Wymiana informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego.

ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DO SPRAW POŻYTKU PUBLICZNEGO
z dnia 28 grudnia 2022 r.
w sprawie wymiany informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego

Na podstawie art. 27a ust. 10 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa tryby, terminy oraz format i strukturę danych dla wymiany informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego między Dyrektorem Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, zwanym dalej "Dyrektorem Narodowego Instytutu", a Ministrem Sprawiedliwości oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, w związku z prowadzeniem przez Dyrektora Narodowego Instytutu wykazu organizacji mających status organizacji pożytku publicznego, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
Minister Sprawiedliwości przekazuje Dyrektorowi Narodowego Instytutu aktualne informacje dotyczące organizacji pożytku publicznego, o których mowa w:
1)
art. 27a ust. 4 ustawy - w terminie do dnia 8 grudnia roku podatkowego;
2)
art. 27a ust. 5 ustawy - w terminie do 8. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
§  3. 
Dyrektor Narodowego Instytutu przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacje dotyczące organizacji pożytku publicznego, o których mowa w:
1)
art. 27a ust. 4 ustawy - w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego;
2)
art. 27a ust. 5 ustawy - w terminie 7 dni od dnia uzyskania informacji od Ministra Sprawiedliwości.
§  4. 
1. 
Informacje, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy, są przekazywane w formie dokumentu elektronicznego, stanowiącego arkusz kalkulacyjny, zapisany w jednym z formatów określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2247).
2. 
Strukturę danych dla wymiany informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy, określa załącznik do rozporządzenia.
§  5. 
Przekazywanie informacji między Dyrektorem Narodowego Instytutu a Ministrem Sprawiedliwości oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych następuje z wykorzystaniem elektronicznej skrzynki podawczej właściwych ministrów oraz Dyrektora Narodowego Instytutu.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. 1

ZAŁĄCZNIK

STRUKTURA DANYCH DLA WYMIANY INFORMACJI DOTYCZĄCYCH ORGANIZACJI POŻYTKU PUBLICZNEGO, O KTÓRYCH MOWA W ART. 27A UST. 4 I 5 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 R. O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE

Nazwa kolumny Opis Typ danych
Numer Krajowego Rejestru Sądowego numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego organizacji pożytku publicznego znakowe - 10 cyfr
Numer identyfikacji podatkowej (NIP)* NIP organizacji pożytku publicznego znakowe - 10 cyfr
Nazwa nazwa organizacji pożytku publicznego znakowe - wielkie litery
Województwo siedziba organizacji pożytku publicznego: nazwa województwa znakowe - wielkie litery
Powiat siedziba organizacji pożytku publicznego: nazwa powiatu znakowe - wielkie litery
Gmina siedziba organizacji pożytku publicznego: nazwa gminy znakowe - wielkie litery
Miejscowość siedziba organizacji pożytku publicznego: nazwa miejscowości znakowe - wielkie litery
Organizacja pożytku publicznego znajdująca się w stanie likwidacji TAK** - w przypadku organizacji pożytku publicznego, w stosunku do której wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego informację

o otwarciu likwidacji.

NIE** - w przypadku organizacji pożytku publicznego, w stosunku do której nie wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego informacji o otwarciu likwidacji.

znakowe - wielkie litery
Organizacja pożytku publicznego znajdująca się w stanie upadłości TAK** - w przypadku organizacji pożytku publicznego, w stosunku do której wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego informację o ogłoszeniu upadłości.

NIE** - w przypadku organizacji pożytku publicznego, w stosunku do której nie wpisano do Krajowego Rejestru Sadowego informacji o ogłoszeniu upadłości.

znakowe - wielkie litery
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 25 października 2018 r. w sprawie wymiany informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego (Dz. U. poz. 2059), które na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1265, 1964 i 2180) traci moc z dniem 1 stycznia 2023 r.

* Jeżeli został nadany i wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego. ** Właściwe zaznaczyć.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2855

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymiana informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego.
Data aktu: 28/12/2022
Data ogłoszenia: 30/12/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023