Szczegółowy sposób, tryb oraz terminy przeprowadzania kontroli programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 oraz wzór upoważnienia do wykonywania czynności w ramach tych kontroli

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 20 października 2023 r.
w sprawie szczegółowego sposobu, trybu oraz terminów przeprowadzania kontroli programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 oraz wzoru upoważnienia do wykonywania czynności w ramach tych kontroli

Na podstawie art. 46 ust. 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027 (Dz. U. poz. 1273) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób, tryb oraz terminy przeprowadzania kontroli, o których mowa w art. 42 ust. 1, art. 43 pkt 1 oraz art. 44 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027, zwanych dalej "kontrolami";
2)
wzór upoważnienia do wykonywania czynności w ramach kontroli, zwanych dalej "czynnościami kontrolnymi".
§  2. 
Kontrole są przeprowadzane:
1)
zgodnie z art. 74 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm. 2 ), zwanego dalej "rozporządzeniem ogólnym":
a)
po złożeniu wniosku o dofinansowanie przez wnioskodawcę lub
b)
w trakcie realizacji operacji przez beneficjenta, lub
c)
po zakończeniu realizacji operacji przez beneficjenta przez okres określony w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027, zwanej dalej "ustawą", lub
d)
w terminie wynikającym z umowy o dofinansowanie, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, lub
e)
po wyborze strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, o której mowa w art. 32 rozporządzenia ogólnego;
2)
na podstawie planu kontroli sporządzonego zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy albo
3)
w wyniku uzyskania informacji o nieprawidłowej realizacji operacji.
§  3. 
1. 
Kontrole są przeprowadzane przez zespół osób upoważnionych do wykonywania czynności kontrolnych, składający się co najmniej z dwóch osób, zwanych dalej "kontrolującymi".
2. 
Kontrolujący podlegają wyłączeniu z przeprowadzania kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 24 § 1 pkt 1-4, 6 i 7 oraz § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 i 803).
3. 
Kontrole są przeprowadzane w obecności podmiotu kontrolowanego lub osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego.
§  4. 
1. 
Podmiot, u którego ma być przeprowadzona kontrola ujęta w planie kontroli, o którym mowa w § 2 pkt 2, powiadamia się o terminie oraz zakresie planowanej kontroli, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.
2. 
Kontrola ujęta w planie kontroli, o którym mowa w § 2 pkt 2, może być przeprowadzona przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1:
1)
na wniosek podmiotu, u którego ma być przeprowadzona kontrola, albo
2)
jeżeli wymaga tego specyfika operacji oraz po uzyskaniu pisemnej zgody podmiotu, u którego ma być przeprowadzona kontrola.
§  5. 
1. 
Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie dowodów zebranych w toku kontroli.
2. 
Dowodami, o których mowa w ust. 1, są w szczególności dokumenty, w tym dokumenty w postaci elektronicznej, opinie biegłych, pisemne wyjaśnienia i oświadczenia oraz inne zabezpieczone przedmioty.
§  6. 
Zebrane w toku kontroli dowody są zabezpieczane przez kontrolujących, w szczególności przez oddanie na przechowanie podmiotowi kontrolowanemu lub osobie upoważnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego za pokwitowaniem.
§  7. 
1. 
Kontrolujący sporządzają informację pokontrolną, o której mowa w art. 46 ust. 6 ustawy, zwaną dalej "informacją pokontrolną", na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej, i po jej podpisaniu przekazują ją podmiotowi kontrolowanemu.
2. 
Informacja pokontrolna zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce przeprowadzenia kontroli;
2)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3)
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres podmiotu kontrolowanego;
4)
nazwę podmiotu przeprowadzającego kontrolę oraz imiona, nazwiska, stanowiska lub funkcje kontrolujących;
5)
zakres kontroli;
6)
wykaz kopii dokumentów, o których mowa w art. 46 ust. 4 pkt 2 ustawy, uzyskanych w toku kontroli;
7)
ustalenia z przeprowadzonej kontroli;
8)
zalecenia pokontrolne obejmujące uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości oraz informację o obowiązku wykonania tych zaleceń w określonym terminie - w przypadku kontroli, o których mowa w art. 42 ust. 1 i art. 43 pkt 1 ustawy, oraz jeżeli jest to uzasadnione uchybieniami lub nieprawidłowościami stwierdzonymi w toku tych kontroli.
3. 
W celu udokumentowania stanu faktycznego lub udokumentowania wykonania czynności kontrolnych, w przypadkach uznanych przez kontrolujących za konieczne, podmiot kontrolowany lub osoba upoważniona do reprezentowania podmiotu kontrolowanego sporządzają kopie dokumentów, o których mowa w art. 46 ust. 4 pkt 2 ustawy, oraz potwierdzają na piśmie ich zgodność z oryginałem.
4. 
W przypadku gdy podmiot kontrolowany lub osoba upoważniona do reprezentowania podmiotu kontrolowanego odmawiają dokonania czynności, o których mowa w ust. 3, kontrolujący zamieszczają w treści informacji pokontrolnej adnotację o tej odmowie.
§  8. 
1. 
Podmiot kontrolowany albo osoba upoważniona do reprezentowania podmiotu kontrolowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji pokontrolnej podpisują ją i przekazują podmiotowi przeprowadzającemu kontrolę.
2. 
W przypadku odmowy podpisania informacji pokontrolnej podmiot kontrolowany albo osoba upoważniona do reprezentowania podmiotu kontrolowanego mogą zgłosić, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej, zastrzeżenia do informacji pokontrolnej w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
3. 
W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do informacji pokontrolnej po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, podmiot przeprowadzający kontrolę odmawia rozpatrzenia zgłoszonych zastrzeżeń, informując o tym, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej, podmiot kontrolowany lub osobę upoważnioną do reprezentowania podmiotu kontrolowanego.
4. 
Kontrolujący mogą podjąć dodatkowe czynności kontrolne w celu ustalenia zasadności zastrzeżeń do informacji pokontrolnej.
5. 
W przypadku stwierdzenia zasadności wszystkich albo części zastrzeżeń do informacji pokontrolnej kontrolujący zmieniają lub uzupełniają tę część informacji pokontrolnej, której dotyczyły uwzględnione zastrzeżenia, i ponownie przekazują podmiotowi kontrolowanemu albo osobie upoważnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego do podpisu zmienioną lub uzupełnioną informację pokontrolną.
6. 
W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń do informacji pokontrolnej kontrolujący ponownie przekazują podmiotowi kontrolowanemu albo osobie upoważnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego do podpisu informację pokontrolną wraz z uzasadnieniem nieuwzględnienia zgłoszonych zastrzeżeń.
7. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 i 6, podmiot kontrolowany albo osoba upoważniona do reprezentowania podmiotu kontrolowanego w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji pokontrolnej przekazują podmiotowi przeprowadzającemu kontrolę podpisaną informację pokontrolną, a jeżeli odmawiają jej podpisania - niepodpisaną informację pokontrolną.
8. 
W przypadku odmowy podpisania informacji pokontrolnej podmiot kontrolowany albo osoba upoważniona do reprezentowania podmiotu kontrolowanego mogą przekazać podmiotowi przeprowadzającemu kontrolę wraz z informacją pokontrolną uzasadnienie odmowy podpisania tej informacji.
9. 
Odmowa podpisania informacji pokontrolnej albo nieprzekazanie podpisanej informacji pokontrolnej w terminie, o którym mowa w ust. 1 albo 7, nie wstrzymują wykonania zaleceń pokontrolnych w terminie określonym w informacji pokontrolnej, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 8.
§  9. 
Wzór upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

UPOWAŻNIENIE NR ... DO WYKONYWANIA CZYNNOŚCI KONTROLNYCH

wzór

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 716).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 261 z 22.07.2021, str. 58, Dz. Urz. UE L 241 z 19.09.2022, str. 16, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 23, Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2023, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 130 z 16.05.2023, str. 1.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2394

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób, tryb oraz terminy przeprowadzania kontroli programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 oraz wzór upoważnienia do wykonywania czynności w ramach tych kontroli
Data aktu: 20/10/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023
Data wejścia w życie: 21/11/2023