Szczególne regulacje w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.

USTAWA
z dnia 23 marca 2022 r.
o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy

Art.  1.  [Przedmiot regulacji]

Ustawa określa szczególne regulacje dotyczące:

1)
przewozów drogowych i kolejowych wykonywanych w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
2)
dokumentów stosowanych w transporcie i ruchu drogowym w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
3)
odnawiania przez właściwe organy Rzeczypospolitej Polskiej dyplomów kwalifikacyjnych marynarzy wydanych przez właściwe organy administracji Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
Art.  2.  [Wydłużenie dobowego czasu pracy obsady pociągu oraz personelu kolejowego]
1. 
W okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. dobowy wymiar czasu pracy obsady pociągu, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1984), oraz pracowników, o których mowa w art. 22d tej ustawy, niezbędnych do obsługi pasażerskich przewozów kolejowych przewożących osoby przemieszczające się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy może zostać wydłużony do 16 godzin, przy czym łączny czas prowadzenia pojazdu kolejowego lub pociągu nie może przekroczyć 9 godzin.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, jest dopuszczalne ograniczenie nieprzerwanego odpoczynku, o którym mowa w art. 132 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320, z 2021 r. poz. 1162 oraz z 2022 r. poz. 655), do nie mniej niż 8 godzin, i nieprzerwanego odpoczynku, o którym mowa w art. 133 § 1 tej ustawy, do nie mniej niż 32 godzin, obejmującego co najmniej 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w zakresie odpoczynku określonego w art. 132 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, pracownikowi przysługuje równoważny okres odpoczynku w wymiarze różnicy między 11 godzinami a liczbą godzin krótszego wykorzystanego przez pracownika okresu odpoczynku. Równoważnego okresu odpoczynku pracodawca udziela pracownikowi w okresie nie dłuższym niż 8 tygodni.
Art.  3.  [Obsługiwanie przewozów kolejowych bez wymaganej znajomości obsługiwanego odcinka linii kolejowej]
1. 
W okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. maszynista obsługujący przewozy kolejowe, o których mowa w art. 2, który nie posiada znajomości odcinków linii kolejowych, na których ma prowadzić pojazd kolejowy lub pociąg, może go prowadzić bez obecności w kabinie innego maszynisty lub przedstawiciela zarządcy infrastruktury kolejowej posiadających udokumentowaną znajomość tych odcinków. Prędkość jazdy pojazdu kolejowego lub pociągu w takim przypadku nie może być większa niż 60 km/h.
2. 
W okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. do obsługi przewozów kolejowych, o których mowa w art. 2, może zostać wyznaczony kierownik pociągu, który nie posiada znajomości obsługiwanego odcinka linii kolejowej.
Art.  4.  [Prowadzenie pociągów przewożących osoby przemieszczające się z terytorium Ukrainy przez maszynistów uprawnionych do prowadzenia pociągów towarowych]

W okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. pociągi przewożące osoby przemieszczające się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy mogą być prowadzone przez maszynistę posiadającego wpisaną w świadectwie maszynisty kategorię uprawnień uprawniającą wyłącznie do prowadzenia pociągów towarowych na danym typie pojazdu kolejowego w rozumieniu art. 4 pkt 13 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, pod warunkiem że przewóz osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odbywa się przy użyciu tego samego typu pojazdu kolejowego.

Art.  5.  [Możliwość zwolnienia z opłat za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej w przypadku przewozów towarowych z pomocą humanitarną]
1. 
W okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. zarządca infrastruktury kolejowej może nie pobierać od przewoźnika kolejowego wykonującego przewozy towarowe z pomocą humanitarną w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy opłaty:
1)
rezerwacyjnej za niewykorzystanie przydzielonej zdolności przepustowej, o której mowa w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
2)
za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej związane ze zrealizowanym przejazdem pociągu, o której mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, w tym opłaty z tytułu podwyżki stawek jednostkowych, o której mowa w art. 33 ust. 6 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
3)
za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej związane ze zrealizowanymi manewrami, o której mowa w art. 33 ust. 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
2. 
Przewozem towarowym z pomocą humanitarną w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy jest przewóz, któremu został nadany taki status na wniosek złożony przez przewoźnika kolejowego, który zawiera:
1)
oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2)
numer pociągu;
3)
datę i trasę przejazdu;
4)
rodzaj przewożonego towaru stanowiącego pomoc humanitarną w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
5)
miejsce i datę sporządzenia wniosku;
6)
imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
7)
podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
3. 
Minister właściwy do spraw zagranicznych nadaje przewozowi towarowemu status przewozu z pomocą humanitarną w przypadku przewozów międzynarodowych.
4. 
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nadaje przewozowi towarowemu status przewozu z pomocą humanitarną w przypadku przewozów krajowych.
5. 
Zarządca infrastruktury kolejowej może otrzymać ze środków Funduszu Pomocy, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, 682 i 683), zwanego dalej "Funduszem", finansowanie w wysokości odpowiadającej wysokości przychodów utraconych z tytułu niepobrania opłat, o których mowa w ust. 1.
6. 
Minister właściwy do spraw transportu dokonuje wypłaty środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 5, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej, na rachunek bankowy wskazany w tym wniosku.
7. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 6, zawiera:
1)
oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2)
informacje o wysokości niepobranych opłat, o których mowa w ust. 1, z tytułu nadania przewozowi towarowemu statusu przewozu z pomocą humanitarną w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
3)
wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 5;
4)
miejsce i datę sporządzenia wniosku;
5)
imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
6)
podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
8. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 6, zarządca infrastruktury kolejowej dołącza dokumentację potwierdzającą wykonywanie przewozów towarowych z pomocą humanitarną w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
9. 
Wypłata środków w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 5, pozostaje bez wpływu na finansowanie i realizację programu wieloletniego w zakresie wsparcia zarządców infrastruktury kolejowej ustanowionego na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.).
Art.  6.  [Finansowanie ze środków Funduszu Pomocy dodatkowych usług przewozowych]
1.  1
 Przewoźnik kolejowy, który w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. uruchamia dodatkowy pociąg pasażerski nieujęty w rocznym rozkładzie jazdy przewożący osoby przemieszczające się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, może z tego tytułu otrzymać finansowanie ze środków Funduszu.
2.  2
 (uchylony).
3.  3
 (uchylony).
4.  4
 Minister właściwy do spraw transportu ustala wysokość finansowania, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając koszty:
1)
dostępu do linii kolejowych,
2)
energii trakcyjnej albo paliwa trakcyjnego,
3)
utrzymania taboru,
4)
amortyzacji,
5)
remontów,
6)
ubezpieczeń,
7)
pracy obsługi konduktorskiej i drużyn trakcyjnych,
8)
obsługi podróżnych,
9)
funkcjonowania stacji zwrotnych

- dotyczące realizacji usługi transportowej polegającej na uruchomieniu dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy zgodnie z ustaleniami Międzyresortowego Zespołu do spraw przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską osób napływających z terytorium Ukrainy.

5.  5
 (uchylony).
6.  6
 (uchylony).
7.  7
 Minister właściwy do spraw transportu może dokonać wypłaty środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, do dnia 31 marca 2023 r., na wniosek przewoźnika kolejowego złożony nie później niż do dnia 15 marca 2023 r.
8. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:
1)
oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2)
numer pociągu;
3)
datę i trasę przejazdu;
4)
informacje o wykonanej pracy eksploatacyjnej w związku z przewozem osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
4a) 8
 informacje o poniesionych kosztach, o których mowa w ust. 4;
5)
wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 1;
6)
miejsce i datę sporządzenia wniosku;
7)
imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
8)
podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
9.  9
 Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, przewoźnik kolejowy dołącza notę księgową oraz arkusz rozliczeniowy zawierający wykaz dodatkowych pociągów pasażerskich nieujętych w rocznym rozkładzie jazdy uruchomionych w okresie, o którym mowa w ust. 1.
10.  10
 Przewoźnik kolejowy, o którym mowa w ust. 1, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok, w którym otrzymał wypłatę środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu sprawozdanie z przeprowadzonego badania sprawozdania finansowego za ten rok, zawierające opinię biegłego rewidenta w zakresie rozliczenia udzielonego finansowania, o którym mowa w ust. 1, z uwzględnieniem kosztów, o których mowa w ust. 4.
11.  11
 W przypadku stwierdzenia, że wysokość wypłaconych przewoźnikowi środków finansowych w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, przekracza wysokość poniesionych kosztów realizacji zadań, które nie zostały sfinansowane z innych środków publicznych, uzyskanych ze wsparcia z innych źródeł finansowania, różnica między wysokością przekazanych przewoźnikowi kolejowemu środków finansowych a wysokością poniesionych kosztów, o których mowa w ust. 4, które nie zostały sfinansowane z innych środków publicznych, uzyskanych ze wsparcia z innych źródeł finansowania, podlega zwrotowi do Funduszu najpóźniej w terminie przekazania sprawozdania z przeprowadzonego badania sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 10.
Art.  7.  [Finansowanie ze środków Funduszu Pomocy kosztów z tytułu remontu lub przystosowania infrastruktury kolejowej do obsługi osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy]
1. 
Zarządca infrastruktury kolejowej, który w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. remontował lub przystosował infrastrukturę kolejową do obsługi osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, lub prowadził ruch na infrastrukturze kolejowej obsługującej takie osoby, może otrzymać środki z Funduszu na finansowanie kosztów poniesionych z tego tytułu.
2. 
Minister właściwy do spraw transportu dokonuje wypłaty środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1)
oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2)
informacje o kosztach remontu lub przystosowania infrastruktury kolejowej do obsługi osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, lub prowadzenia ruchu na infrastrukturze obsługującej takie osoby;
3)
wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 1;
4)
miejsce i datę sporządzenia wniosku;
5)
imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
6)
podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
4. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, zarządca infrastruktury kolejowej dołącza dokumentację potwierdzającą poniesione koszty, o których mowa w ust. 1.
Art.  8.  [Możliwość zmiany umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym w celu zapewnienia finansowania utraconych przychodów lub dodatkowych kosztów]
1. 
Do dnia 31 grudnia 2022 r. umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zawarta przez organizatora publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym może zostać zmieniona w celu zapewnienia finansowania przychodów utraconych lub dodatkowych kosztów poniesionych przez operatora publicznego transportu zbiorowego w związku z przewozem osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
2.  12
 Minister właściwy do spraw transportu może przeznaczyć środki Funduszu na finansowanie zwiększenia limitu rekompensaty wskazanego w umowie, o której mowa w ust. 1, w międzynarodowych i międzywojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym oraz może przekazać wojewódzkiemu organizatorowi publicznego transportu zbiorowego środki z Funduszu na zwiększenie limitu rekompensaty wskazanego w umowie, o której mowa w ust. 1, zawartej przez wojewódzkiego organizatora publicznego transportu zbiorowego.
3.  13
 Minister właściwy do spraw transportu do dnia 31 marca 2023 r. może dokonać wypłaty ze środków Funduszu na finansowanie zwiększenia limitu rekompensaty wskazanego w umowie, o której mowa w ust. 1, zawartej przez wojewódzkiego organizatora publicznego transportu zbiorowego, na wniosek wojewódzkiego organizatora publicznego transportu zbiorowego, złożony nie później niż do dnia 15 marca 2023 r., zawierający:
1)
oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2)
informację o utraconych przychodach albo dodatkowych kosztach poniesionych przez operatora publicznego transportu zbiorowego w związku z przewozem osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
3)
wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 2;
4)
miejsce i datę sporządzenia wniosku;
5)
imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
6)
podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
4. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, wojewódzki organizator publicznego transportu zbiorowego dołącza dokumentację potwierdzającą utracone przychody lub poniesione koszty, o których mowa w ust. 1.
5.  14
 Minister właściwy do spraw transportu może do dnia 31 marca 2023 r. dokonać wypłaty ze środków Funduszu na finansowanie zwiększenia limitu rekompensaty wskazanego w umowie, o której mowa w ust. 1, zawartej z operatorem międzynarodowych i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, na wniosek tego operatora złożony nie później niż do dnia 15 marca 2023 r. Wniosek zawiera dane i informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1-6. Do wniosku operator publicznego transportu zbiorowego dołącza dokumentację potwierdzającą utracone przychody lub poniesione koszty, o których mowa w ust. 1.
Art.  9.  [Limity wypłat środków z Funduszu Pomocy]

Środki, o których mowa w art. 5 ust. 5, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 2, są wypłacane do wysokości środków zarezerwowanych na ten cel w planie Funduszu, z uwzględnieniem niedyskryminacyjnego traktowania przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury kolejowej oraz organizatorów kolejowego publicznego transportu zbiorowego.

Art.  10.  15

 (uchylony).

Art.  11.  [Przedłużenie ważności świadectw kierowcy wydanych przedsiębiorcom dla zatrudnionych przez nich obywateli Ukrainy]
1. 
Dokumenty, o których mowa w art. 32b ust. 1 i 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 180 i 209), wydane przedsiębiorcom dla zatrudnionych przez nich obywateli Ukrainy, które utraciły albo utracą ważność od dnia 24 lutego 2022 r., zachowują ważność do dnia 31 grudnia 2022 r.
2. 
Główny Inspektor Transportu Drogowego w przypadku, o którym mowa w ust. 1, wydaje na wniosek przedsiębiorcy świadectwo kierowcy z datą ważności do dnia 31 grudnia 2022 r.
3. 
Wniosek o wydanie świadectwa kierowcy, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres;
2)
numer świadectwa kierowcy;
3)
oświadczenie przedsiębiorcy, że warunki, na jakich zostały wydane dokumenty, o których mowa w ust. 1, nie uległy zmianie.
4. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów art. 32b ust. 5 ustawy, o której mowa w ust. 1, oraz art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1997).
Art.  12.  [Wykonywanie przewozów osób z terytorium Ukrainy na podstawie zezwolenia na międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy osób]

Do dnia 31 grudnia 2022 r. wykonywanie przewozów osób z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy może odbywać się na podstawie zezwolenia na międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy osób wydanego na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, z tym że przewóz ten na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonywany z odstępstwami od warunków określonych w tym zezwoleniu uznaje się za zgodny z warunkami tego zezwolenia.

Art.  13.  [Odstępstwo od warunków zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych osób w międzynarodowym transporcie drogowym - wskazanie nowego partnera zagranicznego]
1.  16
 Do dnia 31 grudnia 2022 r., w przypadku wystąpienia przez okres dłuższy niż 7 dni okoliczności uniemożliwiających wykonywanie przewozów drogowych osób przez zagranicznego przewoźnika drogowego, z którym zawarto umowę o wspólnym prowadzeniu linii regularnej w międzynarodowym transporcie drogowym, o której mowa w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, mającego siedzibę na terytorium Ukrainy, zwanego dalej "partnerem zagranicznym", na podstawie zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych osób w międzynarodowym transporcie drogowym, Główny Inspektor Transportu Drogowego na wniosek przewoźnika drogowego, który zawarł umowę z tym partnerem zagranicznym, wydaje, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wniosku, decyzję administracyjną w sprawie odstępstwa od warunków określonych w tym zezwoleniu przez wskazanie nowego partnera zagranicznego, określonego przez tego przewoźnika.
2. 
Do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w ust. 1, dołącza się kopię dokumentów potwierdzających posiadanie przez partnera zagranicznego uprawnień przewoźnika drogowego.
3. 
W przypadku postępowania administracyjnego, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisu art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz obowiązku uiszczenia opłaty administracyjnej i skarbowej.
Art.  14.  [Ważność na terytorium RP prawa jazdy wydanego przez organy administracji Ukrainy]
1. 
W okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. przepisu art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212, 1997, 2269, 2328 i 2490 oraz z 2022 r. poz. 655) nie stosuje się do osób posiadających prawo jazdy wydane przez właściwe organy administracji Ukrainy. W tym okresie do osób tych stosuje się odpowiednio przepis art. 5 ust. 6 tej ustawy.
2. 
W okresie, o którym mowa w ust. 1, za ważne uznaje się także prawa jazdy wydane przez właściwe organy administracji Ukrainy, których termin ważności upłynął.
Art.  14a.  17 [Ważność na terytorium RP prawa jazdy wydanego przez organy administracji Ukrainy]

 W okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. przepisu art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212, z późn. zm.) nie stosuje się do osób posiadających prawo jazdy wydane przez właściwe organy administracji Ukrainy. W tym okresie do osób tych stosuje się odpowiednio przepis art. 5 ust. 6 tej ustawy.

2. 
W okresie, o którym mowa w ust. 1, za ważne uznaje się także prawa jazdy wydane przez właściwe organy administracji Ukrainy, których termin ważności upłynął.
Art.  15.  [Czasowe wyłączenie wymogu oraz kontroli posiadania przez kierującego pojazdem zarejestrowanym za granicą dodatkowego dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu]

W okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. przepisów art. 71 ust. 5a oraz art. 129 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, z późn. zm.) nie stosuje się w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych na terytorium Ukrainy, które przekroczyły granicę Rzeczypospolitej Polskiej z Ukrainą od dnia 24 lutego 2022 r.

Art.  16.  [Odnowienie dyplomów kwalifikacyjnych marynarzy wydanych przez organy administracji Ukrainy]
1. 
Dyplomy kwalifikacyjne marynarzy wydane przez właściwe organy administracji Ukrainy w oparciu o Prawidła II/1, II/2, III/1, III/2, III/3 i III/6 Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201, z późn. zm.), które utraciły albo utracą ważność od dnia 24 lutego 2022 r., mogą zostać jednorazowo odnowione zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 68 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 515) na okres 2 lat na podstawie poświadczonej przez kapitana statku lub armatora praktyki pływania na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.
2. 
Wniosek o odnowienie dyplomów, o których mowa w ust. 1, składa się do dyrektora urzędu morskiego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem upływu terminu ważności dotychczasowego dyplomu.
3. 
Odnowione dyplomy, o których mowa w ust. 1, nie podlegają ponownemu odnowieniu przez właściwe organy Rzeczypospolitej Polskiej i są opatrywane adnotacją "nie podlega odnowieniu" przez dyrektora urzędu morskiego.
4. 
Datą przyznania odnowionego dyplomu jest dzień jego wydania wskazany na dyplomie podlegającym odnowieniu.
5. 
Datę ważności odnowionego dyplomu ustala się na okres 2 lat od dnia:
1)
wydania odnowionego dyplomu - w przypadku złożenia wniosku w okresie 6 miesięcy przed dniem upływu terminu ważności dyplomu podlegającego odnowieniu;
2)
utraty ważności dyplomu podlegającego odnowieniu - w przypadku złożenia wniosku po upływie terminu ważności dyplomu podlegającego odnowieniu.
6. 
Za odnowienie dyplomu, o którym mowa w ust. 1, pobiera się opłatę w wysokości odpowiadającej wysokości opłaty określonej w części II pkt 1 ppkt 1.1 załącznika do ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
7. 
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio do świadectwa operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej, z tym że jego odnowienie następuje zgodnie z art. 150 ust. 1a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576 oraz z 2022 r. poz. 501).
8. 
Za odnowienie świadectwa operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej, o którym mowa w ust. 7, pobiera się opłatę w wysokości odpowiadającej opłacie za wydanie świadectwa operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 150 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo tele.cyjne.
9. 
Wnioski o odnowienie dyplomów, o których mowa w ust. 1, oraz o odnowienie świadectw, o których mowa w ust. 7, składa się do dnia 31 grudnia 2022 r.
Art.  17.  [Wyjazd obywatela Ukrainy będącego marynarzem lub rybakiem z terytorium RP - zachowanie uprawnień]

Do marynarzy i rybaków nie stosuje się przepisu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Art.  17a.  18 [Ułatwienia wizowe dla kierowców z Białorusi]
1. 
Jeżeli ostatni dzień okresu pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej kierowcy będącego obywatelem Republiki Białorusi, wykonującego transport drogowy lub niezarobkowy przewóz drogowy w rozumieniu odpowiednio art. 4 pkt 3 lub pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym na rzecz przewoźnika drogowego lub przedsiębiorcy, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie wizy krajowej, przypada w okresie od dnia 1 września 2022 r., okres pobytu na podstawie tej wizy oraz okres ważności tej wizy ulegają przedłużeniu z mocy prawa do dnia 31 grudnia 2022 r.
2. 
Wiza krajowa w okresie przedłużenia okresu pobytu oraz okresu ważności na podstawie ust. 1 uprawnia do przekraczania granicy w ramach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego lub niezarobkowego międzynarodowego przewozu drogowego, o którym mowa odpowiednio w art. 4 pkt 2 lub pkt 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
3. 
W dokumencie podróży kierowcy naklejkę wizową potwierdzającą przedłużenie wizy krajowej umieszcza wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu tego kierowcy. Okres pobytu na podstawie przedłużonej wizy krajowej wynikający ze wskazania w naklejce wizowej, która potwierdza przedłużenie wizy krajowej, nie może przekraczać okresu pobytu przewidzianego dla wizy krajowej.
4. 
Jeżeli ostatni dzień okresu ważności zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego obywatelowi Republiki Białorusi, o którym mowa w ust. 1, przypada w okresie od dnia 1 września 2022 r., okres ważności tego zezwolenia ulega przedłużeniu z mocy prawa do dnia 31 grudnia 2022 r.
5. 
Jeżeli termin do opuszczenia przez wskazanego w ust. 1 obywatela Republiki Białorusi terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w art. 299 ust. 6 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2021 r. poz. 2354, z późn. zm.), przypada w okresie od dnia 1 września 2022 r., ulega on przedłużeniu z mocy prawa do dnia 24 sierpnia 2023 r. W okresie, na który termin został przedłużony, nie stosuje się przepisów art. 99 ust. 1 pkt 9, art. 196 ust. 1 pkt 5 oraz art. 213 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
6. 
Jeżeli termin dobrowolnego powrotu, o którym mowa w art. 315 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, określony w decyzji wydanej wobec obywatela Republiki Białorusi, o którym mowa w ust. 1, przypada od dnia 1 września 2022 r., ulega on przedłużeniu z mocy prawa do dnia 24 sierpnia 2023 r. W okresie, na który termin został przedłużony, nie stosuje się przepisów art. 99 ust. 1 pkt 8, art. 196 ust. 1 pkt 4 oraz art. 213 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
7. 
Jeżeli ostatni dzień okresu ważności:
1)
kart pobytu,
2)
polskich dokumentów tożsamości cudzoziemca,
3)
dokumentów "zgoda na pobyt tolerowany"

- wydanych obywatelowi Republiki Białorusi, o którym mowa w ust. 1, przypada w okresie od dnia 1 września 2022 r., ulega on przedłużeniu z mocy prawa do dnia 24 sierpnia 2023 r.

8. 
Przedłużenie okresu ważności dokumentów, o których mowa w ust. 7, nie stanowi podstawy do wydania lub wymiany tych dokumentów.
9. 
Karta pobytu w okresie, na jaki uległ przedłużeniu okres jej ważności na podstawie ust. 7, nie uprawnia do przekraczania granicy.
10. 
Jeżeli ostatni dzień dopuszczalnego okresu pobytu obywatela Republiki Białorusi, o którym mowa w ust. 1, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
1)
na podstawie wizy Schengen wydanej przez organ polski,
2)
na podstawie wizy wydanej przez inne państwo obszaru Schengen,
3)
na podstawie dokumentu pobytowego, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1, z późn. zm.), wydanego przez właściwy organ innego państwa obszaru Schengen, albo innego dokumentu pobytowego wydanego przez organ tego państwa, uprawniającego do podróży po terytorium innych państw tego obszaru,
4)
w ramach ruchu bezwizowego

- przypada w okresie od dnia 1 września 2022 r., a pobyt ten rozpoczął się przed tym dniem, jego pobyt na tym terytorium uznaje się za legalny do dnia 24 sierpnia 2023 r.

Art.  18. 

W ustawie z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, 682 i 683) w art. 42 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. W dokumencie podróży kierowcy, o którym mowa w ust. 4, naklejkę wizową potwierdzającą przedłużenie wizy krajowej umieszcza wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu tego kierowcy.".

Art.  19.  [Dostosowanie do przepisów ustawy wewnętrznych przepisów przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury kolejowej]

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury kolejowej dostosują swoje przepisy wewnętrzne do wymagań określonych w art. 3 i art. 4 niezwłocznie po ogłoszeniu niniejszej ustawy.

Art.  20.  [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 24 lutego 2022 r.

1 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
2 Art. 6 ust. 2 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
3 Art. 6 ust. 3 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
4 Art. 6 ust. 4 zmieniony przez art. 20 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
5 Art. 6 ust. 5 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
6 Art. 6 ust. 6 uchylony przez art. 20 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
7 Art. 6 ust. 7 zmieniony przez art. 20 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
8 Art. 6 ust. 8 pkt 4a dodany przez art. 20 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
9 Art. 6 ust. 9 zmieniony przez art. 20 pkt 1 lit. g ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
10 Art. 6 ust. 10 dodany przez art. 20 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
11 Art. 6 ust. 11 dodany przez art. 20 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
12 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 20 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
13 Art. 8 ust. 3 zdanie wstępne zmienione przez art. 20 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
14 Art. 8 ust. 5 dodany przez art. 20 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
15 Art. 10 uchylony przez art. 20 pkt 3 ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 28 stycznia 2023 r.
16 Art. 13 ust. 1 zmieniony przez art. 21 ustawy z dnia 8 kwietnia 2022 r. (Dz.U.2022.830) zmieniającej nin. ustawę z dniem 15 kwietnia 2022 r.
17 Art. 14a dodany przez art. 20 pkt 4 ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.185) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2023 r.
18 Art. 17a dodany przez art. 52 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. (Dz.U.2022.1715) zmieniającej nin. ustawę z dniem 18 sierpnia 2022 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.684

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Szczególne regulacje w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
Data aktu: 23/03/2022
Data ogłoszenia: 26/03/2022
Data wejścia w życie: 24/02/2022, 26/03/2022