Udzielanie pomocy publicznej na realizację projektów inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym dla przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 29 września 2023 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej na realizację projektów inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym dla przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto

Na podstawie art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (Dz. U. poz. 1501) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na realizację projektów inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym dla przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto, zwanej dalej "pomocą dla projektu niskoemisyjnego".
§  2.  2
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
MŚP - należy przez to rozumieć mikroprzedsiębiorcę, małego przedsiębiorcę lub średniego przedsiębiorcę spełniających warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014";
2)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 1 i art. 3 ust. 3 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
3)
surowcach krytycznych - należy przez to rozumieć surowce krytyczne wymienione w załączniku IV do rozporządzenia nr 651/2014.
§  3. 
Pomoc dla projektu niskoemisyjnego może być udzielana przedsiębiorcy, który spełnia łącznie następujące warunki:
1)
zobowiąże się do realizacji projektu, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, zwanego dalej "projektem niskoemisyjnym";
2)
nie znajduje się w trudnej sytuacji ustalanej w sposób przyjęty przez Komisję Europejską dla pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 3 ;
3) 4
 nie został zobowiązany do zwrotu pomocy na podstawie wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc przyznaną przez to samo państwo członkowskie za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym;
4) 5
 w ciągu dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego nie dokonał przeniesienia tej samej lub podobnej działalności lub jej części z zakładu na terenie państw - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zakład pierwotny) do zakładu, w którym jest realizowany projekt niskoemisyjny objęty pomocą i który znajduje się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (zakład objęty pomocą), przy czym przeniesienie występuje wówczas, gdy produkt w zakładzie pierwotnym i zakładzie objętym pomocą służy przynajmniej częściowo do tych samych celów oraz zaspokaja wymagania lub potrzeby tej samej kategorii klientów, a w jednym z pierwotnych zakładów beneficjenta pomocy w państwie - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym nastąpiła likwidacja miejsc pracy związanych z taką samą lub podobną działalnością;
5)
zobowiąże się do niedokonywania przeniesienia, o którym mowa w pkt 4, w okresie realizacji projektu niskoemisyjnego i dwóch lat po zakończeniu jego realizacji;
6) 6
 nie został objęty sankcjami przyjętymi przez Unię Europejską, o których mowa w pkt 1.1 komunikatu Komisji - Tymczasowe kryzysowe i przejściowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE C 101 z 17.03.2023, str. 3, z późn. zm.).
§  4. 
1. 
Pomoc dla projektu niskoemisyjnego jest udzielana, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1)
projekt niskoemisyjny stanowi inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia nr 651/2014;
2) 7
 przedsiębiorca ubiegający się o pomoc dla projektu niskoemisyjnego zobowiąże się do poniesienia kosztów kwalifikowalnych w kwocie stanowiącej co najmniej równowartość 110 milionów euro, przy czym kwota ta jest przeliczana na podstawie kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu zawarcia umowy, o której mowa w § 8 ust. 1;
3)
przedsiębiorca ubiegający się o pomoc dla projektu niskoemisyjnego zobowiąże się do utworzenia co najmniej 50 nowych miejsc pracy w związku z realizacją projektu niskoemisyjnego, a w przypadku obniżenia średniego zatrudnienia wskazanego we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia zawarcia umowy - do dostosowania zatrudnienia do poziomu wskazanego we wniosku, przy czym przez tworzenie nowych miejsc pracy w związku z realizacją projektu niskoemisyjnego rozumie się wzrost netto liczby pracowników w danym zakładzie, w rozumieniu art. 2 pkt 32 rozporządzenia nr 651/2014, w stosunku do średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego;
4)
przedsiębiorca ubiegający się o pomoc dla projektu niskoemisyjnego zobowiąże się do spełnienia co najmniej 5 z następujących warunków uzupełniających:
a)
utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy,
b)
wzrost netto liczby pracowników ponad minimalny próg,
c)
poniesienie kosztów kwalifikowalnych ponad minimalny próg,
d)
współpraca ze szkołami ponadpodstawowymi lub podmiotami tworzącymi system szkolnictwa wyższego i nauki,
e)
status MŚP,
f)
lokalizacja inwestycji na obszarze zagrożonym wykluczeniem,
g)
robotyzacja i automatyzacja procesów,
h)
inwestycja w OZE,
i)
wykorzystanie potencjału zasobów ludzkich,
j)
wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkolnictwem branżowym,
k)
tworzenie powiązań regionalnych,
l)
podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem,
m)
prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko,
n)
prowadzenie działalności B+R;
5)
przedsiębiorca ubiegający się o pomoc dla projektu niskoemisyjnego zobowiąże się do zakończenia realizacji projektu niskoemisyjnego nie później niż w okresie 7 lat od rozpoczęcia prac.
1a.  8
 Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc dla projektu niskoemisyjnego za każdy warunek uzupełniający, do którego spełnienia się zobowiąże, otrzymuje jeden punkt, z tym że maksymalna suma punktów za spełnienie tych warunków wynosi 10.
2.  9
 Sposób spełnienia i weryfikacji warunków uzupełniających oraz liczbę punktów, które można uzyskać za spełnienie tych warunków, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Wniosek o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego składa się do ministra właściwego do spraw gospodarki.
2. 
Wzór wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Wniosek o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego składa się przed rozpoczęciem prac. Rozpoczęcie prac oznacza rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Zakupu gruntów oraz prac przygotowawczych, takich jak uzyskiwanie zezwoleń i wykonywanie wstępnych studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie prac.
4. 
W przypadku gdy wniosek o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego jest niekompletny, nieprawidłowy, zawiera braki formalne lub oczywiste omyłki, minister właściwy do spraw gospodarki wzywa pisemnie przedsiębiorcę do ich uzupełnienia lub poprawienia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przedsiębiorca nie uzupełni lub nie poprawi wniosku, wniosek pozostawia się bez rozpoznania. W przypadku uzupełnienia lub poprawienia wniosku w wyznaczonym terminie wniosek uznaje się za złożony w terminie złożenia pierwotnego wniosku.
5.  10
 Do wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego dołącza się oświadczenie przedsiębiorcy o zobowiązaniu się do spełnienia warunków uzupełniających, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4.
6.  11
 Minister właściwy do spraw gospodarki może zwrócić się do przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc dla projektu niskoemisyjnego o udzielenie dodatkowych informacji w związku ze złożonym wnioskiem o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego.
7.  12
 Minister właściwy do spraw gospodarki rozpatruje wniosek o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego pod kątem jego zgodności z zasadami przyznawania pomocy.
8.  13
 Minister właściwy do spraw gospodarki może zwrócić się do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna, o której mowa w ustawie z dnia 7 lipca 2017 r. o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna (Dz. U. z 2022 r. poz. 1985), o wydanie rekomendacji w sprawie projektu niskoemisyjnego, którego dotyczy wniosek.
9.  14
 Minister właściwy do spraw gospodarki może zwrócić się do podmiotu, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.), o dokonanie oceny przeznaczenia kluczowego komponentu, o którym mowa w art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, dla realizacji projektu niskoemisyjnego.
§  6. 
1. 
Kosztami kwalifikowalnymi do objęcia pomocą dla projektu niskoemisyjnego są koszty inwestycji związane z realizacją projektu niskoemisyjnego obejmujące koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne niezbędne do produkcji urządzeń lub komponentów lub do produkcji lub odzysku surowców, o których mowa w art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych.
2. 
Do kosztów kwalifikowalnych do objęcia pomocą dla projektu niskoemisyjnego zalicza się koszty będące:
1)
kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
2)
ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych,
3)
kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
4)
ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej,
5)
kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku MŚP - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu niskoemisyjnego,
6)
ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.

3. 
Środki trwałe, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 6, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez MŚP i z wyjątkiem realizacji inwestycji początkowej, o której mowa w art. 2 pkt 49 lit. b rozporządzenia nr 651/2014.
4. 
Cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych można zaliczyć do kosztów kwalifikowalnych do objęcia pomocą dla projektu niskoemisyjnego, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1)
wartości te pozostają związane z daną lokalizacją realizacji projektu niskoemisyjnego i nie są przenoszone;
2) 15
 wartości te są wykorzystywane wyłącznie w zakładzie produkcyjnym, w którym realizowany jest projekt niskoemisyjny objęty pomocą;
3)
wartości te podlegają amortyzacji;
4)
wartości te są nabywane na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z nabywcą;
5)
wartości te wchodzą w skład aktywów przedsiębiorcy, który otrzymuje pomoc dla projektu niskoemisyjnego;
6)
wartości te pozostają związane z projektem niskoemisyjnym, dla którego przyznano pomoc, przez co najmniej 5 lat, a w przypadku MŚP - przez co najmniej 3 lata.
5. 
Koszty określone w ust. 2 zalicza się do kosztów kwalifikowalnych do objęcia pomocą dla projektu niskoemisyjnego, jeżeli zostały poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i nie później niż do dnia zakończenia realizacji projektu niskoemisyjnego.
§  7. 
1.  16
 Intensywność pomocy dla projektu niskoemisyjnego nie może przekraczać 15% kosztów kwalifikowalnych, a łączna kwota tej pomocy na przedsiębiorcę na państwo członkowskie nie może przekroczyć równowartości 150 milionów euro.
2.  17
 W przypadku projektu niskoemisyjnego realizowanego na obszarach należących do województw dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz następujących gmin należących do regionu mazowieckiego regionalnego: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola intensywność pomocy dla projektu niskoemisyjnego nie może przekraczać 20% kosztów kwalifikowalnych, a łączna kwota tej pomocy na przedsiębiorcę na państwo członkowskie nie może przekroczyć równowartości 200 milionów euro.
3.  18
 W przypadku inwestycji usytuowanych na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego oraz gmin należących do regionu mazowieckiego regionalnego innych niż wymienione w ust. 2 intensywność pomocy nie może przekraczać 35% kosztów kwalifikowalnych, a łączna kwota tej pomocy na przedsiębiorcę na państwo członkowskie nie może przekroczyć równowartości 350 milionów euro.
4.  19
 Kwoty, o których mowa w ust. 1-3, wyrażone w euro przelicza się na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu zawarcia umowy, o której mowa w § 8 ust. 1.
5. 
Maksymalną intensywność pomocy udzielanej MŚP określoną w ust. 1-3 podwyższa się o:
1)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców;
2)
10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców.
6. 
Maksymalną intensywność pomocy udzielanej w przypadku inwestycji w zakresie produkcji pomp ciepła oraz produkcji kluczowych komponentów przeznaczonych do bezpośredniego użytku jako materiał do produkcji pomp ciepła obniża się o 50% w stosunku do wartości wskazanych w ust. 1-3.
7. 
Maksymalną wysokość pomocy dla projektu niskoemisyjnego oblicza się, biorąc pod uwagę planowaną wysokość kosztów kwalifikowalnych projektu niskoemisyjnego, maksymalną intensywność pomocy oraz liczbę punktów uzyskanych za zobowiązanie się do spełnienia warunków uzupełniających, według poniższego wzoru:

maksymalna wysokość wsparcia (zł) = a x b x c 1) 10

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a - wysokość kosztów kwalifikowalnych projektu niskoemisyjnego (zł),

b - maksymalną intensywność pomocy (%),

c - liczbę punktów uzyskanych za zobowiązanie się do spełnienia warunków uzupełniających.

8.  20
 W przypadku gdy liczba warunków uzupełniających ulegnie zmniejszeniu, maksymalną wysokość pomocy dla projektu niskoemisyjnego oblicza się ponownie zgodnie z § 7 ust. 7.
§  8. 
1.  21
 Pomoc dla projektu niskoemisyjnego jest udzielana w formie dotacji celowej na podstawie umowy o udzielenie pomocy publicznej zawieranej z przedsiębiorcą przez ministra właściwego do spraw gospodarki, po uprzednim dwustronnym określeniu warunków umowy.
2.  22
 Umowa, o której mowa w ust. 1, określa okres jej obowiązywania, wysokość pomocy dla projektu niskoemisyjnego, zobowiązania przedsiębiorcy dotyczące:
1)
zakresu realizacji projektu niskoemisyjnego,
2)
utworzenia określonej liczby nowych miejsc pracy w związku z realizacją projektu niskoemisyjnego i utrzymania każdego miejsca pracy przez okres co najmniej 5 lat od dnia pierwszego obsadzenia stanowiska, a w przypadku MŚP - 3 lat,
3)
poniesienia w określonym terminie kosztów kwalifikowalnych projektu niskoemisyjnego,
4)
terminu zakończenia realizacji projektu niskoemisyjnego, po którego upływie koszty poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane za koszty kwalifikowalne,
5)
warunków uzupełniających określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca,
6)
lokalizacji, w której zostanie zrealizowany projekt niskoemisyjny,
7)
zasad zwrotu pomocy publicznej w przypadku niespełnienia zobowiązań przez przedsiębiorcę

- oraz sposób weryfikacji zobowiązań, o których mowa w pkt 1-6.

3. 
Minister właściwy do spraw gospodarki udziela pomocy na projekty niskoemisyjne pod warunkiem posiadania odpowiednich środków finansowych przeznaczonych na ten cel.
4.  23
 Wyrażone w euro kwoty zawarte w umowie, o której mowa w ust. 1, przelicza się na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu zawarcia tej umowy.
§  9.  24
 Przedsiębiorca, który otrzymał pomoc dla projektu niskoemisyjnego, zobowiązuje się do utrzymania projektu niskoemisyjnego w danej lokalizacji przez co najmniej 5 lat, a w przypadku MŚP - przez co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu niskoemisyjnego, przy czym takie zobowiązanie nie wyklucza dokonania w tym okresie wymiany przestarzałych lub zepsutych instalacji lub sprzętów, pod warunkiem że działalność gospodarcza zostanie utrzymana w danej lokalizacji przez minimalny okres. Nie można przyznać dodatkowej pomocy na wymianę instalacji lub urządzeń w okresie utrzymania projektu niskoemisyjnego.
§  10. 
1. 
Pomoc dla projektu niskoemisyjnego można kumulować, z inną pomocą udzielaną w odniesieniu do tych samych - pokrywających się częściowo lub w całości - kosztów kwalifikowalnych do objęcia pomocą tylko wówczas, gdy taka kumulacja nie powoduje przekroczenia najwyższego poziomu intensywności pomocy lub kwoty pomocy mających zastosowanie dla pomocy podlegających kumulacji.
2. 
Całkowita kwota pomocy, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty stanowiącej 100% kosztów kwalifikowalnych.
§  11. 
Pomoc jest udzielana w okresie obowiązywania decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej określonej w niniejszym rozporządzeniu z rynkiem wewnętrznym.
§  12. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się również do złożonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wniosków o udzielenie pomocy publicznej na realizację projektów spełniających kryteria określone w art. 53 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  25  

SPOSÓB SPEŁNIENIA I WERYFIKACJI WARUNKÓW UZUPEŁNIAJĄCYCH ORAZ LICZBA PUNKTÓW, KTÓRE MOŻNA UZYSKAĆ ZA SPEŁNIENIE TYCH WARUNKÓW

Lp. Warunek uzupełniający Liczba punktów możliwa do uzyskania za spełnienie warunku uzupełniającego Sposób spełnienia warunku uzupełniającego Sposób weryfikacji spełnienia warunku uzupełniającego
1 Utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy 1 Utworzenie w ramach inwestycji wyspecjalizowanych miejsc pracy i oferowanie stabilnego zatrudnienia przez utworzenie co najmniej 50 % nowych miejsc pracy wymagających posiadania wykształcenia wyższego, średniego, średniego branżowego, zasadniczego zawodowego lub zasadniczego branżowego - poświadczonego dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem uprawniającym do wykonywania zawodu Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy w okresie utrzymania inwestycji co najmniej 50 % zatrudnionych w ramach inwestycji pracowników posiadało wykształcenie wyższe, średnie, średnie branżowe, zasadnicze zawodowe lub zasadnicze branżowe - poświadczone dyplomem,

świadectwem lub innym dokumentem

uprawniającym do wykonywania zawodu

2 Wzrost netto liczby pracowników ponad minimalny próg 1 Utworzenie co najmniej 200 nowych miejsc pracy w związku z realizacją projektu niskoemisyjnego, a w przypadku obniżenia średniego zatrudnienia wskazanego we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia zawarcia umowy - dostosowanie zatrudnienia do poziomu wskazanego we wniosku, przy czym przez tworzenie nowych miejsc pracy w związku z realizacją projektu niskoemisyjnego rozumie się wzrost netto liczby pracowników wdanym zakładzie w rozumieniu art. 2 pkt 32 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) w stosunku do średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy przedsiębiorca utworzył i utrzymał każde z co najmniej 200 utworzonych miejsc pracy przez okres co najmniej 5 lat od dnia pierwszego obsadzenia stanowiska, a w przypadku MŚP - 3 lat
3 Poniesienie kosztów kwalifikowalnych znacznie ponad minimalny próg 1 Poniesienie w związku z realizacją projektu niskoemisyjnego kosztów kwalifikowalnych w wysokości co najmniej 210 milionów euro Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy w okresie realizacji projektu niskoemisyjnego przedsiębiorca poniósł w ramach projektu niskoemisyjnego objętego pomocą co najmniej 210 milionów euro kosztów kwalifikowalnych.

Kwotę, o której mowa powyżej, wyrażoną w euro, przelicza się na złote

według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu zawarcia umowy, o której mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia

4 Współpraca ze szkołami ponadpodstawowymi lub podmiotami tworzącymi system szkolnictwa wyższego i nauki 1 Współpraca ze szkołami ponadpodstawowymi, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.), zwanymi dalej "szkołami" lub podmiotami tworzącymi system szkolnictwa wyższego i nauki, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.), zwanymi dalej "podmiotami", polegająca na:

1) zlecaniu wykonania badań naukowych lub prac rozwojowych;

2) sponsorowaniu badań naukowych;

3) zlecaniu realizacji programów kształcenia;

4) udziale w programie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki "Doktorat wdrożeniowy" oraz innych programach lub przedsięwzięciach ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki związanych z realizacją szkół doktorskich;

5) finansowaniu udziału studentów i uczniów w procesie kształcenia na profilu praktycznym, w tym w formie kształcenia dualnego, w postaci stypendiów, organizowania staży lub zatrudnienia;

6) udziale w konsorcjach badawczych współfinansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju;

7) zakupie patentów i licencji od podmiotów lub ich spółek celowych, o których mowa w art. 149 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

8) wyposażaniu podmiotów w sprzęt laboratoryjny niezbędny do prowadzenia badań, zadań dydaktycznych lub zajęć praktycznych;

9) wyposażaniu szkół w sprzęt niezbędny do prowadzenia zadań dydaktycznych lub praktycznych;

10) współorganizowaniu w ramach uczelni i współfinansowaniu studenckich centrów szkoleniowych oferujących specjalistyczne kursy, których celem jest doskonalenie kompetencji wymaganych w działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę

Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy przedsiębiorca spełnił w związku z realizacją projektu niskoemisyjnego co najmniej 3 z 10 warunków uzupełniających przez:

- w zakresie pkt 1: zlecenie w całym okresie utrzymania inwestycji wykonania badań naukowych lub prac rozwojowych, których koszt wynosi co najmniej 1 % przyznanej pomocy;

- w zakresie pkt 2: zasponsorowanie w całym okresie utrzymania inwestycji badań naukowych i poniesienie z tego tytułu wydatków w wysokości co najmniej 1 % przyznanej pomocy;

- w zakresie pkt 3: zlecenie w całym okresie utrzymania inwestycji realizacji programów kształcenia i poniesienie z tego tytułu wydatków w wysokości co najmniej 1 % przyznanej pomocy;

- w zakresie pkt 4: wzięcie udziału w co najmniej jednym programie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki "Doktorat wdrożeniowy" oraz innych programach lub przedsięwzięciach ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki związanych z realizacją szkół doktorskich, zlecenie realizacji programów kształcenia w całym okresie utrzymania inwestycji;

- w zakresie pkt 5: sfinansowanie udziału co najmniej 5 studentów i uczniów w procesie kształcenia na profilu praktycznym, w tym m.in. w formie kształcenia dualnego w postaci stypendiów, zorganizowanie staży lub zatrudnienie w całym okresie utrzymania inwestycji, którego koszt w każdym kolejnym roku utrzymania inwestycji wyniósł co najmniej 600000 zł;

- w zakresie pkt 6: wzięcie udziału w co najmniej jednym konsorcjum badawczym współfinansowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w całym okresie utrzymania inwestycji;

- w zakresie pkt 7: zakupienie w okresie utrzymania inwestycji patentów i licencji od podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki lub ich spółek celowych i poniesienie z tego tytułu wydatków w wysokości co najmniej 2000000 zł;

- w zakresie pkt 8: wyposażenie podmiotów w całym okresie utrzymania inwestycji w sprzęt laboratoryjny niezbędny do prowadzenia badań, zadań dydaktycznych lub zajęć praktycznych i poniesienie z tego tytułu wydatków w wysokości co najmniej 600000 zł w każdym roku utrzymania inwestycji;

- w zakresie pkt 9: wyposażenie szkół w całym okresie utrzymania inwestycji w sprzęt niezbędny do prowadzenia zadań dydaktycznych lub praktycznych i poniesienie z tego tytułu wydatków w wysokości co najmniej 300000 zł w każdym roku utrzymania inwestycji;

- w zakresie pkt 10: w całym okresie utrzymania inwestycji współorganizowanie w ramach uczelni i współfinansowanie studenckich centrów szkoleniowych oferujących

specjalistyczne kursy, których celem jest doskonalenie kompetencji, wymaganych w działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę i poniesienie z tego tytułu wydatków w wysokości co najmniej 800000 zł w każdym roku utrzymania inwestycji

5 Status MŚP 1 Posiadanie statusu MŚP w dniu złożenia wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego Warunek weryfikowany na dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego na podstawie oświadczenia przedsiębiorcy
6 Lokalizacja inwestycji na obszarze zagrożonym wykluczeniem 1 Lokalizacja inwestycji:

a) w mieście średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze, o którym mowa w tabeli nr 3 załącznika nr 1 do przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459), lub

b) w gminie, na której terenie jest położone miasto, o którym mowa w lit. a, lub

c) w gminie graniczącej z miastem, o którym mowa w lit. a, lub z gminą, o której mowa w lit. b, lub

d) na obszarze powiatów lub miast na prawach powiatu, w których stopa bezrobocia wynosi co najmniej 160 % przeciętnej stopy bezrobocia w kraju

- z wyłączeniem miast, w których jest zlokalizowana siedziba wojewody lub sejmiku województwa

Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego dotyczące lokalizacji inwestycji.

Weryfikacja warunku uzupełniającego odbywa się według danych na dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego na podstawie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji oraz obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wydawanego na podstawie art. 82 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji

zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475, z późn. zm.)

7 Robotyzacja i automatyzacja procesów 1 Robotyzacja i automatyzacja procesów prowadzonych w ramach inwestycji. Zakup w ramach inwestycji co najmniej jednego manipulacyjnego robota przemysłowego (definicja zgodna z normą PN-EN ISO 8373:2021), który jest automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową maszyną manipulacyjną o wielu stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne lub lokomocyjne, stacjonarną lub mobilną, dla ważnych zastosowań przemysłowych, lub co najmniej jednego innego urządzenia (zgodnie z pozycją 489 Klasyfikacji Środków Trwałych) stanowiącego zestaw przeprogramowywanych manipulatorów i urządzeń sterujących, służącego do wykonywania funkcji ruchowych, dysponującego możliwością swobodnego programowania zmian pozycji i kolejności operacji roboczych Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy w okresie utrzymania inwestycji przedsiębiorca utrzymał liczbę robotów przemysłowych lub innych urządzeń zakupionych w ramach inwestycji, co do których zgodność z wymaganą normą będzie potwierdzona stosownym certyfikatem wydanym przez producenta danego robota lub urządzenia. Koszty związane z zakupem robota lub urządzenia muszą być włączone do ewidencji środków trwałych i pozostać w niej przez okres utrzymania inwestycji
8 Inwestycja w OZE 1 Inwestycja przedsiębiorcy realizującego projekt niskoemisyjny w odnawialne źródła energii o mocy zapewniającej co najmniej 15 % średniorocznego zużycia energii elektrycznej w zakładzie Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy w okresie utrzymania inwestycji co najmniej 15 % średniorocznego zużycia energii elektrycznej przedsiębiorcy realizującego projekt niskoemisyjny pochodziło z odnawialnych źródeł energii oraz co najmniej taka ilość energii elektrycznej została

wyprodukowana w instalacji OZE powstałej po rozpoczęciu inwestycji

9 Wykorzystanie potencjału zasobów ludzkich 1 Zatrudnienie w związku z realizacją inwestycji co najmniej 4 % pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności, orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności lub orzeczeniem traktowanym na równi - w odniesieniu do liczby zadeklarowanych nowo utworzonych miejsc pracy Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy w całym okresie utrzymania inwestycji była zatrudniona wskazana w umowie liczba pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności, orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności lub orzeczeniem traktowanym na równi
10 Wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkolnictwem branżowym 1 Wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkolnictwem branżowym, obejmujące:

1) oferowanie pracownikom szkoleń mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy, lub

2) dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników, lub

3) współpracę z branżowymi szkołami 1 stopnia, branżowymi szkołami II stopnia, technikami, szkołami policealnymi, centrami kształcenia zawodowego, placówkami kształcenia ustawicznego lub uczelniami, polegającą na organizowaniu praktyk, staży, szkoleń, lub

4) oferowanie pozaszkolnych zajęć edukacyjnych mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy, w tym umiejętności poszukiwania zatrudnienia, finansowanych przez przedsiębiorcę, lub

Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy przedsiębiorca spełnił w związku z realizacją inwestycji co najmniej 3 z 7 warunków przez:

- w zakresie pkt 1 i 2: poniesienie w całym okresie utrzymania inwestycji kosztów szkoleń świadczonych przez podmioty zewnętrzne lub kształcenia w jednostkach oświatowych lub uczelniach w wysokości co najmniej 1000 zł brutto średniorocznie na każde nowe miejsce pracy - dla co najmniej 50 % pracowników zatrudnionych w zakładzie; w przypadku szkoleń wewnętrznych zatrudnianie w okresie

5) przekazanie na potrzeby szkoły lub centrum kształcenia zawodowego, lub placówki kształcenia ustawicznego, lub uczelni maszyn oraz narzędzi, lub

6) stworzenie klasy patronackiej lub laboratorium, lub

7) kształcenie dualne

utrzymania inwestycji pracownika, w którego zakresie obowiązków znajdowało się wyłącznie szkolenie pracowników w zakładzie;

- w zakresie pkt 3: zawarcie i wykonanie umowy z organem prowadzącym szkołę, centrum kształcenia zawodowego lub placówkę kształcenia ustawicznego lub z uczelnią w sprawie prowadzenia w okresie utrzymania inwestycji praktyk lub staży u tego przedsiębiorcy oraz przyjęcie w każdym roku utrzymania inwestycji co najmniej jednej osoby na praktykę lub staż w zakładzie, w którym zrealizowana została inwestycja;

- w zakresie pkt 4: zawarcie i wykonanie umowy z organem prowadzącym szkołę, centrum kształcenia zawodowego lub placówkę kształcenia ustawicznego lub z uczelnią w sprawie zapewniania, w okresie utrzymania inwestycji, uczniom lub studentom, lub nauczycielom kształcenia zawodowego, finansowanych przez przedsiębiorcę, pozaszkolnych zajęć edukacyjnych, mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub

doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych potrzebnych do wykonywania pracy oraz zorganizowanie co najmniej jednych takich zajęć w każdym roku utrzymania inwestycji;

- w zakresie pkt 5: zawarcie i wykonanie umowy z organem prowadzącym szkołę, centrum kształcenia zawodowego lub placówkę kształcenia ustawicznego lub z uczelnią, której przedmiotem jest przekazanie, w okresie utrzymania inwestycji, na potrzeby tej szkoły lub tego centrum kształcenia zawodowego, lub tej placówki kształcenia ustawicznego, lub uczelni maszyn lub narzędzi, poświadczone protokołem przekazania;

- w zakresie pkt 6: zawarcie i wykonanie umowy z organem prowadzącym szkołę, centrum kształcenia zawodowego lub placówkę kształcenia ustawicznego lub z uczelnią, której przedmiotem jest stworzenie w okresie utrzymania inwestycji klasy patronackiej lub laboratorium;

- w zakresie pkt 7: zawarcie i wykonanie umowy z organem prowadzącym szkołę, centrum kształcenia zawodowego lub placówkę kształcenia ustawicznego lub z uczelnią, której przedmiotem jest przyjmowanie w każdym roku okresu utrzymania inwestycji uczniów na praktyczną naukę zawodu lub staż, studentów studiów dualnych na praktyki zawodowe lub nauczycieli na szkolenia branżowe w zakładzie, w którym jest realizowana inwestycja

11 Tworzenie powiązań regionalnych 1 Współpraca z dostawcami, kooperantami w ramach realizacji inwestycji początkowej Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy w ramach inwestycji początkowej przedsiębiorca przekazał w ramach zawartych umów kooperantom środki trwałe, których łączna wartość w każdym roku utrzymania inwestycji początkowej wyniosła 0,1 % kosztów kwalifikowalnych, nie więcej niż 1000000 zł w danym roku. Środki te mają być wykorzystywane przez kooperantów nienależących do tej samej grupy kapitałowej wyłącznie do wytwarzania produktów niezbędnych w procesie produkcji wynikającym z zawartej umowy. Ponadto przedsiębiorca w każdym roku utrzymania inwestycji ma współpracować w ramach inwestycji początkowej z co najmniej trzema kooperantami prowadzącymi działalność w tym samym podregionie (NUTS 3), w którym jest realizowana inwestycja początkowa
12 Podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem 1 Podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem, w szczególności przez:

1) oferowanie pracownikom udziału w dodatkowych programach opieki zdrowotnej wykraczających poza świadczenia wymagane przepisami prawa, lub

2) oferowanie pracownikom dodatkowych świadczeń pracowniczych z zakresu różnych form wypoczynku, działalności kulturalnooświatowej, sportowo-rekreacyjnej, ubezpieczeń, lub

3) tworzenie lub zlecenie utworzenia i prowadzenia podmiotowi zewnętrznemu przyzakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, lub

4) pokrywanie 50 % kosztów związanych z pobytem dzieci w wieku do lat 3 w żłobku, klubie dziecięcym oraz ze sprawowaniem opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 przez dziennego opiekuna lub pobytem dzieci w wieku do lat 6 w placówce wychowania przedszkolnego, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, zespole wychowania przedszkolnego, punkcie przedszkolnym - przy założeniu, że ze świadczenia w okresie utrzymania inwestycji korzysta 20 % pracowników zakładu

Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy przedsiębiorca w okresie utrzymania inwestycji ponosił koszty świadczeń dotyczących działań w zakresie opieki nad pracownikiem w wysokości co najmniej 1000 zł brutto na pracownika na rok - dla wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładzie.

Wystarczające będzie spełnienie 1 z 4 warunków

13 Prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko 1 Prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko potwierdzone posiadaniem certyfikatu EMAS, certyfikatu ETV lub certyfikatu ISO 14001 albo zastępującymi wskazane certyfikaty dokumentu poświadczającego posiadanie statusu laureata GreenEvo lub świadectwa czystszej produkcji, lub wpisu do Polskiego Rejestru Czystszej produkcji i Odpowiedzialnej Przedsiębiorczości Oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy przedsiębiorca w dniu zakończenia okresu utrzymania inwestycji posiada certyfikat EMAS, certyfikat ETV lub certyfikat ISO 14001 albo zastępujący wskazane certyfikaty dokument poświadczający posiadanie statusu laureata GreenEvo lub świadectwo czystszej produkcji, lub wpis do Polskiego Rejestru Czystszej Produkcji i Odpowiedzialnej Przedsiębiorczości - dotyczący zakładu, w którym została zrealizowana inwestycja
14 Prowadzenie działalności B+R 1 Prowadzenie działalności B+R, w której:

1) 2 % kosztów działalności operacyjnej ponoszonych przez przedsiębiorcę w zakładzie w danym roku podatkowym stanowią koszty:

a) działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.) lub w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.) lub

b) zakupu usług badawczo-rozwojowych klasyfikowanych do usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w rozumieniu przepisów w sprawie polskiej klasyfikacji wyrobów i usług lub

2) 2 % ekwiwalentu czasu pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładzie jest związanych z prowadzeniem prac rozwojowych w rozumieniu art. 5a pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w rozumieniu art. 4a pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

- w zakresie pkt 1: oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy przedsiębiorca poniósł w okresie utrzymania inwestycji koszty działalności badawczo-rozwojowej lub zakupu usług badawczo-rozwojowych w wysokości co najmniej 2 % kosztów działalności ponoszonych w zakładzie przez przedsiębiorcę.

- w zakresie pkt 2: oświadczenie przedsiębiorcy złożone we wniosku o udzielenie pomocy dla projektu niskoemisyjnego i weryfikacja, czy przedsiębiorca przeznaczył na prace rozwojowe w okresie utrzymania inwestycji co najmniej 2 % ekwiwalentu czasu pracy wszystkich pracowników zatrudnianych w zakładzie

ZAŁĄCZNIK Nr  2  26  

WZÓR

WNIOSEK O UDZIELENIE POMOCY DLA PROJEKTU NISKOEMISYJNEGO

wzór

1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
3 Sposób ten jest określony w komunikacie Komisji - Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 249 z 31.07.2014, str. 1 oraz Dz. Urz. UE C 224 z 08.07.2020, str. 2).
4 § 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
5 § 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
6 § 3 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
7 § 4 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
8 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
9 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
10 § 5 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
11 § 5 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
12 § 5 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
13 § 5 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
14 § 5 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
15 § 6 ust. 4 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
16 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
17 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
18 § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
19 § 7 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
20 § 7 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
21 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
22 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
23 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
24 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
25 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.
26 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 12 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1242) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2024 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2127

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy publicznej na realizację projektów inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym dla przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto.
Data aktu: 29/09/2023
Data ogłoszenia: 04/10/2023
Data wejścia w życie: 05/10/2023