Elementy porozumienia o wykonywaniu zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej oraz sposób weryfikacji zdolności podmiotu, z którym ma być zawarte porozumienie, do wykonywania tych zadań

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 3 marca 2025 r.
w sprawie elementów porozumienia o wykonywaniu zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej oraz sposobu weryfikacji zdolności podmiotu, z którym ma być zawarte porozumienie, do wykonywania tych zadań

Na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) zarządza się, co następuje:
§  1. [Przedmiot regulacji]
 Rozporządzenie określa:
1)
elementy porozumienia o wykonywaniu zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej, które może zawrzeć organ ochrony ludności z podmiotem, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, zwanego dalej "porozumieniem";
2)
sposób weryfikacji zdolności podmiotu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, zwanego dalej "podmiotem", do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej.
§  2. [Elementy porozumienia]
 Porozumienie, oprócz elementów, o których mowa w art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, zwanej dalej "ustawą", zawiera informacje i dane dotyczące:
1)
nazwy, oznaczenia formy prawnej wykonywanej działalności, siedziby i adresu podmiotu, jego numeru NIP, numeru w ewidencji lub rejestrze, jeżeli podmiot podlega wpisowi do właściwej ewidencji lub właściwego rejestru, obszaru działania tego podmiotu oraz oznaczenia osoby lub organu wskazanych do jego reprezentowania;
2)
poziomu gotowości podmiotu, liczby jego personelu, rodzajów świadczonych usług i czynności oraz zasobów przewidzianych do realizowania określonych zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmiot, z uwzględnieniem planowanej specjalizacji obrony cywilnej;
3)
sposobu i częstotliwości przekazywania przez podmiot informacji o aktualnej dostępności zasobów, w tym personelu, do właściwego terytorialnie organu ochrony ludności, a w przypadku zdolności do realizowania działań ratowniczych - do stanowiska kierowania właściwego terytorialnie komendanta Państwowej Straży Pożarnej;
4)
organizacji łączności podmiotu na potrzeby współdziałania z organami i podmiotami ochrony ludności;
5)
zdolności podmiotu do zabezpieczenia logistycznego wykonywanych zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w sytuacjach zagrożeń, a także do wsparcia technicznego infrastruktury, o której mowa w art. 8 ustawy;
6)
sposobu i częstotliwości sprawdzenia aktualności i prawdziwości danych i informacji, o których mowa w pkt 2-5;
7)
udziału podmiotu w ćwiczeniach z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.
§  3. [Weryfikacja zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej]
1.
 Organ ochrony ludności lub jego upoważniony przedstawiciel weryfikuje zdolność podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej przez:
1)
wizję lokalną w siedzibie podmiotu lub w miejscu prowadzenia działalności, w tym sprawdzenie poziomu gotowości podmiotu oraz rodzajów świadczonych usług i czynności oraz zasobów przewidzianych do realizowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej lub
2)
analizę przekazanych przez podmiot informacji, danych i dokumentów.
2.
 Organ ochrony ludności informuje podmiot o zamiarze dokonania weryfikacji jego zdolności do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej.
§  4. [Protokół z weryfikacji zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej]
1.
 Weryfikacja zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej jest dokumentowana przez organ ochrony ludności w protokole, który zawiera podpisy uczestniczących w czynnościach osób reprezentujących ten organ oraz podmiot.
2.
 Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje i dane, o których mowa w § 2 oraz w art. 19 ust. 4 ustawy, a ponadto:
1)
wyszczególnienie rodzajów świadczonych przez podmiot usług i czynności oraz zasobów przewidzianych do wykonywania zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej;
2)
czas osiągania gotowości personelu i zasobów podmiotu do zrealizowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej;
3)
sposób utrzymywania przez podmiot kontaktu z centrami zarządzania kryzysowego, o których mowa w art. 13 ust. 1, art. 16 ust. 1, art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834, 1222, 1473, 1572 i 1907), z organem ochrony ludności, z którym ma zostać zawarte porozumienie, lub ze wskazanym przez ten organ stanowiskiem kierowania Państwowej Straży Pożarnej oraz informację o posiadanych przez podmiot niezbędnych do tego środkach łączności lub komunikacji;
4)
perspektywy szkoleniowe personelu podmiotu i oczekiwane potrzeby w tym zakresie, z uwzględnieniem uczestnictwa w procesach edukacji niezbędnej do budowania odporności społecznej;
5)
dodatkowe ustalenia wynikające z oceny gotowości personelu i dostępności zasobów podmiotu dokonywanej w czasie czynności weryfikacyjnych.
3.
 Na podstawie przeprowadzonej weryfikacji zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej oraz ustaleń zawartych w protokole, o którym mowa w ust. 1, organ ochrony ludności stwierdza zdolność lub brak zdolności tego podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej.
4.
 Protokół, o którym mowa w ust. 1, wraz ze stanowiskiem organu ochrony ludności stwierdzającym zdolność albo brak zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest przekazywany podmiotowi.
§  5. [Wejście w życie]
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 ) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.273

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Elementy porozumienia o wykonywaniu zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej oraz sposób weryfikacji zdolności podmiotu, z którym ma być zawarte porozumienie, do wykonywania tych zadań
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 06/03/2025
Data wejścia w życie: 21/03/2025