System oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 24 marca 2023 r.
w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy 2

Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa system oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących:
1)
czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców;
2)
stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4.
§  2. 
1. 
System oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców tworzą:
1) 3
 wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, określony w załączniku do rozporządzenia;
2)
wzór służący obliczeniu stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, oraz sposób jego obliczania;
3)
wykaz podmiotów wykonujących przewóz drogowy zawierający informację o ich stopniu ryzyka i zaklasyfikowaniu do odpowiedniego przedziału ryzyka, o którym mowa w ust. 3.
2. 
System oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 tworzą:
1)
wykaz podmiotów wykonujących przewóz drogowy dokonujących naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4, tworzony na podstawie:
a)
informacji i danych zgromadzonych w centralnej ewidencji naruszeń stwierdzonych w wyniku przeprowadzonych kontroli, o której mowa w art. 80 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, oraz
b)
informacji, o których mowa w art. 54f tej ustawy, otrzymanych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego za pośrednictwem systemu wymiany komunikatów (systemu RSI), o którym mowa w art. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/2205 z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad dotyczących procedur zgłaszania pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwierdzone podczas drogowej kontroli technicznej (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2017, str. 3);
2)
wykaz usterek określonych w przepisach regulujących zakres kontroli stanu technicznego pojazdu wraz z przypisanymi do nich kategoriami, wydanych na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, z późn. zm. 4 );
3)
wzór służący obliczeniu współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 oraz sposób jego obliczania;
4)
wykaz podmiotów wykonujących przewóz drogowy o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4.
3. 
W systemie oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców podmioty te na podstawie obliczonego dla nich stopnia ryzyka klasyfikuje się do następujących przedziałów ryzyka:
1)
przedział szary (przewoźnicy, u których nie przeprowadzono kontroli);
2)
przedział zielony (0-100 punktów: przewoźnicy niskiego ryzyka);
3)
przedział pomarańczowy (101-200 punktów: przewoźnicy średniego ryzyka);
4)
przedział czerwony (201 punktów lub więcej: przewoźnicy wysokiego ryzyka).
§  3. 
1. 
Ustalenie stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, następuje na podstawie analizy wyników kontroli drogowych oraz kontroli w siedzibie tych podmiotów przeprowadzanych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.
2. 
W przypadku gdy podczas kontroli stwierdzono popełnienie naruszenia dotyczącego czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, przez:
1)
zarządzającego transportem, osobę, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także inną osobę wykonującą czynności związane z przewozem drogowym, o której mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy, albo
2)
kierowcę wykonującego przewóz na rzecz podmiotu wykonującego przewóz drogowy

- a nie stwierdzono popełnienia danego naruszenia przez podmiot wykonujący przewóz drogowy - przy ustalaniu stopnia ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, uwzględnia się odpowiednio naruszenia osób, o których mowa w pkt 1 albo 2.

3. 
W przypadku gdy podczas kontroli stwierdzono popełnienie naruszenia dotyczącego czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, przez:
1)
zarządzającego transportem, osobę, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także inną osobę wykonującą czynności związane z przewozem drogowym, o której mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy, oraz
2)
kierowcę wykonującego przewóz na rzecz podmiotu wykonującego przewóz drogowy

- a nie stwierdzono popełnienia danego naruszenia przez podmiot wykonujący przewóz drogowy - przy ustalaniu stopnia ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, uwzględnia się naruszenia zarządzającego transportem, osoby, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także innej osoby wykonującej czynności związane z przewozem drogowym, o której mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy.

4. 
Przy ustalaniu stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, uwzględnia się naruszenia stwierdzone w ostatnich dwóch latach na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego mandatu karnego bądź orzeczenia o nałożeniu kary.
5. 
Stopień ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, oblicza się według wzoru:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

R - ogólny stopień ryzyka przedsiębiorstwa,

n - liczbę naruszeń danego rodzaju na pojedynczą kontrolę (wszystkie rodzaje kontroli),

i - pojedynczą kontrolę,

v - ważony wynik w zależności od rodzaju/wagi naruszenia (NMW/PN/BPN/NN),

NN - najpoważniejsze naruszenie,

BPN - bardzo poważne naruszenie,

PN - poważne naruszenie,

NMW - naruszenie mniejszej wagi,

N - liczbę pojazdów skontrolowanych podczas pojedynczej kontroli,

r - łączną liczbę kontroli w przedsiębiorstwie,

g - współczynnik związany ze stosowaniem przez przedsiębiorcę we wszystkich użytkowanych pojazdach inteligent nych tachografów, zgodnych z rozdziałem II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, z późn. zm. 5 ),

współczynniki ważenia (v) w zależności od rodzaju naruszenia wynoszą:

NMW = 1,

PN = 10,

BPN = 30,

NN = 90.

6. 
Wartość punktowa kontroli, w trakcie której nie stwierdzono naruszeń, wynosi 0.
7. 
Jeżeli kontrola w siedzibie podmiotu wykonującego przewóz drogowy wykaże, że cały tabor jest wyposażony w inteligentne tachografy zgodnie z rozdziałem II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, jego ostateczny wynik stopnia ryzyka mnoży się przez współczynnik 0,9 (g).
§  4. 
1. 
Przy ustalaniu współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 uwzględnia się:
1)
całkowitą liczbę drogowych kontroli technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4, przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do podmiotu wykonującego przewóz drogowy;
2)
liczbę usterek wraz ze współczynnikiem ich wagi stwierdzonych w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do podmiotu wykonującego przewóz drogowy.
2. 
Współczynnik wagi usterek dla:
1)
usterki niebezpiecznej (UN), określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, wynosi 40;
2)
usterki poważnej (UP), określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, wynosi 10;
3)
usterki drobnej (UD), określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, wynosi 1.
3. 
Współczynnik ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 oblicza się według wzoru:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

wr - współczynnik ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4,

C - całkowitą liczbę drogowych kontroli technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4, o której mowa w ust. 1 pkt 1,

#UN - liczbę usterek niebezpiecznych,

#UP - liczbę usterek poważnych,

#UD - liczbę usterek drobnych.

§  5. 
1. 
Główny Inspektor Transportu Drogowego corocznie do dnia 31 maja określa wykaz, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, na podstawie analizy wyników kontroli z dwóch lat kalendarzowych poprzedzających rok przygotowania tego wykazu.
2. 
Informacja o podmiotach zaklasyfikowanych w wykazie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, do przedziału czerwonego (przewoźnicy wysokiego ryzyka) jest udostępniana wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, Komendantowi Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej oraz Głównemu Inspektorowi Pracy.
3. 
Podmioty zaklasyfikowane w wykazie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, do przedziału czerwonego (przewoźnicy wysokiego ryzyka) są typowane do kontroli w pierwszej kolejności.
§  6. 
1. 
Na podstawie analizy stwierdzonych podczas drogowych kontroli technicznych naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4, w danym roku kalendarzowym, Główny Inspektor Transportu Drogowego określa wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania tych naruszeń, dla danego roku, w terminie do dnia 31 marca roku następnego.
2. 
Wykaz, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 4, ustala się na podstawie wyników drogowych kontroli technicznych podmiotów wykonujących przewóz drogowy, przeprowadzonych w roku kalendarzowym, dla którego została określona wartość współczynnika, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wykaz, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 4, Główny Inspektor Transportu Drogowego udostępnia wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, Komendantowi Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej i Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.
4. 
Pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczepy kategorii O3 i O4 użytkowane przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 lub ust. 2 pkt 4, są typowane do drogowych kontroli technicznych w pierwszej kolejności.
§  7. 
1. 
Wzór i sposób obliczania stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, stosuje się po raz pierwszy do określenia stopnia ryzyka w 2024 r. w odniesieniu do kontroli przeprowadzonych w 2023 r.
2. 
Wzór i sposób obliczania współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 stosuje się po raz pierwszy do określenia współczynnika ryzyka występowania naruszeń w 2024 r. w odniesieniu do naruszeń stwierdzonych w 2023 r.
§  8. 
1. 
Główny Inspektor Transportu Drogowego określi wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców w odniesieniu do kontroli przeprowadzonych w 2022 r. oraz określi wykaz podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania tych naruszeń, na podstawie przepisów dotychczasowych, w terminie do dnia 31 maja 2023 r.
2. 
Podmioty ujęte w wykazie podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, ustalonym na podstawie przepisów dotychczasowych, podlegają kontroli w roku następującym po roku, dla którego został określony wysoki współczynnik ryzyka występowania naruszeń.
§  9. 
Główny Inspektor Transportu Drogowego określi wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 w odniesieniu do naruszeń stwierdzonych w 2022 r. oraz określi wykaz podmiotów wykonujących przewóz drogowy o wysokim współczynniku ryzyka występowania tych naruszeń, na podstawie przepisów dotychczasowych, w terminie do dnia 7 kwietnia 2023 r.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 6

ZAŁĄCZNIK 7

WYKAZ NARUSZEŃ DOTYCZĄCYCH CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW, W TYM STOSOWANIA TACHOGRAFÓW

1 Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/20061)

(czas prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku)

Nr Podstawa prawna Rodzaj naruszenia Poziom przewinienia*
NN BPN PN NMW
A Załoga
A1 Art. 5 ust. 1 Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów X
B Okresy prowadzenia pojazdu
B1 Art. 6 ust. 1 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin, jeżeli jego przedłużenie do 10 godzin nie jest dozwolone 9 h <... < 10 h X
B2 10 h ≤ ... < 11 h X
B3 11 h ≤ ... X
B4 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godzin o 50 % lub więcej 13 h 30 ≤ ... X
B5 Przekroczenie przedłużonego dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin, jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone 10 h <... < 11 h X
B6 11 h ≤ ... < 12 h X
B7 12 h ≤ ... X
B8 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godzin o 50 % lub więcej 15 h ≤ ... X
B9 Art. 6 ust. 2 Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu 56 h <... < 60 h X
B10 60 h ≤ ... < 65 h X
B11 65 h ≤ ... < 70 h X
B12 Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 25 % lub więcej 70 h ≤ ... X
B13 Art. 6 ust. 3 Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90 h <... < 100 h X
B14 100 h ≤ ... < 105 h X
B15 105 h ≤ ... < 112 h 30 X
B16 Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 25 % lub więcej 112 h 30 ≤ ... X
C Przerwy
C1 Art. 7 Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godziny przed zrobieniem sobie przerwy 4 h 30 <... < 5 h X
C2 5 h ≤ ... < 6 h X
C3 6 h ≤ ... X
D Okresy odpoczynku
D1 Art. 8 ust. 2 Niespełnienie wymogu 11 godzin dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 10 h ≤ ... < 11 h X
D2 8 h 30 ≤ ... < 10 h X
D3 ... < 8 h 30 X
D4 Niespełnienie wymogu 9 godzin skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie jest dozwolone 8 h ≤ ... < 9 h X
D5 7 h ≤ ... < 8 h X
D6 ... < 7 h X
D7 Niespełnienie wymogu 3 godzin + 9 godzin dzielonego dziennego okresu odpoczynku 3 h + [8 h ≤ ... < 9 h] X
D8 3 h + [7 h ≤ ... < 8 h] X
D9 3 h + [... < 7 h] X
D10 Art. 8 ust. 5 Niespełnienie wymogu 9 godzin dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej 8 h ≤ ... < 9 h X
D11 7 h ≤ ... < 8 h X
D12 ... < 7 h X
D13 Art. 8 ust. 6 Niespełnienie wymogu 24 godzin skróconego tygodniowego okresu odpoczynku 22 h ≤ ... < 24 h X
D14 20 h ≤ ... < 22 h X
D15 ... < 20 h X
D16 Niespełnienie wymogu 45 godzin tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 42 h ≤ ... < 45 h X
D17 36 h ≤ ... < 42 h X
D18 ... < 36 h X
D19 Art. 8 ust. 6 Przekroczenie 6 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim tygodniowym okresie odpoczynku ... < 3 h X
D20 3 h ≤ ... < 12 h X
D21 12 h ≤ ... X
D22 Art. 8 ust. 6b Brak rekompensującego okresu odpoczynku za dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku X
D23 Art. 8 ust. 8 Regularny tygodniowy okres odpoczynku lub dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany w pojeździe X
D24 Art. 8 ust. 8 Pracodawca nie pokrywa żadnych kosztów zakwaterowania poza pojazdem X
E Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych
E1 Art. 8 ust. 6a Przekroczenie 12 kolejnych okresów dwudziestocztero- godzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku ... < 3 h X
E2 3 h ≤ ... < 12 h X
E3 12 h ≤ ... X
E4 Art. 8 ust. 6a zdanie pierwsze lit. b ppkt (ii) Tygodniowy okres odpoczynku po 12 kolejnych okresach dwudziestoczterogodzinnych 67 h <... < 69 h X
E5 65 h <... ≤ 67 h X
E6 ... ≤ 65 h X
E7 Art. 8 ust. 6a zdanie pierwsze lit. d Okres prowadzenia pojazdu w godzinach od 22.00 do 6.00 przekraczający 3 godziny przed przerwą, jeżeli pojazdu nie obsługuje kilku kierowców 3 h <... < 4,5 h X
E8 4,5 h ≤ ... X
F Organizacja pracy
F1 Art. 8 ust. 8a Przedsiębiorstwo transportowe nie organizuje pracy kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowców X
F2 Art. 10 ust. 1 Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy X
F3 Art. 10 ust. 2 Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy w celu zapewnienia przestrzegania przepisów prawa X
2 Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/20142)

(tachograf)

Nr Podstawa prawna Rodzaj naruszenia Poziom przewinienia*
NN BPN PN
G Instalacja tachografu
G1 Art. 3 ust. 1, 4 X i 4a oraz art. 22 Instalacja i korzystanie z niehomologowanego tachografu
H Użytkowanie tachografu, karty kierowcy lub wykresówki
H1 Art. 23 ust. 1 Użytkowanie tachografu, który nie został poddany przeglądowi przez zatwierdzony warsztat X
H2 Art. 27 Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej własnej karty kierowcy lub posługiwanie się nimi X
H3 Posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy

(uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy)

X
H4 Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) X
H5 Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) X
H6 Art. 32 ust. 1 Niepoprawne działanie tachografu (np. tachograf nie został właściwie skontrolowany, skalibrowany lub zaplombowany) X
H7 Art. 32 ust. 1 i art. 33 ust. 1 Niewłaściwe użytkowanie tachografu (np. niewłaściwe stosowanie w sposób świadomy, dobrowolny lub pod przymusem, brak instrukcji dotyczących właściwego użytkowania itd.) X
H8 Art. 32 ust. 3 Posiadanie w pojeździe nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy tachografu, lub korzystanie z tego urządzenia X
H9 Fałszowanie, ukrywanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówce lub przechowywanych i wczytanych z tachografu lub karty kierowcy X
H10 Art. 33 ust. 2 Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych X
H11 Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej rok X
H12 Art. 34 ust. 1 Niepoprawne stosowanie wykresówki lub karty kierowcy X
H13 Niedopuszczalne wyjęcie wykresówki lub karty kierowcy mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych X
H14 Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych X
H15 Art. 34 ust. 2 Używanie brudnej lub uszkodzonej wykresówki lub karty kierowcy z nieczytelnymi danymi X
H16 Art. 34 ust. 3 Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach X
H17 Art. 34 ust. 4 Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór w przypadku załogi kilkuosobowej X
H18 Art. 34 ust. 5 Niepoprawne stosowanie przełączników X
I Przedstawianie informacji
I1 Art. 34 ust. 5 lit. b ppkt (v) Nieprawidłowe stosowanie lub niestosowanie oznaczenia promu/pociągu X
I2 Art. 34 ust. 6 Wymagane informacje nie zostały naniesione na wykresówkę X
I3 Art. 34 ust. 7 Zapisy nie zawierają symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy X
I4 Art. 34 ust. 7 Zapisy nie zawierają symboli państw, w których rozpoczął się i zakończył dzienny okres pracy kierowcy X
I5 Art. 36 Odmowa poddania się kontroli X
I6 Art. 36 Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni (do dnia 30 grudnia 2024 r.)

Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 56 dni (na dzień 31 grudnia 2024 r.)

X
I7 Art. 36 Niemożność okazania karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę X
J Wadliwe działanie
J1 Art. 37 ust. 1 i art. 22 ust. 1 Niewykonanie naprawy tachografu przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat X
J2 Art. 37 ust. 2 Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli tachograf nie działa lub działa wadliwie X
_______________________

1) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 88, Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1258 z 02.05.2024).

2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1230 z 29.04.2024).

* Poziomy przewinień:

NN - najpoważniejsze naruszenie,

BPN - bardzo poważne naruszenie,

PN - poważne naruszenie,

NMW - naruszenie mniejszej wagi.

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża:

1) dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 39, Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45, Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 49 oraz Dz. Urz. UE L 2024/846 z 31.05.2024);

2) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającą dyrektywę 2000/30/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014, str. 134, Dz. Urz. UE L 197 z 04.07.2014, str. 87, Dz. Urz. UE L 219 z 22.08.2019, str. 77 oraz Dz. Urz. UE L 342 z 27.09.2021, str. 45).

_____

Odnośnik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2025 r. (Dz.U.2025.119) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lutego 2025 r.

3 § 2 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2025 r. (Dz.U.2025.119) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lutego 2025 r.
4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1002, 1768, 1783, 2589, 2600 i 2642.
5 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1.
6 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2019 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy (Dz. U. poz. 2123), które na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 209) utraciło moc z dniem 1 marca 2023 r.
7 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2025 r. (Dz.U.2025.119) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lutego 2025 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.626

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: System oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy.
Data aktu: 24/03/2023
Data ogłoszenia: 03/04/2023
Data wejścia w życie: 04/04/2023