Szczegółowy tryb przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetów 1-4 objętych programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 16 października 2023 r.
w sprawie szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetów 1-4 objętych programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027

Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027 (Dz. U. poz. 1273) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w przypadku działań w ramach priorytetów, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027, z wyłączeniem działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. h oraz pkt 5 tej ustawy, objętych programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027, zwanej dalej "pomocą", w tym:
1)
szczegółowy tryb składania wniosków o dofinansowanie;
2)
szczegółowy tryb oceny i terminy rozpatrywania wniosków o dofinansowanie;
3)
tryb i terminy zawierania umów o dofinansowanie;
4)
tryb składania wniosków o płatność;
5)
szczegółowy tryb oceny i terminy rozpatrywania wniosków o płatność.
§  2. 
1. 
Ogłoszenie o naborze wniosków o dofinansowanie w ramach działań, o których mowa w art. 3 ust. 1:
1)
pkt 1 i pkt 2 lit. a-g ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027, zwanej dalej "ustawą",
2)
pkt 3 lit. a ustawy, w zakresie operacji realizowanych przez rybackie lokalne grupy działania, o których mowa w art. 31 ust. 2 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm. 2 ), zwane dalej "RLGD", będące stronami umów o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, o których mowa w art. 32 tego rozporządzenia, w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, zwanych dalej "LSR",
3)
pkt 3 lit. b i c oraz pkt 4 ustawy

- Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej "Agencją", zamieszcza na stronie internetowej, o której mowa w art. 49 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej, dotyczącej programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027, zwanej dalej "stroną programu", nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków o dofinansowanie.

2. 
Ogłoszenie o naborze wniosków o dofinansowanie w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, w zakresie operacji realizowanych przez podmioty inne niż RLGD lub grantobiorców, RLGD zamieszcza na stronie internetowej RLGD, a także na stronie programu, nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków o dofinansowanie.
3. 
W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1 i 2, wskazuje się co najmniej:
1)
dzień rozpoczęcia oraz dzień zakończenia terminu składania wniosków o dofinansowanie;
2)
działanie lub typ operacji, których dotyczy nabór wniosków o dofinansowanie;
3)
wysokość limitu środków finansowych, do którego może zostać przyznana pomoc w ramach danego naboru wniosków o dofinansowanie;
4)
sposób dostępu do formularza wniosku o dofinansowanie w systemie teleinformatycznym;
5)
warunki i kryteria wyboru operacji.
4. 
Termin składania wniosków o dofinansowanie nie może być krótszy niż 14 dni.
§  3. 
1. 
W przypadku wniosków o dofinansowanie składanych w ramach działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a-g, pkt 3 lit. b i pkt 4 ustawy, jeżeli termin składania tych wniosków wynosi nie więcej niż 30 dni, wnioskodawca może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie w ramach jednego naboru wniosków o dofinansowanie.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku wniosków o dofinansowanie składanych w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1:
1)
pkt 1 lit. i ustawy - jeżeli wnioskodawcą jest minister właściwy do spraw rybołówstwa lub Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego;
2)
pkt 2 lit. b lub c ustawy - jeżeli wnioskodawca składa wnioski o dofinansowanie dotyczące odrębnych obiektów chowu lub hodowli ryb, stanowiących integralny terytorialnie system urządzeń wodnych lub urządzeń służących do prowadzenia działalności polegającej na wylęganiu, chowie lub hodowli organizmów wodnych wraz z budynkami lub budowlami, lub infrastrukturą techniczną niezbędną do prowadzenia działalności w zakresie chowu lub hodowli ryb, w których wykorzystuje się techniki zwiększające produkcję organizmów wodnych ponad naturalne możliwości środowiska, a organizmy te przez cały okres chowu lub hodowli oraz w czasie odłowu pozostają własnością beneficjenta, będących zakładem, któremu został albo zostanie nadany w związku z realizacją operacji jeden weterynaryjny numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2023 r. poz. 872).
3. 
Jeżeli wnioskodawca w ramach jednego naboru wniosków o dofinansowanie składanych w ramach działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a-g, pkt 3 lit. b i pkt 4 ustawy, złoży więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie, to jest rozpatrywany ten z wniosków o dofinansowanie, który został złożony jako pierwszy, a na operacje objęte pozostałymi wnioskami o dofinansowanie Agencja odmawia przyznania pomocy. Przepisy art. 20 ustawy stosuje się odpowiednio.
§  4. 
Wniosek o dofinansowanie pozostawia się bez rozpatrzenia, jeżeli:
1)
został złożony w sposób inny niż za pomocą systemu teleinformatycznego lub
2)
dołączona do niego opinia ministra właściwego do spraw rybołówstwa wymagana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy jest negatywna albo nie została dołączona do wniosku o dofinansowanie, lub
3)
nie dołączono do wniosku o dofinansowanie analizy naukowej operacji wymaganej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy.
§  5. 
1. 
RLGD sporządza listę wniosków o dofinansowanie złożonych w naborze, o którym mowa w § 2 ust. 2, które są zgodne z jej LSR, która zawiera:
1)
wskazanie, które z operacji objętych tymi wnioskami mieszczą się w limicie środków finansowych określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie;
2)
ustaloną przez RLGD kwotę pomocy dla każdej z operacji wybranych do realizacji.
2. 
Listę, o której mowa w ust. 1, RLGD udostępnia Agencji w terminie 14 dni od dnia rozstrzygnięcia protestów, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, a także zamieszcza ją na stronie internetowej RLGD oraz na stronie programu.
3. 
Jeżeli wniosek o dofinansowanie złożony w naborze, o którym mowa w § 2 ust. 2, nie został umieszczony na liście, o której mowa w ust. 1, Agencja odmawia przyznania pomocy. Przepisy art. 20 ustawy stosuje się odpowiednio.
§  6. 
1. 
W celu ustalenia kolejności rozpatrywania wniosków o dofinansowanie składanych w ramach działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a-g oraz pkt 4 ustawy, Agencja dokonuje oceny wniosków o dofinansowanie w zakresie kryteriów wyboru operacji, przyznając planowanej operacji punkty według szczegółowych kryteriów wyboru operacji określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy, zwanych dalej "kryteriami wyboru operacji".
2. 
O kolejności rozpatrywania wniosków o dofinansowanie decyduje suma punktów uzyskanych na podstawie kryteriów wyboru operacji i ustala się ją od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów.
3. 
W przypadku gdy dla operacji objętej wnioskiem o dofinansowanie nie określono punktacji albo nie stosuje się punktacji według kryteriów wyboru operacji, o kolejności rozpatrywania wniosków o dofinansowanie decyduje czas złożenia wniosków o dofinansowanie w systemie teleinformatycznym i kolejność tę ustala się od operacji, dla której wniosek o dofinansowanie został złożony najwcześniej, do operacji, dla której wniosek o dofinansowanie został złożony najpóźniej.
4. 
W przypadku gdy zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy do wniosku o dofinansowanie dołącza się analizę naukową operacji, której ocena stanowi kryterium wyboru operacji, Agencja, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw rybołówstwa, przekazuje tę analizę organowi opiniodawczo-doradczemu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy, w celu dokonania przez ten organ, sporządzonej w formie pisemnej, oceny tej analizy.
5. 
W przypadku operacji, które uzyskały taką samą liczbę punktów, o kolejności rozpatrywania wniosków o dofinansowanie decydują następujące kryteria:
1)
pierwszeństwo uzyskuje wniosek o dofinansowanie wnioskodawcy, któremu nie wypłacono pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze" na lata 2014-2020;
2)
w przypadku gdy o kolejności rozpatrywania wniosków o dofinansowanie nie rozstrzygnięto zgodnie z pkt 1, pierwszeństwo uzyskuje wniosek o dofinansowanie z niższą kwotą wnioskowanej pomocy;
3)
w przypadku gdy o kolejności rozpatrywania wniosków o dofinansowanie nie rozstrzygnięto zgodnie z pkt 1 i 2, pierwszeństwo uzyskuje wniosek o dofinansowanie, który został złożony wcześniej.
6. 
Agencja w terminie 3 dni roboczych od dnia dokonania oceny, o której mowa w ust. 1, albo ustalenia kolejności rozpatrywania wniosków o dofinansowanie w przypadku, o którym mowa w ust. 3, sporządza i zamieszcza na stronie programu listę wniosków o dofinansowanie:
1)
obejmujących operacje, które uzyskały minimalną liczbę punktów niezbędną do wyboru operacji, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy, w kolejności ustalonej w sposób określony w ust. 2, albo
2)
obejmujących operacje, które zostały ocenione według kryteriów wyboru operacji, w kolejności ustalonej w sposób określony w ust. 2 - jeżeli minimalna liczba punktów nie jest określona w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy, albo
3)
którą ustala od operacji, dla której wniosek o dofinansowanie został złożony najwcześniej, do operacji, dla której wniosek o dofinansowanie został złożony najpóźniej - w przypadku, o którym mowa w ust. 3

- ze wskazaniem, które z operacji mieszczą się w limicie środków finansowych określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie.

7. 
Lista, o której mowa w ust. 6, zawiera imię i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy, nazwę i numer operacji objętej wnioskiem o dofinansowanie, kwotę wnioskowanej pomocy, sumę punktów przyznanych danej operacji na podstawie kryteriów wyboru operacji, jeżeli te punkty zostały przyznane, wskazanie, czy operacja mieści się w limicie środków finansowych określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie, oraz oznaczenie czasu złożenia wniosku o dofinansowanie w systemie teleinformatycznym.
§  7. 
W przypadku gdy termin składania wniosków o dofinansowanie wynosi więcej niż 30 dni, wnioski te są rozpatrywane zgodnie z kolejnością ich złożenia w systemie teleinformatycznym.
§  8. 
Jeżeli suma punktów przyznanych danej operacji w ramach oceny kryteriów wyboru operacji jest mniejsza niż minimalna liczba punktów niezbędna do wyboru operacji, określona w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy, albo operacja ta nie uzyskała za określone kryterium wyboru operacji minimalnej liczby punktów określonych dla tego kryterium w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy, Agencja odmawia przyznania pomocy. Przepisy art. 20 ustawy stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Agencja, dokonując oceny operacji objętej wnioskiem o dofinansowanie, w pierwszej kolejności ustala, czy:
1)
operacja objęta wnioskiem o dofinansowanie oraz wnioskodawca spełniają warunki przyznania pomocy określone w art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej;
2)
wnioskodawca nie jest wykluczony z możliwości przyznania pomocy.
2. 
W przypadku negatywnej oceny operacji objętej wnioskiem o dofinansowanie lub wnioskodawcy w zakresie określonym w ust. 1 Agencja odmawia przyznania pomocy. Przepisy art. 20 ustawy stosuje się odpowiednio.
3. 
W przypadku pozytywnej oceny operacji objętej wnioskiem o dofinansowanie oraz wnioskodawcy w zakresie określonym w ust. 1 dalszej oceny operacji oraz wnioskodawcy Agencja dokonuje w zakresie określonym w art. 10 pkt 2 ustawy.
§  10. 
1. 
Wnioskodawca może dokonać dwukrotnie zmiany wniosku o dofinansowanie od dnia zamieszczenia na stronie programu listy, o której mowa w § 6 ust. 6, do dnia umieszczenia w systemie teleinformatycznym informacji o zakończeniu rozpatrywania wniosku o dofinansowanie przez Agencję.
2. 
Wnioskodawca może dokonać zmiany wniosku o dofinansowanie w terminie 7 dni od dnia udostępnienia mu przez Agencję tego wniosku w systemie teleinformatycznym na koncie wnioskodawcy w tym systemie. O udostępnieniu wniosku o dofinansowanie Agencja informuje wnioskodawcę za pomocą systemu teleinformatycznego.
3. 
Zmiana wniosku o dofinansowanie nie może zmieniać celu operacji oraz powodować zwiększenia kwoty wnioskowanej pomocy lub zmiany w zakresie kryteriów wyboru operacji, na podstawie których dokonano oceny planowanej operacji według kryteriów wyboru operacji.
4. 
W przypadku wniosków o dofinansowanie znajdujących się na liście, o której mowa w § 5 ust. 1, zmiany wniosku o dofinansowanie dokonuje się po potwierdzeniu na piśmie przez RLGD, że zmiana ta nie spowoduje niezgodności z LSR oraz nie wpłynie na kolejność i wysokość ustalonej przez RLGD kwoty pomocy dla danej operacji wskazanej na liście, o której mowa w § 5 ust. 1.
5. 
W przypadku wystąpienia we wniosku o dofinansowanie oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych Agencja może dokonać ich poprawy z urzędu, informując o tym wnioskodawcę za pomocą systemu teleinformatycznego.
§  11. 
1. 
W przypadku zwiększenia wysokości limitu środków finansowych określonego w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie informację o zwiększeniu tego limitu Agencja niezwłocznie zamieszcza na stronie programu.
2. 
Wysokość limitu środków finansowych określonego w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie uważa się za wyczerpaną, jeżeli różnica między wysokością limitu środków finansowych określonego:
1)
na dany nabór a łączną kwotą pomocy wynikającą z zawartych umów o dofinansowanie w tym naborze jest niewystarczająca na przyznanie pomocy na następną operację znajdującą się na liście, o której mowa w § 5 ust. 1 albo § 6 ust. 6, lub
2)
dla danego priorytetu, celu szczegółowego, o którym mowa w art. 14 ust. 1 lit. a-d oraz f, art. 26 ust. 1, art. 29 albo art. 31 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz. Urz. UE L 247 z 13.07.2021, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem EFMRA", lub rodzaju interwencji, o której mowa w załączniku IV do rozporządzenia EFMRA, a łączną kwotą pomocy wynikającą z zawartych umów o dofinansowanie w ramach danego priorytetu, celu szczegółowego lub rodzaju interwencji jest niewystarczająca na przyznanie pomocy na następną operację znajdującą się na liście, o której mowa w § 6 ust. 6, w wysokości pełnej wnioskowanej kwoty pomocy.
3. 
Wysokość limitu środków finansowych, do którego może zostać przyznana pomoc w ramach realizacji działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, uważa się za wyczerpaną, jeżeli różnica między wysokością limitu środków finansowych wskazanych w umowie o warunkach i sposobie realizacji LSR a łączną kwotą pomocy wynikającą z zawartych umów o dofinansowanie w danym naborze wniosków o dofinansowanie jest niewystarczająca na przyznanie pomocy w wysokości pełnej wnioskowanej kwoty pomocy na następną operację znajdującą się na liście, o której mowa w § 5 ust. 1 albo § 6 ust. 6.
4. 
W przypadku gdy w wyniku przeprowadzonej oceny złożonych w danym naborze wniosków o dofinansowanie mieszczących się w limicie środków finansowych określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie pozostaną środki finansowe, wnioskodawca kolejny na liście, o której mowa w § 5 ust. 1 albo § 6 ust. 6, który złożył wniosek o dofinansowanie obejmujący operację, która nie mieściła się w limicie środków finansowych określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie, może uzyskać pomoc, jeżeli pozostałe środki finansowe pokryją w pełnej wysokości kwotę wnioskowanej pomocy.
§  12. 
1. 
Jeżeli od dnia zamieszczenia na stronie programu listy, o której mowa w § 6 ust. 6, albo od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, jeżeli lista taka nie została sporządzona, jest konieczne uzyskanie wyjaśnień, przedstawienie dokumentów lub wykonanie określonych czynności w trakcie rozpatrywania wniosku o dofinasowanie, Agencja wzywa wnioskodawcę za pomocą systemu teleinformatycznego do złożenia w tym systemie wyjaśnień, przedstawienia dokumentów lub wykonania określonych czynności w terminie 14 dni od dnia przekazania wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego na konto wnioskodawcy w tym systemie, chyba że zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki odmowy przyznania pomocy.
2. 
W przypadku gdy wnioskodawca mimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie złożył wyjaśnień, nie przedstawił dokumentów lub nie wykonał określonych czynności w wyznaczonym terminie, Agencja ponownie wzywa wnioskodawcę za pomocą systemu teleinformatycznego do złożenia tych wyjaśnień, przedstawienia tych dokumentów lub dokonania tych czynności w tym systemie w terminie 14 dni od dnia przekazania wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego na konto wnioskodawcy w tym systemie.
3. 
W przypadku gdy wnioskodawca mimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 2, nie złożył wyjaśnień, nie przedstawił dokumentów lub nie wykonał określonych czynności w wyznaczonym terminie, Agencja informuje wnioskodawcę o odmowie przyznania pomocy. Przepisy art. 20 ustawy stosuje się odpowiednio.
4. 
Terminy, o których mowa w ust. 1 i 2, liczy się od dnia następującego po dniu przekazania wnioskodawcy wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego na jego konto w tym systemie. Informację o przekazaniu wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego Agencja przesyła wnioskodawcy drogą elektroniczną.
§  13. 
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie Agencja w terminie 7 dni od dnia rozpatrzenia tego wniosku informuje wnioskodawcę za pomocą systemu teleinformatycznego o wysokości przyznanej pomocy i umieszcza w tym systemie na koncie wnioskodawcy umowę o dofinansowanie oraz wezwanie do jej zawarcia w terminie 14 dni od dnia przekazania wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego na konto wnioskodawcy w tym systemie.
2. 
Termin do zawarcia umowy o dofinansowanie liczy się od dnia następującego po dniu przekazania wnioskodawcy wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego na jego konto w tym systemie. Informację o przekazaniu wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego Agencja przesyła wnioskodawcy drogą elektroniczną.
3. 
W przypadku zawierania umowy o dofinansowanie w sposób wskazany w ust. 6 pkt 2 w informacji, o której mowa w ust. 1, Agencja wskazuje adres siedziby Agencji albo jednostki organizacyjnej Agencji, pod którym wnioskodawca dokona podpisania umowy o dofinansowanie.
4. 
W przypadku błędów w zakresie danych wnioskodawcy w umieszczonej przez Agencję umowie o dofinansowanie wnioskodawca może w terminie 7 dni od dnia przekazania wezwania, o którym mowa w ust. 1, zgłosić Agencji za pomocą systemu teleinformatycznego konieczność zmiany umowy o dofinansowanie.
5. 
W przypadku dokonania przez Agencję zmian w umowie o dofinansowanie w wyniku zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4, Agencja ponownie przekazuje wezwanie do zawarcia umowy o dofinansowanie za pomocą systemu teleinformatycznego na konto wnioskodawcy w tym systemie w terminie 14 dni od dnia przekazania tego wezwania oraz umieszcza w tym systemie na koncie wnioskodawcy umowę o dofinansowanie. Informację o przekazaniu wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego Agencja przesyła wnioskodawcy drogą elektroniczną.
6. 
Umowę o dofinansowanie zawiera się przez podpisanie przez Agencję podpisanej przez wnioskodawcę umowy o dofinansowanie:
1)
za pomocą systemu teleinformatycznego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, przez jego opatrzenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym;
2)
w siedzibie Agencji albo jednostce organizacyjnej Agencji pod adresem wskazanym w informacji, o której mowa w ust. 1, przez podpisanie na piśmie utrwalonym w postaci papierowej.
7. 
Informację o dacie zawarcia umowy o dofinansowanie w sposób określony w ust. 6 pkt 2 Agencja zamieszcza w systemie teleinformatycznym, dołączając elektroniczną kopię zawartej umowy o dofinansowanie.
8. 
W przypadku gdy wnioskodawca nie zawarł umowy o dofinansowanie w wyznaczonym przez Agencję terminie, Agencja odmawia przyznania pomocy, chyba że wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie w innym terminie uzgodnionym z Agencją, nie dłuższym niż 21 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia tej umowy.
§  14. 
1. 
Zabezpieczeniem należytego wykonania zobowiązań określonych w umowie o dofinansowanie jest weksel niezupełny (in blanco) składany wraz z deklaracją wekslową na formularzu udostępnionym przez Agencję nie później niż w dniu złożenia wniosku o płatność.
2. 
Weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1, podpisane przez beneficjenta są składane w Agencji albo w jednostce organizacyjnej Agencji albo przesyłane przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640), zwanej dalej "ustawą - Prawo pocztowe", lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej.
§  15. 
1. 
Wykonanie zakresu rzeczowego operacji określonego w umowie o dofinansowanie, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji, następuje nie później niż w terminie:
1)
60 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie - w przypadku operacji realizowanej w kilku etapach;
2)
24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie - w przypadku operacji realizowanej w jednym etapie.
2. 
W przypadku gdy operacja jest realizowana w kilku etapach, pierwszy wniosek o płatność składa się nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie.
3. 
Terminy, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą zostać wydłużone w przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od beneficjenta, których nie można było przewidzieć na etapie zawierania umowy o dofinansowanie.
4. 
Wykonanie zakresu rzeczowego operacji określonego w umowie o dofinansowanie, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji, następuje nie później niż do dnia 31 grudnia 2029 r., a złożenie wniosku o płatność końcową - w terminie określonym w umowie o dofinansowanie.
§  16. 
1. 
Agencja dokonuje wypłaty pomocy w terminie 80 dni od dnia złożenia wniosku o płatność.
2. 
Jeżeli wniosek o płatność nie został złożony w terminie określonym w umowie o dofinansowanie, Agencja wzywa beneficjenta za pomocą systemu teleinformatycznego do złożenia wniosku o płatność w terminie wskazanym w wezwaniu, nie dłuższym niż 14 dni od dnia przekazania tego wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego na konto beneficjenta w tym systemie.
3. 
Jeżeli beneficjent mimo wezwania, o którym mowa w ust. 2, nie złożył wniosku o płatność we wskazanym w tym wezwaniu terminie, pomocy nie wypłaca się w ramach wniosku o płatność, którego dotyczyło to wezwanie.
4. 
Jeżeli wniosek o płatność zawiera braki lub wymaga złożenia wyjaśnień, Agencja za pomocą systemu teleinformatycznego wzywa beneficjenta do uzupełnienia wniosku o płatność lub złożenia wyjaśnień, w terminie wskazanym w wezwaniu, nie dłuższym niż 21 dni od dnia przekazania tego wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego na konto beneficjenta w tym systemie.
5. 
Jeżeli beneficjent mimo wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie uzupełnił wniosku o płatność lub nie złożył wyjaśnień, Agencja za pomocą systemu teleinformatycznego ponownie wzywa go do uzupełnienia wniosku o płatność lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia przekazania tego wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego na konto beneficjenta w tym systemie.
6. 
Terminy, o których mowa w ust. 2, 4 i 5, liczy się od dnia następującego po dniu przekazania wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego na konto beneficjenta w tym systemie. Informację o przekazaniu wezwania za pomocą systemu teleinformatycznego Agencja przesyła wnioskodawcy drogą elektroniczną.
7. 
Jeżeli beneficjent mimo wezwań, o których mowa w ust. 4 i 5, nie złożył wyjaśnień lub nie uzupełnił wniosku o płatność, Agencja:
1)
rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany, albo
2)
nie wypłaca pomocy, jeżeli wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów.
8. 
W przypadku wystąpienia we wniosku o płatność oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych Agencja dokonuje ich poprawy z urzędu, informując o tym beneficjenta za pomocą systemu teleinformatycznego.
9. 
Do terminu, o którym mowa w ust. 1, nie wlicza się terminów ustalonych przez Agencję do dokonania określonych czynności przez beneficjenta.
10. 
Beneficjent może dokonać za pomocą systemu teleinformatycznego zmiany wniosku o płatność do czasu zatwierdzenia tego wniosku przez Agencję.
11. 
Jeżeli beneficjent nie złożył wniosku o płatność w terminie wskazanym w wezwaniu, o którym mowa w ust. 2, lub nie złożył wyjaśnień lub nie uzupełnił wniosku o płatność w terminie, o którym mowa w ust. 4 albo 5, Agencja na jego wniosek przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli beneficjent:
1)
wniósł za pomocą systemu teleinformatycznego wniosek o przywrócenie terminu w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu;
2)
jednocześnie z wniesieniem wniosku o przywrócenie terminu dopełnił czynności, dla której był określony termin;
3)
uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
§  17. 
1. 
Agencja, ustalając wysokość kwoty pomocy do wypłaty beneficjentowi:
1)
uwzględnia:
a)
wysokość pomocy określoną w umowie o dofinansowanie,
b)
kwotę wydatków kwalifikowalnych objętych wnioskiem o płatność,
c)
wyniki kontroli, o których mowa w art. 44 ustawy, realizowanej operacji oraz usunięte nieprawidłowości stwierdzone w wyniku tych kontroli;
2)
dokonuje pomniejszenia o:
a)
kwoty wydatkowane z naruszeniem przepisów lub wytycznych dotyczących konkurencyjnego wyboru wykonawców, zamówień publicznych lub z naruszeniem innych obowiązków określonych w umowie o dofinansowanie,
b)
kwoty wydatków niestanowiące kosztów kwalifikowalnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy,
c)
kwotę pomocy wypłaconą beneficjentowi na podstawie wcześniej zrealizowanych wniosków o płatność - w przypadku wyrażenia przez beneficjenta zgody na pomniejszenie kolejnych płatności, o której mowa w art. 207 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm. 3 ).
2. 
Niezwłocznie po ustaleniu kwoty pomocy do wypłaty Agencja przekazuje beneficjentowi informację o wysokości tej kwoty za pomocą systemu teleinformatycznego na konto beneficjenta w tym systemie, dołączając uzasadnienie w przypadku rozbieżności między ustaloną przez Agencję wysokością kwoty do wypłaty a wysokością kwoty wskazaną przez beneficjenta we wniosku o płatność.
3. 
Kwota pomocy, o której mowa w ust. 1, jest wypłacana przez Agencję na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, wskazany przez beneficjenta, a w przypadku gdy beneficjentem pomocy jest państwowa jednostka budżetowa, kwota pomocy jest wypłacana w sposób określony w art. 188 ust. 1-5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 188 ust. 6 tej ustawy.
4. 
Jeżeli wystąpią okoliczności uniemożliwiające wypłatę pomocy w terminie, o którym mowa w § 16 ust. 1, Agencja informuje beneficjenta za pomocą systemu teleinformatycznego o przyczynie opóźnienia i nowym terminie wypłaty pomocy.
§  18. 
1. 
Następca prawny wnioskodawcy w terminie 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia prawnego, w wyniku którego zaistniało następstwo prawne, może złożyć do Agencji wniosek o wstąpienie do toczącego się postępowania w sprawie przyznania pomocy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej, jeżeli spełnia warunki przyznania pomocy, o których mowa w ustawie oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dane następcy prawnego wnioskodawcy niezbędne do przyznania pomocy:
a)
imię i nazwisko albo nazwę,
b)
miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres,
c)
numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany,
d)
numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL - numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;
2)
informacje lub oświadczenia wymagane do przyznania pomocy zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, następca prawny wnioskodawcy dołącza dokument potwierdzający fakt zaistnienia następstwa prawnego albo kopię tego dokumentu poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji, a w przypadku następstwa prawnego będącego wynikiem śmierci wnioskodawcy - odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo wypis albo odpis aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza.
4. 
W przypadku następstwa prawnego będącego wynikiem śmierci wnioskodawcy, jeżeli nie zostało zakończone postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku, spadkobierca dołącza do wniosku, o którym mowa w ust. 1:
1)
zaświadczenie sądu o zarejestrowaniu wniosku o stwierdzenie nabycia spadku albo
2)
kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku:
a)
potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez sąd albo
b)
poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji, wraz z potwierdzeniem nadania tego wniosku w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy - Prawo pocztowe lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej albo kopią tego potwierdzenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji.
5. 
Spadkobierca przekazuje Agencji odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się tego postanowienia albo wypis albo odpis aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza w terminie 14 dni od dnia wpisu tego aktu do rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia.
6. 
Jeżeli z postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo z wypisu albo odpisu aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza wynika, że uprawnionych do nabycia spadku jest więcej niż jeden spadkobierca lub zapisobierca windykacyjny, wstępujący do postępowania w sprawie spadkobierca albo zapisobierca windykacyjny wnioskodawcy, który złożył wniosek o dofinansowanie, dołącza do wniosku, o którym mowa w ust. 1, albo składa wraz z odpisem prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku - oświadczenia pozostałych spadkobierców lub zapisobierców windykacyjnych, że wyrażają zgodę na przyznanie pomocy temu spadkobiercy albo zapisobiercy windykacyjnemu.
7. 
Zgoda, o której mowa w ust. 6, nie jest wymagana, jeżeli miałaby być wyrażona przez małoletniego, a wniosek, o którym mowa w ust. 1, został złożony przez spadkobiercę będącego przedstawicielem ustawowym tego małoletniego.
8. 
W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, po upływie terminu, o którym mowa w tym przepisie, lub niedołączenia dokumentów, o których mowa w ust. 3, 4 lub 6, mimo wezwania, o którym mowa w ust. 9, Agencja nie przyznaje pomocy. Przepisy art. 20 ustawy stosuje się odpowiednio.
9. 
W przypadku gdy w toku prowadzonego postępowania, o którym mowa w ust. 1, jest niezbędne uzyskanie wyjaśnień lub uzupełnienie braków, następca prawny wnioskodawcy jest wzywany do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia braków na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki odmowy przyznania pomocy.
10. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego złożenia.
11. 
W przypadku nierozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie, o którym mowa w ust. 10, Agencja zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, wskazując nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż miesiąc.
12. 
Do postępowania w sprawie następstwa prawnego wnioskodawcy przepisy § 9 i § 12 stosuje się odpowiednio.
§  19. 
1. 
Następca prawny beneficjenta może złożyć do Agencji wniosek o przejęcie praw w związku z realizowaną albo zrealizowaną umową o dofinansowanie na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie 2 miesięcy od dnia wystąpienia zdarzenia prawnego, w wyniku którego zaistniało następstwo prawne.
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, następca prawny beneficjenta dołącza dokument potwierdzający fakt zaistnienia następstwa prawnego albo kopię tego dokumentu poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji, a w przypadku następstwa prawnego będącego wynikiem śmierci beneficjenta - odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo wypis albo odpis aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.
3. 
W przypadku następstwa prawnego będącego wynikiem śmierci beneficjenta, jeżeli nie zostało zakończone postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku, spadkobierca dołącza do wniosku, o którym mowa w ust. 1:
1)
zaświadczenie sądu o zarejestrowaniu wniosku o stwierdzenie nabycia spadku albo
2)
kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku:
a)
potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez sąd albo
b)
poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji, wraz z potwierdzeniem nadania tego wniosku w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy - Prawo pocztowe lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej albo kopią tego potwierdzenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji.
4. 
Spadkobierca przekazuje Agencji odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się tego postanowienia albo wypis albo odpis aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza w terminie 14 dni od dnia wpisu tego aktu do rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia.
5. 
Jeżeli z postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo wypisu albo odpisu aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza wynika, że uprawnionych do nabycia spadku jest więcej niż jeden spadkobierca lub zapisobierca windykacyjny, wstępujący do postępowania w sprawie spadkobierca albo zapisobierca windykacyjny beneficjenta, który złożył wniosek o dofinansowanie, dołącza do wniosku, o którym mowa w ust. 1, albo składa wraz z odpisem prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku - oświadczenia pozostałych spadkobierców lub zapisobierców windykacyjnych, że wyrażają zgodę na przyznanie pomocy temu spadkobiercy albo zapisobiercy windykacyjnemu.
6. 
Zgoda, o której mowa w ust. 5, nie jest wymagana, jeżeli miałaby być wyrażona przez małoletniego, a wniosek, o którym mowa w ust. 1, został złożony przez spadkobiercę będącego przedstawicielem ustawowym tego małoletniego.
7. 
W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, po upływie terminu, o którym mowa w tym przepisie, lub niedołączenia dokumentów, o których mowa w ust. 2, 3 lub 5, mimo wezwania, o którym mowa w ust. 8, Agencja nie przyznaje pomocy. Przepisy art. 20 ustawy stosuje się odpowiednio.
8. 
W przypadku gdy w toku prowadzonego postępowania, o którym mowa w ust. 1, jest niezbędne uzyskanie wyjaśnień lub uzupełnienie braków, następca prawny beneficjenta jest wzywany do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia braków na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki odmowy przyznania pomocy.
9. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego złożenia.
10. 
W przypadku nierozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie, o którym mowa w ust. 9, Agencja zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, wskazując nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż miesiąc.
11. 
Do postępowania w sprawie następstwa prawnego beneficjenta przepisy § 9, § 10 ust. 1-4, § 12-15 i § 18 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  20. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 716).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 261 z 22.07.2021, str. 58, Dz. Urz. UE L 241 z 19.09.2022, str. 16, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 23, Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2023, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 130 z 16.05.2023, str. 1.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2289

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetów 1-4 objętych programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027.
Data aktu: 16/10/2023
Data ogłoszenia: 24/10/2023
Data wejścia w życie: 25/10/2023