Sposób wprowadzania danych i informacji do centralnej ewidencji emisyjności budynków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 13 września 2023 r.
w sprawie sposobu wprowadzania danych i informacji do centralnej ewidencji emisyjności budynków

Na podstawie art. 27c ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576, 1967 i 2456) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Osoby wpisane do wykazu osób uprawnionych, wskazane w art. 27b ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, zwanej dalej "ustawą", wprowadzają dane i informacje do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy, zwanej dalej "ewidencją", za pomocą elektronicznego formularza inwentaryzacyjnego, który jest zapisywany automatycznie po jego wygenerowaniu w systemie teleinformatycznym obsługującym ewidencję.
§  2. 
1. 
Wprowadzenie danych i informacji do ewidencji następuje przez:
1)
dokonanie odpowiednich wpisów i wypełnienie pól w elektronicznym formularzu inwentaryzacyjnym za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję - wymaga to pobrania danych i informacji z ewidencji, ich weryfikacji oraz zamieszczenia nowych danych i informacji w ewidencji;
2)
wykorzystanie struktury danych cech informacyjnych obiektów oraz struktury danych dodatkowych cech informacyjnych w postaci schematów XML określonych i udostępnionych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57, 1123, 1234 i 1703), które wraz z aktualizacjami oraz z dotyczącymi ich informacjami, w tym terminem rozpoczęcia ich obowiązywania, są publikowane przez administratora danych zgromadzonych w ewidencji na portalu informacyjnym obsługującym system teleinformatyczny obsługujący ewidencję, z zachowaniem czasu niezbędnego na dostosowanie po stronie podmiotów obowiązanych do wprowadzania danych i informacji do ewidencji.
2. 
Wprowadzenie danych i informacji do ewidencji następuje z wykorzystaniem usług sieciowych (online i offline) umożliwiających dokonanie odpowiednich wpisów i wypełnienie pól w elektronicznym formularzu inwentaryzacyjnym.
§  3. 
Dokonując wpisu i wypełniając pola w elektronicznym formularzu inwentaryzacyjnym, osoba wpisana do wykazu osób uprawnionych, wskazana w art. 27b ust. 1 ustawy, posługuje się danymi źródłowymi ustalanymi w trakcie kontroli lub czynności, o których mowa w art. 27a ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy, albo danymi słownikowymi udostępnianymi przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję.
§  4. 
System teleinformatyczny obsługujący ewidencję generuje komunikat o:
1)
wprowadzeniu danych i informacji do ewidencji, potwierdzający wypełnienie obowiązku wprowadzenia danych i informacji do ewidencji - w przypadku poprawnego wprowadzenia nowych danych i informacji do ewidencji;
2)
niewprowadzeniu danych i informacji do ewidencji - w przypadku gdy nowe dane i informacje nie zostały wprowadzone do ewidencji i konieczne jest ponowne ich wprowadzenie w celu wypełnienia obowiązku wprowadzenia danych i informacji do ewidencji.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 18 września 2023 r.
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.1892

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób wprowadzania danych i informacji do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Data aktu: 13/09/2023
Data ogłoszenia: 15/09/2023
Data wejścia w życie: 18/09/2023