna 6)
Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura 7)
Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa 8)
Zajęcia sportowe 9)
Dodatkowe zajęcia edukacyjne 10)
Język migowy 10)
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej 11)
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego 12) minimum 10 godzin w trzyletnim okresie nauczania
1) Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

2) Dyrektor branżowej szkoły I stopnia ustala 2 przedmioty spośród przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka, które są realizowane w klasach I-III w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie.

3) Podziału godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego dokonuje dyrektor branżowej szkoły I stopnia, z tym że wymiar godzin przeznaczonych na zajęcia organizowane w formie zajęć praktycznych nie może być niższy niż 60 % godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe; w przypadku uczniów będących młodocianymi pracownikami dyrektor branżowej szkoły I stopnia dokonuje podziału godzin w porozumieniu z pracodawcami, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277), z tym że wymiar godzin przeznaczonych na zajęcia organizowane w formie zajęć praktycznych nie może być niższy niż 60 % godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

4) Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas nie dotyczy uczniów będących młodocianymi pracownikami, z zachowaniem wymiaru godzin poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą określonych dla trzyletniego okresu nauczania.

5) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

6) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

7) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

8) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

9) Dotyczy oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego; wymiar godzin zajęć sportowych określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.

10) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

11) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

12) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.

2. Uczniowie będący młodocianymi pracownikami skierowani przez szkołę na turnus dokształcania teoretycznego w zakresie danego zawodu odbywają kształcenie zawodowe teoretyczne przez okres 4 tygodni w każdej klasie w wymiarze 34 godzin tygodniowo.

3. W przypadku uczniów będących młodocianymi pracownikami dyrektor branżowej szkoły I stopnia ustala w każdej klasie liczbę dni w tygodniu przeznaczonych na zajęcia praktyczne organizowane u pracodawców, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA DOROSŁYCH PROWADZĄCEGO ZAJĘCIA W FORMIE STACJONARNEJ

Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Tygodniowy wymiar godzin w klasie (w każdym semestrze) Razem w czteroletnim okresie nauczania
I II III IV
Zakres podstawowy
1 Język polski 3 3 3 3 12
2 Język obcy nowożytny 2 2 2 3 9
3 Historia 1 1,5 2 1 5,5
4 Edukacja obywatelska - 1 1 - 2
5 Biznes i zarządzanie 1 - - - 1
6 Geografia 1 1 1 - 3
7 Biologia 1 1 1 - 3
8 Chemia 1 1 1 - 3
9 Fizyka 1 1 1 - 3
10 Matematyka 3 2,5 2 3 10,5
11 Informatyka 1 1 - - 2
Razem przedmioty w zakresie podstawowym 15 15 14 10 54
Przedmioty w zakresie rozszerzonym 1 2 3 4 10
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne 16 17 17 14 64
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 2 2
Ogółem 66
Dodatkowe zajęcia edukacyjne 1)
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej 2)
1) Dodatkowe zajęcia edukacyjne są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

2) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

1. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:

1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii tańca, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii oraz biznesu i zarządzania - po 6 godzin tygodniowo;

2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 4 godziny tygodniowo.

2. Dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i opinii słuchaczy, uwzględniając zainteresowania słuchaczy oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których słuchacz wybiera 2 przedmioty.

3. Przedmioty w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w każdym semestrze.

4. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia tańca, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, filozofia oraz biznes i zarządzanie może rozpocząć się w klasie I, II lub III.

5. Dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, po zasięgnięciu opinii słuchaczy oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 10:

1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym lub

2) może przydzielić godziny na realizowanie przedmiotów uzupełniających, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych po zasięgnięciu opinii słuchaczy oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).

ZAŁĄCZNIK Nr  7

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA DOROSŁYCH PROWADZĄCEGO ZAJĘCIA W FORMIE ZAOCZNEJ

Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Semestralny wymiar godzin w klasie Razem w czteroletnim okresie nauczania
I II III IV
semestr I semestr II semestr I semestr II semestr I semestr II semestr I semestr II
Zakres podstawowy
1 Język polski 28 28 28 28 28 28 28 20 216
2 Język obcy nowożytny 18 18 18 18 18 18 18 18 144
3 Historia 16 16 7 7 16 16 16 - 94
4 Edukacja obywatelska - - 16 16 - - - - 32
5 Biznes i zarządzanie 9 9 - - - - - - 18
6 Geografia 8 8 8 8 8 8 8 - 56
7 Biologia 8 8 8 8 8 8 8 - 56
8 Chemia 8 8 8 8 8 8 8 - 56
9 Fizyka 8 8 8 8 8 8 8 - 56
10 Matematyka 21 21 21 21 23 22 23 20 172
11 Informatyka 9 9 - - - - - - 18
Razem przedmioty w zakresie podstawowym 266 244 233 175 918
Przedmioty w zakresie rozszerzonym 16 54 56 54 180
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne 282 298 289 229 1098
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 36 36
Ogółem 1134
Dodatkowe zajęcia edukacyjne 1)
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej 2)
1) Dodatkowe zajęcia edukacyjne są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

2) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

1. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:

1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii tańca, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii oraz biznesu i zarządzania - po 108 godzin;

2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 72 godziny.

2. Dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i opinii słuchaczy, uwzględniając zainteresowania słuchaczy oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których słuchacz wybiera 2 przedmioty.

3. Przedmioty w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w każdym semestrze.

4. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna, filozofia oraz biznes i zarządzanie może rozpocząć się w klasie I, II lub III.

5. Dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, po zasięgnięciu opinii słuchaczy oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 180:

1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym lub

2) może przydzielić godziny na realizowanie przedmiotów uzupełniających, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 36 godzin. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych po zasięgnięciu opinii słuchaczy oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).

1 Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.363

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół
Data aktu: 12/03/2025
Data ogłoszenia: 24/03/2025
Data wejścia w życie: 01/09/2025