Ustanowienie Pełnomocnika Rządu do spraw Kształtowania Ustroju Rolnego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 lutego 2022 r.
w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Kształtowania Ustroju Rolnego

Na podstawie art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Ustanawia się Pełnomocnika Rządu do spraw Kształtowania Ustroju Rolnego, zwanego dalej "Pełnomocnikiem".
2. 
Pełnomocnikiem jest sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
§  2. 
Do zadań Pełnomocnika należy:
1)
analiza obowiązujących przepisów dotyczących kształtowania ustroju rolnego w zakresie:
a)
obrotu nieruchomościami rolnymi regulowanego ustawą z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1655 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 234),
b)
gospodarowania nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa regulowanego ustawą z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 2243 oraz z 2021 r. poz. 1561, 1873 i 2388),
c)
wstrzymania sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa regulowanego ustawą z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 869 oraz z 2021 r. poz. 760),
d)
scalania i wymiany gruntów regulowanych ustawą z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2021 r. poz. 1912 oraz z 2022 r. poz. 32),
e)
ochrony gruntów rolnych regulowanej ustawą z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1326 i 2163);
2)
identyfikacja problemów związanych z dzierżawą gruntów rolnych;
3)
monitorowanie podejmowanych działań związanych z obrotem nieruchomościami rolnymi, w tym ocena istniejącego stanu i proponowanie rozwiązań prawnych w zakresie stosunków umownych między podmiotami dokonującymi obrotu nieruchomościami rolnymi;
4)
podejmowanie działań mających na celu optymalizację wykorzystania dostępnych gruntów rolnych do produkcji rolnej;
5)
ocena propozycji rozwiązań prawnych, które mogą oddziaływać na ustrój rolny;
6)
proponowanie rozwiązań prawnych mających na celu właściwe ukształtowanie ustroju rolnego.
§  3. 
Organy administracji rządowej są obowiązane do współdziałania i udzielania pomocy Pełnomocnikowi, w szczególności przez udostępnianie informacji niezbędnych do realizacji jego zadań.
§  4. 
Pełnomocnik może, za zgodą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wnosić do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projekty dokumentów rządowych wynikające z zakresu jego działania.
§  5. 
Projekty dokumentów rządowych mające znaczenie dla realizacji zadań, o których mowa w § 2, podlegają zaopiniowaniu przez Pełnomocnika.
§  6. 
1. 
Pełnomocnik przedstawia Radzie Ministrów:
1)
analizy, oceny i wnioski związane z zakresem jego zadań;
2)
roczne sprawozdania ze swojej działalności.
2. 
Pełnomocnik informuje Prezesa Rady Ministrów o zagrożeniach w realizacji zadań, o których mowa w § 2.
§  7. 
Pełnomocnik może, za zgodą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, powoływać zespoły o charakterze opiniodawczym lub do opracowania określonych zagadnień oraz zlecać przeprowadzenie ekspertyz.
§  8. 
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Pełnomocnika zapewnia Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
§  9. 
Wydatki związane z działalnością Pełnomocnika są pokrywane z budżetu państwa z części 33, której dysponentem jest minister właściwy do spraw rozwoju wsi.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.277

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustanowienie Pełnomocnika Rządu do spraw Kształtowania Ustroju Rolnego.
Data aktu: 03/02/2022
Data ogłoszenia: 04/02/2022
Data wejścia w życie: 04/02/2022