Kursy uprawniające do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego i wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego oraz kurs doskonalący dla dyspozytora medycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 19 marca 2024 r.
w sprawie kursów uprawniających do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego i wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego oraz kursu doskonalącego dla dyspozytora medycznego

Na podstawie art. 27b ust. 24 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1541, 1560 i 1972) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
ramowy program kursu:
a)
uprawniającego do pracy na stanowisku:
dyspozytora medycznego,
wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego,
b)
doskonalącego dla dyspozytora medycznego, odbywanego w ramach rozwoju zawodowego dyspozytora medycznego;
2)
kwalifikacje kadry dydaktycznej;
3)
szczegółowy sposób przeprowadzania egzaminów kończących kursy, o których mowa w pkt 1;
4)
wzory zaświadczeń o ukończeniu kursów, o których mowa w pkt 1.
§  2. 
Ramowy program kursu uprawniającego do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
Ramowy program kursu uprawniającego do pracy na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
Ramowy program kursu doskonalącego dla dyspozytora medycznego, odbywanego w ramach rozwoju zawodowego dyspozytora medycznego, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  5. 
Udział w egzaminach kończących kursy, o których mowa w § 1 pkt 1, jest potwierdzany przez osoby zdające na liście obecności prowadzonej przez Krajowe Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego, zawierającej imię (imiona) i nazwisko osoby zdającej.
§  6. 
1. 
Egzamin z części teoretycznej jest przeprowadzany w formie testu składającego się z 30 pytań testowych zawierających 4 odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa.
2. 
Test może być przeprowadzany w postaci papierowej albo elektronicznej za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczonym dostępem.
3. 
Odpowiedzi na pytania testowe udziela się przez zaznaczenie wybranej odpowiedzi literą "X". W przypadku testu przeprowadzanego w postaci papierowej zmiana udzielonej odpowiedzi następuje przez otoczenie błędnej odpowiedzi i zaznaczenie wybranej odpowiedzi literą "X".
4. 
Za każdą poprawną odpowiedź osoba zdająca otrzymuje 1 punkt. W przypadku braku odpowiedzi, zaznaczenia nieprawidłowej lub zaznaczenia więcej niż jednej odpowiedzi punkty nie są przyznawane.
5. 
Zaliczenie egzaminu z części teoretycznej następuje przez udzielenie prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 80 % pytań testowych.
§  7. 
1. 
Przed przystąpieniem do egzaminu z części teoretycznej koperty zawierające testy są sprawdzane, czy nie zostały uszkodzone w sposób umożliwiający dostęp to testów.
2. 
Otwarcie kopert, o których mowa w ust. 1, następuje w obecności osób zdających.
§  8. 
1. 
W trakcie egzaminu z części teoretycznej osoba zdająca nie może korzystać z pomocy naukowych lub dydaktycznych, urządzeń służących do kopiowania, przekazywania i odbioru informacji, z pomocy innych osób oraz wynosić testu z sali egzaminacyjnej.
2. 
Naruszenie zakazów, o których mowa w ust. 1, powoduje uzyskanie wyniku negatywnego z egzaminu z części teoretycznej.
§  9. 
1. 
Egzamin z części praktycznej jest przeprowadzany w Krajowym Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego i składa się z 6 zadań obejmujących symulowane scenariusze praktyczne sprawdzające umiejętności osoby zdającej.
2. 
Do egzaminu z części praktycznej może przystąpić osoba, która zaliczyła egzamin z części teoretycznej.
3. 
Wykonanie zadań, o których mowa w ust. 1, jest oceniane odrębnie przez każdego członka komisji według skali ocen: 5 (bardzo dobry), 4,5 (dobry plus), 4 (dobry), 3,5 (dostateczny plus), 3 (dostateczny), 2 (niedostateczny).
4. 
Oceną końcową egzaminu z części praktycznej jest ocena wynikająca ze średniej arytmetycznej ocen wystawionych przez poszczególnych członków komisji zgodnie z następującym przelicznikiem:
1)
od 4,76 do 5,0 - 5 (bardzo dobry);
2)
od 4,26 do 4,75 - 4,5 (dobry plus);
3)
od 3,76 do 4,25 - 4 (dobry);
4)
od 3,26 do 3,75 - 3,5 (dostateczny plus);
5)
od 2,26 do 3,25 - 3 (dostateczny);
6)
od 2,0 do 2,25 - 2 (niedostateczny).
5. 
Egzamin z części praktycznej jest zaliczony, jeżeli osoba zdająca otrzyma ocenę co najmniej 3 (dostateczną).
§  10. 
1. 
Zajęcia na kursach, o których mowa w § 1 pkt 1, z wyjątkiem zajęć, o których mowa w ust. 2-4, prowadzi lekarz systemu w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, pielęgniarka systemu w rozumieniu art. 3 pkt 6 tej ustawy lub ratownik medyczny, o którym mowa w ustawie z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2187), posiadający odpowiednio:
1)
w przypadku kursów, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze oraz lit. b, aktualną wiedzę i umiejętności z zakresu objętego ramowym programem tych kursów oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku dyspozytora medycznego;
2)
w przypadku kursu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie, aktualną wiedzę i umiejętności z zakresu objętego ramowym programem tego kursu oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego.
2. 
Zajęcia określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części IV w pkt 8 w załączniku nr 2 do rozporządzenia w części IV w pkt 13 oraz w załączniku nr 3 do rozporządzenia w części IV w pkt 8 są prowadzone przez osobę posiadającą tytuł zawodowy magistra w zakresie prawa i co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w obszarze związanym z ratownictwem medycznym.
3. 
Zajęcia określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części IV w pkt 9 oraz załączniku nr 3 do rozporządzenia w części IV w pkt 9 są prowadzone przez osobę posiadającą tytuł zawodowy magistra w zakresie psychologii oraz co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w zakresie interwencji kryzysowej lub w pracy polegającej na udzielaniu wsparcia osobom wykonującym zawód medyczny lub posiadającą co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy w Policji, wojsku lub w Państwowej Straży Pożarnej na stanowisku psychologa.
4. 
Zajęcia określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części IV w pkt 19, w załączniku nr 2 do rozporządzenia w części IV w pkt 9 oraz w załączniku nr 3 do rozporządzenia w części IV w pkt 19 są prowadzone przez osobę posiadającą co najmniej dwa lata doświadczenia zawodowego w służbie lub w pracy w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie prowadzenia szkoleń obejmujących zasady postępowania w przypadku prowadzenia działań antyterrorystycznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92).
§  11. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu uprawniającego do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§  12. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu uprawniającego do pracy na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  13. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu doskonalącego dla dyspozytora medycznego, odbywanego w ramach rozwoju zawodowego dyspozytora medycznego, jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY PROGRAM KURSU UPRAWNIAJĄCEGO DO PRACY NA STANOWISKU DYSPOZYTORA MEDYCZNEGO

I. Założenia organizacyjno-programowe:

1. Cel kształcenia:

Celem kształcenia jest uzyskanie umiejętności niezbędnych do realizacji przez dyspozytora medycznego zadań, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1541, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o PRM".

2. Rodzaj kształcenia:

Kursy zamknięte dla ratowników medycznych lub pielęgniarek systemu realizowane hybrydowo, w tym zajęcia teoretyczne oraz zajęcia praktyczne mogą być realizowane w siedzibie Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego.

3. Czas trwania kursu: 34 godziny dydaktyczne.

II. Plan nauczania:

Lp. Temat/zagadnienie Liczba godzin dydaktycznych na zajęciach teoretycznych Liczba godzin dydaktycznych na zajęciach praktycznych Liczba godzin dydaktycznych ogółem
1 System ochrony zdrowia oraz organizacja systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanego dalej "systemem PRM" 3 3
2 Odpowiedzialność karna i cywilna dyspozytora medycznego 1 1
3 Zasady i procedury przyjmowania oraz obsługi zgłoszeń alarmowych, a także zasady dysponowania zespołami ratownictwa medycznego, zwanymi dalej "zrm", w tym lotniczymi zespołu ratownictwa medycznego, zwanymi dalej "lzrm", oraz zasady współpracy dyspozytora medycznego z tymi zespołami w systemie PRM 1 4 5
4 Zagadnienia z zakresu medycyny ratunkowej niezbędne do realizacji zadań dyspozytora medycznego; zasady udzielania pierwszej pomocy oraz przekazywania niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy do czasu przybycia zrm 1 5 6
5 Zasady komunikacji i zbierania wywiadu medycznego 1 2 3
6 Prowadzenie komunikacji radiowo-telefonicznej 2 2
7 System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwany dalej "SWD PRM" 1 3 4
8 Postępowanie w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych 1 3 4
9 Zadania wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego i zasady współpracy z nim 1 1
10 Zasady postępowania w przypadku przyjęcia lub odmowy przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym 1 1
Razem godziny dydaktyczne 11 19 30
Egzamin z części teoretycznej i z części praktycznej 1 3 4
Ogółem czas trwania kursu 34

III. Wykaz umiejętności wynikowych:

W wyniku realizacji planu nauczania dyspozytor medyczny posiada wiadomości dotyczące:

1) podstaw prawnych działania oraz organizacji systemu PRM na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;

2) podstaw prawnych i zasad pracy dyspozytora medycznego oraz ochrony prawnej dyspozytorów medycznych;

3) jednostek systemu PRM;

4) definicji zawartych w art. 3 ustawy o PRM;

5) praw pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 1545, z późn. zm.), organizacji i zadań podmiotów współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, w zakresie prowadzenia działań ratowniczych;

6) podstaw prawnych, zadań oraz organizacji służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego (Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego oraz górskiego);

7) zasad współpracy ze specjalistycznymi ośrodkami medycznymi (m.in. centrami urazowymi dla dorosłych i dzieci oraz ośrodkami kardiologii interwencyjnej, leczenia udarów, transplantacji, replantacji, oparzeń, ostrych zatruć);

8) zadań ratownika, ratownika medycznego, dyspozytora medycznego, lekarza systemu i pielęgniarki systemu;

9) jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej;

10) społecznych organizacji ratowniczych, które w ramach swoich zadań są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;

11) zakresu wiedzy i umiejętności praktycznych uzyskiwanych w ramach kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy;

12) organizacji systemu PRM oraz współpracy tego systemu z innymi służbami w zakresie powiadamiania ratunkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;

13) organizacji i zadań Centrum Powiadamiania Ratunkowego, zwanego dalej "CPR";

14) zasad zastępowalności dyspozytorni medycznych;

15) zasad przyjmowania wezwań, ich kwalifikacji i kodowania oraz zasad dysponowania zrm i ustalania priorytetu ich dysponowania;

16) zasad postępowania w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych lub katastrof (definicje zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych i katastrofy; przykłady zdarzeń i katastrof);

17) planowania zabezpieczenia medycznego oraz organizacji pomocy medycznej na wypadek zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;

18) zasad segregacji medycznej poszkodowanych (triage);

19) zasad dekontaminacji w zdarzeniach z dużą liczbą poszkodowanych;

20) organizacji, zasad działania i współpracy służb ratowniczych z systemem PRM;

21) zasad współpracy z zrm, lzrm, Centrum Operacyjnym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz innymi dyspozytorniami medycznymi, jednostkami systemu PRM i jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, podczas obsługi zdarzeń;

22) zasad przekazywania niezbędnych instrukcji dotyczących sposobu udzielania pierwszej pomocy osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przed przybyciem zrm;

23) zasad współpracy z wojewódzkim koordynatorem ratownictwa medycznego oraz jego roli w systemie PRM;

24) Modułu Dyspozytora SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM wraz z lokalizacją miejsca zdarzenia i zrm oraz wykorzystania filtrów i warstw Modułu Mapowego SWD PRM;

25) zbierania wywiadu medycznego zawartych w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw zdrowia wydanym na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy o PRM;

26) zasad ustalania priorytetu zadysponowania zrm na podstawie przeprowadzonego wywiadu i nadanego kodu;

27) zasad oraz kryteriów dysponowania zrm, lzrm oraz jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy o PRM;

28) zasad prowadzenia korespondencji radiowej, z uwzględnieniem zapisów z wojewódzkiego planu działania systemu PRM oraz Regulaminu Łączności Radiowej właściwego dla miejsca wykonywania pracy dyspozytora medycznego w danym województwie;

29) zasad przyjmowania zgłoszeń alarmowych bezpośrednio kierowanych na numer 999 i przekazywanych z CPR (numer 112) oraz dysponowania zrm z wykorzystaniem Modułu Dyspozytora SWD PRM, w tym zasad obsługi Modułu Mapowego SWD PRM dla potrzeb realizacji przyjęcia zgłoszenia alarmowego i dysponowania zrm oraz lzrm;

30) organizacji i roli CPR w systemie powiadamiania ratunkowego oraz obsługi zgłoszenia przekazanego z CPR;

31) zasad postępowania w przypadku wystąpienia awarii SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM lub katastrof naturalnych;

32) organizacji, sposobu funkcjonowania oraz elementów technicznych dyspozytorni medycznej, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25b ust. 6 ustawy o PRM;

33) zasad koordynacji działań ratowniczych na miejscu zdarzenia;

34) zasad przekazywania informacji służbom biorącym udział w akcji ratowniczej;

35) zasad współpracy z mediami, roli rzecznika prasowego;

36) podstaw prawnych i zasad pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;

37) podstaw prawnych, zadań i zasad działania centrum zarządzania kryzysowego;

38) zasad udzielania instruktażu pierwszej pomocy oraz zasad przekazywania niezbędnych informacji świadkom zdarzenia przed przyjazdem zrm;

39) zasad postępowania w ostrych stanach psychiatrycznych;

40) stanów wymagających natychmiastowej interwencji psychiatrycznej;

41) zasad stosowania przymusu bezpośredniego;

42) sposobów przyjęcia wezwania i prowadzenia wywiadu medycznego z dzieckiem przez zadawanie prostych i zrozumiałych pytań adekwatnych do wieku dziecka;

43) przyczyn i rodzajów zaburzeń mowy, orientacji i pamięci, przyczyn i trudności w nawiązaniu rozmowy z pacjentami m.in. pod wpływem alkoholu, środków psychoaktywnych, pacjentami w wieku podeszłym, pacjentami z zaburzeniami psychicznymi lub niedorozwojem umysłowym wraz z zasadami skutecznego reagowania na wezwania od tych osób oraz zasad prowadzenia z nimi rozmowy;

44) zadań dyspozytorów medycznych, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PRM;

45) zakresu odpowiedzialności karnej i cywilnej dyspozytora medycznego, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17) i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.);

46) zasad współpracy ze szpitalnym oddziałem ratunkowym w zdarzeniach z dużą liczbą poszkodowanych;

47) przygotowania szpitalnego oddziału ratunkowego do przyjęcia ofiar zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;

48) zasad komunikacji w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;

49) psychologicznych aspektów zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;

50) zasad prowadzenia dokumentacji medycznej w przypadku wystąpienia zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;

51) zasad kierowania akcją medycznych czynności ratunkowych na miejscu zdarzenia;

52) koordynacji akcji w warunkach zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych i katastrof;

53) zasad postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze chemicznym, biologicznym, radiologicznym, nuklearnym, wybuchowym (CBRNiE);

54) wpływu sytuacji trudnych na sprawność funkcjonowania dyspozytora medycznego członków zrm, pacjenta, roli i konieczności udzielenia wsparcia psychicznego pacjentowi;

55) psychologii i etyki działań ratunkowych jednostek systemu PRM oraz jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM;

56) rodzajów, źródeł, objawów i skutków stresu oraz zasad radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami;

57) zasad wsparcia psychicznego pacjentów, członków zrm, dyspozytorów medycznych;

58) zasad zastosowania zautomatyzowanej defibrylacji zewnętrznej (AED);

59) zasad prowadzenia akcji medycznych czynności ratunkowych.

IV. Szczegółowy program kursu obejmuje:

1) organizację systemu:

a) PRM oraz systemów ratownictwa medycznego w innych państwach,

b) powiadamiania ratunkowego;

2) zasady i procedury przyjmowania oraz obsługi zgłoszeń alarmowych, a także zasady dysponowania zrm przez dyspozytora medycznego w systemie PRM;

3) zagadnienia z medycyny ratunkowej niezbędne do realizacji zadań dyspozytora medycznego;

4) zasady zbierania wywiadu medycznego, podstawy i algorytmy zbierania wywiadu medycznego przez dyspozytorów medycznych, system kodowania i kwalifikacji zgłoszeń;

5) podstawy prawne i zasady współdziałania dyspozytora medycznego z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,

jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, oraz z innymi jednostkami realizującymi zadania z zakresu ratownictwa medycznego, w tym zadania i zasady działania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

6) zasady prowadzenia korespondencji z wykorzystaniem łączności radiowej;

7) zasady stosowania przymusu bezpośredniego oraz współpracy ze służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocy i jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej;

8) podstawy prawne odpowiedzialności karnej i cywilnej dyspozytora medycznego;

9) zasady komunikacji i postępowania dyspozytora medycznego z:

a) osobami z zaburzeniami psychosomatycznymi,

b) dziećmi oraz osobami starszymi,

c) osobami o utrudnionym kontakcie,

d) osobami przejawiającymi agresję werbalną,

e) osobami będącymi ofiarami przestępstwa, w szczególności w sytuacji, gdy niewłaściwe poprowadzenie rozmowy może skutkować sprowadzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia tych osób,

f) osobami w kryzysie suicydalnym;

10) zasady udzielania pierwszej pomocy oraz przekazywania niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy do czasu przybycia zrm;

11) zasady współpracy z lzrm, wskazania do ich użycia i sposoby ich dysponowania;

12) organizację i zadania jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, oraz innych jednostek realizujących zadania z zakresu ratownictwa medycznego;

13) zasady korzystania ze środków łączności na potrzeby systemu PRM, w szczególności w oparciu o konsolę zintegrowanej łączności wykorzystywaną na stanowisku dyspozytora medycznego do obsługi zgłoszeń alarmowych w ramach SWD PRM;

14) zasady korzystania z SWD PRM w zakresie zarządzania zrm, z wykorzystaniem funkcjonalności uwzględniającej algorytm podpowiadania zrm najbliższych miejscu zdarzenia;

15) wykorzystanie danych przestrzennych i związanych z nimi usług, do których SWD PRM uzyskuje dostęp zgodnie z art. 24d ustawy o PRM;

16) zapoznanie się ze strukturą, modułami i funkcjonalnościami SWD PRM;

17) zasady postępowania na wypadek awarii SWD PRM lub Podsystemu Zintegrowanej Łączności SWD PRM;

18) zasady postępowania w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrof naturalnych lub awarii technicznych, o których mowa w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1897);

19) zasady postępowania w przypadku prowadzenia działań antyterrorystycznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92);

20) zasady postępowania w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;

21) zasady koordynacji działań ratowniczych na terenie województwa oraz w przypadku potrzeby użycia zrm spoza obszaru województwa;

22) zadania i zasady współpracy z wojewódzkim koordynatorem ratownictwa medycznego;

23) zasady postępowania w sytuacjach wydłużonego oczekiwania zrm na przyjęcie pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć szpitala;

24) zasady postępowania w przypadku przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym oraz odmowy przyjęcia w podmiocie leczniczym pacjenta przetransportowanego przez zrm oraz odmowy przyjęcia zgłoszenia do realizacji przez świadczeniodawcę udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej;

25) informacje o prawach pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, oraz zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych, o których mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.);

26) zasady wykorzystywania aplikacji udostępnianych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia na potrzeby realizacji zadań przez dyspozytora medycznego.

V. Wskazówki metodyczne:

Zajęcia teoretyczne mogą być realizowane w formie e-learningu lub za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczonym dostępem.

1 godzina dydaktyczna = 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY PROGRAM KURSU UPRAWNIAJĄCEGO DO PRACY NA STANOWISKU WOJEWÓDZKIEGO KOORDYNATORA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

I. Założenia organizacyjno-programowe:

1. Cel kształcenia:

Celem kształcenia jest uzyskanie niezbędnych umiejętności do realizacji przez wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego zadań, o których mowa w art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1541, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o PRM".

2. Rodzaj kształcenia:

Kursy zamknięte dla lekarzy systemu, ratowników medycznych lub pielęgniarek systemu, realizowane hybrydowo, w tym zajęcia teoretyczne i zajęcia praktyczne mogą być realizowane w siedzibie Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego.

3. Czas trwania kursu: 17 godzin dydaktycznych.

II. Plan nauczania:

Lp. Temat/zagadnienie Liczba godzin dydaktycznych zajęć teoretycznych Liczba godzin dydaktycznych zajęć praktycznych Liczba godzin dydaktycznych ogółem
1 System ochrony zdrowia oraz organizacja systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanego dalej "systemem PRM" 1 1
2 Zagadnienia z zakresu medycyny ratunkowej 1 1 2
3 Prowadzenie komunikacji radiowo-telefonicznej 1 1
4 Zasady dysponowania lotniczego zespołu ratownictwa medycznego, zwanego dalej "lzrm", oraz zespołu ratownictwa medycznego, zwanego dalej "zrm", oraz zasady współpracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego z tymi zespołami w systemie PRM 1 1
5 System Wspomagania Dowodzenia Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwany dalej "SWD PRM" 1 1
6 Postępowanie w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych 1 1 2
7 Zadania głównego dyspozytora medycznego i jego zastępcy 1 1
8 Zasady postępowania w przypadku przyjęcia lub odmowy przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym 1 1
9 Informacje o prawach pacjenta oraz o ochronie danych osobowych 1 1
10 Zasady współpracy oraz wymiany informacji z centrami zarządzania kryzysowego 1 1
11 Zasady wykorzystywania aplikacji udostępnianych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia 1 1
Razem godziny dydaktyczne 8 5 13
Egzaminy z części teoretycznej i części praktycznej 1 3 4
Ogółem czas trwania kursu 17

III. Wykaz umiejętności wynikowych:

W wyniku realizacji planu nauczania wojewódzki koordynator ratownictwa medycznego posiada wiadomości dotyczące:

1) organizacji systemu PRM oraz podstaw prawnych funkcjonowania systemu PRM na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;

2) podstaw prawnych i zasad pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;

3) jednostek systemu PRM;

4) definicji zawartych w art. 3 ustawy o PRM;

5) praw pacjenta, organizacji, zadań oraz kompetencji podmiotów współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, w zakresie prowadzenia działań ratowniczych;

6) podstaw prawnych, zadań oraz organizacji służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego (Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego oraz górskiego);

7) jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej;

8) społecznych organizacji ratowniczych, które w ramach swoich zadań są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;

9) zasad systemu powiadamiania ratunkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

10) zadań ratunkowych jednostek systemu PRM i jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM;

11) zasad prowadzenia akcji medycznych czynności ratunkowych;

12) organizacji i zadań Centrum Powiadamiania Ratunkowego oraz dyspozytorni medycznych;

13) zadań ratownika, ratownika medycznego, dyspozytora medycznego, lekarza systemu i pielęgniarki systemu;

14) zasad współpracy ze specjalistycznymi ośrodkami medycznymi (m.in. centrami urazowymi dla dorosłych i dzieci oraz ośrodkami kardiologii interwencyjnej, leczenia udarów, transplantacji, replantacji, oparzeń, ostrych zatruć);

15) ogólnopolskiej procedury postępowania w przypadku zdarzeń z dużą liczbą osób poszkodowanych i katastrof;

16) zasad współpracy z zrm, lzrm, Centrum Operacyjnym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz innymi dyspozytorniami medycznymi, jednostkami systemu PRM i jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, podczas obsługi zdarzeń;

17) znajomości Modułu Koordynatora SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM wraz z lokalizacją zdarzenia i zrm oraz wykorzystania filtrów i warstw Modułu Mapowego SWD PRM;

18) zasad oraz kryteriów dysponowania zrm, lzrm oraz jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy o PRM;

19) zasad prowadzenia korespondencji radiowej, z uwzględnieniem zapisów z wojewódzkiego planu działania systemu PRM oraz Regulaminu Łączności Radiowej właściwego dla miejsca wykonywania pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego w danym województwie, w tym procedury łączności radiowej i organizacji łączności radiowej w danym województwie;

20) zasad koordynacji działań ratowniczych na miejscu zdarzenia;

21) ogólnych zasad działania centrum zarządzania kryzysowego;

22) zadań wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego, o których mowa w art. 29 ust. 5 ustawy o PRM;

23) podstaw odpowiedzialności karnej i cywilnej wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17) i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.);

24) planowania zabezpieczenia medycznego oraz organizacji pomocy medycznej w przypadku zdarzeń z dużą liczbą osób poszkodowanych i katastrof;

25) zasad współpracy ze szpitalnym oddziałem ratunkowym w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;

26) zasad komunikacji oraz prowadzenia dokumentacji medycznej w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;

27) koordynacji akcji w warunkach zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych i katastrof;

28) zasad wykorzystywania aplikacji udostępnianych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia na potrzeby realizacji zadań przez wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;

29) zasad postępowania w przypadku odmowy przyjęcia w podmiocie leczniczym pacjenta przetransportowanego przez zrm oraz rozstrzygania sporów dotyczących przyjęcia osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przez szpital od zrm, z uwzględnieniem zasad sporządzania i wydawania decyzji administracyjnych;

30) zasad postępowania w przypadku wystąpienia awarii SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM lub katastrof naturalnych;

31) organizacji, zasad działania i współpracy służb ratowniczych;

32) zasad postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze chemicznym, biologicznym, radiologicznym, nuklearnym, wybuchowym (CBRNiE).

IV. Szczegółowy program kursu obejmuje:

1) podstawy prawne oraz organizację systemu:

a) PRM,

b) powiadamiania ratunkowego;

2) zagadnienia z zakresu medycyny ratunkowej niezbędne do realizacji zadań wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;

3) zasady prowadzenia korespondencji w łączności radiowej;

4) zasady dysponowania oraz współpracy z lzrm;

5) zasady korzystania ze środków łączności na potrzeby systemu PRM, w szczególności w oparciu o konsolę zintegrowanej łączności radiowo-telefonicznej wykorzystywaną na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego w ramach SWD PRM;

6) zasady wykorzystania danych przestrzennych i związanych z nimi usług, do jakich uzyskuje dostęp SWD PRM;

7) informacje dotyczące struktury SWD PRM, jego modułów i funkcjonalności;

8) zasady postępowania w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrof naturalnych lub awarii technicznych, o których mowa w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1897);

9) zasady postępowania w przypadku prowadzenia działań antyterrorystycznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92);

10) zasady postępowania w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;

11) zasady koordynacji działań ratowniczych na terenie województwa oraz w przypadku potrzeby użycia zrm spoza obszaru województwa bądź rejonu operacyjnego w rozumieniu art. 3 pkt 14 ustawy o PRM;

12) zasady współpracy z głównym dyspozytorem medycznym i jego zastępcą;

13) zasady postępowania w przypadku przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym oraz odmowy przyjęcia w podmiocie leczniczym pacjenta przetransportowanego przez zrm oraz rozstrzyganie sporów dotyczących przyjęcia osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przez szpital od zrm, z uwzględnieniem zasad sporządzania i wydawania decyzji administracyjnych;

14) informacje o prawach pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 1545, z późn. zm.), oraz zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych, o których mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.);

15) zasady współpracy oraz wymiany informacji z centrami zarządzania kryzysowego, o których mowa w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122);

16) zasady współpracy ze służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocy i jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej oraz zasady współpracy z organami administracji publicznej;

17) zasady wykorzystywania aplikacji udostępnianych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia na potrzeby realizacji zadań przez wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego.

V. Wskazówki metodyczne:

Zajęcia teoretyczne mogą być realizowane w formie e-learningu lub za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczonym dostępem.

1 godzina dydaktyczna = 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY PROGRAM KURSU DOSKONALĄCEGO DLA DYSPOZYTORA MEDYCZNEGO, ODBYWANEGO W RAMACH ROZWOJU ZAWODOWEGO DYSPOZYTORA MEDYCZNEGO

I. Założenia organizacyjno-programowe:

1. Cel kształcenia:

Celem kształcenia jest aktualizacja i doskonalenie posiadanych umiejętności umożliwiających realizację przez dyspozytora medycznego zadań, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1541, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o PRM".

2. Rodzaj kształcenia:

Kursy zamknięte dla ratowników medycznych lub pielęgniarek systemu realizowane hybrydowo, w tym zajęcia teoretyczne oraz zajęcia praktyczne mogą być realizowane w siedzibie Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego.

3. Czas trwania kursu: 34 godziny dydaktyczne.

II. Plan nauczania:

Lp. Temat/zagadnienie Liczba godzin dydaktycznych zajęć teoretycznych Liczba godzin dydaktycznych zajęć praktycznych Liczba godzin dydaktycznych ogółem
1 System ochrony zdrowia oraz organizacja systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanego dalej "systemem PRM" 3 3
2 Odpowiedzialność karna i cywilna dyspozytora medycznego 1 1
3 Zasady i procedury przyjmowania oraz obsługi zgłoszeń alarmowych, a także zasady dysponowania zespołami ratownictwa medycznego, zwanymi dalej "zrm", w tym lotniczymi zespołami ratownictwa medycznego, zwanymi dalej "lzrm", oraz zasady współpracy dyspozytora medycznego z tymi zespołami w systemie PRM 1 4 5
4 Zagadnienia z zakresu medycyny ratunkowej niezbędne do realizacji zadań dyspozytora medycznego; zasady udzielania pierwszej pomocy oraz przekazywania niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy do czasu przybycia zrm 1 5 6
5 Zasady komunikacji i zbierania wywiadu medycznego 1 3 4
6 Prowadzenie komunikacji radiowo-telefonicznej 2 2
7 System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwanego dalej

"SWD PRM"

1 1 2
8 Postępowanie w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych 2 3 5
9 Zadania wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego i zasady współpracy z nim 1 1
10 Zasady postępowania w przypadku przyjęcia lub odmowy przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym 1 1
Razem godziny dydaktyczne 12 18 30
Egzamin z części teoretycznej i z części praktycznej 1 3 4
Ogółem czas trwania kursu 34

III. Wykaz umiejętności wynikowych:

W wyniku realizacji planu nauczania dyspozytor medyczny posiada wiadomości dotyczące:

1) podstaw prawnych działania oraz organizacji systemu PRM na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;

2) podstaw prawnych i zasad pracy dyspozytora medycznego oraz ochrony prawnej dyspozytorów medycznych;

3) jednostek systemu PRM;

4) definicji zawartych w art. 3 ustawy o PRM;

5) praw pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 1545, z późn. zm.), organizacji i zadań podmiotów współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, w zakresie prowadzenia działań ratowniczych;

6) podstaw prawnych, zadań, współdziałań oraz organizacji służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego (Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego oraz górskiego);

7) zasad współpracy ze specjalistycznymi ośrodkami medycznymi (m.in. centrami urazowymi dla dorosłych i dzieci oraz ośrodkami kardiologii interwencyjnej, leczenia udarów, transplantacji, replantacji, oparzeń, ostrych zatruć);

8) zadań ratownika, ratownika medycznego, dyspozytora medycznego, lekarza systemu i pielęgniarki systemu;

9) jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej;

10) społecznych organizacji ratowniczych, które w ramach swoich zadań są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;

11) zakresu wiedzy i umiejętności praktycznych uzyskiwanych w ramach kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy;

12) organizacji systemu PRM oraz współpracy tego systemu z innymi służbami w zakresie powiadamiania ratunkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;

13) organizacji i zadań Centrum Powiadamiania Ratunkowego, zwanego dalej "CPR";

14) zasad zastępowalności dyspozytorni medycznych;

15) zasad przyjmowania wezwań, ich kwalifikacji i kodowania oraz dysponowania zrm i ustalania priorytetu ich dysponowania;

16) zasad postępowania w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych lub katastrof (definicje zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych i katastrofy; przykłady zdarzeń i katastrof);

17) planowania zabezpieczenia medycznego oraz organizacji pomocy medycznej na wypadek zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;

18) zasad segregacji medycznej poszkodowanych (triage);

19) zasad dekontaminacji w zdarzeniach z dużą liczbą poszkodowanych;

20) organizacji, zasad działania i współpracy służb ratowniczych z systemem PRM;

21) zasad współpracy z zrm, lzrm, Centrum Operacyjnym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz innymi dyspozytorniami medycznymi, jednostkami systemu PRM i jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, podczas obsługi zdarzeń;

22) zasad przekazywania niezbędnych instrukcji dotyczących sposobu udzielania pierwszej pomocy osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przed przybyciem zrm;

23) zasad współpracy z wojewódzkim koordynatorem ratownictwa medycznego oraz jego roli w systemie PRM;

24) Modułu Dyspozytora SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM wraz z lokalizacją miejsca zdarzenia i zrm oraz wykorzystania filtrów i warstw Modułu Mapowego SWD PRM;

25) zbierania wywiadu medycznego zawartych w obwieszczeniu ministra właściwego do praw zdrowia wydanym na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy o PRM;

26) zasad ustalania priorytetu zadysponowania zrm na podstawie przeprowadzonego wywiadu i nadanego kodu;

27) zasad oraz kryteriów dysponowania zrm, lzrm oraz jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy o PRM;

28) zasad prowadzenia korespondencji radiowej, z uwzględnieniem zapisów z wojewódzkiego planu działania systemu PRM oraz regulaminu łączności radiowej właściwego dla miejsca wykonywania pracy dyspozytora medycznego w danym województwie;

29) zasad przyjmowania zgłoszeń bezpośrednio kierowanych na numer 999 i przekazywanych z CPR (numer 112) oraz dysponowania zrm z wykorzystaniem Modułu Dyspozytora SWD PRM, w tym zasad obsługi Modułu Mapowego SWD PRM dla potrzeb realizacji przyjęcia zgłoszenia alarmowego i dysponowania zrm oraz lzrm;

30) organizacji i roli CPR w systemie powiadamiania ratunkowego oraz obsługi zgłoszenia przekazanego z CPR;

31) zasad postępowania w przypadku wystąpienia awarii SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM lub katastrof naturalnych;

32) organizacji, sposobu funkcjonowania oraz elementów technicznych dyspozytorni medycznej, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25b ust. 6 ustawy o PRM;

33) zasad koordynacji działań ratowniczych na miejscu zdarzenia;

34) zasad przekazywania informacji służbom biorącym udział w akcji ratowniczej;

35) zasad współpracy z mediami, roli rzecznika prasowego;

36) podstaw prawnych i zasad pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;

37) podstaw prawnych, zadań i zasad działania centrum zarządzania kryzysowego;

38) zasad udzielania instruktażu pierwszej pomocy oraz zasad przekazywania niezbędnych informacji świadkom zdarzenia przed przyjazdem zrm;

39) zasad postępowania w ostrych stanach psychiatrycznych;

40) stanów wymagających natychmiastowej interwencji psychiatrycznej;

41) zasad stosowania przymusu bezpośredniego;

42) sposobu przyjęcia wezwania i prowadzenia wywiadu medycznego z dzieckiem przez zadawanie prostych i zrozumiałych pytań adekwatnych do wieku dziecka;

43) przyczyn i rodzajów zaburzeń mowy, orientacji i pamięci, przyczyn i trudności w nawiązaniu rozmowy z pacjentami m.in. pod wpływem alkoholu, środków psychoaktywnych, pacjentami w wieku podeszłym, pacjentami z zaburzeniami psychicznymi, z niedorozwojem umysłowym wraz z zasadami skutecznego reagowania na wezwania od tych osób oraz zasad prowadzenia z nimi rozmowy;

44) zadań dyspozytorów medycznych, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PRM;

45) zakresu odpowiedzialności karnej i cywilnej dyspozytora medycznego, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17) i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.);

46) zasad współpracy ze szpitalnym oddziałem ratunkowym w zdarzeniach z dużą liczbą poszkodowanych;

47) przygotowania szpitalnego oddziału ratunkowego do przyjęcia ofiar zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;

48) zasad komunikacji w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;

49) psychologicznych aspektów zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;

50) zasad prowadzenia dokumentacji medycznej w przypadku wystąpienia zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;

51) zasad kierowania akcją medycznych czynności ratunkowych na miejscu zdarzenia;

52) koordynacji akcji w warunkach zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych i katastrof;

53) zasad postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze chemicznym, biologicznym, radiologicznym, nuklearnym, wybuchowym (CBRNiE);

54) wpływu sytuacji trudnych na sprawność funkcjonowania dyspozytora medycznego członków zrm, pacjenta, roli i konieczności udzielenia wsparcia psychicznego pacjentowi;

55) psychologii i etyki działań ratunkowych oraz zadań działań ratunkowych jednostek systemu PRM i jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM;

56) rodzajów, źródeł, objawów, skutków stresu oraz zasad radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami;

57) zasad wsparcia psychicznego pacjentów, członków zrm, dyspozytorów medycznych;

58) zasad zastosowania zautomatyzowanej defibrylacji zewnętrznej (AED);

59) zasad prowadzenia akcji medycznych czynności ratunkowych.

IV. Szczegółowy program kursu obejmuje:

1) organizację systemu:

a) PRM oraz systemów ratownictwa medycznego w innych państwach,

b) powiadamiania ratunkowego;

2) zasady i procedury przyjmowania oraz obsługi zgłoszeń alarmowych, a także zasady dysponowania zrm przez dyspozytora medycznego w systemie PRM;

3) zagadnienia z medycyny ratunkowej niezbędne do realizacji zadań dyspozytora medycznego;

4) zasady zbierania wywiadu medycznego, podstawy i algorytmy zbierania wywiadu medycznego przez dyspozytorów medycznych, system kodowania i kwalifikacji zgłoszeń;

5) podstawy prawne i zasady współdziałania dyspozytora medycznego z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,

jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, oraz z innymi jednostkami realizującymi zadania z zakresu ratownictwa medycznego, w tym zadania i zasady działania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

6) zasady prowadzenia korespondencji z wykorzystaniem łączności radiowej;

7) zasady stosowania przymusu bezpośredniego oraz współpracy ze służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocy i jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej;

8) podstawy prawne odpowiedzialności karnej i cywilnej dyspozytora medycznego;

9) zasady komunikacji i postępowania dyspozytora medycznego z:

a) osobami z zaburzeniami psychosomatycznymi,

b) dziećmi oraz osobami starszymi,

c) osobami o utrudnionym kontakcie,

d) osobami przejawiającymi agresję werbalną,

e) osobami będącymi ofiarami przestępstwa, w szczególności w sytuacji, gdy niewłaściwe poprowadzenie rozmowy może skutkować sprowadzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia tych osób,

f) osobami w kryzysie suicydalnym;

10) zasady udzielania pierwszej pomocy oraz przekazywania niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy do czasu przybycia zrm;

11) zasady współpracy z lzrm, wskazania do ich użycia i sposoby ich dysponowania;

12) organizację i zadania jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, oraz innych jednostek realizujących zadania z zakresu ratownictwa medycznego;

13) zasady korzystania ze środków łączności na potrzeby systemu PRM, w szczególności w oparciu o konsolę zintegrowanej łączności wykorzystywaną na stanowisku dyspozytora medycznego do obsługi zgłoszeń alarmowych w ramach SWD PRM;

14) zasady korzystania z SWD PRM w zakresie zarządzania zrm, z wykorzystaniem funkcjonalności uwzględniającej algorytm podpowiadania zrm najbliższych miejscu zdarzenia;

15) wykorzystanie danych przestrzennych i związanych z nimi usług, do których SWD PRM uzyskuje dostęp zgodnie z art. 24d ustawy o PRM;

16) zapoznanie się ze strukturą, modułami i funkcjonalnościami SWD PRM;

17) zasady postępowania na wypadek awarii SWD PRM lub Podsystemu Zintegrowanej Łączności SWD PRM;

18) zasady postępowania w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrof naturalnych lub awarii technicznych, o których mowa w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1897);

19) zasady postępowania w przypadku prowadzenia działań antyterrorystycznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92);

20) zasady postępowania w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;

21) zasady koordynacji działań ratowniczych na terenie województwa oraz w przypadku potrzeby użycia zrm spoza obszaru województwa;

22) zadania i zasady współpracy z wojewódzkim koordynatorem ratownictwa medycznego;

23) zasady postępowania w sytuacjach wydłużonego oczekiwania zrm na przyjęcie pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć szpitala;

24) zasady postępowania w przypadku przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym oraz odmowy przyjęcia w podmiocie leczniczym pacjenta przetransportowanego przez zrm oraz odmowy przyjęcia zgłoszenia do realizacji przez świadczeniodawcę udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej;

25) informacje o prawach pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, oraz zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych, o których mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.);

26) zasady wykorzystywania aplikacji udostępnianych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia na potrzeby realizacji zadań przez dyspozytora medycznego.

V. Wskazówki metodyczne:

Zajęcia teoretyczne mogą być realizowane w formie e-learningu lub formie elektronicznej za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczonym dostępem:

i godzina dydaktyczna = 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

KRAJOWE CENTRUM MONITOROWANIA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

KRAJOWE CENTRUM MONITOROWANIA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

KRAJOWE CENTRUM MONITOROWANIA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

wzór

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2704).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.456

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kursy uprawniające do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego i wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego oraz kurs doskonalący dla dyspozytora medycznego.
Data aktu: 19/03/2024
Data ogłoszenia: 27/03/2024
Data wejścia w życie: 28/03/2024