Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 27 listopada 2013 r.
w sprawie Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych

Na podstawie art. 364 ust. 17 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2023 r. poz. 1984 oraz z 2024 r. poz. 1222) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa:
1)
sposób funkcjonowania Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych oraz jej strukturę organizacyjną;
2)
tryb składania wniosków i rodzaje dokumentów wydawanych przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych;
3)
wzory wniosków składanych do Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, w tym zakres danych we wniosku składanym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;
4)
tryb postępowania z wnioskami i sposób pobierania od nich opłaty;
5)
tryb przeglądania księgi wieczystej;
6)
cechy dokumentów mających moc dokumentów wydawanych przez sąd, wydrukowanych samodzielnie oraz sposób i tryb ich weryfikacji z danymi zawartymi w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych;
7)
warunki techniczne i organizacyjne wykonania decyzji, o której mowa w art. 364 ust. 13 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece;
8)
tryb, sposób i kryteria wyszukiwania ksiąg wieczystych.
§  2.  [Status prawny i organizacja Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych]
1. 
Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych, zwana dalej "Centralną Informacją", jest komórką organizacyjną Ministerstwa Sprawiedliwości.
2. 
Centralna Informacja składa się z centrali, zwanej dalej "centralą Centralnej Informacji", oraz ekspozytur przy wydziałach sądów rejonowych prowadzących księgi wieczyste, zwanych dalej "ekspozyturami Centralnej Informacji".
§  3.  [System teleinformatyczny obsługujący Centralną Informację Ksiąg Wieczystych]
Centralna Informacja realizuje swoje zadania za pośrednictwem, utworzonego i utrzymywanego przez Ministra Sprawiedliwości, systemu teleinformatycznego umożliwiającego dostęp do centralnej bazy danych ksiąg wieczystych, zwanej dalej "cbdkw".
§  4.  [Dokumenty wydawane przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych]
1. 
Centralna Informacja wydaje na wniosek następujące rodzaje dokumentów:
1)
odpis zwykły księgi wieczystej, przedstawiający ostatni stan wpisów w księdze wieczystej oraz wzmianki o wnioskach, skargach na orzeczenia referendarzy sądowych, apelacjach, skargach kasacyjnych i wszczęciu postępowań z urzędu;
2)
odpis zupełny księgi wieczystej, przedstawiający ostatni stan wpisów w księdze wieczystej i wpisy wykreślone oraz wzmianki o wnioskach, skargach na orzeczenia referendarzy sądowych, apelacjach, skargach kasacyjnych i wszczęciu postępowań z urzędu;
3)
wyciąg z księgi wieczystej, przedstawiający ostatni stan wpisów we wskazanych działach w księdze wieczystej oraz wzmianek o wnioskach, skargach na orzeczenia referendarzy sądowych, apelacjach, skargach kasacyjnych i wszczęciu postępowań z urzędu; wskazanie, z jakich działów wyciąg został sporządzony, zawarte jest w dokumencie wraz z informacją, że treść pozostałych działów nie jest objęta wyciągiem i może mieć wpływ na rozumienie treści działów objętych wyciągiem;
4)
zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej zawierające informację, że księga wieczysta o wskazanym przez wnioskodawcę numerze jest zamknięta.
2. 
Odpis zwykły księgi wieczystej oraz wyciąg z księgi wieczystej nie zawiera danych o założeniu księgi wieczystej oraz o podstawie zmiany księgi wieczystej.
3. 
W przypadku przeniesienia treści dotychczasowej księgi wieczystej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym, odpis zupełny księgi wieczystej przedstawia wpisy wykreślone oraz wzmianki o wnioskach, skargach na orzeczenia referendarzy sądowych, apelacjach, skargach kasacyjnych i wszczęciu postępowań z urzędu, ujawnione od chwili przeniesienia treści dotychczasowej księgi wieczystej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym.
§  5.  [Sposoby składania wniosków o wydanie dokumentu]
Wniosek o wydanie jednego z dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1, składa się:
1)
w centrali Centralnej Informacji albo ekspozyturze Centralnej Informacji - bezpośrednio albo korespondencyjnie;
2)
w centrali Centralnej Informacji - za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3.
§  6.  [Urzędowe formularze wniosków]
1. 
W przypadku, o którym mowa w § 5 pkt 1, wniosek o wydanie jednego z dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1, składa się na urzędowym formularzu.
2. 
Urzędowe formularze wniosków udostępnia się nieodpłatnie w centrali Centralnej Informacji i ekspozyturach Centralnej Informacji.
3. 
Urzędowe formularze wniosków udostępnia się nieodpłatnie na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, urzędowe formularze wniosków udostępnia się w formie umożliwiającej ich wypełnienie.
§  7.  [Opłacenie wniosku składanego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego]
1. 
Składany za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3, wniosek o wydanie jednego z dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1, wnosi się wraz z opłatą.
2. 
Składany za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3, wniosek o wydanie jednego z dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1, opłacany jest wyłącznie za pomocą mechanizmów gwarantujących nieodwracalne zainicjowanie procedury opłacenia wniosku i identyfikację wnoszącego opłatę, udostępnionych przez ten system.
3. 
System teleinformatyczny, o którym mowa w § 3, uniemożliwia złożenie wniosku nieopłaconego lub opłaconego niezgodnie z żądaniem.
4. 
Jeżeli wnioskodawca składa równocześnie więcej niż jeden wniosek, dopuszcza się jednoczesne uiszczenie sumy opłat od poszczególnych wniosków podlegających opłacie.
§  7a.  [Uiszczenie opłat za wyszukanie ksiąg wieczystych]
1. 
Wniosek o wyszukanie ksiąg wieczystych w cbdkw składa się wraz z opłatą za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
2. 
Wniosek o wyszukanie ksiąg wieczystych w cbdkw jest opłacany wyłącznie za pomocą mechanizmów gwarantujących nieodwracalne zainicjowanie procedury opłacenia wniosku i identyfikację wnoszącego opłatę, udostępnionych przez ten system.
3. 
System teleinformatyczny uniemożliwia złożenie wniosku nieopłaconego lub opłaconego niezgodnie z żądaniem.
4. 
Jeżeli wnioskodawca składa równocześnie więcej niż jeden wniosek, dopuszcza się jednoczesne uiszczenie sumy opłat od poszczególnych wniosków podlegających opłacie.
§  7b.  [Składanie wniosku przez osobę zwolnioną z opłat]
1. 
Wnioskodawca zwolniony z mocy ustawy od opłaty od wniosku o wydanie jednego z dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1, składa wniosek za pośrednictwem konta założonego w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 3.
2. 
Założenie konta, a jeżeli Centralna Informacja dysponuje warunkami technicznymi - założenie kont w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 3, następuje na wniosek złożony w Centralnej Informacji, który zawiera:
1)
oznaczenie wnioskodawcy;
2)
wskazanie konkretnego przepisu prawa, na podstawie którego wnioskodawca jest zwolniony od opłaty;
3)
dane identyfikacyjne osoby fizycznej lub osób fizycznych działającej lub działających z upoważnienia i na rzecz wnioskodawcy zwolnionego od opłaty z mocy ustawy, obejmujące imię, nazwisko oraz numer PESEL, jeżeli został nadany.
3. 
Centralna Informacja informuje o założeniu konta lub kont w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 3.
§  8.  [Załączenie dowodu wniesienia opłaty w przypadku wniosków składanych bezpośrednio lub korespondencyjnie]
1. 
Do wniosku złożonego bezpośrednio w centrali Centralnej Informacji dołącza się oryginalny dowód wniesienia opłaty na wskazany rachunek bankowy Ministerstwa Sprawiedliwości albo wydruk, o którym mowa w ust. 3. Do wniosku złożonego bezpośrednio w ekspozyturze Centralnej Informacji dołącza się oryginalny dowód wniesienia opłaty na wskazany rachunek bankowy sądu, przy którego wydziale ksiąg wieczystych prowadzona jest ekspozytura, bądź w kasie tego sądu albo wydruk, o którym mowa w ust. 3. Oryginalny dowód wniesienia opłaty, po potwierdzeniu na nim faktu wydania dokumentu, zwraca się wnioskodawcy.
2. 
Do wniosku złożonego korespondencyjnie w centrali Centralnej Informacji dołącza się kopię dowodu wpłaty na wskazany rachunek bankowy Ministerstwa Sprawiedliwości albo wydruk, o którym mowa w ust. 3. Do wniosku złożonego korespondencyjnie w ekspozyturze Centralnej Informacji dołącza się kopię dowodu wniesienia opłaty na wskazany rachunek bankowy sądu, przy którego wydziale ksiąg wieczystych prowadzona jest ekspozytura, albo wydruk, o którym mowa w ust. 3.
3. 
W przypadku dołączenia do wniosku dowodu wniesienia opłaty w formie wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej, na wydruku zamieszcza się potwierdzoną własnoręcznym podpisem informację, że figurująca w nim kwota stanowi opłatę za składany wniosek.
4. 
Dowodu wniesienia opłaty w formie kopii albo wydruku nie zwraca się wnioskodawcy.
§  9.  [Rejestracja wniosku]
1. 
Wniosek, o którym mowa w § 5, rejestruje się w prowadzonej w centrali Centralnej Informacji albo ekspozyturach Centralnej Informacji ewidencji wniosków, zamieszczając w niej dane o chwili wpływu wniosku, rodzaju wniosku oraz chwili i sposobie jego załatwienia.
2. 
Wniosek o wyszukanie ksiąg wieczystych w cbdkw rejestruje się w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 3, zamieszczając informację o wnioskodawcy, chwili wpływu wniosku oraz okolicznościach, o których mowa w § 18 ust. 5.
§  10.  [Pozostawienie wniosku bez nadania biegu]
1. 
Wniosek niezłożony na urzędowym formularzu, nieprawidłowo wypełniony, nieopłacony, a także wniosek, od którego uiszczono opłatę w wysokości niższej od należnej, lub złożony z naruszeniem § 8 ust. 1-3, pozostawia się bez nadania biegu, o czym zawiadamia się wnioskodawcę, wraz z podaniem przyczyny.
2. 
Jeżeli w terminie miesiąca od dnia doręczenia zawiadomienia braki, o których mowa w ust. 1, zostaną usunięte, wydaje się żądany dokument.
3. 
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą wniosków złożonych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3.
§  11.  [Pieczęcie, podpisy i oznaczenia na wydawanych dokumentach]
1. 
Dokumenty wydawane przez Centralną Informację są opatrzone, z zastrzeżeniem dokumentów samodzielnie wydrukowanych w trybie art. 364 ust. 4 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece, zwanej dalej "ustawą", pieczęcią urzędową i podpisem upoważnionego pracownika, zawierają oznaczenie sygnatury, a także oznaczenie i liczbę stron oraz miejsce sporządzenia dokumentu.
2. 
Niezależnie od treści złożonego wniosku Centralna Informacja wydaje dokument opisujący stan prawny ujawniony w księdze wieczystej, który zawiera także informację o dacie, godzinie, minucie i sekundzie, w której nastąpiło pobranie danych z cbdkw.
§  12.  [Żądanie samodzielnego wydrukowania dokumentu lub doręczenia go pod wskazany adres w przypadku wniosków składanych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego]
Składany za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3, wniosek o wydanie dokumentu, o którym mowa w § 4 ust. 1, może zawierać żądanie samodzielnego wydrukowania dokumentu w trybie art. 364 ust. 4 ustawy albo żądanie jego doręczenia na wskazany przez wnioskodawcę adres.
§  13.  [Bezpośrednie wydanie dokumentu lub wysłanie go pod wskazany adres]
1. 
Dokument, o którym mowa w § 4 ust. 1, wydawany jest bezpośrednio wnioskodawcy przez centralę Centralnej Informacji albo ekspozytury Centralnej Informacji.
2. 
Jeżeli we wniosku o wydanie dokumentu, o którym mowa w § 4 ust. 1, zawarto żądanie doręczenia dokumentu, centrala Centralnej Informacji albo ekspozytura Centralnej Informacji przesyła dokument na wskazany we wniosku adres.
3. 
Przepis ust. 2 stosuje się także w razie zaistnienia przeszkód uniemożliwiających wydanie bezpośrednio wnioskodawcy dokumentu przez centralę Centralnej Informacji albo ekspozyturę Centralnej Informacji.
§  14.  [Wnioski dotyczące ksiąg wieczystych nieprzeniesionych do systemu teleinformatycznego]
1. 
Jeżeli wniosek o wydanie dokumentu, o którym mowa w § 4 ust. 1, dotyczy księgi wieczystej, której treść nie została przeniesiona do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym, Centralna Informacja przekazuje go wraz z oryginalnym dowodem wniesienia opłaty albo dowodem wniesienia opłaty w formie kopii albo wydruku w celu załatwienia właściwemu sądowi rejonowemu prowadzącemu księgi wieczyste.
2. 
System teleinformatyczny, o którym mowa w § 3, uniemożliwia złożenie wniosku dotyczącego księgi wieczystej, której treść nie została przeniesiona do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym. W takim przypadku wnioskodawca jest informowany o braku numeru księgi wieczystej w cbdkw.
§  15.  [Przeglądanie ksiąg wieczystych]
1. 
Przeglądanie księgi wieczystej odbywa się na wniosek złożony w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 3.
2. 
Przeglądanie księgi wieczystej nie wymaga uwierzytelnienia w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 3.
3. 
Przeglądanie księgi wieczystej polega na wywołaniu na ekran monitora aktualnej albo zupełnej treści żądanej księgi wieczystej.
4. 
W każdej ekspozyturze Centralnej Informacji umożliwia się przeglądanie treści księgi wieczystej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3.
5. 
Ze względu na bezpieczeństwo cbdkw Centralna Informacja może ograniczyć możliwość przeglądania ksiąg wieczystych poprzez wskazanie maksymalnej liczby wniosków o przeglądanie ksiąg wieczystych kierowanych z jednej lokalizacji internetowej lub przedłużenie minimalnego czasu na udzielenie dostępu do księgi wieczystej.
§  16.  [Cechy dokumentu samodzielnie wydrukowanego z systemu teleinformatycznego]
1. 
Dokument wydrukowany samodzielnie w trybie art. 364 ust. 4 ustawy posiada następujące cechy:
1)
informację, że został on samodzielnie wydrukowany w trybie art. 364 ust. 4 ustawy;
2)
niepowtarzalny identyfikator wydruku umożliwiający weryfikację samodzielnie wydrukowanego dokumentu z danymi zawartymi w cbdkw;
3)
adres strony internetowej umożliwiającej weryfikację treści dokumentu;
4)
oznaczenie danych adresowych Centralnej Informacji, z której pochodzą dane ujawnione w dokumencie;
5)
(uchylony);
6)
informację o dacie, godzinie, minucie i sekundzie, w której nastąpiło pobranie danych z cbdkw;
7)
wskazanie, ile stron liczy dokument, oraz oznaczenie numeru każdej strony;
8)
nazwę dokumentu zgodną z § 4 ust. 1;
9)
klauzulę, że zgodnie z art. 364 ust. 4 zdanie drugie ustawy samodzielnie wydrukowany dokument posiada moc dokumentu wydawanego przez sąd, bez zaopatrywania go w pieczęć urzędową i podpis upoważnionego pracownika;
10)
pouczenie o sposobie weryfikacji, o którym mowa w § 17.
2. 
Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3, 7 i 8, ujawnia się na każdej stronie dokumentu.
§  17.  [Weryfikacja samodzielnie wydrukowanego dokumentu]
1. 
Weryfikacja stanowi procedurę umożliwiającą potwierdzenie, że dokument poddany weryfikacji pochodzi z Centralnej Informacji. Ważność samodzielnie wydrukowanego dokumentu nie jest zależna od przeprowadzenia procedury weryfikacji.
2. 
Weryfikacja samodzielnie wydrukowanego dokumentu jest możliwa za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3. Do ograniczenia możliwości weryfikacji samodzielnie wydrukowanego dokumentu stosuje się przepis § 15 ust. 5.
3. 
Weryfikacja samodzielnie wydrukowanego dokumentu jest możliwa w ciągu 24 miesięcy od chwili złożenia wniosku w trybie art. 364 ust. 4 ustawy.
4. 
Weryfikacja samodzielnie wydrukowanego dokumentu jest bezpłatna i nie wymaga uwierzytelnienia w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 3.
5. 
Procedura weryfikacji składa się z następujących etapów:
1)
w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 3, udostępnionym za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości, weryfikujący odnajduje funkcjonalność weryfikacji samodzielnie wydrukowanego dokumentu;
2)
weryfikujący wprowadza identyfikator wydruku, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2.
6. 
Wynikiem weryfikacji jest pochodząca z systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3, informacja:
1)
o tym, że dokument o podanym identyfikatorze został wydany przez Centralną Informację w trybie art. 364 ust. 4 ustawy, o dacie jego wydania i o jego treści albo
2)
o tym, że dokument o podanym identyfikatorze nie został wydany przez Centralną Informację w trybie art. 364 ust. 4 ustawy albo że od daty jego wydania upłynęły ponad 24 miesiące.
7. 
W przypadku informacji, o której mowa w ust. 6 pkt 1, jeżeli treść księgi wieczystej uległa zmianie od chwili wydania dokumentu, system teleinformatyczny, o którym mowa w § 3, wskazuje, w jakich działach i rubrykach księgi wieczystej dane zawarte w samodzielnie wydrukowanym dokumencie nie są aktualne. System teleinformatyczny, o którym mowa w § 3, umożliwia przeglądanie treści księgi wieczystej stanowiącej źródło danych dla samodzielnie wydrukowanego dokumentu bez składania odrębnego wniosku.
8. 
Wynik weryfikacji może zostać wydrukowany samodzielnie przez weryfikującego.
9. 
Wydruk, o którym mowa w ust. 8, zawiera dane określające weryfikowany dokument oraz czas i wynik weryfikacji.
§  18.  [Zgoda na wielokrotne nieograniczone w czasie wyszukiwanie ksiąg wieczystych]
1. 
Zgoda Ministra Sprawiedliwości na wielokrotne nieograniczone w czasie wyszukiwanie ksiąg wieczystych, o której mowa w art. 364 ust. 8 ustawy, udzielana jest na wniosek, który zawiera:
1)
oznaczenie wnioskodawcy;
2)
oznaczenie podmiotu, o którym mowa w art. 364 ust. 8 ustawy;
3)
wskazanie ustawowych zadań, o których mowa w art. 364 ust. 8 ustawy, z powołaniem konkretnych przepisów prawa;
4)
uzasadnienie przesłanki niezbędności, o której mowa w art. 364 ust. 8 ustawy;
5)
w przypadku podmiotów, o których mowa w art. 364 ust. 8 pkt 1-2a, 4-6, 8-17 oraz 19-21 ustawy, dane identyfikacyjne osób fizycznych działających z upoważnienia i na rzecz tego podmiotu, obejmujące: imię, nazwisko oraz numer PESEL, jeżeli został nadany;
6)
w przypadku podmiotów, o których mowa w art. 364 ust. 8 pkt 7 i 18 ustawy, dane identyfikacyjne tych osób, obejmujące: imię, nazwisko oraz numer PESEL, jeżeli został nadany.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 364 ust. 9 ustawy, we wniosku należy wskazać i uzasadnić uprawnienie wnioskodawcy do występowania w imieniu grupy podmiotów.
3. 
W przypadku udzielenia zgody, o której mowa w art. 364 ust. 8 ustawy, wnioskodawca informowany jest o założeniu kont użytkowników mających prawo wyszukiwania ksiąg wieczystych w cbdkw.
4. 
Osoba fizyczna działająca z upoważnienia i na rzecz podmiotu uprawnionego do składania wniosku o wyszukanie ksiąg wieczystych uwierzytelnia się w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 3.
5. 
Osoba, o której mowa w ust. 4, wskazuje kryterium wyszukania oraz uzasadnia szczegółowo potrzebę wyszukania ksiąg wieczystych w cbdkw, chyba że sprawa, w której następuje wyszukanie, posiada sygnaturę - wówczas wystarczy jej podanie.
§  19.  [Kryteria wyszukiwania ksiąg wieczystych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego]
1. 
Wyszukanie ksiąg wieczystych w cbdkw za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3, polega na wywołaniu na ekran monitora numerów ksiąg wieczystych spełniających wskazane przez wnioskującego kryteria wyszukania ksiąg wieczystych.
2. 
Wyszukanie ksiąg wieczystych może być przeprowadzone według następujących kryteriów:
1)
oznaczenie nieruchomości, lokalu lub domu jednorodzinnego;
2)
oznaczenie podmiotu wpisanego do działu II księgi wieczystej;
3)
numer dziennika księgi wieczystej;
4)
elementy numeru księgi wieczystej, zawierające co najmniej czteroznakowy kod wydziału ksiąg wieczystych sądu rejonowego, w którym księga została założona, oraz numer w repertorium ksiąg wieczystych.
§  20.  [Prezentacja wyników wyszukania ksiąg wieczystych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego]
1. 
W wyniku wyszukania ksiąg wieczystych w cbdkw ujawnia się także kryteria, na podstawie których miało miejsce wyszukanie.
2. 
Wynik wyszukania ksiąg wieczystych w cbdkw odzwierciedla stan danych zawartych w cbdkw, a także zawiera informację o dacie, godzinie, minucie i sekundzie, w której nastąpiło pobranie danych z cbdkw.
3. 
Osoba dokonująca wyszukania ksiąg wieczystych w cbdkw może przeglądać wyszukane księgi bez składania odrębnych wniosków.
4. 
Centralna Informacja może ograniczyć liczbę jednorazowo wyszukanych ksiąg wieczystych. W takim przypadku system teleinformatyczny, o którym mowa w § 3, ujawnia w wyniku wyszukania tylko część numerów ksiąg wieczystych, informując o tym wnioskującego.
§  21.  [Zgoda na wielokrotne nieograniczone w czasie wyszukiwanie ksiąg wieczystych]
1. 
Zgoda Ministra Sprawiedliwości, o której mowa w art. 364 ust. 13 ustawy, na wielokrotne, nieograniczone w czasie wyszukiwanie ksiąg wieczystych w cbdkw, bez konieczności każdorazowego składania wniosku do Centralnej Informacji udzielana jest na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 364 ust. 8 ustawy, zawierający:
1)
oznaczenie wnioskodawcy;
2)
oznaczenie podmiotu, o którym mowa w art. 364 ust. 8 ustawy;
3)
wskazanie ustawowych zadań, o których mowa w art. 364 ust. 8 ustawy, z powołaniem konkretnych przepisów prawa;
4)
uzasadnienie przesłanki niezbędności, o której mowa w art. 364 ust. 8 ustawy;
5)
uzasadnienie przesłanki, o której mowa w art. 364 ust. 13 pkt 3 ustawy, poprzez wskazanie specyfiki i zakresu realizowanych zadań ustawowych wymagających wyszukiwania ksiąg wieczystych w trybie art. 364 ust. 13 ustawy;
6)
oświadczenie podmiotu występującego o zgodę w trybie art. 364 ust. 13 ustawy, że posiada urządzenia lub systemy teleinformatyczne, umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane z cbdkw, zakresu danych oraz daty ich uzyskania;
7)
oświadczenie podmiotu występującego o zgodę w trybie art. 364 ust. 13 ustawy o posiadaniu zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych chroniących przed wykorzystaniem uzyskanych danych niezgodnie z celem;
8)
wskazanie osoby umocowanej do rozwiązywania technicznych problemów udzielenia możliwości wyszukiwania ksiąg wieczystych;
9)
oświadczenie o wykorzystywaniu dostępu w trybie 364 ust. 13 ustawy wyłącznie zgodnie z celem wynikającym z ustawy i oświadczenie o zabezpieczeniu danych uzyskanych w wyniku wyszukania.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 364 ust. 9 ustawy, we wniosku należy wskazać i uzasadnić uprawnienie wnioskodawcy do występowania w imieniu grupy podmiotów.
3. 
Centralna Informacja może żądać szczegółowego wykazania spełnienia przesłanek, o których mowa w ust. 1 pkt 6 i 7.
4. 
Decyzja Ministra Sprawiedliwości, o której mowa w art. 364 ust. 13 ustawy, stanowi podstawę do stworzenia przez Centralną Informację technicznych warunków umożliwiających jej wykonanie.
§  22.  [Wzór urzędowego formularza]
Ustala się wzór urzędowego formularza wniosku o wydanie odpisu księgi wieczystej, wyciągu z księgi wieczystej oraz zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej, który stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  23.  [Zakres danych objętych wnioskiem składanym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego]
Ustala się następujący zakres danych objętych wnioskiem składanym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 3:
1)
dla wniosku o wydanie odpisu księgi wieczystej:
a)
wskazanie, czy wydany ma być odpis zwykły czy zupełny,
b)
numer księgi wieczystej,
c)
żądanie wydania dokumentu w celu jego samodzielnego wydrukowania albo żądanie doręczenia dokumentu na wskazany adres,
d)
w przypadku żądania doręczenia dokumentu na wskazany adres - także imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy oraz adres, na który należy dokonać doręczenia;
2)
dla wniosku o wydanie wyciągu z księgi wieczystej:
a)
wskazanie numerów działów, z których ma być dokonany wyciąg,
b)
numer księgi wieczystej,
c)
żądanie wydania dokumentu w celu jego samodzielnego wydrukowania albo żądanie doręczenia dokumentu na wskazany adres,
d)
w przypadku żądania doręczenia dokumentu na wskazany adres - także imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy oraz adres, na który należy dokonać doręczenia;
3)
dla wniosku o wydanie zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej:
a)
numer księgi wieczystej,
b)
żądanie wydania dokumentu w celu jego samodzielnego wydrukowania albo żądanie doręczenia dokumentu na wskazany adres,
c)
w przypadku żądania doręczenia dokumentu na wskazany adres - także imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy oraz adres, na który należy dokonać doręczenia;
4)
dla wniosku o przeglądanie księgi wieczystej: numer księgi wieczystej;
5)
dla wniosku o wyszukanie ksiąg wieczystych w cbdkw:
a)
wskazanie kryteriów, o których mowa w § 19 ust. 2,
b)
uzasadnienie potrzeby wyszukania ksiąg wieczystych zgodnie z § 18 ust. 5.
§  24.  [Dopuszczalność stosowania dotychczasowych wzorów wniosków]
Dopuszcza się składanie wniosków o wydanie dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, według dotychczasowego wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie dokumentów przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych (Dz. U. Nr 162, poz. 1572 oraz z 2009 r. Nr 29, poz. 188) do czasu wyczerpania zapasów, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  25.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2013 r. 1

ZAŁĄCZNIK

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE ODPISU KSIĘGI WIECZYSTEJ, WYCIĄGU Z KSIĘGI WIECZYSTEJ ORAZ ZAŚWIADCZENIA O ZAMKNIĘCIU KSIĘGI WIECZYSTEJ

wzór

Wniosek o wydanie odpisu księgi wieczystej, wyciągu z księgi wieczystej lub zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej jest drukowany w kolorze czerwonym o symbolu PANTONE Red 032. W przypadku korzystania z wniosku udostępnionego za pośrednictwem Internetu na oficjalnej stronie Ministerstwa Sprawiedliwości lub w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości, wniosek drukuje się w kolorze czarno-białym.

1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych (Dz. U. poz. 1571 oraz z 2005 r. poz. 1011), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. poz. 941).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1401 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych.
Data aktu: 27/11/2013
Data ogłoszenia: 24/09/2024
Data wejścia w życie: 01/12/2013