Tryb udzielania zamówień na badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 14 lutego 2025 r.
w sprawie trybu udzielania zamówień na badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne

Na podstawie art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa tryb udzielania zamówień na badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne na potrzeby orzekania przez wojskowe komisje lekarskie.
§  2.
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
podmiocie leczniczym - należy przez to rozumieć podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799 i 1897 oraz z 2025 r. poz. 129), dla którego podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej;
2)
dowódcy jednostki wojskowej - należy przez to rozumieć dowódcę, szefa, komendanta, dyrektora lub kierownika posiadającego uprawnienia dysponenta środków budżetowych;
3)
świadczeniach - należy przez to rozumieć badania diagnostyczne lub konsultacje specjalistyczne realizowane na potrzeby orzekania przez wojskowe komisje lekarskie;
4)
umowie - należy przez to rozumieć umowę o realizację badań diagnostycznych i konsultacji specjalistycznych na potrzeby orzekania przez wojskowe komisje lekarskie.
§  3.
 Upoważniony przez Ministra Obrony Narodowej dowódca jednostki wojskowej udziela zamówienia na realizację świadczeń podmiotowi leczniczemu lub podmiotom leczniczym występującym w ramach konsorcjum.
§  4.
1.
 Dowódca jednostki wojskowej wysyła zaproszenie do składania ofert, zwane dalej "zaproszeniem", co najmniej do 3 podmiotów leczniczych prowadzących działalność w miejscowości, w której siedzibę ma wojskowa komisja lekarska lub jej filia, lub na obszarze objętym zasięgiem działania tej komisji lub jej filii.
2.
 W przypadku gdy w miejscowości będącej siedzibą wojskowej komisji lekarskiej lub jej filii lub w zasięgu działania tej komisji lub jej filii nie funkcjonują 3 podmioty lecznicze, o których mowa w ust. 1, dowódca jednostki wojskowej wysyła zaproszenie do najbliższych tej komisji lub jej filii podmiotów leczniczych prowadzących działalność na obszarze objętym zasięgiem działania graniczącej terytorialnie wojskowej komisji lekarskiej lub jej filii.
3.
 W zaproszeniu zamieszcza się:
1)
nazwę i adres jednostki wojskowej zapraszającej do składania ofert;
2)
przedmiot konkursu ofert oraz jego wartość;
3)
wskazanie miejsca oraz terminu składania i otwarcia ofert;
4)
informację o możliwości zwrócenia się oferenta do dowódcy jednostki wojskowej o wyjaśnienie treści postanowień zawartych w zaproszeniu;
5)
warunki zamówienia.
4.
 Warunki zamówienia, o których mowa w ust. 3 pkt 5, zawierają:
1)
formularz oferty;
2)
formularz umowy;
3)
informację o szczegółowych warunkach konkursu ofert;
4)
wskazanie okresu, na jaki zostanie zawarta umowa;
5)
informację o obowiązku złożenia oferty na udostępnionym formularzu oferty;
6)
informację o obowiązku załączenia do oferty następujących dokumentów:
a)
aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego oraz aktualnego odpisu z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez właściwego wojewodę, wydanych nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert,
b)
polisy lub innego dokumentu potwierdzającego, że oferent jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności;
7)
informacje określające minimalne wymagania dla podmiotów leczniczych dotyczące:
a)
wskazania maksymalnej odległości między adresem jednostki wojskowej a miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych,
b)
kadry lekarsko-pielęgniarskiej i specjalistycznej,
c)
wyposażenia w aparaturę diagnostyczną;
8)
wskazanie co najmniej 2 kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty;
9)
informację o możliwości i terminie składania protestów dotyczących rozstrzygnięcia konkursu ofert.
5.
 Informacje, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 oraz 7, a także kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty, o których mowa w ust. 4 pkt 8, dowódca jednostki wojskowej określa w porozumieniu z przewodniczącym właściwej wojskowej komisji lekarskiej lub jej filii.
6.
 Warunki zamówienia mogą być podzielone na poszczególne rodzaje świadczeń.
§  5.
 Przedmiot konkursu ofert opisuje się zgodnie z art. 99 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), zwanej dalej "ustawą PZP". Szacowanie wartości netto przedmiotu konkursu oraz negocjacje przeprowadza się zgodnie z art. 28 oraz art. 29 ustawy PZP.
§  6.
 Ofertę składa się, pod rygorem odrzucenia, w zamkniętej kopercie na udostępnionym formularzu w miejscu i terminie określonych w zaproszeniu.
§  7.
 Konkurs ofert rozpoczyna się otwarciem ofert w miejscu i terminie określonych w zaproszeniu.
§  8.
1.
 Konkurs ofert przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dowódcę jednostki wojskowej.
2.
 Komisja konkursowa składa się co najmniej z 3 członków, w tym:
1)
przewodniczącego wyznaczonego przez dowódcę jednostki wojskowej;
2)
osób wyznaczonych przez dowódcę jednostki wojskowej;
3)
co najmniej jednej osoby wyznaczonej przez przewodniczącego właściwej wojskowej komisji lekarskiej lub jej filii.
3.
 Członkiem komisji konkursowej nie może być osoba, która:
1)
jest oferentem, jego przedstawicielem lub pełnomocnikiem albo członkiem organu osoby prawnej występującej jako oferent;
2)
pozostaje z osobą, o której mowa w pkt 1:
a)
w związku małżeńskim,
b)
w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej albo w linii bocznej do drugiego stopnia, przysposobienia, opieki lub kurateli,
c)
w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności, lub w takim stosunku pozostaje jej małżonek.
4.
 Członkowie komisji konkursowej przed otwarciem ofert składają oświadczenie, że nie zachodzą wobec nich przesłanki określone w ust. 3.
5.
 Wyłączenia członka komisji konkursowej i powołania nowego członka dokonuje dowódca jednostki wojskowej z urzędu albo na wniosek członka komisji konkursowej lub oferenta.
6.
 Komisja konkursowa rozwiązuje się z dniem zawarcia umowy albo unieważnienia konkursu.
§  9.
1.
 Komisja konkursowa:
1)
stwierdza, czy zaproszenie zostało wysłane co najmniej do 3 podmiotów leczniczych oraz jaka jest liczba otrzymanych ofert;
2)
odrzuca oferty złożone po wyznaczonym terminie i sporządza ich wykaz;
3)
otwiera koperty z ofertami;
4)
ustala, które z ofert spełniają wymagania określone w § 4 ust. 4 pkt 1, 6 i 7 oraz § 6, i sporządza ich wykaz;
5)
odrzuca oferty, które nie spełniają wymagań określonych w § 4 ust. 4 pkt 1, 6 i 7 oraz § 6, i sporządza ich wykaz;
6)
dokonuje oceny ofert, o których mowa w pkt 4 oraz na podstawie kryteriów, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 8, dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty;
7)
w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 6, może dokonać wyboru takiej liczby ofert, która umożliwia zrealizowanie zamówienia w całości.
2.
 W toku postępowania komisja konkursowa może żądać dostarczenia dokumentów potwierdzających dane i informacje wynikające z oferty.
3.
 Posiedzenia komisji konkursowej mają charakter zamknięty i odbywają się bez udziału oferentów, z wyjątkiem czynności określonych w ust. 1 pkt 1-5.
4.
 Jeżeli do konkursu została zgłoszona tylko jedna ważna oferta, komisja konkursowa przyjmuje ją, jeśli spełnia wymagania dla podmiotów leczniczych, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 1, 6 i 7 oraz § 6, a koszt każdego pojedynczego świadczenia nie odbiega od kosztów takich samych świadczeń wykonywanych przez inne podmioty lecznicze działające na obszarze, o którym mowa w § 4 ust. 1.
5.
 Oceny kosztu świadczenia, o którym mowa w ust. 4, komisja konkursowa dokonuje metodą porównawczą na podstawie jednostkowych cen wolnorynkowych świadczeń wykonywanych przez podmioty lecznicze działające na obszarze objętym zasięgiem działania danej wojskowej komisji lekarskiej lub jej filii.
§  10.
 Komisja konkursowa sporządza protokół z przebiegu konkursu ofert, który zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie miejsca, czasu rozpoczęcia oraz zakończenia konkursu ofert;
2)
imiona i nazwiska członków komisji konkursowej;
3)
liczbę podmiotów leczniczych, do których zostało wysłane zaproszenie;
4)
liczbę zgłoszonych ofert;
5)
wykazy ofert, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, 4 i 5;
6)
wykaz ofert, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 6 lub 7, wraz z uzasadnieniem;
7)
odrębne stanowisko członka komisji konkursowej;
8)
informację o zapoznaniu się wszystkich członków komisji konkursowej z protokołem;
9)
podpisy członków komisji konkursowej.
§  11.
1.
 Dowódca jednostki wojskowej w terminie do 7 dni od dnia rozstrzygnięcia konkursu albo jego unieważnienia zawiadamia na piśmie oferentów o jego wyniku.
2.
 Oferent może złożyć do dowódcy jednostki wojskowej umotywowany pisemny protest dotyczący rozstrzygnięcia konkursu, w terminie do 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.
3.
 Pisemny protest składa się osobiście lub przesyła w formie przesyłki kurierskiej - za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
4.
 Dowódca jednostki wojskowej rozpatruje protest w terminie do 7 dni od dnia jego otrzymania.
5.
 W przypadku uwzględnienia protestu dowódca jednostki wojskowej powtarza oprotestowane czynności.
6.
 W terminie do 7 dni od dnia rozpatrzenia protestu dowódca jednostki wojskowej informuje na piśmie wszystkich oferentów o sposobie jego rozpatrzenia, a także o czynnościach powtarzanych w wyniku uwzględnienia protestu.
7.
 Protest nie przysługuje w przypadku unieważnienia konkursu ofert.
§  12.
 Dowódca jednostki wojskowej unieważnia konkurs ofert, jeżeli:
1)
nie wpłynęła żadna oferta;
2)
wszystkie oferty zostały odrzucone;
3)
stwierdzi w postępowaniu komisji konkursowej naruszenie prawa mogące mieć wpływ na wynik konkursu ofert.
§  13.
1.
 W przypadku unieważnienia konkursu ofert dowódca jednostki wojskowej organizuje nowy konkurs ofert.
2.
 W przypadku dwukrotnego unieważnienia konkursu ofert z powodów, o których mowa w § 12 pkt 1 i 2, dopuszcza się prowadzenie negocjacji z podmiotami leczniczymi, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2.
3.
 Negocjacjom, o których mowa w ust. 2, podlegają tylko te elementy treści ofert, które są oceniane w ramach kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty. Negocjacje nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań dla podmiotów leczniczych, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 7.
4.
 Komisja ma obowiązek przeprowadzić negocjacje co najmniej z dwoma oferentami, o ile w unieważnionym konkursie bierze udział więcej niż jeden oferent.
5.
 Do przeprowadzenia negocjacji stosuje się:
1)
dla konkursu ofert, którego szacowana wartość przedmiotu netto nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 221 000,00 euro - art. 300-303 ustawy PZP;
2)
dla konkursu ofert, którego szacowana wartość przedmiotu netto przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 221 000,00 euro - art. 208-212 ustawy PZP.
§  14.
 Jeżeli wartość przedmiotu konkursu netto przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 221 000,00 euro, wynik rozstrzygniętego konkursu ofert albo przeprowadzonych negocjacji dowódca jednostki wojskowej przekazuje Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia konkursu ofert.
§  15.
1.
 Dowódca jednostki wojskowej zawiera umowę z podmiotem (podmiotami) leczniczym lub ich konsorcjum, których oferta została wybrana przez komisję konkursową jako najkorzystniejsza, lub z podmiotem (podmiotami) leczniczym lub ich konsorcjum, których oferta została wypracowana w trybie negocjacji.
2.
 Umowę zawiera się w terminie do 30 dni od dnia powiadomienia oferentów o wyniku konkursu, jednakże nie wcześniej niż po upływie terminu do składania protestów, a w przypadku złożenia protestu - nie wcześniej niż po jego rozpatrzeniu.
3.
 Umowa może być zawarta na okres nie dłuższy niż 3 lata.
4.
 Umowa może być rozwiązana przez każdą ze stron:
1)
bez wypowiedzenia - w przypadku zdarzeń spowodowanych działaniem siły wyższej lub niedotrzymaniem warunków umowy przez drugą stronę;
2)
za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia.
§  16.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 834, 1089, 1222, 1248, 1585, 1871 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39.
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 czerwca 2004 r. w sprawie trybu udzielania zamówień na badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne (Dz. U. poz. 1520 oraz z 2022 r. poz. 55), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1872).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.209

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb udzielania zamówień na badania diagnostyczne i konsultacje specjalistyczne
Data aktu: 14/02/2025
Data ogłoszenia: 19/02/2025
Data wejścia w życie: 06/03/2025