Nadanie statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 28 grudnia 2022 r.
w sprawie nadania statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości

Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2021 r. poz. 1961 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Krajowemu Zasobowi Nieruchomości nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 14 listopada 2017 r. w sprawie nadania statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1977).
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT KRAJOWEGO ZASOBU NIERUCHOMOŚCI

Rozdział  1

Postanowienie ogólne

§  1. 
Krajowy Zasób Nieruchomości, zwany dalej "KZN", działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2021 r. poz. 1961 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.

Rozdział  2

Rada Nadzorcza KZN

§  2. 
1. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej KZN odbywają się stosownie do potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
2. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej KZN zwołuje Przewodniczący Rady Nadzorczej KZN, zwany dalej "Przewodniczącym", z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek:
1)
ministra, o którym mowa w art. 31 ust. 3 ustawy;
2)
członka Rady Nadzorczej KZN;
3)
Prezesa KZN.
3. 
Członkowie Rady Nadzorczej KZN sprawują funkcję osobiście.
4. 
Posiedzenie Rady Nadzorczej KZN zwołane na pisemny wniosek, o którym mowa w ust. 2, odbywa się w terminie dwóch tygodni od dnia otrzymania przez Przewodniczącego wniosku.
5. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego albo w przypadku, w którym nie może on pełnić funkcji z innych przyczyn, jego kompetencje wykonuje najstarszy wiekiem członek Rady Nadzorczej KZN spośród członków Rady Nadzorczej KZN, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1a ustawy.
§  3. 
1. 
Członków Rady Nadzorczej KZN zawiadamia się o posiedzeniu Rady Nadzorczej KZN przynajmniej na 7 dni przed jego terminem. Zawiadomienie zawiera datę, miejsce oraz formę posiedzenia, a także porządek obrad wraz z projektami uchwał i dokumentami dotyczącymi spraw objętych porządkiem obrad.
2. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, przesyła się listem poleconym lub pocztą elektroniczną, lub dostarcza osobiście.
3. 
W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady Nadzorczej KZN i zawiadomić o nim w terminie krótszym niż określony w ust. 1.
§  4. 
1. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej KZN odbywają się zgodnie z porządkiem obrad.
2. 
Posiedzenia odbywają się stacjonarnie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość albo łączą obie te formy, w zależności od decyzji Przewodniczącego.
3. 
Rozpatrzenie na posiedzeniu Rady Nadzorczej KZN sprawy nieobjętej porządkiem obrad może nastąpić za zgodą co najmniej czterech członków Rady Nadzorczej KZN biorących udział w posiedzeniu.
4. 
W posiedzeniach Rady Nadzorczej KZN mogą uczestniczyć na zaproszenie lub za zgodą Przewodniczącego: Prezes KZN, zastępcy Prezesa KZN, pracownicy Biura KZN, a także inne osoby, w szczególności eksperci, jeżeli ich udział może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy i jest uzasadniony potrzebami Rady Nadzorczej KZN.
5. 
Na potrzeby ustalenia kworum na posiedzeniu Rady Nadzorczej KZN bierze się pod uwagę członków Rady Nadzorczej KZN obecnych fizycznie na posiedzeniu oraz członków Rady Nadzorczej KZN uczestniczących w tym posiedzeniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
§  5. 
1. 
Rada Nadzorcza KZN podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej czterech jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
2. 
W sprawach, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy, Rada Nadzorcza KZN podejmuje uchwały większością 2/3 głosów w obecności co najmniej pięciu jej członków.
3. 
Dla ważności uchwał Rady Nadzorczej KZN wymagane jest zawiadomienie o posiedzeniu wszystkich członków Rady Nadzorczej KZN.
4. 
Uchwały w sprawach personalnych są podejmowane w głosowaniu tajnym. Na wniosek co najmniej jednego członka Rady Nadzorczej KZN Przewodniczący może zarządzić głosowanie tajne w innych sprawach.
5. 
Przewodniczący może zdecydować o podjęciu uchwały bez konieczności odbycia posiedzenia Rady Nadzorczej KZN, w trybie obiegowym, w tym przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Głosowanie bez konieczności odbycia posiedzenia zarządza się w szczególności w sprawach wymagających niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą KZN, z wyłączeniem spraw podejmowanych w głosowaniu tajnym. W przypadku gdy Przewodniczący zdecyduje o podjęciu uchwały w trybie obiegowym, powiadamia wszystkich członków Rady Nadzorczej KZN o treści projektu uchwały. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady Nadzorczej KZN zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
6. 
Członek Rady Nadzorczej KZN głosujący na posiedzeniu Rady Nadzorczej KZN przeciw podjęciu uchwały może zgłosić do protokołu zdanie odrębne. Zdanie odrębne wraz z motywami jego złożenia składa się do protokołu posiedzenia.
7. 
Członek Rady Nadzorczej KZN zgłasza do protokołu i informuje na posiedzeniu pozostałych członków Rady Nadzorczej KZN o dotyczącym go konflikcie interesów i nie bierze udziału w głosowaniu nad podjęciem uchwały w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.
8. 
Konflikt interesów zachodzi w sytuacji, w której skutki podejmowanej uchwały dotyczą pośrednio lub bezpośrednio interesu majątkowego lub osobistego członka Rady Nadzorczej KZN, jego małżonka, wstępnych, zstępnych i rodzeństwa oraz powinowatych w tej samej linii lub stopniu, jak również osób pozostających z członkiem Rady Nadzorczej KZN albo jego małżonkiem w stosunku przysposobienia.
9. 
Uchwałę Rady Nadzorczej KZN podpisuje Przewodniczący.
§  6. 
1. 
Z posiedzenia Rady Nadzorczej KZN sporządza się protokół. Protokół odzwierciedla przebieg czynności podejmowanych w trakcie posiedzenia. Jeżeli posiedzenie utrwala się za pomocą urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk, protokół można ograniczyć do zapisu istotnych wypowiedzi osób biorących w nich udział.
2. 
Protokół zawiera w szczególności:
1)
datę, miejsce oraz formę odbycia posiedzenia;
2)
imiona i nazwiska obecnych członków Rady Nadzorczej KZN;
3)
imiona i nazwiska osób, o których mowa w § 4 ust. 4, wraz z pełnioną funkcją;
4)
przyjęty porządek obrad;
5)
przebieg obrad wraz z treścią uchwał i liczbą oddanych głosów;
6)
podpis Przewodniczącego.
3. 
Do protokołu dołącza się dokumenty stanowiące podstawę podjętych uchwał, elektroniczny nośnik zapisu obrazu lub dźwięku, a także pisemny zapis dźwięku.
4. 
Z podjęcia uchwały w trybie, o którym mowa w § 5 ust. 5, sporządza się protokół zawierający stanowisko poszczególnych członków Rady Nadzorczej KZN. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5. 
Protokoły wraz z załącznikami, o których mowa w ust. 3, przechowuje się w Biurze KZN.
§  7. 
Rada Nadzorcza KZN, w zakresie nieuregulowanym niniejszym statutem, może określić szczegółowy tryb swojej pracy w formie regulaminu.

Rozdział  3

Prezes KZN i organizacja Biura KZN

§  8. 
1. 
W przypadku powołania dwóch zastępców Prezesa KZN Prezes KZN wyznacza spośród nich pierwszego zastępcę.
2. 
Prezes KZN określa zakres zadań zastępców Prezesa KZN.
3. 
Zastępca Prezesa KZN, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1, pierwszy zastępca Prezesa KZN, wykonuje w stosunku do Prezesa KZN następujące czynności z zakresu prawa pracy:
1)
potwierdzanie warunków zatrudnienia lub wynagrodzenia zgodnie z art. 29 § 2 i 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140);
2)
wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu lub wynagrodzeniu.
§  9. 
1. 
Dyrektor Biura KZN zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Biura KZN, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez:
1)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Biura KZN w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Prezesa KZN;
2)
nadzorowanie organizacyjne przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu rocznego planu finansowego KZN oraz kwartalnych sprawozdań z realizacji planu finansowego KZN i rocznego sprawozdania finansowego KZN;
3)
przygotowanie projektu regulaminu Biura KZN oraz projektu regulaminu pracy Biura KZN;
4)
zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
5)
przygotowanie programu zarządzania zasobami ludzkimi w Biurze KZN;
6)
nadzorowanie naborów na wolne stanowiska pracy w Biurze KZN;
7)
wykonywanie innych zadań z upoważnienia Prezesa KZN.
2. 
Do czasu powołania zastępcy Prezesa KZN czynności, o których mowa w § 8 ust. 3, wykonuje Dyrektor Biura KZN.
§  10. 
1. 
Biuro KZN zapewnia obsługę Prezesa KZN oraz Rady Nadzorczej KZN.
2. 
W skład Biura KZN wchodzą:
1)
Departament Gospodarowania Nieruchomościami;
2)
Departament Nadzoru Właścicielskiego;
3)
Departament Organizacyjny;
4)
Departament Rozwoju i Analiz.
3. 
W skład Biura KZN wchodzą także samodzielne stanowiska pracy, jeżeli z odrębnych przepisów wynika ich bezpośrednia podległość Prezesowi KZN.
4. 
Szczegółowe zadania departamentów określa regulamin Biura KZN.
§  11. 
1. 
W skład departamentu mogą wchodzić wydziały, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy.
2. 
Wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy, o których mowa w ust. 1, tworzy, łączy i likwiduje Prezes KZN.
3. 
Szczegółowy wykaz wydziałów, zespołów oraz samodzielnych stanowisk pracy, o których mowa w ust. 1, a także ich zakresy działania, jak również podporządkowanie organizacyjne określa regulamin Biura KZN.
§  12. 
1. 
Do realizacji określonych zadań Prezes KZN może powoływać stałe lub doraźne komisje problemowe.
2. 
W skład komisji problemowych, o których mowa w ust. 1, wchodzą pracownicy Biura KZN oraz eksperci spośród przedstawicieli nauki i praktyki.
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2837

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości.
Data aktu: 28/12/2022
Data ogłoszenia: 29/12/2022
Data wejścia w życie: 30/12/2022