Zmiana rozporządzenia w sprawie wzoru i trybu wydawania licencji detektywa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 21 czerwca 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru i trybu wydawania licencji detektywa

Na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 129) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 sierpnia 2004 r. w sprawie wzoru i trybu wydawania licencji detektywa (Dz. U. poz. 1879) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Dopuszcza się wydawanie licencji detektywa na blankietach licencji sporządzonych według wzoru określonego na podstawie przepisów dotychczasowych do wyczerpania ich zapasów, nie dłużej jednak niż do dnia 12 lipca 2024 r.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR LICENCJI DETEKTYWA

Licencja detektywa jest formatu A7, dwustronna, laminowana, personalizowana z wykorzystaniem drukarki atramentowej lub innej równoważnej, której środek kryjący zapewnia trwałą integrację z podłożem. Legitymacja wykonana jest na papierze:
1)
niewykazującym luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym, uczulonym na działanie odczynników chemicznych;
2)
z dwutonowym znakiem wodnym;
3)
zawierającym włókna zabezpieczające widoczne w promieniowaniu ultrafioletowym.

awers

wzór

1. Opis:

1)
w lewej górnej części wizerunek twarzy detektywa. Do nadruku wizerunku twarzy wykorzystuje się fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671, z późn. zm.), trwale zintegrowaną z podłożem;
2)
w prawej górnej części napis "LICENCJA DETEKTYWA NR" z numeracją typograficzną widoczną w świetle dziennym w kolorze czarnym oraz aktywną w promieniowaniu ultrafioletowym;
3)
w środkowej części imię i nazwisko posiadacza licencji;
4)
poniżej imienia i nazwiska posiadacza licencji kolejno: oznaczenie organu wydającego decyzję, data wydania decyzji oraz wystawienia licencji;
5)
w lewej dolnej części, poniżej daty wystawienia licencji, element dyfrakcyjny zmienny optycznie samoprzylepny z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
w prawej dolnej części oznaczenie organu wystawiającego.

2. Zabezpieczenia blankietu przed fałszerstwem:

1)
druk offsetowy na całej powierzchni;
2)
dwukolorowe tło giloszowe wykonane w technice druku irysowego, umiejscowione na całej powierzchni w układzie kolorów A-B-A;
3)
mikrodruki pozytywowe i negatywowe;
4)
element graficzny wykonany farbą irydyscentną, oznaczony literami "RP";
5)
element graficzny wykonany farbą aktywną w promieniowaniu ultrafioletowym, z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej.

rewers

wzór

1. Opis:

1)
w środkowej górnej części napis "POUCZENIE";
2)
bezpośrednio pod napisem "POUCZENIE" napis "1. Detektyw, zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych, jest obowiązany posiadać licencję podczas wykonywania czynności detektywistycznych i okazywać ją na żądanie osoby, której czynności dotyczą, w taki sposób, aby zainteresowany miał możliwość odczytać i zanotować imię i nazwisko detektywa oraz nazwę organu, który wydał licencję.
2.
Licencja upoważnia do wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 i art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych.".
2.
Zabezpieczenia blankietu przed fałszerstwem:
1)
druk offsetowy na całej powierzchni;
2)
dwukolorowe tło giloszowe wykonane w technice druku irysowego, umiejscowione na całej powierzchni w układzie kolorów A-B-A;
3)
mikrodruk pozytywowy.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.1275

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie wzoru i trybu wydawania licencji detektywa.
Data aktu: 21/06/2023
Data ogłoszenia: 05/07/2023
Data wejścia w życie: 05/08/2023