Zmiana rozporządzenia w sprawie trybu zgłaszania kandydatów na członków Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, regulaminu Rady Nadzorczej i zasad wynagradzania jej członków.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 lutego 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu zgłaszania kandydatów na członków Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, regulaminu Rady Nadzorczej i zasad wynagradzania jej członków

Na podstawie art. 75 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1998 r. w sprawie trybu zgłaszania kandydatów na członków Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, regulaminu Rady Nadzorczej i zasad wynagradzania jej członków (Dz. U. poz. 1167, z 1999 r. poz. 1172, z 2006 r. poz. 952, z 2007 r. poz. 1191 oraz z 2008 r. poz. 1233) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Członkowie Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych są powoływani przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, złożony co najmniej na trzy miesiące przed upływem aktualnej kadencji Rady Nadzorczej, zwanej dalej "Radą".",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Organizacje, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423, z późn. zm.1)), zwanej dalej "ustawą", przekazują ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego zgłoszenia kandydatów na członków Rady w terminie czterech miesięcy przed upływem aktualnej kadencji Rady.",

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia, o których mowa w ust. 1a, wraz z uzasadnieniem i zgodą kandydatów na kandydowanie, składa się na piśmie.",

d)
dodaje się ust. 3-6 w brzmieniu:

"3. Organizacje, o których mowa w:

1) art. 75 ust. 1 pkt 2 ustawy, po uzgodnieniu między sobą kandydatów na członków Rady, przekazują wspólnie zgłoszenia, o których mowa w ust. 1a;

2) art. 75 ust. 1 pkt 3 ustawy, po uzgodnieniu między sobą kandydatów na członków Rady, przekazują wspólnie zgłoszenia, o których mowa w ust. 1a.

4. W przypadku nieuzgodnienia kandydatów, o których mowa w ust. 3, organizacje, o których mowa w ust. 3, przekazują ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego kandydatury zgłoszone przez te organizacje, w terminie, o którym mowa w ust. 1a.

5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego niezwłocznie dokonuje wyboru kandydatów spośród kandydatur zgłoszonych przez organizacje, o których mowa w ust. 3, biorąc pod uwagę kompetencje zgłoszonych kandydatów, i składa wniosek, o którym mowa w ust. 1.

6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się zgłoszenia, o których mowa w ust. 1a.";

2)
w § 5 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Uchwała podjęta w trybie, o którym mowa w ust. 6, jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o treści projektu uchwały oraz co najmniej połowa członków Rady wzięła udział w podejmowaniu uchwały.";

3)
w § 6 po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. W przypadku zastosowania formy posiedzenia, o której mowa w § 6a ust. 2, w protokole odnotowuje się, które osoby brały udział w posiedzeniu w tej formie.";

4)
po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:

"§ 6a. 1. Posiedzenia Rady odbywają się w miejscu wyznaczonym przez przewodniczącego Rady, z zastrzeżeniem ust. 2-7.

2. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący Rady może zdecydować o odbyciu posiedzenia w formie telekonferencji, wideokonferencji lub w innej formie pozwalającej na wielostronne komunikowanie się na odległość w czasie rzeczywistym.

3. Jeżeli forma, o której mowa w ust. 2, ma być wyłączną dopuszczalną formą uczestniczenia w posiedzeniu, wówczas miejsca posiedzenia nie wyznacza się.

4. Decyzja, o której mowa w ust. 2, powinna zostać podjęta z uwzględnieniem:

1) istnienia technicznych warunków uczestniczenia w posiedzeniu w tej formie przez członków Rady i inne osoby, których udział w posiedzeniu jest niezbędny, w szczególności pozwalających członkom Rady na swobodny udział w dyskusji i w głosowaniach;

2) zapewnienia odpowiednich zabezpieczeń przed ingerencją w przebieg posiedzenia przez osoby nieuprawnione;

3) zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony informacji przekazywanych na posiedzeniu.

5. Decyzja, o której mowa w ust. 2, jest niezwłocznie przekazywana członkom Rady wraz z niezbędnymi informacjami dotyczącymi sposobu, w jaki mogą oni wziąć udział w posiedzeniu w tej formie.

6. W przypadku stwierdzenia w czasie trwania posiedzenia w formie, o której mowa w ust. 2, braku spełnienia co najmniej jednego z warunków, o których mowa w ust. 4, osoba prowadząca posiedzenie zarządza przerwę w obradach. Dokończenie posiedzenia następuje po przywróceniu wszystkich warunków, o których mowa w ust. 4.

7. Do podejmowania uchwał na posiedzeniu odbywającym się w formie, o której mowa w ust. 2, stosuje się przepisy § 5 ust. 3-5. Głosowania tajne przeprowadza się, o ile zapewnione są techniczne warunki zachowania tajności głosowania.";

5)
w § 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przepisy § 5 ust. 3-5, § 6 ust. 5-8 i § 6a stosuje się odpowiednio.";

6)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. Do zespołów doraźnych stosuje się odpowiednio przepisy § 5 ust. 3-5, § 6 ust. 5-8, § 6a i § 10 ust. 2.".

§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.420

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie trybu zgłaszania kandydatów na członków Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, regulaminu Rady Nadzorczej i zasad wynagradzania jej członków.
Data aktu: 14/02/2022
Data ogłoszenia: 18/02/2022
Data wejścia w życie: 05/03/2022