Pilotowanie pojazdów nienormatywnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 8 listopada 2023 r.
w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych 2

Na podstawie art. 64i ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób pilotowania pojazdów nienormatywnych oraz wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących pilotowanie.
§  2. 
1. 
Pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1)
długość - 23,00 m,
2)
szerokość - 3,20 m,
3)
wysokość - 4,50 m,
4)
rzeczywista masa całkowita - 60 t

- ma być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie.

2. 
Pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1)
długość - 30,00 m,
2)
szerokość - 3,60 m,
3)
wysokość - 4,70 m,
4)
rzeczywista masa całkowita - 80 t

- ma być pilotowany przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu nienormatywnego.

3. 
Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie mają być pilotowane przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się na początku i końcu kolumny.
§  3. 
1. 
Pojazdem wykonującym pilotowanie jest pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, o rodzaju nadwozia BB, AF lub AG i wysokości nie mniejszej niż 1,7 m, bez uwzględnienia wysokości urządzeń, o których mowa w ust. 4.
2. 
Ustala się następujące oznakowanie pojazdu wykonującego pilotowanie:
1)
napis "PILOT" umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; dopuszcza się wykonanie napisu na przedniej masce pojazdu - w formie lustrzanego odbicia;
2)
pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; pasów barwy białej i czerwonej na przedniej masce pojazdu nie stosuje się, jeżeli wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu "PILOT".
3. 
Wzór oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik do rozporządzenia.
4. 
Pojazd wykonujący pilotowanie wyposaża się w:
1)
co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej, umieszczone na dachu pojazdu symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu; wysyłane sygnały świetlne mają być widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powinny powodować oślepiania innych uczestników ruchu;
2)
światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem "PILOT" barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu; dopuszcza się umieszczenie tych świateł w jednej lampie zespolonej ze światłami, o których mowa w pkt 1; napis "PILOT" ma być widoczny z przodu pojazdu z odległości nie mniejszej niż 50 m przy dobrej przejrzystości powietrza;
3)
dwa światła umieszczone z przodu pojazdu oraz dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu na wysokości od 250 mm do 1500 mm od dolnej krawędzi obudowy światła do powierzchni jezdni, a odległość pomiędzy ich osiami nie może być mniejsza niż 0,6 m, które umożliwiają wysyłanie przerywanego strumienia światła barwy żółtej; wysyłane sygnały świetlne mają być widoczne z przodu pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powinny powodować oślepiania innych uczestników ruchu; mają one działać tylko wówczas, gdy włączone są światła, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)
środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi, w tym co najmniej jedno urządzenie przenośne umożliwiające bezpośrednią łączność radiową spoza pojazdu wykonującego pilotowanie;
5)
urządzenia nagłaśniające;
6)
co najmniej 4 pachołki drogowe U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm, o których mowa w przepisach dotyczących szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;
7)
tarczę do zatrzymywania pojazdów;
8)
latarkę umożliwiającą wysyłanie światła barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas niedostatecznej widoczności;
9)
wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości nie mniej niż 5 m;
10)
taśmę mierniczą o zakresie pomiaru nie mniej niż 30 m.
5. 
Pojazd wykonujący pilotowanie może być wyposażony w umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej, umocowane w sposób umożliwiający zmianę kierunku świetlnego (szperacz), które powinno być włączane niezależnie od innych świateł.
§  4. 
Oznakowanie oraz wyposażenie, o których mowa w § 3 ust. 2, ust. 4 pkt 1-3 i ust. 5, pojazdu wykonującego pilotowanie mają być umieszczone na pojeździe w taki sposób, aby nie ograniczały widoczności drogi lub nie zasłaniały świateł, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
§  5. 
1. 
Pilot na drodze wykonuje zespół czynności w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz zminimalizowania utrudnień w ruchu drogowym podczas przejazdu pojazdu nienormatywnego lub kolumny pojazdów nienormatywnych, korzystając z pojazdu wykonującego pilotowanie.
2. 
Podczas pilotowania pilot:
1)
zapewnia właściwą organizację przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu na ten przejazd albo warunkami określonymi przez zarządcę drogi dla przejazdu pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt, o których mowa w art. 64c ust. 11 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2)
sprawuje bezpośredni nadzór nad przejazdem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju;
3)
kieruje ruchem drogowym w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ruchu drogowym;
4)
podejmuje decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, pilot niezwłocznie zawiadamia zarządcę drogi oraz Policję.
§  6. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz. U. poz. 629).
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR OZNAKOWANIA POJAZDU WYKONUJĄCEGO PILOTOWANIE

wzór

Rys. 1 Wzór oznakowania przedniej maski pojazdu

wzór

Rys. 2 Wzór oznakowania boków pojazdu

wzór

Rys. 3 Wzór oznakowania klapy tylnej lub drzwi tylnych pojazdu

Objaśnienia

1. Opis napisu "PILOT" umieszczonego na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu:

1) napis "PILOT" barwy czerwonej wykonany na białym tle;

2) barwa biała i czerwona wykonane z materiału odblaskowego;

3) barwa biała i czerwona powinny spełniać wymagania określone w przepisach dotyczących szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;

4) napis "PILOT" wykonuje się w V albo VI grupie wielkości liter określonych w przepisach dotyczących szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;

5) napis na przedniej masce ma być umieszczony symetrycznie względem podłużnej osi symetrii, w sposób możliwie najbardziej widoczny z przodu pojazdu, nad pasami, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz. U. poz. 2487);

6) napisy na przednich bocznych drzwiach pojazdu powinny być umieszczone w ich centralnej części, na tej samej wysokości co pasy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych;

7) napis na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu, ma być umieszczony na wysokości co najmniej 600 mm, centralnie w osi symetrii pionowej.

2. Opis pasów barwy białej i czerwonej umieszczonych na przedniej masce, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu:

1) pasy barwy białej i czerwonej wykonane z materiału odblaskowego;

2) barwa biała i czerwona spełnia wymagania określone przepisami o szczegółowych warunkach technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;

3) szerokość każdej barwy pasów jest jednakowa i wynosi od 150 mm do 200 mm;

4) wysokość pasów na przedniej masce wynosi od 210 mm do 420 mm - pokrywają one całą szerokość przedniej maski,

z dostosowaniem do linii nadwozia; dolna krawędź pasów pokrywa się z dolną krawędzią przedniej maski; pasy są ułożone pod kątem 45° (±5°) symetrycznie względem osi symetrii i skierowane wierzchołkami ku górze;

5) pasy na bokach pojazdu umieszczone pod kątem 45° (±5°) w osi podłużnej pokrywają co najmniej 60% długości każdego boku i są dostosowane do linii nadwozia, przy czym do długości każdego boku nie wlicza się długości przednich bocznych drzwi pojazdu, na których nie umieszcza się pasów; pasy umieszcza się na wysokości od 200 mm do 1200 mm; wysokość pasów wynosi od 210 mm do 420 mm;

6) pasy na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu umieszczone pod kątem 45° (±5°) symetrycznie względem osi symetrii i skierowane wierzchołkami ku górze; dolna krawędź pasów powinna pokrywać się z dolną krawędzią klapy tylnej lub drzwi tylnych, a wysokość pasów przebiegających w dolnej części powinna wynosić od 210 mm do 420 mm; górne krawędzie pasów umieszczonych po lewej i prawej stronie powinny pokrywać się z górną krawędzią klapy lub drzwi tylnych; odległość między wewnętrzną boczną krawędzią pasów przebiegających ku górze w lewej części pojazdu i wewnętrzną boczną krawędzią pasów przebiegających ku górze w prawej części pojazdu wynosi 900 mm; szerokość napisu "PILOT" na klapie tylnej lub drzwiach tylnych nie może przekraczać 850 mm; całość z dostosowaniem do linii nadwozia.

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 18 lipca 2023 r. pod numerem 2023/455/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2487

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pilotowanie pojazdów nienormatywnych.
Data aktu: 08/11/2023
Data ogłoszenia: 16/11/2023
Data wejścia w życie: 17/02/2024