Wyprzedzające finansowanie pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 12 kwietnia 2023 r.
w sprawie wyprzedzającego finansowania pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. poz. 332) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i tryb udzielania, rozliczania i zwrotu środków publicznych, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej na lata 2023-2027, zwanych dalej "środkami";
2)
formy i sposób zabezpieczania środków.
§  2. 
1. 
Środki są przekazywane beneficjentowi na okres nie dłuższy niż niezbędny do prawidłowej realizacji operacji.
2. 
Środki są przekazywane beneficjentowi jednorazowo albo w transzach, w terminie i wysokości określonych w umowie o przyznaniu pomocy finansowej w ramach interwencji objętych Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, zwanej dalej "pomocą", i w sposób określony w tej umowie.
3. 
W przypadku interwencji, o której mowa w art. 77 ust. 1 lit. d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylającego rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz. Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 1, z późn. zm.), środki są przekazywane beneficjentowi w wysokości do 50 000 zł.
4. 
Środki są przekazywane na wskazany w umowie o przyznaniu pomocy rachunek bankowy beneficjenta albo na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.
5. 
W przypadku beneficjentów, którzy wspólnie ubiegali się o przyznanie pomocy, środki są przekazywane:
1)
osobno każdemu beneficjentowi na wskazany w umowie o przyznaniu pomocy jego rachunek bankowy albo na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo
2)
na jeden rachunek bankowy albo na jeden rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej wskazany przez tych beneficjentów w umowie o przyznaniu pomocy.
§  3. 
1. 
Rozliczenie przekazanych środków polega na pomniejszeniu kwoty pomocy przysługującej do wypłaty na podstawie wniosku o płatność, o którym mowa w art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. poz. 412), zwanego dalej "wnioskiem o płatność", lub wniosków o płatność o kwotę przekazanych środków.
2. 
Jeżeli kwota przekazanych środków jest wyższa niż kwota pomocy przysługująca do wypłaty na podstawie wniosku o płatność lub wniosków o płatność, rozliczenie środków polega na zwrocie środków, które stanowią różnicę między kwotą przekazanych środków a kwotą przysługującą do wypłaty na podstawie umowy o przyznaniu pomocy, przez beneficjenta na rachunek bankowy wskazany przez agencję płatniczą.
3. 
W przypadku środków przekazywanych w transzach przekazanie kolejnej transzy środków może nastąpić dopiero po rozliczeniu transzy środków przekazanej wcześniej.
§  4. 
Środki, które zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości, są zwracane przez beneficjenta wraz z należnymi odsetkami na rachunek bankowy wskazany w umowie o przyznaniu pomocy.
§  5. 
1. 
Zabezpieczenie środków obejmuje całkowitą kwotę środków wynikającą z umowy o przyznaniu pomocy i jest ustanawiane do dnia rozliczenia tej kwoty środków w formie weksla niezupełnego (in blanco) składanego wraz z deklaracją wekslową.
2. 
Jeżeli kwota środków przekracza 2 000 000 zł, oprócz zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 1, ustanawia się dodatkowe zabezpieczenie, które obejmuje kwotę środków stanowiącą różnicę między całkowitą kwotą środków wynikającą z umowy o przyznaniu pomocy a kwotą 2 000 000 zł, co najmniej w jednej z następujących form:
1)
poręczenia bankowego;
2)
gwarancji bankowej;
3)
gwarancji ubezpieczeniowej;
4)
weksla z poręczeniem wekslowym banku;
5)
zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa.
3. 
W przypadku przekazywania środków w transzach dodatkowe zabezpieczenie środków jest ustanawiane w wysokości odpowiadającej kwocie środków przekazywanej w ramach danej transzy.
4. 
Forma dodatkowego zabezpieczenia środków, o której mowa w ust. 2, jest określana przez beneficjenta przy zawieraniu umowy o przyznaniu pomocy.
5. 
Dodatkowe zabezpieczenie środków jest ustanawiane na czas obejmujący okres liczony od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy do dnia wskazanego w tej umowie jako dzień złożenia wniosku o płatność, w ramach którego jest planowane rozliczenie środków, oraz okres niezbędny do rozliczenia środków nie krótszy niż 4 miesiące.
6. 
Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 2, w przypadku rozliczenia części transzy przekazanych środków obowiązuje do dnia rozliczenia 100% transzy przekazanych środków.
7. 
Ustanowienie zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o przyznaniu pomocy jest równoznaczne z ustanowieniem zabezpieczenia środków, o którym mowa w ust. 1.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1950).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024