Zasady wynagradzania i przyznawania innych świadczeń pracownikom.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 20 listopada 2022 r.
w sprawie zasad wynagradzania i przyznawania innych świadczeń pracownikom

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 720) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wykaz stanowisk w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, zwanym dalej "Instytutem", wymagane kwalifikacje oraz zasady wynagradzania pracowników Instytutu i przyznawania im innych świadczeń.
§  2. 
Ustala się:
1)
tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, która jest określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
wykaz stanowisk, kwalifikacji i maksymalnych miesięcznych wynagrodzeń pracowników zarządzających, który jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3)
wykaz stanowisk, kwalifikacji, zaszeregowania oraz wysokości dodatku funkcyjnego pozostałych pracowników, który jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  3. 
Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku wymienionym w załączniku nr 2 do rozporządzenia przysługuje miesięczne wynagrodzenie kwotowe, którego maksymalną wysokość dla poszczególnych stanowisk określa się w relacji do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
§  4. 
1. 
Dodatek funkcyjny przysługuje pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku:
1)
dyrektora oddziału zamiejscowego;
2)
kierownika komórki organizacyjnej;
3)
zastępcy dyrektora oddziału zamiejscowego;
4)
zastępcy kierownika komórki organizacyjnej;
5)
radcy prawnego;
6)
kierownika działu.
2. 
Dyrektor Instytutu może przyznać dodatek funkcyjny również pracownikowi innemu niż wymieniony w ust. 1, koordynującemu wykonywanie określonych zadań, zatrudnionemu na stanowisku, dla którego w załączniku nr 3 do rozporządzenia przewiduje się dodatek funkcyjny.
3. 
Dodatek funkcyjny stanowi procent najniższej stawki wynagrodzenia zasadniczego, o której mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań o wysokim stopniu złożoności lub odpowiedzialności dyrektor Instytutu może przyznać dodatek specjalny na czas określony pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Dodatek specjalny jest wypłacany w kwocie nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego przysługujących pracownikowi.
§  6. 
1. 
Z tytułu realizacji zadań finansowanych lub współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z innych źródeł niż wymienione w art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, w tym środków z budżetu Unii Europejskiej, państw członkowskich Unii Europejskiej, innych podmiotów prawa międzynarodowego, krajowych lub międzynarodowych programów badawczych, dyrektor Instytutu może przyznać dodatek projektowy na czas określony pracownikowi biorącemu udział w realizacji tych zadań i zatrudnionemu na stanowisku wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Dodatek projektowy jest wypłacany ze środków, o których mowa w ust. 1, w kwocie nieprzekraczającej 100% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego przysługujących pracownikowi.
§  7. 
1. 
Pracownikowi delegowanemu do pracy w oddziale zamiejscowym przysługuje dodatek za pracę w oddziale zamiejscowym. Dodatek ten przysługuje od dnia rozpoczęcia do dnia zakończenia wykonywania obowiązków służbowych w oddziale zamiejscowym.
2. 
Dodatek za pracę w oddziale zamiejscowym jest wypłacany w walucie kraju, w którym znajduje się siedziba oddziału zamiejscowego, w kwocie nieprzekraczającej 150% i nie mniejszej niż 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego przysługującemu pracownikowi.
3. 
Instytut pokrywa pracownikowi delegowanemu do pracy w oddziale zamiejscowym koszty związane z podróżą:
1)
przesiedleniową;
2)
urlopową do kraju, nie częściej jednak niż raz w roku;
3)
służbową.
§  8. 
1. 
Instytut, w związku z delegowaniem pracownika do pracy w oddziale zamiejscowym, wynajmuje lokal mieszkalny w celu udostępnienia go temu pracownikowi.
2. 
Przyjęcie i zwrot lokalu mieszkalnego wraz z wyposażeniem następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
3. 
Instytut zapewnia pracownikowi delegowanemu do pracy w oddziale zamiejscowym częściowy zwrot kosztów eksploatacji lokalu mieszkalnego, który w szczególności obejmuje pokrycie przez Instytut kosztów:
1)
ogrzewania;
2)
zaopatrzenia w zimną i ciepłą wodę;
3)
energii elektrycznej;
4)
oświetlenia korytarzy, klatek schodowych oraz utrzymania urządzeń, pomieszczeń i otoczenia budynków przeznaczonych do wspólnego użytkowania lokatorów;
5)
zbiorczych anten telewizyjnych i abonamentu telewizji kablowej znajdującej się w budynku mieszkalnym, korzystania z wind, wywozu śmieci, a także innych świadczeń i opłat wynikających z miejscowych warunków i zwyczajów - jeżeli użytkownik lokalu mieszkalnego jest obowiązany do ich ponoszenia.
4. 
Wysokość częściowego zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 3, określa umowa o powierzenie lokalu mieszkalnego zawarta między pracownikiem a Instytutem z zastrzeżeniem, że wysokość częściowego zwrotu kosztów nie może być mniejsza niż 50% poniesionych kosztów. Dyrektor Instytutu każdorazowo określa wysokość częściowego zwrotu kosztów z uwzględnieniem charakteru zadań pracownika i rodzaju wykonywanej przez niego pracy.
5. 
W przypadku, gdy z umowy najmu wynika uzasadniony obowiązek ponoszenia innych kosztów niż wymienione w ust. 3, koszty te ponosi Instytut.
6. 
Instytut i pracownik, za porozumieniem stron, mogą odstąpić od wymienionego w ust. 1 wymogu wynajmowania lokalu mieszkalnego w celu udostępnienia go pracownikowi delegowanemu do pracy w oddziale zamiejscowym.
§  9. 
1. 
Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w wysokości:
1)
jednomiesięcznego wynagrodzenia - jeżeli był zatrudniony krócej niż 15 lat;
2)
dwumiesięcznego wynagrodzenia - po przepracowaniu co najmniej 15 lat;
3)
trzymiesięcznego wynagrodzenia - po przepracowaniu co najmniej 20 lat.
2. 
Do okresów pracy uprawniających do jednorazowej odprawy pieniężnej wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, a także inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3. 
W przypadku równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do jednorazowej odprawy pieniężnej wlicza się jeden z tych okresów.
4. 
Jednorazową odprawę pieniężną oblicza się według przepisów dotyczących ustalania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
§  10. 
Dyrektor Instytutu w ramach środków pozostających w jego dyspozycji może przyznać pracownikowi nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.
§  11. 
Niezależnie od kwalifikacji wymaganych na stanowiskach wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia, od pracowników komórek organizacyjnych: Biura Badań i Analiz oraz oddziałów zamiejscowych mających siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest wymagana znajomość co najmniej jednego języka obcego.
§  12. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 13 sierpnia 2015 r. w sprawie zasad wynagradzania i przyznawania innych świadczeń pracownikom Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (Dz. U. poz. 1421).
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

Kategoria zaszeregowania Kwota w złotych
I 1650-3000
II 1800-3350
III 1950-3700
IV 2150-4050
V 2350-4400
VI 2600-4800
VII 2850-5200
VIII 3100-5600
IX 3350-6100
X 3600-6600
XI 3850-7100
XII 4150-7600
XIII 4450-8100
XIV 4750-8600
XV 5050-9100
XVI 5350-9600
XVII 5650-10 100
XVIII 6000-10 800
XIX 6350-11 500

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYKAZ STANOWISK, KWALIFIKACJI I MAKSYMALNYCH MIESIĘCZNYCH WYNAGRODZEŃ OD A m\VM 7 AD7 A TA7 A T A CW-1«

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje Miesięczne wynagrodzenie
1 2 3 4
1 Dyrektor wykształcenie wyższe, 7 lat stażu pracy, znajomość dwóch języków obcych do pięcioipółkrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia*
2 Zastępca dyrektora wykształcenie wyższe, 5 lat stażu pracy, znajomość jednego języka obcego do pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia*
3 Główny księgowy według odrębnych przepisów do czteroipółkrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia *

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYKAZ STANOWISK, KWALIFIKACJI, ZASZEREGOWANIA ORAZ WYSOKOŚCI DODATKU FUNKCYJNEGO POZOSTAŁYCH PRACOWNIKÓW

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje Kategoria zaszeregowania Wysokość dodatku funkcyjnego (w %)
1 2 3 4 5
1 Dyrektor oddziału zamiejscowego wykształcenie wyższe, 3 lata stażu pracy, znajomość jednego języka obcego XVIII-XIX 150-300
2 Kierownik komórki organizacyjnej wykształcenie wyższe, 3 lata stażu pracy, znajomość jednego języka obcego XVIII-XIX 100-200
3 Doradca dyrektora wykształcenie wyższe, 3 lata stażu pracy, znajomość jednego języka obcego XVIII-XIX 100-200
4 Zastępca dyrektora oddziału zamiejscowego wykształcenie wyższe, 3 lata stażu pracy, znajomość jednego języka obcego XVII-XVIII 100-200
5 Zastępca kierownika komórki organizacyjnej wykształcenie wyższe, 3 lata stażu pracy, znajomość jednego języka obcego XVII-XVIII 100-170
6 Radca prawny według odrębnych przepisów XVII-XVIII 100-170
7 Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych według odrębnych przepisów XVII-XVIII 100-170
8 Koordynator współpracy międzynarodowej wykształcenie wyższe, znajomość jednego języka obcego XVI-XVIII 100-170
9 Kierownik kancelarii tajnej według odrębnych przepisów XVI-XVIII 100-170
10 Koordynator programu wykształcenie wyższe, znajomość jednego języka obcego XV-XVII 100-160
11 Starszy kustosz wykształcenie wyższe XV-XVII 100-160
12 Kierownik projektu wykształcenie wyższe XV-XVII 100-160
13 Kierownik działu wykształcenie wyższe XV-XVII 100-160
14 Główny specjalista wykształcenie wyższe XIV-XVI 100-150
15 Kustosz wykształcenie wyższe XIV-XVI 100-150
16 Starszy specjalista wykształcenie wyższe XIII-XV -
17 Starszy bibliotekarz wykształcenie wyższe XIII-XV -
18 Informatyk wykształcenie wyższe XI-XVI -
19 Redaktor tekstu wykształcenie wyższe XI-XV -
20 Specjalista wykształcenie wyższe XI-XIV -
21 Bibliotekarz wykształcenie wyższe XI-XIV -
22 Archiwista wykształcenie średnie X-XIII -
23 Administrator wykształcenie średnie X-XIII -
24 Starszy magazynier biblioteczny wykształcenie średnie X-XII -
25 Asystent/asystentka wykształcenie wyższe, znajomość jednego języka obcego X-XIV -
26 Sekretarz/sekretarka wykształcenie wyższe, znajomość jednego języka obcego X-XIV -
27 Młodszy specjalista wykształcenie średnie IX-XIII -
28 Młodszy bibliotekarz wykształcenie średnie IX-XIII -
29 Kierowca według odrębnych przepisów VI-X -
30 Recepcjonista/ recepcjonistka wykształcenie średnie V-VIII -
31 Magazynier biblioteczny wykształcenie średnie IV-VIII -
32 Magazynier wykształcenie średnie IV-VIII -
33 Sprzątacz/ sprzątaczka wykształcenie podstawowe I-V -
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1469).
* Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2482

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady wynagradzania i przyznawania innych świadczeń pracownikom.
Data aktu: 20/11/2022
Data ogłoszenia: 02/12/2022
Data wejścia w życie: 02/01/2023