Regulamin pracy Rady Edukacji Finansowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 14 lipca 2023 r.
w sprawie regulaminu pracy Rady Edukacji Finansowej

Na podstawie art. 43k ust. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 187, 1488 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 556, 825 i 1285) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się regulamin pracy Rady Edukacji Finansowej, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN PRACY RADY EDUKACJI FINANSOWEJ

§  1. 
Pracami Rady Edukacji Finansowej, zwanej dalej "Radą", kieruje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności inny członek Rady wskazany pisemnie przez Przewodniczącego Rady.
§  2. 
Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki osobiście.
§  3. 
1. 
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady.
2. 
Posiedzenia Rady są zwoływane nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
3. 
Zawiadomienie o planowanym posiedzeniu Rady przekazywane jest co najmniej na 7 dni roboczych przed terminem tego posiedzenia.
4. 
W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może skrócić termin, o którym mowa w ust. 3, do 2 dni roboczych.
5. 
Zawiadomienie o planowanym posiedzeniu Rady, w tym o miejscu, dacie i godzinie posiedzenia Rady oraz proponowanym porządku obrad, wraz z materiałami przeznaczonymi do rozpatrzenia na posiedzeniu doręcza się członkom Rady na adresy poczty elektronicznej wskazane przez członków Rady i uznaje się je za skutecznie doręczone z chwilą potwierdzenia jego otrzymania.
6. 
Zawiadomienie o planowanym posiedzeniu Rady zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw instytucji finansowych co najmniej na 7 dni roboczych albo w przypadku, o którym mowa w ust. 4, co najmniej na 2 dni robocze przed terminem tego posiedzenia.
7. 
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, na zaproszenie Przewodniczącego Rady, bez prawa głosu, inne osoby, chyba że Rada nie wyrazi na to zgody. Przepisy ust. 3-5 stosuje się odpowiednio.
§  4. 
1. 
Przewodniczący Rady otwiera i prowadzi posiedzenie Rady.
2. 
Członek Rady, który nie może być obecny na posiedzeniu Rady, niezwłocznie zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
3. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może wyrazić zgodę na uczestnictwo w posiedzeniu Rady przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
§  5. 
1. 
Rada podejmuje uchwały w głosowaniu na posiedzeniu Rady lub w trybie obiegowym, w formie pisemnej, w postaci papierowej albo elektronicznej.
2. 
Decyzję w sprawie podjęcia uchwały w trybie obiegowym podejmuje Przewodniczący Rady.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Przewodniczący Rady zawiadamia członków Rady o treści projektu uchwały, sposobie oddania głosu, w tym o sposobie potwierdzania oświadczenia o oddaniu głosu, oraz o terminie, w którym przekazuje się oświadczenie o oddaniu głosu.
4. 
Za dzień podjęcia uchwały uważa się dzień upływu terminu, o którym mowa w ust. 3, a w przypadku gdy wszyscy członkowie Rady oddali głos przed jego upływem, dzień oddania ostatniego głosu.
5. 
Informacja o podjęciu uchwały przez Radę w trybie obiegowym jest zamieszczana w protokole z najbliższego posiedzenia Rady.
6. 
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
§  6. 
1. 
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, który zawiera:
1)
kolejny numer;
2)
datę i miejsce tego posiedzenia;
3)
listę osób uczestniczących w tym posiedzeniu - z podaniem imienia, nazwiska i funkcji;
4)
informację dotyczącą uczestnictwa członków Rady oraz osób, o których mowa w § 3 ust. 7 i art. 43k ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 187, 1488 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 556, 825 i 1285), w posiedzeniu Rady przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość;
5)
porządek obrad;
6)
opis przebiegu tego posiedzenia;
7)
wyniki głosowań, w tym wyniki głosowań nad uchwałami podjętymi przez Radę w trybie obiegowym.
2. 
Do protokołu załącza się listę obecności członków Rady na posiedzeniu Rady, rozpatrywane materiały oraz podjęte uchwały.
3. 
Protokół jest przyjmowany przez Radę na kolejnym posiedzeniu Rady, na którym mogą być wprowadzone sprostowania i uzupełnienia do protokołu, za zgodą większości członków Rady uczestniczących w posiedzeniu, z którego protokół ma zostać przyjęty.
4. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może postanowić o przyjęciu protokołu przez Radę w trybie obiegowym lub na innym posiedzeniu Rady niż kolejne. Do przyjmowania protokołów w trybie obiegowym przepisy § 5 ust. 3-5 stosuje się odpowiednio.
5. 
Sprzeciw dotyczący treści przyjętego protokołu jest odnotowywany w protokole posiedzenia Rady, na którym protokół został przyjęty.
6. 
Protokół podpisuje Przewodniczący Rady lub członek Rady, który prowadził posiedzenie Rady, oraz protokolant.
7. 
Podpisany protokół jest niezwłocznie przekazywany członkom Rady w postaci dokumentu elektronicznego, za pośrednictwem poczty elektronicznej.
§  7. 
Dokumenty związane z działalnością Rady, w tym protokoły gromadzone w zbiorze protokołów, są przechowywane w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw instytucji finansowych.
§  8. 
1. 
Rada może dokonać podziału obowiązków pomiędzy członków Rady.
2. 
W ramach Rady mogą działać grupy robocze powoływane przez Radę spośród członków Rady.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie regulaminu pracy Rady Edukacji Finansowej (Dz. U. poz. 1098), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2640).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.1509

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Regulamin pracy Rady Edukacji Finansowej.
Data aktu: 14/07/2023
Data ogłoszenia: 03/08/2023
Data wejścia w życie: 18/08/2023