Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na przedsięwzięcia związane z pracą zdalną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 30 stycznia 2023 r.
w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na przedsięwzięcia związane z pracą zdalną

Na podstawie art. 6b ust. 10c ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2022 r. poz. 2080 i 2185) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej "Agencją", pomocy finansowej ostatecznym odbiorcom wsparcia (operatorom) w ramach inwestycji A4.4.1. Inwestycje związane z doposażeniem pracowników/przedsiębiorstw do pracy zdalnej, objętej Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności, na realizację przedsięwzięć na rzecz mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców, zwanych dalej "MŚP", i ich pracowników w zakresie doposażenia do pracy zdalnej.
2. 
Przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1, nie mogą być realizowane na rzecz MŚP będących osobami fizycznymi, które nie zatrudniają pracowników.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ostatecznym odbiorcy wsparcia (operatorze) - oznacza to podmiot w rozumieniu art. 14la pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 225);
2)
przedsięwzięciu - oznacza to przedsięwzięcie w rozumieniu art. 14la pkt 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
§  3. 
Ostatecznymi odbiorcami wsparcia (operatorami) mogą być podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 1 pkt 1-3 i 6-9 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zwanej dalej "ustawą o PARP", z wyłączeniem pracowników przedsiębiorców.
§  4. 
Pomoc finansowa, o której mowa w § 1, jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, zwanego dalej "wsparciem".
§  5. 
1. 
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach wsparcia zalicza się wydatki na:
1)
pokrycie kosztów usług doradczych lub szkoleniowych;
2)
zakup wartości niematerialnych i prawnych, które umożliwiają pracę zdalną, w tym wydatki umożliwiające pracę zdalną osobom z niepełnosprawnościami;
3)
pokrycie kosztów poniesionych przez ostatecznego odbiorcę wsparcia (operatora) związanych z realizacją przedsięwzięcia.
2. 
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach wsparcia nie zalicza się wydatków poniesionych przed dniem rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia.
3. 
Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, stanowią dla ostatecznego odbiorcy wsparcia (operatora) pomoc finansową niebędącą pomocą publiczną w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012, str. 47).
§  6. 
1. 
Uczestnikami usług doradczych lub szkoleniowych mogą być osoby fizyczne będące MŚP lub pracownicy MŚP, którzy zostali delegowani do udziału w usługach, z zastrzeżeniem § 1 ust. 2.
2. 
Usługi doradcze lub szkoleniowe mogą być świadczone przez podmioty wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8 ustawy o PARP. W przypadku gdy żaden z podmiotów wpisanych do rejestru nie świadczy usług szkoleniowych w zakresie wymaganym przez MŚP, usługi szkoleniowe mogą być świadczone przez podmioty wybrane zgodnie z zasadami określonymi w art. 6c ustawy o PARP.
3. 
Ostateczny odbiorca wsparcia (operator) zapewnia równy dostęp do usług doradczych i szkoleniowych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.
§  7. 
1. 
Koszty usług doradczych i szkoleniowych oraz wydatki na zakup wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2, stanowią dla MŚP pomoc de minimis.
2. 
Pomoc de minimis jest udzielana zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013".
3. 
Pomoc de minimis nie może być udzielona w przypadkach wskazanych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.
4. 
Pomoc de minimis może być udzielana pod warunkiem, że łącznie z inną pomocą de minimis lub pomocą de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, otrzymaną w danym roku podatkowym oraz w ciągu dwóch poprzedzających lat podatkowych z różnych źródeł i w różnych formach, nie przekroczy kwoty 200 000 euro dla jednego przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego towarów - kwoty 100 000 euro dla jednego przedsiębiorcy.
5. 
Do celów ustalenia dopuszczalnego pułapu pomocy de minimis przez jednego przedsiębiorcę rozumie się jedno przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.
6. 
Pomoc de minimis nie może być udzielona na szkolenia, których obowiązek przeprowadzenia wynika z przepisów prawa krajowego.
7. 
Pomoc de minimis może być udzielona, jeżeli spełnia warunki kumulacji pomocy, o których mowa w art. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.
8. 
Pomoc de minimis może być udzielona do końca sześciomiesięcznego okresu następującego po upływie okresu, o którym mowa w art. 7 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.
9. 
Pomoc de minimis jest udzielana na podstawie umowy, która określa szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania tej pomocy.
10. 
Zaświadczenie o pomocy de minimis udzielanej MŚP w ramach przedsięwzięć, o których mowa w § 1 ust. 1, wydaje ostateczny odbiorca wsparcia (operator).
§  8. 
Intensywność pomocy de minimis dla MŚP nie może przekroczyć 100% wydatków, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.
§  9. 
1. 
Agencja udziela pomocy finansowej w trybie konkursowym, zgodnie z art. 14lza-14lzf ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
2. 
Agencja określa rodzaje wydatków kwalifikowalnych w ramach katalogu, o którym mowa w § 5 ust. 1, w regulaminie wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego, o którym mowa w art. 14lzb ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rodziny i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny i Polityki Społecznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 416).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.260

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na przedsięwzięcia związane z pracą zdalną.
Data aktu: 30/01/2023
Data ogłoszenia: 08/02/2023
Data wejścia w życie: 23/02/2023