Zespoły ekspertów do spraw włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI 1
z dnia 30 stycznia 2025 r.
w sprawie zespołów ekspertów do spraw włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
tryb pracy zespołów ekspertów, o których mowa w art. 21 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, zwanej dalej "ustawą", w tym:
a)
sposób sporządzenia opinii dotyczącej celowości włączenia danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, zwanej dalej "opinią",
b)
sposób porównywania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji z charakterystykami poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji i przygotowania:
rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej,
rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych, o których mowa w art. 160 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, 1871 i 1897), zwanej dalej "kwalifikacją nadawaną po ukończeniu studiów podyplomowych";
2)
sposób dokumentowania prac zespołów ekspertów, o których mowa w art. 21 ust. 1 i 6 ustawy.
§  2.
1.
 Przewodniczący zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i 6 ustawy, wyznaczony spośród członków tego zespołu przez odpowiednio ministra właściwego albo uczelnię, instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy, reprezentuje zespół ekspertów i kieruje jego pracami, w tym wyznacza terminy posiedzeń tego zespołu.
2.
 W przypadku zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, przewodniczący tego zespołu informuje ministra właściwego o terminach posiedzeń tego zespołu.
§  3.
1.
 Przed przygotowaniem opinii zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, analizuje w szczególności:
1)
wniosek o włączenie odpowiednio danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
2)
kwalifikacje o zbliżonym charakterze, w szczególności kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i kwalifikacje uregulowane niewłączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
3)
wyniki konsultacji, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy, dotyczące danej kwalifikacji wolnorynkowej.
2.
 W przypadku zgłoszenia przez zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, uwag i propozycji zmian lub korekt doskonalących daną kwalifikację wolnorynkową lub kwalifikację sektorową, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, przewodniczący tego zespołu przekazuje je niezwłocznie ministrowi właściwemu.
3.
 Na wniosek podmiotu, o którym mowa odpowiednio w art. 14 lub art. 15a ustawy, przewodniczący zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, może umożliwić temu podmiotowi przedstawienie stanowiska wobec uwag i propozycji zmian lub korekt doskonalących daną kwalifikację wolnorynkową lub kwalifikację sektorową, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, również na posiedzeniu tego zespołu.
4.
 Przygotowując opinię, zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, bierze pod uwagę:
1)
zgodność:
a)
danej kwalifikacji wolnorynkowej z rozpoznanymi potrzebami społecznymi lub potrzebami rynku pracy oraz grup osób, do których dana kwalifikacja w szczególności jest kierowana, albo
b)
danej kwalifikacji sektorowej z rozpoznanymi potrzebami danej branży lub sektora;
2)
podobieństwa i różnice w odniesieniu do kwalifikacji o zbliżonym charakterze, w szczególności kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i kwalifikacji uregulowanych niewłączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
3)
możliwość przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej na podstawie informacji o efektach uczenia się, o których mowa odpowiednio w art. 15 ust. 1 pkt 4 lit. a lub art. 15b ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy;
4)
trafność doboru i spójność efektów uczenia się wymaganych dla danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej;
5)
dopasowanie ramowych wymagań dotyczących metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji, o których mowa odpowiednio w art. 15 ust. 1 pkt 4 lit. b lub art. 15b ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, do efektów uczenia się i potrzeb grup osób, do których dana kwalifikacja w szczególności jest kierowana;
6)
stanowisko podmiotu, o którym mowa odpowiednio w art. 14 lub art. 15a ustawy, wobec uwag i propozycji zmian lub korekt doskonalących daną kwalifikację wolnorynkową lub kwalifikację sektorową, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy.
5.
 Opinia może być pozytywna albo negatywna.
6.
 Zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, przyjmuje opinię zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ekspertów wchodzących w skład tego zespołu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
7.
 Opinia jest sporządzana na piśmie i podpisywana przez przewodniczącego zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
8.
 W przypadku pozytywnej opinii zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, przygotowuje w razie potrzeby końcowe propozycje zmian i końcowe korekty doskonalące daną kwalifikację wolnorynkową lub kwalifikację sektorową.
9.
 Członek zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, który głosował przeciwko przyjęciu opinii, może przedstawić przewodniczącemu tego zespołu zdanie odrębne na piśmie w terminie 3 dni od dnia przyjęcia opinii przez ten zespół.
10.
 Załączniki do opinii stanowią pisemne stanowisko podmiotu, o którym mowa odpowiednio w art. 14 lub art. 15a ustawy, wobec uwag i propozycji zmian lub korekt doskonalących daną kwalifikację wolnorynkową lub kwalifikację sektorową, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy oraz zdanie odrębne, o którym mowa w ust. 9, a w przypadku pozytywnej opinii - również końcowe propozycje zmian i końcowe korekty doskonalące, o których mowa w ust. 8.
§  4.
1.
 W ramach porównania efektów uczenia się wymaganych dla danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej z charakterystykami poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, dokonuje analizy stopnia złożoności i zaawansowania poszczególnych efektów uczenia się wymaganych dla danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej, które odnosi do najlepiej odpowiadających tym efektom uczenia się:
1)
składników opisu poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji 1-8 drugiego stopnia typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy oraz
2)
składników opisu poziomów Sektorowej Ramy Kwalifikacji włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy, jeżeli ustanowiono Sektorowe Ramy Kwalifikacji w danym sektorze lub branży.
2.
 Dokonując analizy, o której mowa w ust. 1, zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, bierze pod uwagę:
1)
informacje zawarte we wniosku o włączenie odpowiednio danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, o których mowa odpowiednio w art. 15 ust. 1 pkt 2-5 lub art. 15b ust. 1 pkt 2-5 ustawy oraz końcowe propozycje zmian i końcowe korekty doskonalące, o których mowa w § 3 ust. 8 oraz
2)
poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji o zbliżonym charakterze włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
3.
 W przypadku powstania podczas dokonywania analizy, o której mowa w ust. 1, wątpliwości dotyczących przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej, zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, bierze pod uwagę wyodrębnione zestawy efektów uczenia się lub poszczególne efekty uczenia się pogrupowane w zestawach efektów uczenia się uznane przez ten zespół za najistotniejsze dla właściwej realizacji działań lub zadań, które potrafi wykonywać osoba posiadająca daną kwalifikację wolnorynkową lub kwalifikację sektorową.
4.
 Przepisy ust. 1, ust. 2 pkt 2 i ust. 3 stosuje się odpowiednio w przypadku kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych, z tym że analiza, o której mowa w ust. 1, dotyczy efektów uczenia się, które zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 6 ustawy, odnosi do najlepiej odpowiadających tym efektom uczenia się:
1)
składników opisu poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji 6-8 drugiego stopnia typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy oraz
2)
składników opisu poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji 1-8 drugiego stopnia typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy oraz
3)
składników opisu poziomów Sektorowej Ramy Kwalifikacji włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy, jeżeli ustanowiono Sektorowe Ramy Kwalifikacji w danym sektorze lub branży.
§  5.
1.
 Wyniki analizy, o której mowa w § 4 ust. 1, wraz z propozycją przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej, kwalifikacji sektorowej lub kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i 6 ustawy, opracowuje w formie tabeli zgodności.
2.
 W przypadku kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej tabela zgodności, o której mowa w ust. 1, zawiera opisy poszczególnych efektów uczenia się pogrupowanych w zestawach efektów uczenia się z przyporządkowanymi do tych efektów uczenia się kodami najlepiej odpowiadających tym efektom:
1)
składników opisu poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji 1-8 drugiego stopnia typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy oraz
2)
składników opisu poziomów Sektorowej Ramy Kwalifikacji włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy, jeżeli ustanowiono Sektorowe Ramy Kwalifikacji w danym sektorze lub branży.
3.
 W przypadku kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych tabela zgodności, o której mowa w ust. 1, zawiera opisy poszczególnych efektów uczenia się pogrupowanych w zestawach efektów uczenia się z przyporządkowanymi do tych efektów uczenia się kodami najlepiej odpowiadających tym efektom:
1)
składników opisu poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji 6-8 drugiego stopnia typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy oraz
2)
składników opisu poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji 1-8 drugiego stopnia typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy oraz
3)
składników opisu poziomów Sektorowej Ramy Kwalifikacji włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy, jeżeli ustanowiono Sektorowe Ramy Kwalifikacji w danym sektorze lub branży.
§  6.
1.
 Na podstawie tabeli zgodności, o której mowa w § 5 ust. 1, zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i 6 ustawy, sporządza projekt rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej, kwalifikacji sektorowej lub kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych oraz omawia stanowiska członków tego zespołu odmienne od projektu rekomendacji.
2.
 Zespół ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i 6 ustawy, przyjmuje rekomendację dotyczącą przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej, kwalifikacji sektorowej lub kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ekspertów wchodzących w skład tego zespołu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i 6 ustawy.
3.
 Rekomendacja dotycząca przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej, kwalifikacji sektorowej lub kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych jest sporządzana na piśmie i podpisywana przez przewodniczącego zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i 6 ustawy.
4.
 Tabela zgodności, o której mowa w § 5 ust. 1, stanowi załącznik do rekomendacji, o której mowa w ust. 3.
§  7.
1.
 Przewodniczący zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, prowadzi dokumentację prac tego zespołu dotyczącą przygotowania opinii oraz rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej.
2.
 Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje:
1)
protokoły posiedzeń zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, zawierające w szczególności merytoryczne ustalenia tego zespołu mające znaczenie dla treści przyjętej opinii lub rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej, stanowisko, o którym mowa w § 3 ust. 3, stanowiska poszczególnych ekspertów oraz przebieg głosowania w sprawach, o których mowa w § 3 ust. 6 i w § 6 ust. 2;
2)
opinię wraz z załącznikami, o których mowa w § 3 ust. 10;
3)
rekomendację dotyczącą przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej wraz z tabelą zgodności, o której mowa w § 5 ust. 1.
3.
 Przewodniczący zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 6 ustawy, prowadzi dokumentację prac tego zespołu dotyczącą przygotowania rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych.
4.
 Dokumentacja, o której mowa w ust. 3, obejmuje:
1)
protokoły posiedzeń zespołu ekspertów, o którym mowa w art. 21 ust. 6 ustawy, zawierające w szczególności merytoryczne ustalenia tego zespołu mające znaczenie dla treści przyjętej rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych, stanowiska poszczególnych ekspertów oraz przebieg głosowania w sprawie, o której mowa w § 6 ust. 2;
2)
rekomendację dotyczącą przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych wraz z tabelą zgodności, o której mowa w § 5 ust. 1.
§  8.
 Przepisy § 4-7 stosuje się odpowiednio do przygotowania ponownej rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do danej kwalifikacji wolnorynkowej, kwalifikacji sektorowej lub kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych, w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 6 i 7 ustawy.
§  9.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2016 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać eksperci powoływani do zespołu ekspertów, trybu powoływania ekspertów oraz procedury porównywania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji z charakterystykami poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji (Dz. U. poz. 1321), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2025 r. zgodnie z art. 37 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2005 oraz z 2024 r. poz. 1572).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.153

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zespoły ekspertów do spraw włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Data aktu: 30/01/2025
Data ogłoszenia: 05/02/2025
Data wejścia w życie: 06/02/2025