Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW I GOSPODARKI
z dnia 10 września 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych

Na podstawie art. 39 ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 513, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a)
w dziale "150 - Przetwórstwo przemysłowe":
uchyla się rozdział "15016 Dopłaty do odsetek od kredytów na finansowanie kontraktów eksportowych",
uchyla się rozdział "15018 Rozliczenia związane z systemem dopłat do oprocentowania kredytów eksportowych o stałych stopach procentowych",
rozdział "15019 Wspieranie polskiego eksportu poprzez udzielanie przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytów eksportowych" otrzymuje brzmienie:

"15019 Wspieranie polskiego eksportu",

b)
w dziale "710 - Działalność usługowa" po rozdziale "71012 Zadania z zakresu geodezji i kartografii" dodaje się rozdział 71013 wraz z objaśnieniami w brzmieniu:

"71013 Prace geodezyjne i kartograficzne na potrzeby organów administracji geodezyjnej i kartograficznej

Rozdział ten obejmuje dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu geodezji i kartografii na potrzeby organów administracji geodezyjnej i kartograficznej, zlecane do wykonania podmiotom zewnętrznym i dotyczące modernizacji lub aktualizacji prowadzonych przez organy baz danych oraz ich dostosowania do obowiązujących przepisów prawa.",

c)
w dziale "752 - Obrona narodowa" po rozdziale "75280 Działalność badawczo-rozwojowa" dodaje się rozdział 75281 wraz z objaśnieniami oraz rozdział 75282 w brzmieniu:

"75281 Zadania o charakterze obronnym wynikające z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej

Rozdział ten nie dotyczy komend wojewódzkich i powiatowych Państwowej Straży Pożarnej.

75282 Zadania o charakterze obronnym wynikające z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej realizowane przez Państwową Straż Pożarną",

d)
w dziale "756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem" po rozdziale "75665 Wpływy z podatku akcyzowego od zestawów części do urządzeń do waporyzacji" dodaje się rozdziały 75666-75669 w brzmieniu:

"75666 Wpływy z globalnego podatku wyrównawczego

75667 Wpływy z krajowego podatku wyrównawczego

75668 Wpływy z podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków

75669 Wpłaty fundacji rodzinnej",

e)
w dziale "851 - Ochrona zdrowia" po rozdziale "85158 Izby wytrzeźwień" dodaje się rozdział 85159 w brzmieniu:

"85159 Działalność Centrum e-Zdrowia",

f)
w dziale "852 - Pomoc społeczna" rozdział "85220 Jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania chronione i ośrodki interwencji kryzysowej" wraz z dodawanymi objaśnieniami otrzymuje brzmienie:

"85220 Jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania treningowe i wspomagane oraz ośrodki interwencji kryzysowej

W rozdziale tym ujmuje się dochody i wydatki m.in. na mieszkania treningowe i wspomagane.",

g)
objaśnienia po dziale "926 - Kultura fizyczna" otrzymują brzmienie:

"W jednostkach samorządu terytorialnego w rozdziałach:

– 01043, 01044,

– 02001, 02002,

– 40002,

– 60004, 60013, 60014, 60015, 60016, 60017, 60019, 60020, 60021, 60022,

– 63003,

– 70005, 70007,

– 71004, 71012, 71013, 71015,

– 90001, 90003, 90004, 90005,

– 92503

ujmuje się wszystkie dochody i wydatki na realizację zadań, bezpośrednio związane ze świadczeniem usług publicznych, o których mowa w tych rozdziałach, natomiast w rozdziale właściwym dla danej jednostki, w szczególności w rozdziałach: 70001, 70004, 71001, 71002, 71003, 75018, 75020, 75023, 75026, 75085, 90017, w zakresie wydatków wykazuje się wyłącznie wydatki związane z utrzymaniem stanowisk pracy.

W przypadku gdy jednostka samorządu terytorialnego otrzymuje w rozdziałach wymienionych w tiret od pierwszego do dziewiątego dotacje, w rozdziałach tych wykazuje się wydatki finansowane z dotacji związane z realizacją zadań w sposób umożliwiający prawidłowe rozliczenie tych dotacji.";

2)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
po paragrafie "017 Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów z niezrealizowanych zysków" dodaje się paragraf 018 w brzmieniu:

"018 Wpływy z opodatkowania wyrównawczego",

b)
paragraf "067 Wpływy z opłat za korzystanie z wyżywienia w jednostkach realizujących zadania z zakresu wychowania przedszkolnego" wraz z objaśnieniami otrzymuje brzmienie:

"067 Wpływy z opłat za wyżywienie w żłobku, przedszkolu lub szkole

W paragrafie tym klasyfikowane są opłaty wnoszone za korzystanie z wyżywienia w publicznych szkołach, przedszkolach, żłobkach lub w innych formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.",

c)
objaśnienia do paragrafu "069 Wpływy z różnych opłat" otrzymują brzmienie:

"Paragraf ten obejmuje w szczególności:

– należności i opłaty z tytułu przejmowania użytków rolnych na cele nierolnicze,

– opłaty za szczególne korzystanie z wód i urządzeń wodnych, stanowiących własność państwa,

– opłaty za wpisy do rejestru programów rozprowadzanych oraz programów rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym,

– zwrot kosztów postępowania administracyjnego,

– opłaty za legitymacje, duplikaty legitymacji, druki meldunkowe, różne druki,

– opłaty za kształcenie studentów zagranicznych w Polsce na podstawie umów,

– wpływy od rodziców z tytułu odpłatności za utrzymanie dzieci (wychowanków) w zakładach dla nieletnich,

– opłaty za patenty krajowe,

– opłaty za patent europejski,

– opłatę legalizacyjną, o której mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418, z późn. zm.),

– opłaty od wniosku o zawarcie porozumienia w sprawach ustalania cen transakcyjnych między podmiotami powiązanymi,

– opłaty komorników sądowych za pisemne udzielanie informacji przez organ podatkowy, o których mowa w art. 299 § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111, z późn. zm.),

– opłaty za wydanie wypisu z Rejestru Zastawów Skarbowych i zaświadczenia, o których mowa w art. 46c § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

– opłaty za wniosek o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawach koncentracji przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 94 ust. 4 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1616, z późn. zm.),

– opłaty od wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

– opłaty od wniosku o wydanie interpretacji ogólnej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych,

– opłaty od wniosku o wydanie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego, o której mowa w art. 14y § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

– opłaty od wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej, o której mowa w art. 119zc ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

– opłaty od wniosku o wydanie decyzji określającej warunki cofnięcia skutków unikania opodatkowania, o której mowa w art. 119zff ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

– opłaty od wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej w sprawie opodatkowania wyrównawczego, o której mowa w art. 119zfv § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

– opłaty od wniosku o wydanie opinii w zakresie transgranicznego przekształcenia, połączenia albo podziału spółki, o której mowa w art. 119zzo ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

– opłaty wstępne z tytułu złożenia wniosku o zawarcie lub zmianę porozumienia inwestycyjnego, o których mowa odpowiednio w art. 20zv § 1 oraz w art. 20zz § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

– opłaty główne z tytułu zawarcia lub zmiany porozumienia inwestycyjnego, o których mowa odpowiednio w art. 20zy § 1 oraz w art. 20zz § 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

– opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub w innej formie opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.",

d)
objaśnienia do paragrafu "269 Środki z Funduszu Pracy otrzymane na realizację zadań wynikających z odrębnych ustaw" otrzymują brzmienie:

"Paragraf ten obejmuje w szczególności:

– środki otrzymane z Funduszu Pracy przez powiat z przeznaczeniem na finansowanie kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowego urzędu pracy na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620),

– środki Funduszu Pracy przeznaczone na realizację innych zadań wynikających z odrębnych ustaw.";

3)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia:
a)
grupa wydatków "Środki własne Unii Europejskiej 851 do 858" otrzymuje brzmienie:

"Środki własne Unii Europejskiej 850 do 858",

b)
w jednostkach samorządu terytorialnego grupa wydatków o symbolu 1610 "Wydatki o charakterze dotacyjnym na inwestycje i zakupy inwestycyjne (art. 236 ust. 4 pkt 1 ustawy) 619 do 623, 630, 647, 656, 657, 659, 661 do 665, 672 do 676, w połączeniu z czwartą cyfrą "0", "3", "4" " otrzymuje brzmienie:

"Wydatki o charakterze dotacyjnym na inwestycje i zakupy inwestycyjne (art. 236 ust. 4 pkt 1 ustawy) 619 do 623, 625, 630, 647, 656, 657, 659, 661 do 665, 672 do 676, w połączeniu z czwartą cyfrą "0", "3", "4" ",

c)
objaśnienia do paragrafu "269 Środki Funduszu Pracy przekazane na realizację zadań wynikających z odrębnych ustaw" otrzymują brzmienie:

"Paragraf ten obejmuje w szczególności:

– środki przekazane powiatom z Funduszu Pracy z przeznaczeniem na finansowanie kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowego urzędu pracy na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia,

– środki Funduszu Pracy przeznaczone na realizację innych zadań wynikających z odrębnych ustaw.",

d)
paragraf "431 Realizacja zleconych programów poręczeniowo-gwarancyjnych" otrzymuje brzmienie:

"431 Realizacja zleconych programów poręczeniowo-gwarancyjnych i wspierania eksportu",

e)
po paragrafie "814 Wydatki związane z finansowaniem programu F-16" dodaje się paragraf 850 wraz z objaśnieniami w brzmieniu:

"850 Rezerwy

Paragraf ten dotyczy wyłącznie rezerw na wydatki w grupie środki własne Unii Europejskiej.";

4)
w załączniku nr 7 do rozporządzenia:
a)
w paragrafie "311 Świadczenia społeczne" po pozycji "311017 Świadczenie pieniężne przysługujące członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia" dodaje się pozycję 311018 w brzmieniu:

"311018 Wypłaty z tytułu zbiegu świadczeń z rentą rodzinną",

b)
w paragrafie "606 Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych":
pozycja "606006 Sprzęt inżynieryjny oraz kolejowy dla celów wojskowych" otrzymuje brzmienie:

"606006 Sprzęt inżynieryjny i obrony przed bronią masowego rażenia",

po pozycji 606015 dodaje się pozycje 606016-606020 w brzmieniu:

"606016 Wykup składników majątku służących do prowadzenia działalności w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa na podstawie ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 614, z późn. zm.)

606017 Bezzałogowe systemy uzbrojenia i zabezpieczenia działań wojsk

606018 Sprzęt kolejowy dla celów wojskowych

606019 Sprzęt przeładunkowy i mechanizacji prac przeładunkowych

606020 Sprzęt satelitarny";

5)
w załączniku nr 8 do rozporządzenia w paragrafie "311 Świadczenia społeczne" po pozycji 311016 "Dodatek weterana poszkodowanego" dodaje się pozycję 311017 w brzmieniu:

"311017 Świadczenie pieniężne przysługujące członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia".

§  2.
 Jednostki samorządu terytorialnego dostosują uchwały budżetowe na rok 2025 do przepisów rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  3.
 Przepisy:
1)
działu "150 - Przetwórstwo przemysłowe", działu "710 - Działalność usługowa", działu "752 - Obrona narodowa", działu "756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem", działu "851 - Ochrona zdrowia", działu "852 - Pomoc społeczna" w zakresie nazwy rozdziału 85220 oraz objaśnień po dziale "926 - Kultura fizyczna" w załączniku nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem,
2)
paragrafu "018 Wpływy z opodatkowania wyrównawczego" oraz paragrafu "067 Wpływy z opłat za korzystanie z wyżywienia w jednostkach realizujących zadania z zakresu wychowania przedszkolnego" w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem,
3)
grupy wydatków "Środki własne Unii Europejskiej 851 do 858", paragrafu "431 Realizacja zleconych programów poręczeniowo-gwarancyjnych" oraz paragrafu "850 Rezerwy" w załączniku nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem,
4)
paragrafu "606 Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych" w zakresie pozycji "606006 Sprzęt inżynieryjny oraz kolejowy dla celów wojskowych", pozycji "606017 Bezzałogowe systemy uzbrojenia i zabezpieczenia działań wojsk", pozycji "606018 Sprzęt kolejowy dla celów wojskowych", pozycji "606019 Sprzęt przeładunkowy i mechanizacji prac przeładunkowych" oraz pozycji "606020 Sprzęt satelitarny" w załączniku nr 7 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem

- stosuje się po raz pierwszy do planowania i wykonania budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego na rok 2026.

§  4.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)
§ 1 pkt 1 lit. f w zakresie objaśnień do rozdziału 85220, pkt 2 lit. c, pkt 3 lit. b oraz pkt 5, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2025 r.;
2)
§ 1 pkt 4 lit. a, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 2025 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1241

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych
Data aktu: 10/09/2025
Data ogłoszenia: 15/09/2025
Data wejścia w życie: 01/07/2025, 01/01/2025, 16/09/2025