Przekazywanie informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez dostawców usług płatniczych i inne podmioty zobowiązane.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 22 grudnia 2023 r.
w sprawie przekazywania informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez dostawców usług płatniczych i inne podmioty zobowiązane 2

Na podstawie art. 14d ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2360 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 1394 i 1723) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a-14c ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, zwanej dalej "ustawą", przekazywanych Narodowemu Bankowi Polskiemu oraz sposób realizacji obowiązku ich przekazywania.
§  2. 
1. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie akceptantów, z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych, oraz liczbie urządzeń akceptujących karty płatnicze, zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na rodzaj i funkcję urządzenia;
2)
liczbie akceptantów, z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych, oraz liczbie urządzeń akceptujących pieniądz elektroniczny, zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na rodzaj i funkcję urządzenia;
3)
liczbie akceptantów, z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych, oraz liczbie urządzeń akceptujących inne instrumenty płatnicze, zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na rodzaj i funkcję urządzenia;
4)
liczbie urządzeń, o których mowa w pkt 1-3, zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje.
2. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 2 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu wydanych kart płatniczych, w tym kart umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj wydawcy karty i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo-usługowego;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj wydawcy instrumentu płatniczego, kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj instrumentu płatniczego, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo-usługowego.
3. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 3 ustawy, obejmuje informacje o liczbie i wartości transakcji płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu kart płatniczych oraz innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj wydawcy karty i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz wysokość spowodowanych nimi strat.
§  3. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14aa ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie bankomatów i wpłatomatów zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim w podziale na kraje, typ i funkcję;
2)
liczbie i wartości transakcji wykonanych w bankomatach i wpłatomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, sposób i rodzaj transakcji, transakcje gotówkowe i bezgotówkowe oraz schematy płatnicze;
3)
liczbie i wartości transakcji płatniczych, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, zarejestrowanych w bankomatach lub wpłatomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje. Transakcje takie klasyfikowane są ze względu na formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, rodzaj uwierzytelnienia, sposób dokonania płatności oraz schematy płatnicze, sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nimi strat oraz w podziale na użyty instrument płatniczy wydany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje.
§  4. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14ab ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie prowadzonych rachunków płatniczych;
2)
liczbie rachunków płatniczych, do których dostęp posiadają dostawcy świadczący usługę dostępu do informacji o rachunku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, oraz liczbie użytkowników, którzy zezwolili na dostęp do informacji o rachunku.
§  5. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14ac ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie użytkowników, dla których dostawca świadczy usługę inicjowania transakcji płatniczej;
2)
liczbie i wartości zainicjowanych transakcji płatniczych wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, rodzaj płatności, transakcje zdalne i niezdalne oraz rodzaj uwierzytelnienia;
3)
liczbie i wartości zainicjowanych transakcji płatniczych, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, rodzaj płatności, transakcje zdalne i niezdalne oraz rodzaj uwierzytelnienia.
§  6. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14ad ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie użytkowników, którym dostawca świadczy usługę dostępu do informacji o rachunku;
2)
liczbie rachunków płatniczych, do których zapewniono dostęp w ramach usługi dostępu do informacji o rachunku.
§  7. 
1. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie wydanych kart płatniczych dla klientów indywidualnych i biznesowych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych i mobilnych, w podziale na rodzaj, funkcję karty, technologię zapisu danych, funkcję oraz schematy płatnicze;
2)
liczbie wydanych innych instrumentów płatniczych dla klientów indywidualnych i biznesowych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych i mobilnych, w podziale na rodzaj, technologię zapisu danych, funkcję oraz schematy płatnicze.
2. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 2 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu wydanych kart płatniczych, w tym kart umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo--usługowego;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych, przy użyciu innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo-usługowego;
3)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych w drodze polecenia przelewu, w których środki pieniężne były wysłane i otrzymane przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wysłane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymane spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, rodzaj uwierzytelnienia, formę inicjowania płatności, z wyszczególnieniem schematu polecenia przelewu;
4)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych w drodze polecenia zapłaty, w których środki pieniężne były wysłane i otrzymane przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wysłane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymane spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, formę inicjowania płatności, rodzaj upoważnienia, z wyszczególnieniem schematu polecenia zapłaty;
5)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu czeków, w których środki pieniężne były wysłane i otrzymane przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wysłane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymane spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje;
6)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych, w podziale na systemy płatności mobilnych, rodzaj transakcji płatniczych oraz liczbę użytkowników systemu płatności mobilnych.
3. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 3 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie udostępnionych bankomatów zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, typ i funkcję;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych w udostępnionych bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, oraz schematy płatnicze.
4. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 4 ustawy, obejmuje informacje o transakcjach płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, w tym informacje o:
1)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu wydanych kart płatniczych, w tym kart umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, typ, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz wysokość spowodowanych nimi strat;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim przy użyciu wydanych innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, typ, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz wysokość spowodowanych nimi strat;
3)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu polecenia przelewu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, sposób uwierzytelnienia, formę inicjowania płatności, z wyszczególnieniem schematu polecenia przelewu, i sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nimi strat;
4)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu polecenia zapłaty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, sposób uwierzytelnienia, formę inicjowania płatności, z wyszczególnieniem schematu polecenia zapłaty, i sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nim strat;
5)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu czeków przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje;
6)
liczbie i wartości transakcji płatniczych, zarejestrowanych w udostępnionych bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje. Transakcje takie klasyfikowane są ze względu na formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, rodzaj uwierzytelnienia, sposób dokonania płatności oraz schematy płatnicze, sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nim strat oraz w podziale na użyty instrument płatniczy wydany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje.
§  8. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 2 oraz art. 14c ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego wydanych przez wydawcę, w podziale na funkcję i rodzaj instrumentu płatniczego;
2)
liczbie urządzeń akceptujących instrumenty płatnicze umożliwiające przechowywanie pieniądza elektronicznego, w podziale na funkcję terminala i kraje;
3)
liczbie urządzeń do ładowania i rozładowania kart pieniądza elektronicznego i terminali akceptujących karty pieniądza elektronicznego, w podziale na kraje;
4)
liczbie i wartości transakcji płatniczych z użyciem pieniądza elektronicznego przy wykorzystaniu kart z funkcją pieniądza elektronicznego wykonanych w terminalach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje;
5)
liczbie i wartości transakcji ładowania i rozładowywania kart pieniądza elektronicznego wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje;
6)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu pieniądza elektronicznego oraz wartości wydanego pieniądza elektronicznego pozostającego w obiegu;
7)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu pieniądza elektronicznego, przy wykorzystaniu kart umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, oraz przy użyciu rachunku pieniądza elektronicznego, w podziale na transakcje płatnicze, w których środki pieniężne były wysłane na i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz otrzymane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych oraz uwierzytelnienia;
8)
liczbie i wartości transakcji płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, przy użyciu pieniądza elektronicznego, przy wykorzystaniu kart umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, oraz przy użyciu rachunku pieniądza elektronicznego, w podziale na kraje, transakcje płatnicze, w których środki pieniężne były wysłane na i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz otrzymane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych oraz uwierzytelnienia, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, formę, sposób dokonania oszustw oraz ze wskazaniem wysokości spowodowanych nimi strat.
§  9. 
1. 
Informacje, o których mowa w § 2-8, są przekazywane w postaci elektronicznej za pośrednictwem internetowego Portalu Systemu Informacji Sprawozdawczej, przy użyciu taksonomii XBRL udostępnionej przez Narodowy Bank Polski w internetowym Portalu Systemu Informacji Sprawozdawczej.
2. 
Mała instytucja płatnicza, przekazując informacje, o których mowa w § 2-4 i § 7, może użyć taksonomii innej niż XBRL.
§  10. 
1. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się po raz pierwszy do informacji przekazywanych za pierwszy kwartał 2024 r. i pierwsze półrocze 2024 r.
2. 
Informacje obejmujące okres czwartego kwartału 2023 r. przekazuje się w zakresie i sposób określonych w przepisach dotychczasowych.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. 3
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2 Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (EU) nr 1409/2013 z dnia 28 listopada 2013 r. w sprawie statystyki płatności (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 418 z 11.12.2020, str. 1).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie przekazywania informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez agentów rozliczeniowych, wydawców instrumentów płatniczych oraz wydawców pieniądza elektronicznego (Dz. U. poz. 2819), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. poz. 1723).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2808

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przekazywanie informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez dostawców usług płatniczych i inne podmioty zobowiązane.
Data aktu: 22/12/2023
Data ogłoszenia: 29/12/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024