Dotacja celowa z Funduszu Edukacji Finansowej na realizację działań z zakresu edukacji finansowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 12 lipca 2023 r.
w sprawie dotacji celowej z Funduszu Edukacji Finansowej na realizację działań z zakresu edukacji finansowej

Na podstawie art. 43hc ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 187, 1488 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 556, 825 i 1285) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb udzielania dotacji celowej na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej, zwanej dalej "ustawą", w tym:
a)
tryb przeprowadzania otwartego konkursu ofert, zwanego dalej "konkursem ofert", oraz naboru wniosków,
b)
kryteria oceny oferty i wniosku,
c)
tryb zawierania umów na realizację tych działań;
2)
sposób rozliczania dotacji celowej na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, zwanej dalej "dotacją".
§  2. 
1. 
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, zwany dalej "dysponentem", opracowuje projekt programu lub projekt konkursu ofert, który określa w szczególności:
1)
działania z zakresu edukacji finansowej finansowane lub dofinansowane w ramach programu lub konkursu ofert,
2)
wysokość środków przeznaczonych na realizację programu lub konkursu ofert,
3)
termin realizacji działań objętych programem lub konkursem ofert,
4)
cele zakładane do zrealizowania w ramach działań, o których mowa w pkt 1,
5)
kryteria oceny wniosków lub ofert, o których mowa w § 4

- biorąc pod uwagę wnioski Rady Edukacji Finansowej w zakresie sfinansowania lub dofinansowania realizacji działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy.

2. 
Rada Edukacji Finansowej opiniuje projekt programu oraz konkursu ofert pod względem zgodności z kierunkami oraz sposobami ich realizacji, o których mowa w art. 43j ust. 1 pkt 1 ustawy, w terminie wyznaczonym przez dysponenta, nie krótszym niż 21 dni od dnia przekazania projektu programu lub konkursu ofert.
3. 
Nieprzedstawienie przez Radę Edukacji Finansowej opinii, o której mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez dysponenta jest równoznaczne z przedstawieniem opinii pozytywnej.

Rozdział  2

Nabór wniosków

§  3. 
1. 
Dysponent ogłasza nabór wniosków o udzielenie dotacji w ramach programu, zwanych dalej "wnioskami w ramach programu".
2. 
Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu określa w szczególności:
1)
program, w ramach którego jest prowadzony nabór wniosków w ramach programu;
2)
termin i sposób składania wniosków w ramach programu;
3)
kryteria oceny wniosków w ramach programu, o których mowa w § 4;
4)
dokumenty, które należy dołączyć do wniosku w ramach programu;
5)
termin ogłoszenia wyniku tego naboru.
3. 
Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
§  4. 
1. 
Kryteria oceny wniosków w ramach programu pod względem formalnym obejmują złożenie wniosku w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu i w sposób w nim określony.
2. 
Kryteria oceny wniosków w ramach programu pod względem merytorycznym obejmują:
1)
możliwość realizacji działania objętego programem z uwzględnieniem:
a)
doświadczenia lub potencjału wnioskodawcy w realizacji działań objętych programem,
b)
zasobu kadrowego wnioskodawcy zapewniającego właściwą realizację działania objętego programem,
c)
zasobów rzeczowych i lokalowych wnioskodawcy umożliwiających realizację działania objętego programem;
2)
jakość złożonego wniosku w ramach programu, w szczególności opis sposobu realizacji działania objętego programem, spójność i przejrzystość tego wniosku oraz możliwość osiągnięcia celów działania objętego programem na podstawie przedstawionego kosztorysu i harmonogramu realizacji tego działania;
3)
koszty realizacji działania objętego programem.
3. 
W ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu dysponent może określić dodatkowe kryteria będące przedmiotem oceny merytorycznej właściwe dla danego rodzaju programu lub działań objętych programem.
§  5. 
1. 
Wniosek w ramach programu zawiera:
1)
wskazanie programu, w ramach którego jest składany;
2)
wskazanie, czy wnioskodawca jest osobą fizyczną, osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej oraz jego formy organizacyjnej;
3)
imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy i jego adres zamieszkania albo siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (numer REGON), jeżeli je posiada;
4)
imię i nazwisko oraz stanowisko osoby reprezentującej wnioskodawcę;
5)
imię i nazwisko osoby wskazanej przez wnioskodawcę do kontaktu oraz jej adres mailowy i numer telefonu, jeżeli je posiada;
6)
opis sposobu realizacji działań objętych programem;
7)
termin realizacji działań objętych programem;
8)
harmonogram realizacji działań objętych programem;
9)
informację o wnioskowanej wysokości dotacji na realizację działań objętych programem;
10)
kosztorys realizacji działań objętych programem obejmujący w szczególności:
a)
przewidywane koszty realizacji poszczególnych działań z uwzględnieniem rodzaju kosztów i ich wysokości,
b)
kalkulację kosztów, które zostaną poniesione z dotacji udzielonej na realizację działań objętych programem wraz ze szczegółowym uzasadnieniem wskazującym, że będą one bezpośrednio związane z realizacją działań objętych programem, a ich poniesienie jest niezbędne;
11)
numer rachunku, o którym mowa w art. 43ha ust. 3 ustawy;
12)
informacje lub dokumenty potwierdzające spełnienie przez wnioskodawcę kryteriów określonych w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu;
13)
informacje o sytuacji finansowej wnioskodawcy oraz o jego zaległych zobowiązaniach finansowych w stosunku do podmiotów publicznoprawnych oraz innych podmiotów;
14)
inne informacje, niestanowiące danych osobowych, wskazane przez dysponenta w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu związane z realizacją działania objętego programem;
15)
inne informacje, które w ocenie wnioskodawcy będą miały wpływ na realizację działań objętych programem;
16)
informacje o załącznikach dołączonych do wniosku w ramach programu.
2. 
Braki formalne wniosku w ramach programu polegające na niespełnianiu kryteriów oceny pod względem formalnym określonych w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu wnioskodawca uzupełnia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania do ich uzupełnienia.
3. 
Wniosek w ramach programu zawierający braki formalne niepodlegające uzupełnieniu lub wniosek, którego braków formalnych nie uzupełniono w terminie, o którym mowa w ust. 2, podlega odrzuceniu.
§  6. 
1. 
Oceny wniosków w ramach programu, pod względem formalnym i merytorycznym, dokonuje komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym dysponenta, wykonująca zadania z zakresu obsługi Funduszu Edukacji Finansowej.
2. 
Pracownik komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, zwany dalej "pracownikiem dokonującym oceny", jest wyłączony z oceny wniosków w ramach programu, jeżeli:
1)
pozostaje w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wnioskodawcą, jego pełnomocnikiem lub członkiem jego władz, albo pozostaje we wspólnym pożyciu z wnioskodawcą, jego pełnomocnikiem lub członkiem jego władz;
2)
w okresie dwóch lat przed dniem ogłoszenia naboru wniosków w ramach programu pozostawał w stosunku pracy lub miał zawartą umowę cywilnoprawną z wnioskodawcą albo był członkiem jego władz.
3. 
Pracownik dokonujący oceny składa dysponentowi oświadczenie o niewystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 2.
4. 
Pracownik dokonujący oceny do czasu zakończenia oceny niezwłocznie powiadamia dysponenta o każdej zmianie okoliczności, o których mowa w ust. 2.
§  7. 
1. 
Z oceny, o której mowa w § 6 ust. 1, sporządza się protokół zawierający:
1)
datę jego sporządzenia;
2)
imiona i nazwiska pracowników dokonujących oceny;
3)
wskazanie programu, w ramach którego złożono wnioski;
4)
liczbę złożonych wniosków w ramach programu;
5)
wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach programu zostały zaopiniowane pozytywnie, wraz ze wskazaniem wnioskowanej oraz rekomendowanej wysokości dotacji wraz z jej uzasadnieniem;
6)
wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach programu zostały zaopiniowane negatywnie;
7)
wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach programu zostały odrzucone;
8)
inne informacje zgłoszone przez pracowników dokonujących oceny, niestanowiące danych osobowych.
2. 
Dysponent przekazuje Radzie Edukacji Finansowej protokół, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskami w ramach programu zaopiniowanymi pozytywnie oraz negatywnie, w celu przedstawienia opinii w zakresie tych wniosków, w terminie wyznaczonym przez dysponenta, nie krótszym niż 21 dni od dnia ich przekazania.
3. 
Nieprzedstawienie przez Radę Edukacji Finansowej opinii, o której mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez dysponenta jest równoznaczne z przedstawieniem opinii pozytywnej.
§  8. 
1. 
Dysponent może podjąć decyzję o:
1)
zwiększeniu wysokości środków przeznaczonych na realizację programu;
2)
zmniejszeniu wysokości środków przeznaczonych na realizację programu albo jego zamknięciu - w przypadku zmniejszenia rzeczywistych przychodów Funduszu Edukacji Finansowej w stosunku do planu finansowego tego funduszu.
2. 
Informacje o decyzjach, o których mowa w ust. 1, zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
§  9. 
1. 
Decyzję o:
1)
udzieleniu dotacji, w tym o jej wysokości,
2)
nieudzieleniu dotacji

- dysponent podejmuje, biorąc pod uwagę ustalenia zawarte w protokole, o którym mowa w § 7 ust. 1, i opinię Rady Edukacji Finansowej.

2. 
Informacje o wyniku naboru wniosków w ramach programu są niezwłocznie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
§  10. 
W przypadku podjęcia decyzji, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, dysponent zawiera z wnioskodawcą umowę o treści ustalonej przez dysponenta, która określa w szczególności:
1)
strony umowy;
2)
działanie realizowane w ramach programu i termin jego realizacji;
3)
wysokość dotacji udzielonej na działanie realizowane w ramach programu;
4)
termin wykorzystania udzielonej dotacji;
5)
termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;
6)
obowiązki sprawozdawcze wnioskodawcy, któremu udzielono dotacji;
7)
dokumenty, które należy złożyć w celu rozliczenia udzielonej dotacji;
8)
sposób podawania przez wnioskodawcę informacji o sfinansowaniu albo dofinansowaniu realizacji działania z dotacji ze środków Funduszu Edukacji Finansowej.

Rozdział  3

Wniosek o udzielenie dotacji na działania nieobjęte programem

§  11. 
1. 
Wniosek o udzielenie dotacji na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, które nie są objęte programem ogłoszonym przez dysponenta, składa się do dysponenta z wykorzystaniem funkcjonalności systemu teleinformatycznego udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
2. 
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca przedstawia informacje dotyczące jego dotychczasowej działalności z uwzględnieniem realizacji działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy.
3. 
Przepisy § 5 ust. 1 pkt 2-11, 13, 15 i 16, ust. 2 i 3, § 6, § 7, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  4

Otwarty konkurs ofert

§  12. 
W przypadku ogłoszenia konkursu ofert na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, do ogłoszenia o konkursie ofert oraz oferty stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 2 i 3 oraz § 4 i § 5.
§  13. 
1. 
Do oceny ofert złożonych w konkursie ofert dysponent powołuje komisję konkursową, zwaną dalej "komisją", w składzie co najmniej trzech osób.
2. 
W skład komisji wchodzą pracownicy:
1)
urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych lub
2)
jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych lub przez niego nadzorowanych, lub
3)
podmiotów, w stosunku do których minister właściwy do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych wykonuje uprawnienia przysługujące Skarbowi Państwa, przekazane mu na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 973).
3. 
Do członków komisji przepisy § 6 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
4. 
Komisja ulega rozwiązaniu:
1)
z chwilą zamieszczenia informacji o wyniku konkursu ofert w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta;
2)
w przypadku unieważnienia konkursu ofert.
§  14. 
1. 
Oferta złożona w konkursie ofert jest oceniana przez co najmniej 2 członków komisji.
2. 
Komisja może wezwać oferenta do udzielenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących złożonej przez niego oferty, określając sposób i termin ich udzielenia, nie krótszy niż 7 dni od dnia wezwania.
3. 
Komisja może złożyć oferentowi propozycję:
1)
zmniejszenia wysokości wnioskowanej dotacji lub
2)
zmiany kosztorysu realizacji działania w ramach konkursu ofert określonego w ogłoszeniu o konkursie ofert, o kwoty, które w ocenie komisji nie odpowiadają rzeczywistemu kosztowi realizacji tego działania, lub
3)
zmiany zaproponowanego przez oferenta sposobu realizacji działania w ramach konkursu ofert określonego w ogłoszeniu o konkursie ofert, jeżeli nie służy on realizacji tego działania.
4. 
Oferent może skorygować ofertę w terminie 7 dni od dnia złożenia mu propozycji, o której mowa w ust. 3.
5. 
W przypadku gdy oferent nie skoryguje oferty zgodnie z propozycją, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2, komisja może zarekomendować dysponentowi przyznanie dotacji w wysokości niższej niż wskazana w ofercie. Rekomendacja wymaga uzasadnienia.
6. 
Przepisy § 7, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.
§  15. 
Dysponent może zmienić wysokość dotacji, w szczególności wysokość zaproponowaną przez komisję, o której mowa w § 14 ust. 3.
§  16. 
1. 
Dysponent unieważnia konkurs ofert, w przypadku gdy:
1)
nie wpłynęła żadna oferta;
2)
odrzucono wszystkie oferty.
2. 
Dysponent może unieważnić konkurs ofert z innych przyczyn niż określone w ust. 1, w szczególności w przypadku gdy:
1)
wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie działań objętych konkursem jest niewystarczająca,
2)
doszło do naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania konkursu

- podając te przyczyny.

3. 
Informację o unieważnieniu konkursu ofert zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.

Rozdział  5

Rozliczanie dotacji celowej

§  17. 
Udzieloną dotację rozlicza się z dysponentem na podstawie poniesionych kosztów.
§  18. 
1. 
Dokumenty niezbędne do rozliczenia udzielonej dotacji przedstawia się dysponentowi wraz ze sprawozdaniem z realizacji działania w terminie określonym w umowie, o której mowa w § 10.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności zestawienie poniesionych kosztów wraz z wykazem dokumentów księgowych potwierdzających wydatkowanie dotacji z odrębnego rachunku, o którym mowa w art. 43ha ust. 3 ustawy, oraz wyciągiem z tego rachunku zawierającym wykaz wszystkich transakcji.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są weryfikowane przez pracowników komórki organizacyjnej, o której mowa w § 6 ust. 1.
4. 
Dysponent może żądać uzupełnienia lub skorygowania przedstawionego sprawozdania z realizacji działania do czasu zatwierdzenia rozliczenia udzielonej dotacji.
5. 
Dysponent w trakcie realizacji działania, na które została udzielona dotacja, oraz w okresie 5 lat od dnia zatwierdzenia rozliczenia dotacji może żądać przedstawienia pełnej dokumentacji dotyczącej realizowanej umowy.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.1358

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dotacja celowa z Funduszu Edukacji Finansowej na realizację działań z zakresu edukacji finansowej.
Data aktu: 12/07/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2023
Data wejścia w życie: 18/07/2023