ZAKRES WYMAGAŃ TECHNICZNYCH OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURACH HOMOLOGACJI TYPU W ODNIESIENIU DO POJAZDÓW KATEGORII T4.1, T4.2, C, R ORAZ S
Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu pojazdu
w odniesieniu do pojazdów kategorii T4.1, T4.2 oraz C
Nr | Przedmiot | Akt prawny*) | T4.1 | T4.2 | C |
1 | Maksymalna dopuszczalna masa całkowita | 2009/63/WE1) załącznik I | X | X | X |
2 | Tablica rejestracyjna |
2009/63/WE załącznik II rozporządzenie WT2) |
X | X | X |
3 | Zbiornik paliwa | 2009/63/WE załącznik III | X | X | X |
4 | Obciążenie balastowe | 2009/63/WE załącznik IV | X | X | X |
5 | Dźwiękowe sygnały ostrzegawcze | 2009/63/WE załącznik V | X | X | X |
6 | Poziom hałasu | 2009/63/WE załącznik VI | X | X | X |
7 | Maksymalna prędkość konstrukcyjna | 2009/60/WE3) załącznik I, pkt 1 | X | X | X |
8 | Skrzynie ładunkowe | 2009/60/WE załącznik I, pkt 2 | X | X | X |
9 | Lusterka wsteczne | 2009/59/WE4) | X | X | X |
10 | Pole widzenia i wycieraczki szyby przedniej | 2008/2/WE5) | X | X | X |
11 | Układ kierowniczy | 2009/66/WE6) | X | X | X |
12 | Kompatybilność elektromagnetyczna | 2009/64/WE7) | X | X | X |
13 | Urządzenia hamujące | 76/432/EWG8) | X | X | X |
14 | Siedzenia pasażerów | 76/763/EWG9) | X | X | X |
15 | Poziom hałasu odczuwanego przez kierującego | 2009/76/WE10) | X | X | X |
16 | Konstrukcja zabezpieczająca przy przewróceniu | 2009/57/WE11) | X | X | X |
17 | Siedzenie kierowcy | 78/764/EWG12) | X | X | X |
18 | Instalacja urządzeń oświetleniowych |
2009/61/WE13) rozporządzenie WT |
X | X | X |
19 | Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej |
2009/68/WE14) Regulamin ONZ nr 8615) |
X | X | X |
20 | Urządzenia sprzęgające i bieg wsteczny | 2009/58/WE16) | X | X | X |
21 | Konstrukcja zabezpieczająca przy przewróceniu (próba statyczna) | 2009/75/WE17) | X | X | X |
22 | Przestrzeń robocza, dostęp do miejsca kierowcy | 80/720/EWG18) | X | X | X |
23 | Wały odbioru mocy | 86/297/EWG19) | X | X | X |
24 | Instalacja urządzeń sterowania i kontroli | 86/415/EWG20) | X | X | X |
25 | Wymiary i dopuszczalne masy ciągnione | 2009/144/WE21) załącznik I | X | X | X |
26 | Szyby | 2009/144/WE załącznik III Regulamin ONZ nr 4322) | X | X | X |
27 | Regulator prędkości | 2009/144/WE załącznik II, pkt 1 | X | X | X |
28 | Ochrona części napędowych, części wystających i kół | 2009/144/WE załącznik I, pkt 2 | X | X | X |
29 | Sprzężenie mechaniczne | 2009/144/WE załącznik IV Regulamin ONZ nr 5 5 23) | X | X | X |
30 | Tablica producenta | 2009/144/WE załącznik V | X | X | X |
31 | Sterowanie hamulcami pojazdów ciągnionych i sprzężenie hamulcowe pomiędzy ciągnikami i pojazdami ciągnionymi | 2009/144/WE załącznik VI | X | X | X |
32 | Emisje zanieczyszczeń | 2016/162824) | X | X | X |
33 | Opony | Regulamin ONZ nr 10625) | X | X | X |
34 | Zamocowanie pasów bezpieczeństwa | 76/115/EWG26) | X | X | X |
35 | Pasy bezpieczeństwa | 77/541/EWG27) | X | X | X |
36 | Bieg wsteczny i prędkościomierz |
75/443/EWG28) 2009/60/WE |
X | X | X |
37 | Urządzenia ograniczające prędkość | 92/24/EWG29) | X**) | X**) | X**) |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
**) Dotyczy indeksu "a", o którym mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 364 z 18.12.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53, Dz. Urz. UE L 277 z 13.10.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 140 z 06.06.2018, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 29.03.2019, str. 42).
1)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/63/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie niektórych części i właściwości kołowych ciągników rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 214 z 19.08.2009, str. 23).
2) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022, z późn. zm.).
3)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/60/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie maksymalnej prędkości konstrukcyjnej oraz skrzyń ładunkowych kołowych ciągników rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 29 września 2010 r., Dz. Urz. UE L 198 z 30.07.2009, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7).
4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/59/WE z dnia 13 lipca 2009 r. odnosząca się do lusterek wstecznych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 198 z 30.07.2009, str. 9).
5)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/2/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie pola widzenia i wycieraczek szyb przednich w kołowych ciągnikach rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 maja 2008 r., Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2008, str. 30).
6)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/66/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie układów kierowniczych kołowych ciągników rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 201 z 01.08.2009, str. 11).
7)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/64/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez ciągniki rolnicze lub leśne (kompatybilność elektromagnetyczna) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
8) Dyrektywa Rady z dnia 6 kwietnia 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (76/432/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 października 1997 r., Dz. Urz. WE L 122 z 08.05.1976, str. 1, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 253 z 05.10.1996, str. 13 oraz Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24).
9) Dyrektywa Rady z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do siedzeń pasażerów kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (76/763/EWG) (w brzmieniu z dnia 2 września 2010 r., Dz. Urz. WE L 262 z 27.09.1976, str. 135, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24, Dz. Urz. UE L 297 z 18.11.1999, str. 22 oraz Dz. Urz. UE L 213 z 13.08.2010, str. 37).
10)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/76/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie poziomu hałasu odczuwanego przez kierującego kołowymi ciągnikami rolniczymi lub leśnymi (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 201 z 01.08.2009, str. 18).
11)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/57/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 261 z 03.10.2009, str. 1).
12) Dyrektywa Rady z dnia 25 lipca 1978 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących siedzenia kierowcy w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (78/764/EWG) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. WE L 255 z 18.09.1978, str. 1, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 109 z 26.04.1983, str. 13, Dz. Urz. UE L 192 z 11.07.1987, str. 43, Dz. Urz. UE L 228 z 17.08.1988, str. 31, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24, Dz. Urz. UE L 148 z 15.06.1999, str. 35 oraz Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 81, str. 32 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
13) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/61/WE z dnia 13 lipca 2009 r. odnosząca się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na kołowych ciągnikach rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 203 z 05.08.2009, str. 19).
14)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/68/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 203 z 05.08.2009, str. 52).
15) Regulamin nr 86 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji ciągników rolniczych lub leśnych w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
16)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/58/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie urządzenia sprzęgającego oraz biegu wstecznego kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 19 sierpnia 2009 r., Dz. Urz. UE L 198 z 30.07.2009, str. 4).
17)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/75/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (próba statyczna) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 261 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
18) Dyrektywa Rady z dnia 24 czerwca 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do przestrzeni roboczej, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (80/720/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 października 1997 r., Dz. Urz. WE L 194 z 28.07.1980, str. 1, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 200 z 26.07.1988, str. 34 oraz Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24).
19) Dyrektywa Rady z dnia 26 maja 1986 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wałów odbioru mocy w ciągnikach oraz ich zabezpieczenia (86/297/EWG) (w brzmieniu z dnia 29 października 2012 r., Dz. Urz. WE L 186 z 08.07.1986, str. 19, Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24, Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7 oraz Dz. Urz. UE L 274 z 09.10.2012, str. 24).
20) Dyrektywa Rady z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie instalacji, położenia, działania i oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (86/415/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 kwietnia 2010 r., Dz. Urz. WE L 240 z 26.08.1986, str. 1, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 10.04.2010, str. 1).
21)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/144/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie niektórych części i cech kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 27 z 30.01.2010, str. 33, Dz. Urz. UE L 108 z 29.04.2010, s, 355, Dz. Urz. UE L 213 z 13.08.2010, str. 37, Dz. Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7, Dz. Urz. UE L 56 z 28.02.2013, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
22) Regulamin nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji materiałów oszklenia bezpiecznego i ich instalacji w pojazdach.
23) Regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów.
24) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (w brzmieniu z dnia 6 października 2016 r., Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53 oraz Dz. Urz. UE L 231 z 06.09.2019, str. 29).
25) Regulamin nr 106 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów rolniczych i ich przyczep.
26) Dyrektywa Rady z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych (76/115/EWG) (w brzmieniu z dnia 20 października 2005 r., Dz. Urz. WE L 24 z 30.01.1976, str. 6, Dz. Urz. UE L 209 z 29.07.1981, str. 30, Dz. Urz. UE L 139 z 19.05.1982, str. 9, Dz. Urz. UE L 341 z 06.12.1990, str. 14, Dz. Urz. UE L 187 z 26.07.1996, str. 95 oraz Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 149).
27) Dyrektywa Rady z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych (77/541/EWG) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. WE L 220 z 29.08.1977, str. 95, Dz. Urz. UE L 209 z 29.07.1981, str. 32, Dz. Urz. UE L 139 z 19.05.1982, str. 17, Dz. Urz. UE L 192 z 11.07.1987, str. 43, Dz. Urz. UE L 341 z 06.12.1990, str. 1, Dz. Urz. UE L 178 z 17.07.1996, str. 15, Dz. Urz. UE L 53 z 25.02.2000, str. 1, Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 146, Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 81 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
28) Dyrektywa Rady z dnia 26 czerwca 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do biegu wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych (75/443/EWG) (w brzmieniu z dnia 25 lipca 1997 r., Dz. Urz. WE L 196 z 26.07.1975, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 177 z 05.07.1997, str. 15).
29) Dyrektywa Rady nr 92/24/EWG z dnia 31 marca 1992 r. odnosząca się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych (w brzmieniu z dnia 17 lutego 2004 r., Dz. Urz. WE L 129 z 14.05.1992, str. 154 oraz Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2004, str. 19).
Tabela 2
Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu pojazdu w odniesieniu do pojazdów kategorii R oraz S
Nr | Przedmiot | Akt prawny*) | R | S |
1 | Maksymalna dopuszczalna masa całkowita | rozporządzenie WT1) | X | X |
2 | Tablica rejestracyjna | rozporządzenie WT | X | X |
3 | Urządzenia hamujące | rozporządzenie WT | X | X |
4 | Instalacja urządzeń oświetleniowych | rozporządzenie WT | X | X |
Regulamin ONZ nr 862) | X | X | ||
5 | Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej | rozporządzenie WT | X | X |
6 | Wymiary i dopuszczalne masy ciągnione | rozporządzenie WT | X | X |
7 | Sprzężenie mechaniczne | Regulamin ONZ nr 553) | X | X |
8 | Tablica producenta | rozporządzenie WT | X | X |
9 | Sterowanie hamulcami pojazdów ciągnionych i sprzężenie hamulcowe pomiędzy ciągnikami i pojazdami ciągnionymi | rozporządzenie WT | X | X |
10 | Opony | Regulamin ONZ nr 1064) Regulaminy ONZ nr 305), 546), 1097) i 1178) rozporządzenie WT |
X X X |
X X X |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022, z późn. zm.).
2) Regulamin nr 86 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji ciągników rolniczych lub leśnych w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
3) Regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów.
4) Regulamin nr 106 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów rolniczych i ich przyczep.
5) Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep.
6) Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep.
7) Regulamin nr 109 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania dotyczące homologacji produkcji bieżnikowanych opon pneumatycznych do pojazdów użytkowych i ich przyczep.
8) Regulamin nr 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia lub przyczepności na mokrych nawierzchniach, lub oporu toczenia.
WYMOGI ALTERNATYWNE STOSOWANE W PROCEDURZE KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH
Wymogi alternatywne stosowane w procedurze krajowej homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach dla pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia 167/2013
Przedmiot | Akt prawny*) | Wymagania alternatywne |
Konstrukcja zabezpieczająca przy przewróceniu (próba statyczna) | 2009/75/WE1) | PN-ISO 5700 kodeks 4 OECD |
Przestrzeń robocza, dostęp do miejsca kierowcy | 80/720/EWG2) | PN-EN-ISO 13857 |
Wałki odbioru mocy | 86/297/EWG3) | ISO 500 |
Instalacja urządzeń sterowania i kontroli | 86/415/EWG4) | PN-ISO 11684 |
Dodatkowe wymogi bezpieczeństwa Instrukcja obsługi Zamocowanie pasów bezpieczeństwa |
2009/144/WE5) załącznik II, pkt 3 2009/144/WE załącznik II, pkt 4 76/115/EWG6) |
PN-EN-ISO 3449 oraz PN-EN-ISO 15695-1 PN-EN-ISO 3600 kodeks OECD |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/75/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (próba statyczna) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 261 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
2) Dyrektywa Rady z dnia 24 czerwca 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do przestrzeni roboczej, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (80/720/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 października 1997 r., Dz. Urz. WE L 194 z 28.07.1980, str. 1, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 200 z 26.07.1988, str. 34 oraz Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24).
3)Dyrektywa Rady z dnia 26 maja 1986 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wałów odbioru mocy w ciągnikach oraz ich zabezpieczenia (86/297/EWG) (w brzmieniu z dnia 29 października 2012 r., Dz. Urz. WE L 186 z 08.07.1986, str. 19, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24, Dz. Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7 oraz Dz. Urz. UE L 274 z 09.10.2012, str. 24).
4) Dyrektywa Rady z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie instalacji, położenia, działania i oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (86/415/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 kwietnia 2010 r., Dz. Urz. WE L 240 z 26.08.1986, str. 1, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 10.04.2010, str. 1).
5)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/144/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie niektórych części i cech kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 27 z 30.01.2010, str. 33, Dz. Urz. UE L 108 z 29.04.2010, s. 355, Dz. Urz. UE L 213 z 13.08.2010, str. 37, Dz. Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7, Dz. Urz. UE L 56 z 28.02.2013, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
6) Dyrektywa Rady z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych (76/115/EWG) (w brzmieniu z dnia 20 października 2005 r., Dz. Urz. WE L 24 z 30.01.1976, str. 6, Dz. Urz. UE L 209 z 29.07.1981, str. 30, Dz. Urz. UE L 139 z 19.05.1982, str. 9, Dz. Urz. UE L 341 z 06.12.1990, str. 14, Dz. Urz. UE L 187 z 26.07.1996, str. 95 oraz Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 149).
Tabela 2
Wymogi alternatywne stosowane w procedurze krajowej homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach dla pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia 2018/858
A. Wymogi alternatywne dla pojazdów kategorii M1:
Akt prawny*) | Wymogi alternatywne |
661/2009/WE1) (zbiorniki ciekłego paliwa / tylne zabezpieczenia) | Zbiorniki paliwa wykonane z tworzyw sztucznych - norma FMVSS13) nr 301 ("Integralność układu paliwowego") |
Regulamin ONZ nr 342) (zabezpieczenia przeciwpożarowe, zbiorniki paliwa ciekłego) | |
661/2009/WE (układy hamulcowe) | Norma FMVSS nr135 |
Regulamin ONZ nr 133) (pojazdy M, N, O w zakresie hamowania) | |
Regulamin ONZ nr 13-H4) (samochody osobowe w zakresie hamowania) | |
661/2009/WE (zakłócenia radioelektryczne / kompatybilność elektromagnetyczna) |
Emitowane promieniowanie elektromagnetyczne: - szerokopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne - norma CISPR14) 12 lub SAE15) J551-2 - wąskopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne - norma CISPR12 (na zewnątrz pojazdu) lub 25 (wewnątrz pojazdu), lub SAE J551-4 i SAE J1113-41 |
Regulamin ONZ nr 105) (kompatybilność elektromagnetyczna) | |
661/2009/WE (bezpieczne układy kierownicze) |
Norma FMVSS nr 203 ("Zabezpieczenie kierowcy w przypadku zderzenia zapewniane przez układ kierowniczy"), w tym FMVSS nr 204 ("Przemieszczanie się do tyłu kierownicy") Art. 11 JSRRV16) |
Regulamin ONZ nr 126) (ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia) | |
661/2009/WE (wytrzymałość siedzeń) |
Siedzenia, punkty mocowania siedzeń i systemy regulacji - norma FMVSS nr 207 ("Siedzenia") Zagłówki - norma FMVSS nr 207 lub norma FMVSS nr 202a ("Zagłówki") |
Regulamin ONZ nr 177) (siedzenia, ich mocowania i zagłówki) | |
Regulamin ONZ nr 808) (siedzenia dużych pojazdów pasażerskich) | |
661/2009/WE (tabliczki znamionowe) | Norma ISO 3779:1983 i 3780:1983 |
(UE) 19/20119) (tabliczka znamionowa producenta oraz numer identyfikacyjny pojazdu) | |
661/2009/WE (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | Norma FMVSS nr 210 ("Punkty kotwiczenia zespołów pasów bezpieczeństwa") lub art. 22 i art. 23 JSRRV |
Regulamin ONZ nr 1410) (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | |
661/2009/WE (zderzenie czołowe) | Norma FMVSS nr 208 ("Ochrona pasażerów przed zderzeniem") lub art. 18 JSRRV |
Regulamin ONZ nr 9411) (zabezpieczenia ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego) | |
661/2009/WE (uderzenie z boku) | Norma FMVSS nr 214 ("Ochrona przed uderzeniem z boku") lub art. 18 JSRRV |
Regulamin ONZ nr 9512) (zabezpieczenia ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego) |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 24 kwietnia 2019 r., Dz. Urz. UE L 200 z 31.07.2009, str. 1, Dz. Urz. UE L 108 z 28.04.2011, str. 13, Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2011, str. 27, Dz. Urz. UE L 160 z 21.06.2012, str. 8, Dz. Urz. UE L 28 z 04.02.2015, str. 3, Dz. Urz. UE L 308 z 25.11.2015, str. 11, Dz. Urz. UE L 165 z 23.06.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 95 z 04.04.2019, str. 1).
2) Regulamin nr 34 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego.
3) Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania.
4) Regulamin nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania.
5) Regulamin nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.
6) Regulamin nr 12 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia.
7) Regulamin nr 17 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do siedzeń, ich kotwiczeń i zagłówków.
8) Regulamin nr 80 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji siedzeń dużych pojazdów pasażerskich oraz tych pojazdów w zakresie wytrzymałości siedzeń i ich kotwiczeń.
9) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 19/2011 z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu dotyczących tabliczki znamionowej producenta oraz numeru identyfikacyjnego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 11 kwietnia 2012 r., Dz. Urz. UE L 8 z 12.01.2011, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 82 z 22.03.2012, str. 1).
10) Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie kotwiczeń pasów bezpieczeństwa.
11) Regulamin nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego.
12) Regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego.
13) Federalna norma bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych.
14) Międzynarodowy Komitet Specjalny ds. Zakłóceń Radioelektrycznych.
15) Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych.
16) Japońskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów drogowych.
B. Wymogi alternatywne dla pojazdów kategorii N1:
Akt prawny*) | Wymogi alternatywne |
661/2009/WE1) (zbiorniki ciekłego paliwa / tylne zabezpieczenia) | Zbiorniki paliwa wykonane z tworzyw sztucznych - norma FMVSS10) nr 301 ("Integralność układu paliwowego") |
Regulamin ONZ nr 342) (zabezpieczenia przeciwpożarowe, zbiorniki paliwa ciekłego) | |
661/2009/WE (układy hamulcowe) | Norma FMVSS nr 135 |
Regulamin ONZ nr 133) (pojazdy MNO w zakresie hamowania) | |
Regulamin ONZ nr 13-H4) (samochody osobowe w zakresie hamowania) | |
661/2009/WE (zakłócenia radioelektryczne / kompatybilność elektromagnetyczna) | Emitowane promieniowanie elektromagnetyczne: - szerokopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne - norma CISPR11) 12 lub SAE12) J551-2 - wąskopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne - norma CISPR 12 (na zewnątrz pojazdu) lub 25 (wewnątrz pojazdu), lub SAE J551-4 i SAE J1113-41 |
Regulamin ONZ nr 105) (kompatybilność elektromagnetyczna) | |
661/2009/WE (bezpieczne układy kierownicze) | Norma FMVSS nr 203 ("Zabezpieczenie kierowcy w przypadku zderzenia zapewniane przez układ kierowniczy"), w tym FMVSS nr 204 ("Przemieszczanie się do tyłu kierownicy") Art. 11 JSRRV13) |
Regulamin ONZ nr 126) (ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia) | |
661/2009/WE (tabliczki znamionowe) | Norma ISO 3779 i 3780 |
(UE) 19/20117) (tabliczka znamionowa producenta oraz numer identyfikacyjny pojazdu) | |
661/2009/WE (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | Norma FMVSS nr 210 ("Punkty kotwiczenia zespołów pasów bezpieczeństwa") lub art. 22 i art. 23 JSRRV |
Regulamin ONZ nr 148) (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | |
661/2009/WE (uderzenie z boku) | |
Regulamin ONZ nr 959) (zabezpieczenia ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego) | Norma FMVSS nr 214 ("Ochrona przed uderzeniem z boku") lub art. 18 JSRRV |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 24 kwietnia 2019 r., Dz. Urz. UE L 200 z 31.07.2009, str. 1, Dz. Urz. UE L 108 z 28.04.2011, str. 13, Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2011, str. 27, Dz. Urz. UE L 160 z 21.06.2012, str. 8, Dz. Urz. UE L 28 z 04.02.2015, str. 3, Dz. Urz. UE L 308 z 25.11.2015, str. 11, Dz. Urz. UE L 165 z 23.06.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 95 z 04.04.2019, str. 1).
2) Regulamin nr 34 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego.
3) Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania.
4) Regulamin nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania.
5) Regulamin nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.
6) Regulamin nr 12 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia.
7) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 19/2011 z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu dotyczących tabliczki znamionowej producenta oraz numeru identyfikacyjnego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 11 kwietnia 2012 r., Dz. Urz. UE L 8 z 12.01.2011, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 82 z 22.03.2012, str. 1).
8) Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie kotwiczeń pasów bezpieczeństwa.
9) Regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego.
10) Federalna norma bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych.
11) Międzynarodowy Komitet Specjalny ds. Zakłóceń Radioelektrycznych
12) Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych.
13) Japońskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów drogowych.
C. Wymogi alternatywne dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3:
Akt prawny*) | Wymogi alternatywne |
661/2009/WE1) (wytrzymałość siedzeń) |
"Siedzenia, punkty mocowania siedzeń i systemy regulacji - norma FMVSS3) nr 207 ("Siedzenia") Zagłówki - norma FMVSS nr 207 lub norma FMVSS nr 202a ("Zagłówki") |
661/2009/WE (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | Norma FMVSS nr 210 ("Punkty kotwiczenia zespołów pasów bezpieczeństwa") lub art. 22 i art. 23 JSRRV4) |
Regulamin ONZ nr 142) (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | |
Bezpieczna kabina kierowcy | Norma szwedzka VVFS5), 6) 2003:29 |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 24 kwietnia 2019 r., Dz. Urz. UE L 200 z 31.07.2009, str. 1, Dz. Urz. UE L 108 z 28.04.2011, str. 13, Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2011, str. 27, Dz. Urz. UE L 160 z 21.06.2012, str. 8, Dz. Urz. UE L 28 z 04.02.2015, str. 3, Dz. Urz. UE L 308 z 25.11.2015, str. 11, Dz. Urz. UE L 165 z 23.06.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 95 z 04.04.2019, str. 1).
2) Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie kotwiczeń pasów bezpieczeństwa.
3) Federalna norma bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych.
4) Japońskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów drogowych.
5) Narodowa Administracja Drogowa w Szwecji.
6) Dotyczy kategorii N2 i N3.
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PRZYPADKU HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
1) sprawdza, czy wszystkie świadectwa homologacji typu wydane na podstawie aktów prawnych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, które są wymagane dla typu pojazdu podlegającego badaniu, obejmują ten typ pojazdu i spełniają wymagania techniczne obowiązujące w procedurze homologacji typu;
2) sprawdza, czy specyfikacje pojazdu i dane zawarte w części I dokumentu informacyjnego pojazdu znajdują się w pakiecie informacyjnym i świadectwach homologacji typu w odniesieniu do aktów prawnych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, które są wymagane dla typu pojazdu podlegającego badaniu;
3) w przypadku braku niektórych pozycji części I dokumentu informacyjnego w pakiecie informacyjnym aktów prawnych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, które są wymagane dla typu pojazdu podlegającego badaniu, potwierdza lub zwraca się do właściwej służby technicznej o potwierdzenie, że specyfikacja i konstrukcja techniczna danego przedmiotu wyposażenia lub części są zgodne z danymi szczegółowymi zawartymi w folderze informacyjnym;
4) porównuje dane i informacje zawarte w folderze informacyjnym przedstawionym przez producenta, w szczególności w dokumencie informacyjnym, z zakresem wymagań obowiązującym w procedurze homologacji typu;
5) sprawdza, czy typ pojazdu podlegający badaniom homologacyjnym jest zgodny z dokumentem informacyjnym;
6) na pojeździe wytypowanym do przeprowadzenia badań homologacyjnych przeprowadza odpowiednie badania i sprawdzenia lub zwraca się do właściwej służby technicznej o przeprowadzenie odpowiednich badań i sprawdzeń, w zakresie montażu przedmiotów wyposażenia lub części, takich jak: silnik, skrzynia biegów, układ kierowniczy, układ hamulcowy, zawieszenie przednie oraz tylne, w celu zweryfikowania, czy pojazd został wyprodukowany zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w pakiecie informacyjnym, w odniesieniu do odpowiednich świadectw homologacji typu przedstawionych przez producenta.
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PRZYPADKU HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU W ODNIESIENIU DO KOLEJNEGO ETAPU KOMPLETACJI POJAZDU
1) organizuje odpowiednie badania i kontrole wymagane zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia;
2) sprawdza, czy pojazd jest zgodny z danymi szczegółowymi zawartymi w folderze informacyjnym pojazdu oraz czy spełnia wymagania techniczne zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia;
3) przeprowadza odpowiednie kontrole w odniesieniu do oddzielnych zespołów technicznych lub zwraca się do właściwej służby technicznej o przeprowadzenie odpowiedniej kontroli.
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PROCEDURZE HOMOLOGACJI POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH ZASTOSOWANO WYMOGI ALTERNATYWNE
1) porównuje dane i informacje zawarte w folderze informacyjnym przedstawionym przez producenta, w szczególności w dokumencie informacyjnym, z zakresem wymagań zawartym w dokumencie potwierdzającym spełnienie wymagań alternatywnych;
2) sprawdza, czy typ pojazdu podlegający badaniom homologacyjnym jest zgodny z dokumentem informacyjnym;
3) na pojeździe wybranym do przeprowadzenia badań homologacyjnych przeprowadza odpowiednie sprawdzenie lub kontrole lub zwraca się do właściwej służby technicznej o przeprowadzenie odpowiednich sprawdzeń i kontroli, w zakresie montażu przedmiotów wyposażenia lub części, w szczególności silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, układu hamulcowego, zawieszenia przedniego oraz tylnego;
4) weryfikuje, czy przedstawione świadectwa homologacji typu oraz dokumenty dotyczące wymagań alternatywnych potwierdzają spełnienie przez typ pojazdu objęty badaniami wszystkich wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu;
5) weryfikuje wymagania alternatywne dotyczące danego przedmiotu wyposażenia lub części, które zostały potwierdzone w dokumentach przedstawionych przez producenta, pod kątem ich równoważności z wymaganiami obowiązującymi w procedurze homologacji typu w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska;
6) zasięga opinii służby technicznej właściwej do przeprowadzania badań homologacyjnych typu w odniesieniu do przedmiotu wyposażenia lub części, których dotyczą wymagania alternatywne, pod kątem dokonania oceny, czy wymagania alternatywne zastosowane w stosunku do tego przedmiotu wyposażenia lub tej części odpowiadają wymaganiom technicznym określonym w przepisach homologacyjnych;
7) na pojeździe wytypowanym do przeprowadzenia badań homologacyjnych przeprowadza sprawdzenie przedmiotu wyposażenia lub części pojazdu, którego dotyczą wymagania alternatywne, lub zwraca się do służby technicznej o przeprowadzenie takiego sprawdzenia, w celu zweryfikowania, czy:
a) dany przedmiot wyposażenia lub część odpowiadają wymaganiom alternatywnym,
b) pojazd jest wykonany zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w przedstawionym dokumencie informacyjnym;
8) w przypadku przedstawienia we wniosku specjalistycznych informacji zawartych w dokumentach potwierdzających spełnienie wymagań alternatywnych przeprowadza stosowne analizy, obliczenia, testy, symulacje komputerowe, potwierdzające spełnienie tych wymagań, lub występuje do producenta o ich przeprowadzenie.
WARUNKI I SPOSÓB WYBORU POJAZDÓW DO BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PROCEDURACH HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
2. Służba techniczna, określając liczbę pojazdów, bierze pod uwagę minimalne i maksymalne parametry techniczne w zakresie masy, wymiarów i nacisków oraz kompletacji w zakresie przedmiotów wyposażenia i części, takich jak: kategoria pojazdu, rodzaj nadwozia, silniki, skrzynie biegów, osie napędowe, osie kierowane, wyposażenie dodatkowe.
ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
1) oceny wstępnej;
2) weryfikacji przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, zwanych dalej "wyrobami", z typem objętym świadectwem homologacji.
2. W ramach oceny wstępnej Dyrektor TDT sprawdza istnienie u producenta systemu zarządzania jakością.
2.1. Przy określaniu zakresu oceny wstępnej Dyrektor TDT uwzględnia:
1) dokumentację producenta potwierdzającą zgodność ze zharmonizowaną normą ISO 9001 lub z równoważną zharmonizowaną normą, która spełnia ogólne wymagania oceny wstępnej;
2) dokumentację producenta pojazdu w zakresie przeprowadzonej przez niego oceny systemu zarządzania jakością u producenta przedmiotów wyposażenia lub części, zgodnie z co najmniej jedną specyfikacją przemysłową, spełniającą wymagania normy, o której mowa w ppkt 1.
2.2. Przy uwzględnianiu przez Dyrektora TDT, na potrzeby oceny wstępnej, dokumentacji przedstawionej przez producenta według normy, o której mowa w pkt 2.1 ppkt 1, w toku kontroli Dyrektor TDT ustala z producentem sposób informowania o wszelkich zmianach zakresu i terminów ważności tej dokumentacji.
2.3. Ocena wstępna w odniesieniu do typu pojazdu nie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny wstępnej, przeprowadzonej na potrzeby wydania świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części, montowanych w tym typie pojazdu. W takim przypadku zakres oceny wstępnej powinien obejmować zakłady produkcyjne producenta pojazdu i działania związane z montażem całego pojazdu, które nie były objęte zakresem ocen wstępnych przeprowadzonych przed wydaniem świadectw homologacji typu dla przedmiotów wyposażenia lub części tego typu pojazdu.
3. W ramach weryfikacji wprowadzonych przez producenta przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji Dyrektor TDT:
1) sprawdza u producenta:
a) sposób funkcjonowania procesu produkcyjnego wyrobów, w szczególności:
- planowanie produkcji,
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji produkcyjnej,
- nadzorowanie poszczególnych etapów procesu produkcyjnego,
- przechowywanie i transport wyrobów gotowych,
b) sposób działania systemu dostawy wyrobów, w szczególności:
- istnienie systemu oceny dostawców,
- magazynowanie i kontrolę dostaw,
- stosowanie oznaczeń wyrobów na potrzeby skutecznej i terminowej dostawy,
- procedury reklamacji wyrobów,
c) istnienie systemu badań i kontroli wewnętrznych produkowanych wyrobów, w szczególności zapewnienie:
- właściwego sposobu, zakresu i liczby badań i wymaganych kontroli wewnętrznych; w przypadku producenta pojazdu kontrole wewnętrzne dotyczą sprawdzenia zgodności kompletacji pojazdu z danymi zawartymi w świadectwie homologacji typu,
- dostępu do wyposażenia badawczo-rozwojowego i kontrolnego, w tym sposób identyfikacji i sprawdzania tego wyposażenia,
- dokumentowania i udostępniania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów między innymi przez plany kontroli,
- prowadzenia analizy wyników badań i kontroli wewnętrznych pod kątem sprawdzania i zapewnienia przez producenta zachowania na takim samym poziomie produkcji wyrobów z jednoczesnym uwzględnianiem postępu w obszarze technicznym i produkcji przemysłowej, - skutecznego procesu eliminowania niezgodności stwierdzonych w wyniku badań i kontroli wewnętrznych,
- skutecznego procesu eliminowania i wycofywania z produkcji wyrobów wadliwych, w tym stosowania oznaczeń takich wyrobów;
2) ustala z producentem okres przechowywania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów przeprowadzanych przez tego producenta.
4. Dyrektor TDT uzgadnia termin kontroli z podmiotem podlegającym kontroli, zwanym dalej "kontrolowanym".
4.1. Dyrektor TDT, nie później niż w terminie 14 dni przed terminem przystąpienia do czynności kontrolnych, powiadamia kontrolowanego w szczególności o:
1) zakresie kontroli;
2) przewidywanym czasie trwania kontroli.
5. Kontrole przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanego.
6. Po przeprowadzeniu kontroli Dyrektor TDT sporządza protokół, który zawiera:
1) nazwę i siedzibę kontrolowanego;
2) datę przeprowadzenia kontroli;
3) wykaz przedstawicieli kontrolowanego, zawierający ich dane osobowe: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;
4) zakres kontroli;
5) wykaz skontrolowanych dokumentów, procedur, procesów produkcyjnych, obiektów, pomieszczeń lub wyposażenia;
6) opis spostrzeżeń;
7) stwierdzone niezgodności;
8) złożone przez kontrolowanego uwagi do kontroli oraz proponowane przez kontrolowanego działania zapobiegawcze lub korygujące;
9) termin wdrożenia działań zapobiegawczych lub korygujących oraz ich sprawdzenia;
10) załączniki z podaniem nazwy każdego z nich, zawierające pisemne oświadczenia, wyjaśnienia, obliczenia i inne dokumenty przekazane przez kontrolowanego;
11) datę i miejsce sporządzenia protokołu z kontroli, podpisy osób uczestniczących w kontroli.
7. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z czego:
1) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla kontrolowanego;
2) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla Dyrektora TDT;
3) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla służby technicznej w ramach prowadzonej przez nią dokumentacji homologacyjnej.
WNIOSEK O WYDANIE LUB ZMIANĘ ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU
Wykaz osób upoważnionych do podpisywania świadectwa zgodności
Oświadczenie zawierające dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdów *)
1) rozporządzenia nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 364 z 18.12.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53, Dz. Urz. UE L 277 z 13.10.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 140 z 06.06.2018, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 29.03.2019, str. 42);
2) rozporządzenia nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, Dz. Urz. UE L 53 z 21.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2016, str. 65, Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2019, str. 106 oraz Dz. Urz. UE L 381 z 13.11.2020, str. 4);
3) rozporządzenia 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 325 z 16.12.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 19 z 21.01.2021, str. 2, Dz. Urz. UE L 272 z 30.07.2021, str. 16, Dz. Urz. UE L 313 z 06.09.2021, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 296 z 16.11.2022, str. 1).
1) rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. z 2015 r. poz. 1475),
2) rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. z 2014 r. poz. 1828),
3) rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych i przyczep oraz typu ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. z 2015 r. poz. 343)
- które utraciły moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2023.1651 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Homologacja typu pojazdów. |
Data aktu: | 02/08/2023 |
Data ogłoszenia: | 18/08/2023 |
Data wejścia w życie: | 19/08/2023 |