ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW POMIARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 90 UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA, NA POTRZEBY WYKONYWANIA PRZEZ INSTYTUT OCHRONY ŚRODOWISKA - PAŃSTWOWY INSTYTUT BADAWCZY MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA
Zakres przekazywanych wyników pomiarów dotyczy następujących substancji: dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, tlenków azotu, pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5, ozonu, benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PM10 i tlenku węgla. Dodatkowo - zakres przekazywanych wyników pomiarów dotyczy arsenu w pyle zawieszonym PM10, jednak zakres ten może być ograniczony miejscowo do kilku województw.
Objaśnienia:
1) Kod krajowy punktu pomiarowego i kod międzynarodowy punktu pomiarowego służące do identyfikacji punktu pomiarowego. Kod krajowy oraz kod międzynarodowy są nadawane przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
2) Typ obszaru lokalizacji punktu pomiarowego: miejski, podmiejski, pozamiejski.
3) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990, z późn. zm.).
4) Typ stanowiska pomiarowego: tła (miejskiego lub regionalnego), oddziaływania komunikacji, oddziaływania przemysłu.
5) Typ pomiaru: manualny, automatyczny.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY DOKONYWANIA OCENY POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU I KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 89 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Lp. | Substancja | Parametr statystyczny |
1 |
dwutlenek siarki (SO2) |
percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 350 gg/m3 w roku kalendarzowym |
2 |
dwutlenek siarki (SO2) |
percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 125 gg/m3 w roku kalendarzowym |
3 |
dwutlenek siarki (SO2) |
stężenie średnie w okresie zimowym (01.10-31.03) |
4 |
dwutlenek siarki (SO2) |
stężenie średnie roczne |
5 | dwutlenek azotu (NO2) | percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 gg/m3 w roku kalendarzowym |
6 | dwutlenek azotu (NO2) | stężenie średnie roczne |
7 | tlenki azotu (NOX) | stężenie średnie roczne |
8 |
pył zawieszony PM10 |
percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 gg/m3 w roku kalendarzowymi i trzydzieste szóste maksimum ze średnich dobowych3) |
9 |
pył zawieszony PM10 |
stężenie średnie roczne |
10 | pył zawieszony PM2,5 | stężenie średnie roczne |
11 | ozon (O3) | percentyl 93,2 z trzyletniej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 pg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku uśrednione dla trzech lat |
12 | ozon (O3) | percentyl 93,2 w rocznej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 pg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku oceny |
13 | ozon (O3) | AOT404) liczone w godzinach między 8.00-20.00 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 uśrednione dla pięciu lat |
14 | ozon (O3) | AOT40 liczone w godzinach między 8.00-20.00 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 w roku oceny |
15 | ozon (O3) |
liczby dni w ciągu roku, w których jednogodzinne 3 stężenie ozonu przekroczyło wartość 180 pg/m i 240 pg/m3 |
16 |
benzo(a)piren (B(a)P) w pyle zawieszonym PM10 |
stężenie średnioroczne |
17 |
arsen w pyle zawieszonym PM10 |
stężenie średnioroczne |
Objaśnienia:
1) W tym między innymi schemat przemian chemicznych zastosowany przez model i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub adres strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990, z późn. zm.).
3) 36. wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego.
Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36. maksimum jest większa od 50 ag/m3, oznacza to, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 ag/m3), czyli że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
4) Wskaźnik określający zanieczyszczenie powietrza ozonem obliczany dla okresu maj-lipiec jako suma różnic między stężeniem średnim jednogodzinnym wyrażonym w ag/m3 a wartością 80 ag/m3, dla każdej godziny w ciągu doby, między godziną 8.00 a 20.00 czasu środkowoeuropejskiego CET, dla której stężenie jest większe niż 80 ag/m3.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY USTALENIA ODPOWIEDNIEGO SPOSOBU OCENY JAKOŚCI POWIETRZA W POSZCZEGÓLNYCH STREFACH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 88 UST. 2 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Lp. | Substancja | Parametr statystyczny |
1 |
dwutlenek siarki (SO2) |
percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 350 pg/m3 w roku kalendarzowym |
2 |
dwutlenek siarki (SO) |
percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 125 pg/m3 w roku kalendarzowym |
3 |
dwutlenek siarki (SO2) |
stężenie średnie w okresie zimowym (01.10-31.03) |
4 |
dwutlenek siarki (SO2) |
stężenie średnie roczne |
5 | dwutlenek azotu (NO2) | percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 pg/m3 w roku kalendarzowym |
6 | dwutlenek azotu (NO2) | stężenie średnie roczne |
7 | tlenki azotu (NOx) | stężenie średnie roczne |
8 |
pył zawieszony PM10 |
percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 pg/m3 w roku kalendarzowym i trzydzieste szóste maksimum ze średnich dobowych3) |
9 |
pył zawieszony PM10 |
stężenie średnie roczne |
10 | pył zawieszony PM2,5 | stężenie średnie roczne |
11 | ozon (O3) | percentyl 93,2 z trzyletniej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 pg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku uśrednione dla trzech lat |
12 | ozon (O3) | percentyl 93,2 w rocznej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 pg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku oceny |
13 | ozon (O3) | AOT404) liczone w godzinach między 8.00-20.00 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 uśrednione dla pięciu lat |
14 | ozon (O3) | AOT40 liczone w godzinach między 8.00-20.00 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 w roku oceny |
15 | ozon (O3) | liczby dni w ciągu roku, w których jednogodzinne stężenie ozonu przekroczyło wartość 180 pg/m3 i 240 pg/m3 |
16 | benzo(a)piren (B(a)P) w pyle zawieszonym PM10 | stężenie średnioroczne |
17 |
arsen w pyle zawieszonym PM10 |
stężenie średnioroczne |
Objaśnienia:
1) W tym między innymi schemat przemian chemicznych zastosowany przez model i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub adres strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990, z późn. zm.).
3) 36. wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego.
Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36. maksimum jest większa od 50 ag/m3, oznacza to, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone
35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 pg/m3), czyli że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
4) Wskaźnik określający zanieczyszczenie powietrza ozonem obliczany dla okresu maj-lipiec jako suma różnic między stężeniem średnim jednogodzinnym wyrażonym w pg/m3 a wartością 80 pg/m3, dla każdej godziny w ciągu doby, między godziną 8.00 a 20.00 czasu środkowoeuropejskiego CET, dla której stężenie jest większe niż 80 pg/m3.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY OKREŚLANIA RYZYKA PRZEKROCZEŃ POZIOMÓW DOPUSZCZALNYCH ALBO PRZEKROCZEŃ POZIOMÓW DOCELOWYCH LUB DOPUSZCZALNYCH, POWIĘKSZONYCH O MARGINES TOLERANCJI, LUB POZIOMÓW ALARMOWYCH ORAZ CELÓW DŁUGOTERMINOWYCH, SPOWODOWANYCH PRZENOSZENIEM ZANIECZYSZCZEŃ Z TERYTORIUM INNEGO PAŃSTWA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 92A UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA, DLA KAŻDEGO ROKU PODLEGAJĄCEGO OCENIE, O KTÓREJ MOWA W ART. 89 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Lp. | Substancja | Parametr statystyczny |
1 |
dwutlenek siarki (SO) |
wartość percentyla 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych dla napływu transgranicznego3) i udział procentowy napływu transgranicznego4) w odniesieniu do liczby godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 350 gg/m3 w roku kalendarzowym |
2 |
dwutlenek siarki (SO2) |
wartość percentyla 99,2 z rocznej serii stężeń dobowych dla napływu transgranicznego i udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do liczby dni z przekroczeniami wartości dobowej 125 gg/m3 w roku kalendarzowym |
3 |
dwutlenek siarki (SO2) |
udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego w okresie zimowym (01.10-31.03) |
4 | dwutlenek siarki (SO2) | udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego |
5 | dwutlenek azotu (NO2) | wartość percentyla 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych wynikająca z napływu transgranicznego i udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do liczby godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 gg/m3 w roku kalendarzowym |
6 | dwutlenek azotu (NO2) | udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego |
7 | tlenki azotu (NOx) | udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego |
8 |
pył zawieszony PM10 |
wartość percentyla 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych dla napływu transgranicznego i udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do liczby dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 gg/m3 w roku kalendarzowym5) |
9 |
pył zawieszony PM10 |
udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego |
10 | pył zawieszony PM2,5 | udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego |
11 | ozon (O3) | wartość percentyla 93,2 z serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do liczby dni z przekroczeniami wartości 120 gg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku, którego dotyczy ocena |
12 | ozon (O3) | udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do AOT406) liczonego w godzinach między 8.00-20.00 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 w roku, którego dotyczy ocena |
13 |
benzo(a)piren (B(a)P) w pyle zawieszonym PM10 |
udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego |
Objaśnienia:
1) W tym między innymi schemat przemian chemicznych zastosowany przez model i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub adres strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990, z późn. zm.).
3) Wartości parametrów statystycznych dla napływu transgranicznego obliczone przy braku emisji z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4) Udział procentowy napływu transgranicznego dla danego parametru liczony jest jako:
wartość parametru statystycznego dla napływu trans graniczne go obliczonego przy braku emisji z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wartość parametru statystycznego uzyskanego z oceny poziomów substancji w powietrzu lub/wartość parametru statystycznego uzyskanego z oceny poziomów substancji w powietrzu\ -wartość parametru statystycznego dla napływu transgranicznego obliczonego przy braku emisji z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wartość parametru statystycznego uzyskanego z oceny poziomów substancji w powietrzu
[()
5) 36. wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego. Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36. maksimum jest większa od 50 ug/m3, oznacza to, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 ug/m3), czyli że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
6) Wskaźnik określający zanieczyszczenie powietrza ozonem obliczany dla okresu maj-lipiec jako suma różnic między stężeniem średnim jednogodzinnym wyrażonym w ug/m3 a wartością 80 ug/m3, dla każdej godziny w ciągu doby, między godziną 8.00 a 20.00 czasu środkowoeuropejskiego CET, dla której stężenie jest większe niż 80 ug/m3.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY OKREŚLANIA RYZYKA WYSTĄPIENIA PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO, INFORMOWANIA, DOPUSZCZALNEGO LUB DOCELOWEGO SUBSTANCJI W POWIETRZU ALBO WYSTĄPIENIA PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO, INFORMOWANIA, DOPUSZCZALNEGO LUB DOCELOWEGO SUBSTANCJI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 93 UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Lp. | Substancja | Zakres czasowy realizacji prognoz |
1 | pył zawieszony PM 10 | rok kalendarzowy |
2 | dwutlenek azotu (NO2) | rok kalendarzowy |
3 | dwutlenek siarki (SO2) | 01.10-31.03 |
4 | ozon (O3) | 01.04-30.09 |
Objaśnienia:
1) W tym między innymi schemat przemian chemicznych zastosowany przez model i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub adres strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990, z późn. zm.).
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY WYZNACZANIA REPREZENTATYWNOŚCI STANOWISK POMIAROWYCH, O KTÓRYCH MOWA W PRZEPISACH WYDANYCH NA PODSTAWIE ART. 90 UST. 3 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Lp. | Substancja | Parametr statystyczny |
1 |
dwutlenek siarki (SO2) |
percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 350 gg/m3 w roku kalendarzowym |
2 |
dwutlenek siarki (SO2) |
percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 125 gg/m3 w roku kalendarzowym |
3 | dwutlenek siarki (SO2) | stężenie średnie w okresie zimowym (01.10-31.03) |
4 |
dwutlenek siarki (SO2) |
stężenie średnie roczne |
5 |
dwutlenek azotu (NO2) |
percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 gg/m3 w roku kalendarzowym |
6 |
dwutlenek azotu (NO2) |
stężenie średnie roczne |
7 | tlenki azotu (NOx) | stężenie średnie roczne |
8 | tlenek węgla (CO) | stężenie maksymalne ośmiogodzinne kroczące i liczba dni z przekroczeniami wartości 10 000 gg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku kalendarzowym |
9 |
pył zawieszony PM10 |
percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 gg/m3 w roku kalendarzowym i trzydzieste szóste maksimum ze średnich dobowych3) |
10 |
pył zawieszony PM10 |
stężenie średnie roczne |
11 | pył zawieszony PM2,5 | stężenie średnie roczne |
12 |
benzo(a)piren (B(a)P) w pyle zawieszonym PM10 |
stężenie średnioroczne |
13 | ozon (O3) | percentyl 93,2 w rocznej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 pg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku oceny |
14 | ozon (O3) | AOT404) liczone w godzinach między 8.00-20.00 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 w roku oceny |
15 |
arsen (As) w pyle zawieszonym PM10 |
stężenie średnie roczne |
16 | kadm (Cd) w pyle zawieszonym PM10 | stężenie średnie roczne |
17 | nikiel (Ni) w pyle zawieszonym PM10 | stężenie średnie roczne |
18 | ołów (Pb) w pyle zawieszonym PM10 | stężenie średnie roczne |
19 | benzen (C6H6) | stężenie średnie roczne |
Objaśnienia:
1) W tym między innymi schemat przemian chemicznych zastosowany przez model i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub adres strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990, z późn. zm.).
3) 36. wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego. Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36. maksimum jest większa od 50 ag/m3, oznacza to, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 ag/m3), czyli że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
4) Wskaźnik określający zanieczyszczenie powietrza ozonem obliczany dla okresu maj-lipiec jako suma różnic między stężeniem średnim jednogodzinnym wyrażonym w ag/m3 a wartością 80 ag/m3, dla każdej godziny w ciągu doby, między godziną 8.00 a 20.00 czasu środkowoeuropejskiego CET, dla której stężenie jest większe niż 80 ag/m3.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA, NA POTRZEBY PROGNOZOWANIA STĘŻEŃ SUBSTANCJI W POWIETRZU NA POTRZEBY OPRACOWANIA KRAJOWEGO PROGRAMU OCHRONY POWIETRZA, O KTÓRYM MOWA W ART. 91C USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Lp. | Substancja | Parametr statystyczny |
1 | dwutlenek azotu (NO2) | percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 pg/m3 w roku kalendarzowym |
2 | dwutlenek azotu (NO2) | stężenie średnie roczne |
3 | tlenki azotu (NOx) | stężenie średnie roczne |
4 | pył zawieszony PM 10 | percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 pg/m3 w roku kalendarzowym i trzydzieste szóste maksimum ze średnich dobowych3) |
5 | pył zawieszony PM 10 | stężenie średnie roczne |
6 | pył zawieszony PM2,5 | stężenie średnie roczne |
7 | ozon (O3) | percentyl 93,2 w rocznej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 pg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku oceny |
8 | ozon (O3) |
liczby dni w ciągu roku, w których jednogodzinne 3 stężenie ozonu przekroczyło wartość 180 pg/m i 240 pg/m3 |
9 | benzo(a)piren (B(a)P) w pyle zawieszonym PM10 | stężenie średnioroczne |
Objaśnienia:
1) W tym między innymi schemat przemian chemicznych zastosowany przez model i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub adres strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990, z późn. zm.).
3) 36. wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego. Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36. maksimum jest większa od 50 ag/m3, oznacza to, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 ag/m3), czyli że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O PROGRAMIE OCHRONY POWIETRZA LUB JEGO AKTUALIZACJI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 91, ORAZ PLANIE DZIAŁAŃ KRÓTKOTERMINOWYCH, O KTÓRYM MOWA W ART. 92 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Informacja ogólna na temat programu ochrony powietrza | ||
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 | Rok referencyjny | Rok, dla którego w wyniku oceny poziomów substancji w powietrzu zostały stwierdzone przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego, który doprowadził do opracowania programu ochrony powietrza |
2 | Kod strefy2) | |
3 | Kod programu ochrony powietrza3) | |
4 | Nazwa programu ochrony powietrza | |
5 | Nazwa urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego za sporządzenie programu odnoszącego się do sytuacji przekroczenia | |
6 | Adres pocztowy urzędu marszałkowskiego | |
7 | Imię/imiona i nazwisko/nazwiska pracownika/pracowników urzędu marszałkowskiego | |
odpowiedzialnego/odpowiedzialnych za przygotowanie danych | ||
8 | Służbowy telefon pracownika/pracowników urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego/odpowiedzialnych za przygotowanie danych | |
9 | Służbowy adres poczty elektronicznej pracownika/pracowników urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego/odpowiedzialnych za przygotowanie danych | |
10 | Adres strony internetowej urzędu marszałkowskiego | |
11 | Adres strony internetowej, pod którym znajduje się obowiązująca wersja programu ochrony powietrza | |
12 | Przekroczenie poziomu substancji stanowiące podstawę do przygotowania programu ochrony powietrza |
Substancja określana jest jako: - "SO2" dwutlenek siarki, - "NO2" dwutlenek azotu, - "PM 10" pył zawieszony PM10, - "PM2,5" pył zawieszony PM2,5, - "Pb" ołów w pyle zawieszonym PM 10, - "C6H6" benzen, - "CO" tlenek węgla, - "O3" ozon, - "As" arsen w pyle zawieszonym PM 10, - "Cd" kadm w pyle zawieszonym PM 10, - "Ni" nikiel w pyle zawieszonym PM 10, - "B(a)P" benzo(a)piren w pyle zawieszonym PM10 |
13 | Kod sytuacji przekroczenia4) | |
14 | Data przyjęcia programu ochrony powietrza | |
15 | Uwagi |
Objaśnienia:
1) Informacja dotycząca programu ochrony powietrza jest tożsama z informacją o aktualizacji programu ochrony powietrza. Dotyczy to także pkt 2-4.
2) Kod strefy określony zgodnie z art. 87 ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556, z późn. zm.) w załączniku do tej ustawy.
3) Kod dla programu może faktycznie być kodem strefy określonym w załączniku do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, do którego dodaje się symbol substancji, dla której zostały wykonane program ochrony powietrza lub jego aktualizacja, wraz z podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL1401PM10a). W przypadku aktualizacji programu ochrony powietrza można zastosować nowy kod programu aktualizowanego.
4) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia nadaje się kod. Kod składa się z 7 pól:
a) kod kraju (dwa znaki: PL),
b) kod województwa (dwa znaki),
c) rok referencyjny, dla którego wykonana została roczna ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (cztery cyfry),
d) kod strefy,
e) symbol zanieczyszczenia,
f) symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
g) numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Poszczególne pola należy oddzielać znakiem podkreślenia.
Przykład: PL_Mz_2018_PL1401_PM10_d_01.
Wskazany sposób kodowania sytuacji przekroczeń stosuje się począwszy od 2020 r. - dla roku referencyjnego - 2019 r., dla którego wykonana została ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 | Kod programu ochrony powietrza1) | |
1.1 | Kod/kody sytuacji przekroczenia2) | |
1.2 | Rok referencyjny dla programu | Rok, dla którego w wyniku oceny poziomów substancji w powietrzu stwierdzone zostały przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego, który doprowadził do opracowania programu ochrony powietrza |
2 |
Szacunkowy poziom tła regionalnego ogółem w gg/m3 3 lub ng/m |
Poziom tła regionalnego to stężenie zanieczyszczeń w gg/m3 lub ng/m3 w skali przestrzennej przekraczającej pięćdziesiąt km. Obejmuje on stężenie zanieczyszczeń wynikające z danego typu emisji z obszaru poza obszarem przekroczenia, ale również ze źródeł w obrębie obszaru przekroczenia. Tło regionalne należy podzielić, jeżeli dostępne są właściwe dane: krajowe i transgraniczne |
2.1 | Krajowe | Liczba |
2.2 | Transgraniczne | Liczba |
2.3 | Naturalne | Liczba |
2.4 | Inne | Liczba |
3 | Szacunkowy podział dla przyrostu tła miejskiego - Podział przyrostu tła miejskiego w gg/m3 lub ng/m3 | Poziom przyrostu tła miejskiego - stężenie w miastach lub aglomeracjach (na obszarze których stwierdzone zostały obszary przekroczeń), które jest określane przez całkowite stężenia zanieczyszczenia z miast lub aglomeracji, ale nie jest bezpośrednim lokalnym stężeniem zanieczyszczeń |
3.1 | Ogółem | Łączna suma wielkości stężeń zanieczyszczenia, o której mowa w pozycjach 3.2-3.10 (liczba) |
3.2 | Ruch drogowy | Stężenie zanieczyszczenia pochodzące wyłącznie z ruchu drogowego (z wyłączeniem stężeń zanieczyszczenia pochodzącego z terenowych maszyn roboczych) (liczba) |
3.3 | Przemysł, w tym produkcja ciepła i energii elektrycznej | Stężenie zanieczyszczenia pochodzące z procesów przemysłowych i spalania (na przykład spiekalnie, piece). Wyklucza to stężenia zanieczyszczeń z mobilnych maszyn roboczych używanych w przemyśle. Ze względu na fakt, że przemysł jest bardzo szeroką kategorią, należy wskazać miejsce w programie ochrony powietrza, gdzie można znaleźć informacje o ewentualnym wpływie różnych procesów przemysłowych (liczba) |
3.4 | Rolnictwo | Stężenie zanieczyszczenia pochodzące bezpośrednio z działalności rolniczej (na przykład fermy drobiu), z wyłączeniem stężeń zanieczyszczenia pochodzącego z drogowych maszyn używanych w tym sektorze (liczba) |
3.5 | Sektor bytowo-komunalny | Stężenie zanieczyszczenia pochodzące z ogrzewania budynków handlowych lub mieszkaniowych (domowe kotły grzewcze) (liczba) |
3.6 | Żegluga | Stężenie zanieczyszczenia pochodzące z żeglugi, z wyłączeniem stężeń zanieczyszczenia pochodzącego z drogowych maszyn roboczych używanych w portach (liczba) |
3.7 | Terenowe maszyny jezdne | Wszystkie maszyny robocze używane w przemyśle, rolnictwie, sektorze handlowym i mieszkaniowym oraz żegludze (liczba) |
3.8 | Naturalne | Źródła powodujące wzrost stężeń zanieczyszczenia, na które nie ma wpływu działalność człowieka, na przykład: pył z dróg wzbudzony z drogi, nawet jeżeli ma pochodzenie naturalne, należy przyporządkować do kategorii "ruch drogowy", natomiast pył z pól uprawnych należy przyporządkować do kategorii "rolnictwo" (liczba) |
3.9 | Transgraniczne | Stężenie zanieczyszczenia transgranicznego wpływającego na wzrost poziomu tła miejskiego (liczba) |
3.10 | Inne | Liczba |
4 |
Szacunkowy podział dla przyrostu lokalnego - podział 3 lokalnego przyrostu w pg/m |
Przyrost lokalny określa stężenie zanieczyszczenia ze źródeł bezpośrednio graniczących z obszarem przekroczeń. Przyrost lokalny można oszacować jako różnicę między stężeniem zmierzonym lub modelowanym w miejscu przekroczenia a poziomem tła miejskiego |
4.1 | Ogółem | Liczba |
4.2 | Ruch drogowy | Stężenie zanieczyszczenia pochodzące tylko z dróg i transportu (poza stężeniem zanieczyszczenia pochodzącego z maszyn roboczych) (liczba) |
4.3 | Przemysł, w tym produkcja ciepła i energii elektrycznej | Stężenie zanieczyszczenia pochodzące z procesów przemysłowych i spalania (w tym spiekalnie, piece). Wyklucza to stężenia zanieczyszczenia z mobilnych maszyn roboczych używanych w przemyśle. Ze względu na fakt, że przemysł jest bardzo szeroką kategorią, należy wskazać miejsce w programie ochrony powietrza, gdzie można znaleźć informacje o ewentualnym wpływie różnych procesów przemysłowych (liczba) |
4.4 | Rolnictwo | Stężenie zanieczyszczenia pochodzącego bezpośrednio z działalności rolniczej (na przykład fermy drobiu), z wyłączeniem stężenia zanieczyszczenia pochodzącego z drogowych maszyn używanych w tym sektorze (liczba) |
4.5 | Sektor bytowo-komunalny | Stężenie zanieczyszczenia pochodzące z ogrzewania budynków handlowych lub mieszkaniowych (domowe kotły grzewcze), z wyłączeniem stężenia zanieczyszczenia pochodzącego z drogowych maszyn używanych w tym sektorze (liczba) |
4.6 | Żegluga | Stężenie zanieczyszczenia pochodzące z żeglugi, z wyłączeniem stężeń zanieczyszczenia pochodzących z drogowych maszyn roboczych używanych w portach (liczba) |
4.7 | Terenowe maszyny jezdne | Wszystkie maszyny robocze używane w przemyśle, rolnictwie, sektorze handlowym i mieszkaniowym oraz żegludze (liczba) |
4.8 | Naturalne | Źródła powodujące wzrost stężeń zanieczyszczenia, na które nie ma wpływu działalność człowieka (na przykład pył wzbudzony z drogi, nawet jeżeli ma pochodzenie naturalne, należy przyporządkować do kategorii "ruch drogowy", natomiast pył z pól uprawnych należy przyporządkować do kategorii "rolnictwo") (liczba) |
4.9 | Transgraniczne | Stężenie zanieczyszczenia transgranicznego wpływającego na wzrost poziomu tła lokalnego (liczba) |
4.10 | Inne | Liczba |
5 | Klasyfikacja sytuacji przekroczeń | |
5.1 |
Odnosi się do przekroczeń poziomów dopuszczanych/docelowych - wartość średnioroczna , 3 w pg m |
Liczba (uzupełnić, w przypadku gdy przekroczenie dotyczy wartości średniorocznej) |
5.2 | Odnosi się do liczby dni z przekroczeniami poziomów dopuszczalnych/docelowych - wartość 24-godzinna, 8-godzinna oraz 1-godzinna | Liczba dni lub godzin |
6 |
z-m 1 *1 2 Obszar przekroczenia w km |
Liczba |
7 | Klasyfikacja obszaru przekroczeń |
Wybrać właściwy: 1) wiejski (wszystkie obszary, które nie spełniają kryteriów dla obszarów miejskich lub podmiejskich, są zdefiniowane jako obszary "wiejskie", obejmujące co najmniej 90% obszarów zaliczonych do terenów rolniczych, leśnych lub naturalnych), który jest podzielony na trzy kategorie: a) wiejski - niedaleko miasta (obszar w odległości 10 km od granicy strefy miejskiej lub podmiejskiej), b) wiejski - regionalny (10-50 km od głównych źródeł lub obszarów, na terenie których są zlokalizowane źródła), c) wiejski - odległy (powyżej 50 km od głównych źródeł lub obszarów, na terenie których są zlokalizowane źródła); 2) podmiejski (w dużej mierze zabudowany obszar miejski); 3) miejski (równomiernie zabudowany obszar miejski, oznaczający całkowite - lub przynajmniej wysoce dominujące - zabudowanie przedniej strony ulicy przez budynki o co najmniej dwóch piętrach lub duże budynki wolnostojące o co najmniej dwóch piętrach) |
8 | Szacunkowa długość drogi w km, na której stężenie przekroczyło poziom |
Liczba (podaje się tylko w przypadku, gdy w przekroczeniach zarejestrowanych w punktach komunikacyjnych (typu |
dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym | traffic) dominujący udział ma emisja z transportu lub w przypadku modelowania na obszarach, na których jest intensywny ruch pojazdów; określa ona całkowitą długość odcinków drogi, na której wystąpiło przekroczenie po jednej lub obu stronach drogi) | |
9 | Kod punktu pomiarowego3), w którym zarejestrowano przekroczenie | |
10 | Użyty model, jeżeli przekroczenie zostało zarejestrowane za pomocą obliczeń modelowych | Tekst |
11 | Ekspozycja narażenia na przekroczenie | |
11.1 | Szacunkowa średnia liczba ludności należącej do wrażliwych grup ludności4) na obszarze, na którym był przekroczony poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym | Liczba |
11.2 | Infrastruktura związana z wrażliwymi grupami ludności4) | Liczba ośrodków (instytucji), w których przebywają osoby wrażliwe, takich jak przedszkola, opieka zdrowotna, szpitale, żłobki (liczba) |
11.3 | Szacunkowy obszar w km2, na którym został przekroczony poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym | Liczba |
11.4 | Rok referencyjny | Rok odniesienia dla liczby ludności lub wrażliwych grup ludności, jeżeli różni się od roku sprawozdawczego (data) |
12 | Przyczyna przekroczenia |
Wybrać właściwą: 1) duże natężenie ruchu w centrum miasta; 2) transgraniczne przenoszenie zanieczyszczenia powietrza spoza granic kraju; 3) lokalne stacje benzynowe; 4) parkingi; 5) przechowywanie benzenu; 6) bliskość głównej drogi; 7) przemysł lokalny, w tym energetyka; 8) wydobycie lub górnictwo; 9) ogrzewanie domowe; 10) niezorganizowana emisja ze źródeł przemysłowych; 11) źródła naturalne lub zdarzenia naturalne; 12) zimowe solenie dróg; 13) inne |
13 | Uwagi | Tekst |
Objaśnienia:
1) Kod dla programu może faktycznie być kodem strefy określonym w załączniku do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, do którego dodaje się symbol substancji, dla której zostały wykonane program ochrony powietrza lub jego aktualizacja, wraz z podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL1401PM10a). W przypadku aktualizacji programu ochrony powietrza można zastosować nowy kod programu aktualizowanego.
2) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia nadaje się kod. Kod składa się z 7 pól:
a) kod kraju (dwa znaki: PL),
b) kod województwa (dwa znaki),
c) rok referencyjny, dla którego została wykonana roczna ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (cztery cyfry),
d) kod strefy,
e) symbol zanieczyszczenia,
f) symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
g) numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Poszczególne pola należy oddzielić znakiem podkreślenia.
Przykład: PL_Mz_2018_PL1401_PM10_d_01.
Wskazany sposób kodowania sytuacji przekroczeń stosuje się począwszy od 2020 r. - dla roku referencyjnego - 2019 r., dla którego wykonana została ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
3) Kod krajowy punktu pomiarowego i kod międzynarodowy punktu pomiarowego służące do identyfikacji punktu pomiarowego. Kod krajowy oraz kod międzynarodowy są nadawane przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
4) Wrażliwe grupy ludności - osoby starsze powyżej 65 roku życia i dzieci poniżej 5 roku życia.
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 | Informacje ogólne | |
1.1 | Kod/kody sytuacji przekroczenia1) | |
1.2 | Kod programu ochrony powietrza2) | |
1.3 | Informacja o programie ochrony powietrza | |
1.3.1 | Opis programu ochrony powietrza | Dokumentacja publikacji wraz z dokumentacją scenariusza - krótki opis programu ochrony powietrza, jakich stref dotyczy, ilość scenariuszy objętych programem, jak również informacja, czy program zawiera plan działań krótkoterminowych (tekst - maksymalnie 400 znaków) |
1.3.2 | Tytuł uchwały | Tytuł podany w uchwale (tekst) |
1.3.3 | Data wejścia w życie uchwały | Rok |
1.3.4 | Instytucja odpowiedzialna za ogłoszenie | Na przykład Zarząd Województwa Pomorskiego (tekst) |
1.3.5 | Adres strony internetowej, pod którym zamieszczone zostało ogłoszenie | Link do strony internetowej |
2 | Okres, którego dotyczy prognoza | Rok/lata |
3 | Rok odniesienia, w którym rozpoczyna się prognoza | Rok |
4 | Podział źródeł zanieczyszczeń | Odniesienie do podziału źródeł podanych w tabeli nr 2 (odesłanie) |
5 | Scenariusz odniesienia | |
5.1 | Opis scenariusza odniesienia |
Scenariusz odniesienia powinien prezentować prognozowane wielkości emisji substancji (ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego lub docelowego niektórych substancji w powietrzu, dla którego konieczne było przygotowanie programu ochrony powietrza), jakie wystąpiłyby w roku zakończenia realizacji programu, w sytuacji niepodejmowania żadnych dodatkowych działań - tak zwanych "bez zmian", który uwzględnia wpływ już realizowanych działań oraz planowanych działań w zakresie ograniczenia zanieczyszczeń, na przykład wynikających z dyrektyw ograniczających emisje z pojazdów, a także rozwój działalności wytwarzających zanieczyszczenia, na przykład wzrost natężenia ruchu drogowego. Generalnie prognoza stężenia stanowiącego punkt odniesienia w miejscu przekroczenia wymaga modelowych obliczeń uwzględniających przyszłe zmiany poziomu tła regionalnego, tła ogółem i udziału zanieczyszczeń ze źródeł lokalnych. Aby zobrazować przyszłe zmiany w tle regionalnym, można wykorzystać wyniki modelowych obliczeń Międzynarodowego Programu Monitoringu i Oceny Przenoszenia Zanieczyszczeń Powietrza na Duże Odległości w Europie (EMEP)3) [http://www.emep.int], jednak nie należy ich kopiować. Nie da się wydać ogólnych zaleceń dotyczących najlepszego sposobu oszacowania zmian w zanieczyszczeniach z okolicznych źródeł (w zasięgu 30 km). Do ustalenia udziału zanieczyszczeń z tych źródeł można zastosować obliczenia modelowe, jeżeli jest to możliwe. Obliczenia te wymagają dużego poziomu szczegółowości w przypadku zanieczyszczeń ze źródeł, które mają duży wpływ na przekroczenia, na przykład do obliczenia stężenia wzdłuż krawężnika często uczęszczanej ulicy należy zastosować model dla tej ulicy. W przykładzie tym trzeba uwzględnić zmiany w intensywności ruchu drogowego oraz czynniki wpływające na emisje (tekst - maksymalnie 600 znaków) |
5.2 | Emisja całkowita w kilotonach/rok (kt/r) | Łączna wielkość emisji ze wszystkich źródeł na obszarze strefy, do którego odnosi się program ochrony powietrza, plan działań krótkoterminowych lub działanie naprawcze. Projektowane emisje nie powinny uwzględniać redukcji wynikających z działań, których nie uwzględnia scenariusz odniesienia (liczba) |
5.3 | Przewidywany poziom stężenia w roku prognozowanym w pg/m3 lub, 3 ng/m |
Przewidywane poziomy stężenia w roku prognozowanym w ramach scenariusza odniesienia. Uzupełnić, w przypadku gdy program ochrony powietrza został przygotowany ze względu na przekroczenia poziomu dopuszczalnego/docelowego (wartość średnioroczna). Średnia wartość roczna w pg/m3 (liczba) |
5.4 | Przewidywana liczba przekroczeń w roku prognozowanym | Przewidywane poziomy stężenia w roku prognozowanym w ramach scenariusza odniesienia. Przewidywany poziom stężenia, jeżeli normą jest liczba dni z przekroczeniem poziomu dopuszczalnego - wartość 24-godzinna, w roku kalendarzowym (liczba) |
5.5 | Działania naprawcze określone w programie ochrony powietrza | Należy wskazać działania naprawcze określone w programie ochrony powietrza i wprowadzone do informacji o programie ochrony powietrza, które zostały uwzględnione w scenariuszu odniesienia (tekst - maksymalnie 800 znaków) |
6 | Uwagi | Tekst |
7 | Scenariusz prognozy | |
7.1 | Opis scenariusza prognozy | Opis scenariusza emisji wykorzystywanego do prognozy, w przypadku gdy działania określone w innych dokumentach są niewystarczające. Scenariusz ten jest podstawą do określania działań naprawczych wynikających z programu ochrony powietrza. Należy podać założenia dotyczące scenariusza emisji, jak również odniesienie do działań naprawczych określonych w programie ochrony powietrza (rozdział i strona dokumentu) (tekst - maksymalnie 600 znaków) |
7.2 | Łączna wielkość emisji na rozpatrywanym obszarze w kilotonach/rok (kt/r) | Łączna wielkość emisji ze wszystkich źródeł na obszarze, do którego odnosi się program ochrony powietrza, plan działań krótkoterminowych lub działanie naprawcze. Projektowane emisje powinny uwzględniać redukcje wynikające ze środków, których nie uwzględnia scenariusz odniesienia (liczba) |
7.3 | Przewidywany poziom stężenia w roku prognozowanym w pg/m3 lub, 3 ng/m | Przewidywane poziomy stężenia w roku prognozowanym w ramach prognozy. Średnia wartość roczna w pg/m3 (liczba) |
7.4 | Przewidywana liczba przekroczeń w roku prognozowanym |
Przewidywane poziomy stężenia w roku prognozowanym w ramach prognozy. Przewidywany poziom stężenia, jeżeli normą jest liczba dni z przekroczeniem poziomu dopuszczalnego - wartość 24-godzinna, w roku kalendarzowym (liczba) |
7.5 | Działania naprawcze określone w programie ochrony powietrza | Należy wskazać działania naprawcze określone w programie ochrony powietrza i wprowadzone do informacji o programie ochrony powietrza, które zostały uwzględnione w prognozie (tekst - maksymalnie 800 znaków) |
8 | Uwagi | Tekst |
Objaśnienia:
1) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia nadaje się kod. Kod składa się z 7 pól:
a) kod kraju (dwa znaki: PL),
b) kod województwa (dwa znaki),
c) rok referencyjny, dla którego została wykonana roczna ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (cztery cyfry),
d) kod strefy,
e) symbol zanieczyszczenia,
f) symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
g) numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Poszczególne pola należy oddzielać znakiem podkreślenia.
Przykład: PL_Mz_2018_PL1401_PM10_d_01.
Wskazany sposób kodowania sytuacji przekroczeń stosuje się począwszy od 2020 r. - dla roku referencyjnego - 2019 r., dla którego wykonana została ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
2) Kod dla programu może faktycznie być kodem strefy określonym w załączniku do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, do którego dodaje się symbol substancji, dla której zostały wykonane program ochrony powietrza lub jego aktualizacja, wraz z podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL1401PM10a). W przypadku aktualizacji programu ochrony powietrza można zastosować nowy kod programu aktualizowanego.
3) Oświadczenie rządowe z dnia 18 listopada 1988 r. w sprawie przystąpienia przez Polską Rzeczpospolitą Ludową do Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, dotyczącego długofalowego finansowania wspólnego programu monitoringu i oceny przenoszenia zanieczyszczeń powietrza na dalekie odległości w Europie (EMEP), sporządzonego w Genewie dnia 28 września 1984 r. (Dz. U. poz. 314, z późn. zm.).
Lp. | Zawartość | Odpowiedź | |||
1 | Informacje ogólne | ||||
1.1 | Kod/kody sytuacji przekroczenia1) | ||||
1.2 | Kod programu ochrony powietrza2) | ||||
1.3 | Scenariusz oceny | Scenariusz realizacji działania naprawczego (tekst - maksymalnie 400 znaków) | |||
2 | Opis działania naprawczego | ||||
2.1 | Kod działania naprawczego3) | ||||
2.2 | Nazwa działania naprawczego | Opisowy tytuł działania (tekst) | |||
2.3 | Opis działania naprawczego | Krótki opis działania (tekst - maksymalnie 600 znaków) | |||
2.4 | Klasyfikacja działania naprawczego |
Należy określić charakter działania naprawczego określonego w programie ochrony powietrza, na podstawie listy Słownika danych Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET)4), zamieszczonego pod linkiem: http://dd.eionet.europa.eu/vocabulary/aq /measureclassification Przykłady klasyfikacji działań naprawczych: Zamówienia publiczne: 1) Nowe pojazdy, włączając w to pojazdy niskoemisyjne; 2) Niskoemisyjne stacjonarne źródła spalania; 3) Inne. |
|||
Zarządzanie i planowanie ruchem komunikacyjnym: 1) Strefy płatnego parkowania; 2) Zarządzanie parkingami i miejscami postojowymi; 3) Obniżenie dopuszczalnej prędkości i kontrola ich przestrzegania; 4) Inne formy komunikacji (na przykład rozwój ścieżek rowerowych i pieszych traktów); 5) Transport towarowy; 6) Efektywny rozwój komunikacji publicznej; 7) Planowanie przestrzenne jako środek do planowania udogodnień w środkach transportu; 8) Zachęcanie do zmiany środków transportu; 9) Inne. Paliwa niskoemisyjne dla małych, średnich i dużych źródeł stacjonarnych i mobilnych: 1) Zamiana na instalacje wykorzystujące paliwa niskoemisyjne; 2) Inne. Informacja publiczna/edukacja: 1) Internet; 2) Radio; 3) Telewizja; 4) Biuletyn; 5) Inne. Jeżeli odpowiedź brzmi "Inne", proszę podać dodatkowe wyjaśnienie w komentarzu |
|||||
2.4.1 | Komentarz | Tekst | |||
2.5 | Kategoria działania naprawczego |
Należy określić kategorię działania naprawczego określonego w programie ochrony powietrza, z wykorzystaniem przedstawionych poniżej kategorii: 1) Działania zintegrowane z planem działań krótkoterminowych; |
|||
2) Działania mające na celu ochronę wrażliwych grup; 3) Działania we współpracy z innym krajem; 4) Inne. W przypadku typu działania, które nie jest uwzględnione powyżej, należy zaznaczyć "Inne" i wybrać z listy Słownika Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET)4), zamieszczonego pod linkiem: http://dd.eionet.europa.eu/vocabulary/aq/ measuretype |
|||||
2.6 | Szczebel samorządu terytorialnego |
Wybrać właściwy szczebel samorządu terytorialnego odpowiedzialny za wdrożenie działania naprawczego: 1) gminny; 2) powiatowy; 3) wojewódzki |
|||
2.7 | Zakres czasowy |
Wybrać właściwy: 1) krótkoterminowy - na okres nie dłuższy niż 2 lata z podziałem na typy działań: a) I typ działań - poniżej 1 roku, b) II typ działań - jeden rok, c) III typ działań - powyżej jednego roku; 2) średnioterminowy - na okres nie dłuższy niż 4 lata; 3) długoterminowy - na okres nie dłuższy niż 6 lat |
|||
2.8 | Koszty | Szacunkowe, całkowite koszty realizacji działania naprawczego do poniesienia w wyznaczonym terminie jego realizacji, biorąc pod uwagę, czy jest to działanie krótko-, średnioczy też długoterminowe | |||
2.8.1 | Szacunkowe koszty realizacji | Szacunkowe koszty łączne obejmują wszystkie koszty planowane do poniesienia przez sektor lub sektory wskazane jako odpowiedzialne za realizację działania naprawczego (liczba) | |||
2.8.2 | Waluta | Wybrać właściwą walutę - waluty Unii Europejskiej, na przykład złoty (PLN), euro (EUR) | |||
2.8.3 | Uwagi | Tekst | |||
2.9 | Sektor/sektory źródłowy/źródłowe uwzględniony/uwzględnione w działaniu naprawczym |
Wybrać właściwy: 1) ruch drogowy; 2) przemysł, w tym produkcja ciepła i energii elektrycznej; 3) rolnictwo; 4) sektor bytowo-komunalny; 5) żegluga; 6) terenowe maszyny jezdne nieporuszające się po jezdni; 7) inne. Jeżeli odpowiedź brzmi "inne", proszę podać dodatkowe wyjaśnienie w komentarzu |
|||
2.9.1 | Komentarz | Tekst | |||
2.10 | Skala przestrzenna |
Wybrać właściwą: 1) gminna; 2) powiatowa; 3) miasto jako część strefy; 4) strefa; 5) wojewódzka |
|||
2.11 | Planowana realizacja |
Status realizacji działań uwzględnia status programu ochrony powietrza, na przykład aktualizację programu ochrony powietrza. Wybrać właściwy status: 1) realizowane; 2) planowane; 3) przygotowywane; 4) inne. W przypadku statusu działania, który nie jest uwzględniony powyżej, należy zaznaczyć "inne" i wybrać z listy Słownika Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET)4), zamieszczonego pod linkiem: http://dd.eionet.europa.eu/vocabulary/aq /measureimplementationstatus |
|||
2.12 | Status realizacji działania naprawczego | ||||
2.12.1 | Planowany termin rozpoczęcia realizacji działania naprawczego | Rok - miesiąc - dzień (data) | |||
2.12.2 | Planowany termin zakończenia realizacji działania naprawczego | Rok - miesiąc - dzień (data końcowa) | |||
2.13 | Planowany termin osiągniecia efektu realizacji działania naprawczego | Rok - miesiąc - dzień (data końcowa) | |||
2.14 | Wskaźnik monitorowania postępu | Proponowane wskaźniki dla planowanych działań naprawczych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 91 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska | |||
2.15 | Uwagi | Tekst | |||
2.16 | Redukcja emisji w ciągu roku osiągnięta w wyniku realizacji działania naprawczego w kilotonach/rok (kt/r) | Liczba | |||
2.17 |
Planowany wpływ na poziomy stężeń w roku i 3 prognozowanym w pg/m 3 lub ng/m |
Planowana wielkość zmiany stężeń substancji - wartość zmiany względna (objętej programem lub jego aktualizacją) w roku prognozowanym w związku z realizacją działania naprawczego (liczba) | |||
2.18 | Inne ważne terminy związane z realizacją działania naprawczego | Ważne terminy, na przykład zakończenia poszczególnych etapów realizacji działania naprawczego, mające wpływ na realizację tego działania (liczba) | |||
2.19 | Uwagi | Tekst |
Objaśnienia:
1) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia nadaje się kod. Kod składa się z 7 pól:
a) kod kraju (dwa znaki: PL),
b) kod województwa (dwa znaki),
c) rok referencyjny, dla którego została wykonana roczna ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (cztery cyfry),
d) kod strefy,
e) symbol zanieczyszczenia,
f) symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
g) numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Poszczególne pola należy oddzielać znakiem podkreślenia.
Przykład: PL_Mz_2018_PL1401_PM10_d_01.
Wskazany sposób kodowania sytuacji przekroczeń stosuje się począwszy od 2020 r. - dla roku referencyjnego - 2019 r., dla którego wykonana została ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony środowiska.
2) Kod dla programu może faktycznie być kodem strefy określonym w załączniku do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, do którego dodaje się symbol substancji, dla której zostały wykonane program ochrony powietrza lub jego aktualizacja, wraz z podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL1401PM10a). W przypadku aktualizacji programu ochrony powietrza można zastosować nowy kod programu aktualizowanego.
3) Kod działania naprawczego służący do identyfikacji działań naprawczych w sprawozdaniu z realizacji programu ochrony powietrza lub jego aktualizacji, przygotowywanym zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
4) Europejska Sieć Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET) jest siecią partnerską Europejskiej Agencji Środowiska oraz jej państw członkowskich i współpracujących.
Informacja ogólna na temat planu działań krótkoterminowych | ||
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 | Rok referencyjny dla planu działań krótkoterminowych | Rok, dla którego w wyniku oceny poziomów substancji w powietrzu stwierdzone zostały przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego, który doprowadził do opracowania planu działań krótkoterminowych, który stanowi integralną cześć programu ochrony powietrza |
2 | Czy zidentyfikowano zagrożenia przekroczenia poziomów alarmowych (zwanych dalej "PA") lub istotne przekroczenia (ponad 200%) poziomów dopuszczalnych (zwanych dalej "PD") lub docelowych (zwanych dalej "PDC") w ciągu ostatnich 5 lat? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły |
Tak, PA Tak, PD lub PDC Tak, obydwa Nie |
3 | Link do strony internetowej, na której został zamieszczony plan działań krótkoterminowych | |
4 | Prawdopodobny wpływ realizowanego planu działań krótkoterminowych na poziomy zanieczyszczeń. Proszę podać informację na temat źródła lub źródeł emisji, analizy podziału źródeł emisji i ich odniesienia przestrzennego oraz odnieść się do wyboru działań | Tekst - maksymalnie do 600 znaków |
5 | Działania krótkoterminowe: rodzaj i sektory | |
5.1 | Czy plan działań krótkoterminowych ma w szczególności na celu | |
Zmniejszenie emisji1)? |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst - maksymalnie do 400 znaków | |
Skrócenie czasu trwania przekroczenia1)? |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst - maksymalnie 400 znaków | |
Ograniczenie narażenia1)? |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst - maksymalnie 400 znaków | |
6 | Jakie rodzaje środków podjęto? | |
Edukacj a/Informacja1) |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst - maksymalnie 400 znaków | |
Techniczne1) |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst - maksymalnie 400 znaków | |
Ekonomiczne/Finansowe 1) |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst - maksymalnie 400 znaków | |
Szczególnej ochrony wrażliwych grup ludności1) |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst - maksymalnie 400 znaków | |
7 | Proszę opisać procesy monitorowania i oceny | Tekst - maksymalnie 600 znaków |
8 | Proszę opisać ogólną strategię udostępniania informacji, w tym głównych grup zainteresowanych stron | Tekst - maksymalnie 600 znaków |
9 |
Proszę podać krótki komentarz na temat doświadczeń i poglądów, czy plan działań krótkoterminowych i program ochrony powietrza wzajemnie się uzupełniają, czy też są rozbieżne? Jakie aspekty ogólnej strategii jakości powietrza są wspierane przez plan działań krótkoterminowych? |
Tekst - maksymalnie 600 znaków |
Objaśnienia:
1) Należy zaznaczyć prawidłową odpowiedź.
ZAKRES PRZEKAZYWANEGO SPRAWOZDANIA OKRESOWEGO ORAZ SPRAWOZDANIA KOŃCOWEGO Z REALIZACJI PROGRAMU OCHRONY POWIETRZA LUB JEGO AKTUALIZACJI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 91 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA, ORAZ PLANU DZIAŁAŃ KRÓTKOTERMINOWYCH, O KTÓRYM MOWA W ART. 92 UST. 2 TEJ USTAWY
I. Informacja ogólna na temat sprawozdania okresowego z realizacji programu ochrony powietrza | ||||||
Lp. | Zawartość | Opis | ||||
1 | Rok referencyjny | Rok, dla którego przygotowane zostało sprawozdanie z realizacji programu ochrony powietrza | ||||
2 | Województwo | |||||
3 | Kod strefy2) | |||||
4 | Kod programu ochrony powietrza3) | |||||
5 | Adres strony internetowej, pod którym znajduje się sprawozdanie okresowe z realizacji programu ochrony powietrza | |||||
6 | Nazwa urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego | |||||
7 | Adres pocztowy urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego | |||||
8 | Imię/imiona i nazwisko/nazwiska pracownika/pracowników urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego odpowiedzialnego/odpowiedzialnych za przygotowanie danych | |||||
9 | Służbowy telefon pracownika/pracowników urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/ starostwa powiatowego odpowiedzialnego/odpowiedzialnych za przygotowanie danych | |||||
10 | Służbowy adres poczty elektronicznej pracownika/pracowników urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego odpowiedzialnego/odpowiedzialnych za przygotowanie danych | |||||
11 | Uwagi | Tekst | ||||
II. Zestawienie informacji na temat realizacji działań naprawczych | ||||||
Lp. | Zawartość | Odpowiedź (działanie naprawcze nr 1) | Odpowiedź (działanie naprawcze nr 1 + n ...) | |||
1 | Kod działania naprawczego4) | |||||
2 | Tytuł | Tekst | ||||
3 | Kod sytuacji przekroczenia5) | |||||
4 | Opis | Opis działania naprawczego (tekst - maksymalnie 600 znaków) | ||||
5 | Nazwa i kod strefy2) | |||||
6 | Obszar | Obszar strefy, na którym podjęto działanie naprawcze. Opis obszaru, na którym leżą źródła emisji uwzględnione w działaniach naprawczych (tekst - maksymalnie 600 znaków) | ||||
7 | Termin zastosowania | Data rozpoczęcia | ||||
8 |
Stan zaawansowania realizacji działania naprawczego w odniesieniu do wartości zaplanowanej do wykonania w danym roku sprawozdawczym |
% | ||||
9 | Skala czasowa osiągnięcia redukcji stężenia |
Skala czasowa działania naprawczego: 1) krótkoterminowe; 2) średnioterminowe; 3) długoterminowe. Jeżeli jest więcej niż jeden kod, każdy kod oddziela się średnikiem |
||||
10 | Kategoria źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze |
Określenie kategorii źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze: 1) transport; 2) przemysł, w tym wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej; 3) rolnictwo; 4) źródła związane z handlem i mieszkalnictwem; 5) inne. Jeżeli jest więcej niż jedna kategoria, każdą kategorię oddziela się średnikiem. Jeżeli zostanie zastosowany kod "inne", objaśnia się go w pozycji "Uwagi" |
||||
11 | Efekt rzeczowy działania naprawczego obliczony (oszacowany) na podstawie wskaźnika(-ków) monitorowania postępu realizacji działania naprawczego w ciągu roku realizacji programu ochrony powietrza | Proponowane wskaźniki monitorowania postępu dla planowanego działania naprawczego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 91 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska | ||||
12 | Redukcja wielkości emisji poszczególnych substancji w powietrzu osiągnięta w wyniku realizacji działania naprawczego w ciągu roku realizacji programu ochrony powietrza (Mg/rok) | Liczba | ||||
13 | Wysokość poniesionych kosztów (w PLN) | Dotychczas poniesione koszty łączne obejmują wszystkie koszty poniesione przez sektor/sektory wskazane jako odpowiedzialne za realizację działania naprawczego (liczba) | ||||
14 | Wysokość poniesionych kosztów (w EUR) | Dotychczas poniesione koszty łączne obejmują wszystkie koszty poniesione przez sektor/sektory wskazane jako odpowiedzialne za realizację działania naprawczego (liczba) w PLN, które następnie należy przeliczyć na EUR, według obowiązującego kursu walut na dzień sporządzenia sprawozdania | ||||
15 | Uwagi | Tekst |
Objaśnienia:
1) Informacja dotycząca sprawozdania okresowego z realizacji programu ochrony powietrza jest tożsama z informacją dotyczącą sprawozdania okresowego z realizacji aktualizacji programu ochrony powietrza.
2) Kod strefy określony zgodnie z art. 87 ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556, z późn. zm.) w załączniku do tej ustawy.
3) Kod dla programu może faktycznie być kodem strefy określonym w załączniku do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, do którego dodaje się symbol substancji, dla której zostały wykonane program ochrony powietrza lub jego aktualizacja, wraz z podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL1401PM10a). W przypadku aktualizacji programu ochrony powietrza można zastosować nowy kod programu aktualizowanego.
4) Kod działania naprawczego służący do identyfikacji działań naprawczych w sprawozdaniu z realizacji programu ochrony powietrza lub jego aktualizacji przygotowywanym zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
5) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia nadaje się kod. Kod składa się z 7 pól:
a) kod kraju (dwa znaki: PL),
b) kod województwa (dwa znaki),
c) rok referencyjny, dla którego została wykonana roczna ocena jakości powietrza według art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (cztery cyfry),
d) kod strefy,
e) symbol zanieczyszczenia,
f) symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
g) numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Poszczególne pola należy oddzielać znakiem podkreślenia.
Przykład: PL_Mz_2018_PM10_d_01.
Wskazany sposób kodowania sytuacji przekroczeń stosuje się począwszy od 2020 r. - dla roku referencyjnego - 2019, dla którego wykonana została ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
I. Informacja ogólna na temat sprawozdania końcowego z realizacji programu ochrony powietrza | ||||||
Lp. | Zawartość | Opis | ||||
1 | Rok referencyjny | Rok zakończenia programu ochrony powietrza | ||||
2 | Województwo | |||||
3 | Kod strefy2) | |||||
4 | Kod programu ochrony powietrza3) | |||||
5 | Adres strony internetowej, pod którym znajduje się sprawozdanie końcowe z realizacji programu ochrony powietrza | |||||
6 | Nazwa urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego | |||||
7 | Adres pocztowy urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego | |||||
8 | Imię/imiona i nazwisko/nazwiska pracownika/pracowników urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego odpowiedzialnego/ odpowiedzialnych za przygotowanie danych | |||||
9 | Służbowy telefon pracownika/pracowników urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego odpowiedzialnego/ odpowiedzialnych za przygotowanie danych | |||||
10 | Służbowy adres poczty elektronicznej pracownika/pracowników urzędu marszałkowskiego/urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego odpowiedzialnego/ odpowiedzialnych za przygotowanie danych | |||||
11 | Uwagi | Tekst | ||||
II. Zestawienie informacji na temat realizacji działań naprawczych | ||||||
Lp. | Zawartość |
Odpowiedź (działanie naprawcze nr 1) |
Odpowiedź (działanie naprawcze nr 1 + n) |
|||
1 |
Kod działania 4) naprawczego) |
|||||
2 | Tytuł | Tekst | ||||
3 | Kod sytuacji przekroczenia5) | |||||
4 | Opis | Opis działania naprawczego (tekst - maksymalnie 600 znaków) | ||||
5 | Nazwa i kod strefy2) | |||||
6 | Obszar | Obszar strefy, na którym podjęto działanie naprawcze. Opis obszaru, na którym leżą źródła emisji uwzględnione w działaniu naprawczym (tekst - maksymalnie 600 znaków) | ||||
7 | Termin zastosowania | Data rozpoczęcia i zakończenia realizacji działania naprawczego | ||||
8 | Skala czasowa osiągnięcia redukcji stężenia |
Skala czasowa działania naprawczego: 1) krótkoterminowe; 2) średnioterminowe; 3) długoterminowe. Jeżeli jest więcej niż jeden kod, każdy kod oddziela się średnikiem |
||||
9 | Kategoria źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze |
Określenie kategorii źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze: 1) transport; 2) przemysł, w tym wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej; 3) rolnictwo; 4) źródła związane z handlem i mieszkalnictwem; 5) inne. Jeżeli jest więcej niż jedna kategoria, każdą kategorię oddziela się średnikiem. Jeżeli zostanie zastosowany kod "inne", objaśnia się go w pozycji "Uwagi" |
||||
10 | Efekt rzeczowy działania naprawczego obliczony (oszacowany) na podstawie wskaźnika(-ków) monitorowania postępu realizacji działania | Proponowane wskaźniki monitorowania postępu dla planowanego działania naprawczego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 91 ust. 10 ustawy z dnia | ||||
naprawczego w roku zakończenia programu | 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska | |||||
11 | Szacunkowa redukcja wielkości emisji poszczególnych substancji w powietrzu w roku zakończenia programu w związku z realizacją działania naprawczego wskazanego w programie (Mg/rok) | Liczba | ||||
12 | Szacunkowy poziom substancji (wartość średnioroczna) w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji w roku zakończenia realizacji programu (pg/m3 lub ng/m3)6) | Liczba | ||||
13 | Szacunkowa liczba dni, w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne substancji w powietrzu w roku zakończenia programu6) | Liczba | ||||
14 | Wysokość całkowita poniesionych kosztów (w PLN), źródła finansowania |
Poniesione koszty łączne obejmują wszystkie koszty poniesione przez sektor/sektory wskazane jako odpowiedzialne za realizację działania naprawczego (liczba) |
||||
15 | Wysokość całkowita poniesionych kosztów (w EUR), źródła finansowania | Poniesione koszty łączne obejmują wszystkie koszty poniesione przez sektor/sektory wskazane jako odpowiedzialne za realizację działania naprawczego (liczba) w PLN, które następnie należy przeliczyć na EUR, według obowiązującego kursu walut na dzień sporządzenia sprawozdania | ||||
16 | Uwagi | Tekst |
Objaśnienia:
1) Informacja dotycząca sprawozdania końcowego z realizacji programu ochrony powietrza jest tożsama z informacją dotyczącą sprawozdania końcowego z realizacji aktualizacji programu ochrony powietrza.
2) Kod strefy określony zgodnie z art. 87 ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556, z późn. zm.) w załączniku do tej ustawy.
3) Kod dla programu może faktycznie być kodem strefy określonym w załączniku do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, do którego dodaje się symbol substancji, dla której zostały wykonane program ochrony powietrza lub jego aktualizacja, wraz z podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL1401PM10a). W przypadku aktualizacji programu ochrony powietrza można zastosować nowy kod programu aktualizowanego.
4) Kod działania naprawczego służący do identyfikacji działań naprawczych w sprawozdaniu z realizacji programu ochrony powietrza lub jego aktualizacji przygotowywanym zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
5) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia nadaje się kod. Kod składa się z 7 pól:
a) kod kraju (dwa znaki: PL),
b) kod województwa (dwa znaki),
c) rok referencyjny, dla którego została wykonana roczna ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (cztery cyfry),
d) kod strefy,
e) symbol zanieczyszczenia,
f) symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
g) numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Poszczególne pola należy oddzielać znakiem podkreślenia.
Przykład: PL_Mz_2018_PM10_d_01.
Wskazany sposób kodowania sytuacji przekroczeń stosuje się począwszy od 2020 r. - dla roku referencyjnego - 2019 r., dla którego wykonana została ocena jakości powietrza zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
6) Zakres informacji do uwzględnienia w sprawozdaniu końcowym z realizacji programu ochrony powietrza lub jego aktualizacji, o których mowa w pkt 2 poz. 12 i 13, nie dotyczy urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego.
1. Ogólne | ||
2. Link do strony internetowej, na której został zamieszczony plan działań krótkoterminowych | ||
2.1. Czy były stwierdzone przekroczenia poziomów alarmowych (zwanych dalej "PA") lub istotne przekroczenia (ponad 200%) poziomów dopuszczalnych (zwanych dalej "PD") lub docelowych (zwanych dalej "PDC") w danym roku sprawozdawczym - w przypadku sprawozdania okresowego oraz w ciągu ostatnich trzech lat - w przypadku sprawozdania końcowego?2) |
Tak, PA Tak, PD/PDC Tak, obydwa Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst - maksymalnie 400 znaków | |
3. Proszę opisać wszystkie aspekty wdrażania planu oraz dodać uwagi i doświadczenia Tekst - maksymalnie 600 znaków | ||
4. Czy uruchomiono działania określone planem działań krótkoterminowych2)? |
Tak Nie |
|
4.1. Jeżeli tak, to jak często i w jakich sytuacjach? Proszę opisać Tekst - maksymalnie 600 znaków | ||
5. Plany działań krótkoterminowych - udostępnienie informacji do publicznej wiadomości | ||
5.1. Czy informacje o uruchomieniu działań określonych planem były podawane do publicznej wiadomości2)? |
Tak Internet Radio Telewizja □ Inne Nie |
|
5.2. Link do strony internetowej, na której zostało zamieszczone niniejsze sprawozdanie | ||
5.3. Proszę opisać ogólną strategię udostępniania informacji, w tym podstawowym grupom zainteresowanych stron Tekst - maksymalnie 600 znaków | ||
6. Plany działań krótkoterminowych - wpływ | ||
6.1. Proszę podać informację na temat wpływu i skuteczności podjętych działań przez sektory Tekst - maksymalnie 600 znaków | ||
6.2. Jakie działania zostały uznane za najbardziej skuteczne? Proszę opisać te działania i wyjaśnić dlaczego Tekst - maksymalnie 600 znaków | ||
6.3. Proszę podać linki do raportów lub odniesienia do innych dokumentów wykorzystane do przygotowania sprawozdania z planu działań krótkoterminowych (na przykład linki do stron internetowych, na których były zamieszczane komunikaty) Tekst - maksymalnie 600 znaków | ||
7. Pozostałe problemy Tekst - maksymalnie 600 znaków | ||
8. Uwagi | ||
Tekst |
Objaśnienia:
1) Zakres informacji do uwzględnienia w sprawozdaniu okresowym i końcowym z realizacji planu działań krótkoterminowych, o których mowa w poz. 1, 2 oraz 2.1, nie dotyczy urzędu miasta/urzędu gminy/starostwa powiatowego.
2) Należy zaznaczyć prawidłową odpowiedź.
1) dyrektywę 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu (Dz. Urz. UE L 23 z 26.01.2005, str. 3, Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2009, str. 109 oraz Dz. Urz. UE L 226 z 29.08.2015, str. 4);
2) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 226 z 29.08.2015, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 72 z 14.03.2019, str. 141);
3) dyrektywę Komisji (UE) 2015/1480 z dnia 28 sierpnia 2015 r. zmieniającą niektóre załączniki do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/107/WE i 2008/50/WE ustanawiające przepisy dotyczące metod referencyjnych, zatwierdzania danych i lokalizacji punktów pomiarowych do oceny jakości powietrza (Dz. Urz. UE L 226 z 29.08.2015, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 72 z 14.03.2019, str. 141).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2023.350 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zakres i sposób przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza. |
Data aktu: | 15/02/2023 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2023 |
Data wejścia w życie: | 25/02/2023 |