Nadanie statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 28 grudnia 2022 r.
w sprawie nadania statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości

Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2021 r. poz. 1961 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Krajowemu Zasobowi Nieruchomości nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
 Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 14 listopada 2017 r. w sprawie nadania statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1977).
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT KRAJOWEGO ZASOBU NIERUCHOMOŚCI

Rozdział  1

Postanowienie ogólne

§  1.
 Krajowy Zasób Nieruchomości, zwany dalej "KZN", działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2021 r. poz. 1961 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.

Rozdział  2

Rada Nadzorcza KZN

§  2.
1.
 Posiedzenia Rady Nadzorczej KZN odbywają się stosownie do potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
2.
 Posiedzenia Rady Nadzorczej KZN zwołuje Przewodniczący Rady Nadzorczej KZN, zwany dalej "Przewodniczącym", z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek:
1)
ministra, o którym mowa w art. 31 ust. 3 ustawy;
2)
członka Rady Nadzorczej KZN;
3)
Prezesa KZN.
3.
 Członkowie Rady Nadzorczej KZN sprawują funkcję osobiście.
4.
 Posiedzenie Rady Nadzorczej KZN zwołane na pisemny wniosek, o którym mowa w ust. 2, odbywa się w terminie dwóch tygodni od dnia otrzymania przez Przewodniczącego wniosku.
5.
 W przypadku nieobecności Przewodniczącego albo w przypadku, w którym nie może on pełnić funkcji z innych przyczyn, jego kompetencje wykonuje najstarszy wiekiem członek Rady Nadzorczej KZN spośród członków Rady Nadzorczej KZN, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1a ustawy.
§  3.
1.
 Członków Rady Nadzorczej KZN zawiadamia się o posiedzeniu Rady Nadzorczej KZN przynajmniej na 7 dni przed jego terminem. Zawiadomienie zawiera datę, miejsce oraz formę posiedzenia, a także porządek obrad wraz z projektami uchwał i dokumentami dotyczącymi spraw objętych porządkiem obrad.
2.
 Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, przesyła się listem poleconym lub pocztą elektroniczną, lub dostarcza osobiście.
3.
 W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady Nadzorczej KZN i zawiadomić o nim w terminie krótszym niż określony w ust. 1.
§  4.
1.
 Posiedzenia Rady Nadzorczej KZN odbywają się zgodnie z porządkiem obrad.
2.
 Posiedzenia odbywają się stacjonarnie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość albo łączą obie te formy, w zależności od decyzji Przewodniczącego.
3.
 Rozpatrzenie na posiedzeniu Rady Nadzorczej KZN sprawy nieobjętej porządkiem obrad może nastąpić za zgodą co najmniej czterech członków Rady Nadzorczej KZN biorących udział w posiedzeniu.
4.
 W posiedzeniach Rady Nadzorczej KZN mogą uczestniczyć na zaproszenie lub za zgodą Przewodniczącego: Prezes KZN, zastępcy Prezesa KZN, pracownicy Biura KZN, a także inne osoby, w szczególności eksperci, jeżeli ich udział może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy i jest uzasadniony potrzebami Rady Nadzorczej KZN.
5.
 Na potrzeby ustalenia kworum na posiedzeniu Rady Nadzorczej KZN bierze się pod uwagę członków Rady Nadzorczej KZN obecnych fizycznie na posiedzeniu oraz członków Rady Nadzorczej KZN uczestniczących w tym posiedzeniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
§  5.
1.
 Rada Nadzorcza KZN podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej czterech jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
2.
 W sprawach, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy, Rada Nadzorcza KZN podejmuje uchwały większością 2/3 głosów w obecności co najmniej pięciu jej członków.
3.
 Dla ważności uchwał Rady Nadzorczej KZN wymagane jest zawiadomienie o posiedzeniu wszystkich członków Rady Nadzorczej KZN.
4.
 Uchwały w sprawach personalnych są podejmowane w głosowaniu tajnym. Na wniosek co najmniej jednego członka Rady Nadzorczej KZN Przewodniczący może zarządzić głosowanie tajne w innych sprawach.
5.
 Przewodniczący może zdecydować o podjęciu uchwały bez konieczności odbycia posiedzenia Rady Nadzorczej KZN, w trybie obiegowym, w tym przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Głosowanie bez konieczności odbycia posiedzenia zarządza się w szczególności w sprawach wymagających niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą KZN, z wyłączeniem spraw podejmowanych w głosowaniu tajnym. W przypadku gdy Przewodniczący zdecyduje o podjęciu uchwały w trybie obiegowym, powiadamia wszystkich członków Rady Nadzorczej KZN o treści projektu uchwały. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady Nadzorczej KZN zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
6.
 Członek Rady Nadzorczej KZN głosujący na posiedzeniu Rady Nadzorczej KZN przeciw podjęciu uchwały może zgłosić do protokołu zdanie odrębne. Zdanie odrębne wraz z motywami jego złożenia składa się do protokołu posiedzenia.
7.
 Członek Rady Nadzorczej KZN zgłasza do protokołu i informuje na posiedzeniu pozostałych członków Rady Nadzorczej KZN o dotyczącym go konflikcie interesów i nie bierze udziału w głosowaniu nad podjęciem uchwały w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.
8.
 Konflikt interesów zachodzi w sytuacji, w której skutki podejmowanej uchwały dotyczą pośrednio lub bezpośrednio interesu majątkowego lub osobistego członka Rady Nadzorczej KZN, jego małżonka, wstępnych, zstępnych i rodzeństwa oraz powinowatych w tej samej linii lub stopniu, jak również osób pozostających z członkiem Rady Nadzorczej KZN albo jego małżonkiem w stosunku przysposobienia.
9.
 Uchwałę Rady Nadzorczej KZN podpisuje Przewodniczący.
§  6.
1.
 Z posiedzenia Rady Nadzorczej KZN sporządza się protokół. Protokół odzwierciedla przebieg czynności podejmowanych w trakcie posiedzenia. Jeżeli posiedzenie utrwala się za pomocą urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk, protokół można ograniczyć do zapisu istotnych wypowiedzi osób biorących w nich udział.
2.
 Protokół zawiera w szczególności:
1)
datę, miejsce oraz formę odbycia posiedzenia;
2)
imiona i nazwiska obecnych członków Rady Nadzorczej KZN;
3)
imiona i nazwiska osób, o których mowa w § 4 ust. 4, wraz z pełnioną funkcją;
4)
przyjęty porządek obrad;
5)
przebieg obrad wraz z treścią uchwał i liczbą oddanych głosów;
6)
podpis Przewodniczącego.
3.
 Do protokołu dołącza się dokumenty stanowiące podstawę podjętych uchwał, elektroniczny nośnik zapisu obrazu lub dźwięku, a także pisemny zapis dźwięku.
4.
 Z podjęcia uchwały w trybie, o którym mowa w § 5 ust. 5, sporządza się protokół zawierający stanowisko poszczególnych członków Rady Nadzorczej KZN. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5.
 Protokoły wraz z załącznikami, o których mowa w ust. 3, przechowuje się w Biurze KZN.
§  7.
 Rada Nadzorcza KZN, w zakresie nieuregulowanym niniejszym statutem, może określić szczegółowy tryb swojej pracy w formie regulaminu.

Rozdział  3

Prezes KZN i organizacja Biura KZN

§  8.
1.
 W przypadku powołania dwóch zastępców Prezesa KZN Prezes KZN wyznacza spośród nich pierwszego zastępcę.
2.
 Prezes KZN określa zakres zadań zastępców Prezesa KZN.
3.
 Zastępca Prezesa KZN, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1, pierwszy zastępca Prezesa KZN, wykonuje w stosunku do Prezesa KZN następujące czynności z zakresu prawa pracy:
1)
potwierdzanie warunków zatrudnienia lub wynagrodzenia zgodnie z art. 29 § 2 i 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140);
2)
wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu lub wynagrodzeniu.
§  9.
1.
 Dyrektor Biura KZN zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Biura KZN, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez:
1) 2
(uchylony);
2) 3
(uchylony);
3)
przygotowanie projektu regulaminu Biura KZN oraz projektu regulaminu pracy Biura KZN;
3a) 4
przygotowanie projektów zarządzeń Prezesa KZN;
3b) 5
zapewnianie realizacji poleceń Prezesa KZN przez pracowników Biura KZN;
3c) 6
nadzorowanie prawidłowego obiegu dokumentów i informacji w Biurze KZN;
4)
zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
5) 7
(uchylony);
6)
nadzorowanie naborów na wolne stanowiska pracy w Biurze KZN;
7)
wykonywanie innych zadań z upoważnienia Prezesa KZN.
2.
 Do czasu powołania zastępcy Prezesa KZN czynności, o których mowa w § 8 ust. 3, wykonuje Dyrektor Biura KZN.
§  10.
1.
 Biuro KZN zapewnia obsługę Prezesa KZN oraz Rady Nadzorczej KZN.
2.
 W skład Biura KZN wchodzą:
1) 8
Departament Gospodarowania Zasobem;
2)
Departament Nadzoru Właścicielskiego;
3)
Departament Organizacyjny;
3a) 9
Departament Finansowo-Prawny;
4)
Departament Rozwoju i Analiz.
3. 10
  W skład Biura KZN wchodzą także samodzielne stanowiska pracy, jeżeli z odrębnych przepisów lub specyfiki wykonywanych czynności wynika ich bezpośrednia podległość Prezesowi KZN.
4. 11
  Szczegółowe zadania departamentów oraz samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin Biura KZN.
§  11.
1.
 W skład departamentu mogą wchodzić wydziały, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy.
2.
 Wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy, o których mowa w ust. 1, tworzy, łączy i likwiduje Prezes KZN.
3.
 Szczegółowy wykaz wydziałów, zespołów oraz samodzielnych stanowisk pracy, o których mowa w ust. 1, a także ich zakresy działania, jak również podporządkowanie organizacyjne określa regulamin Biura KZN.
§  12.
1.
 Do realizacji określonych zadań Prezes KZN może powoływać stałe lub doraźne komisje problemowe.
2.
 W skład komisji problemowych, o których mowa w ust. 1, wchodzą pracownicy Biura KZN oraz eksperci spośród przedstawicieli nauki i praktyki.
1 ) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).
2 Załącznik § 9 ust. 1 pkt 1 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.
3 Załącznik § 9 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.
4 Załącznik § 9 ust. 1 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.
5 Załącznik § 9 ust. 1 pkt 3b dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.
6 Załącznik § 9 ust. 1 pkt 3c dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.
7 Załącznik § 9 ust. 1 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.
8 Załącznik § 10 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.
9 Załącznik § 10 ust. 2 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.
10 Załącznik § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.
11 Załącznik § 10 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.915) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2837

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości.
Data aktu: 28/12/2022
Data ogłoszenia: 29/12/2022
Data wejścia w życie: 30/12/2022