Dokumenty, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej lub osobę udzielającą pomocy Inspektoratowi Wewnętrznemu Służby Więziennej, wykorzystywanych podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 28 listopada 2022 r.
w sprawie dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej lub osobę udzielającą pomocy Inspektoratowi Wewnętrznemu Służby Więziennej, wykorzystywanych podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych

Na podstawie art. 23w ust. 10 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2470) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb wydawania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących osoby posługujące się tymi dokumentami, zwanych dalej "dokumentami";
2)
sposób posługiwania się dokumentami przez funkcjonariuszy Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej, zwanego dalej "IWSW", oraz przez osoby niebędące funkcjonariuszami udzielające pomocy IWSW, a także sposób przechowywania i ewidencji dokumentów;
3)
czas, na jaki są wydawane dokumenty;
4)
czynności zapewniające ochronę dokumentów;
5)
sposób postępowania z dokumentami zwróconymi.
§  2. 
1. 
Wniosek o wydanie dokumentu jest składany do Szefa IWSW.
2. 
Wniosek składa kierownik komórki organizacyjnej IWSW właściwej do posługiwania się dokumentem, zwany dalej "wnioskodawcą".
3. 
Pisemny wniosek o wydanie dokumentu zawiera:
1)
nazwę komórki organizacyjnej IWSW, w której dokument będzie wykorzystywany;
2)
uzasadnienie potrzeby posiadania dokumentu przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych lub udzielaniu pomocy oraz określenie okoliczności, w jakich będzie wykorzystywany;
3)
rzeczywiste i fikcyjne dane osobowe użytkownika w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujące w szczególności:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
miejsce zamieszkania i zameldowania;
4)
inne informacje konieczne do opracowania treści dokumentu;
5)
potwierdzenie posiadania uprawnień lub kwalifikacji - w przypadku występowania o wydanie dokumentu, o którym mowa w art. 23w ust. 5 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej;
6)
potwierdzenie wykonania badań technicznych środka transportu - w przypadku występowania o wydanie dokumentu rejestracyjnego;
7)
aktualny wzór dokumentu;
8)
kryptonim i numer rejestracyjny teczki obiektu - w przypadku występowania o wydanie dokumentów dotyczących obiektu.
§  3. 
Dokumentem można posługiwać się wyłącznie w okolicznościach określonych we wniosku, o którym mowa w § 2.
§  4. 
1. 
Dokumenty wydaje się funkcjonariuszowi lub osobie udzielającej pomocy IWSW na okres niezbędny do wykonania zadania służbowego.
2. 
Dokumenty, o których mowa w art. 23w ust. 7 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, podlegają:
1)
aktualizacji i zwrotowi do wnioskodawcy - czynności te dotyczą dokumentów, które utraciły ważność, a istnieje potrzeba dalszego ich wykorzystywania;
2)
przechowywaniu w odrębnych zbiorach, okresowo weryfikowanych pod względem ewentualnej przydatności dokumentów w przyszłości - czynność ta dotyczy dokumentów nieprzydatnych w danej sprawie;
3)
komisyjnemu, protokolarnemu zniszczeniu - czynność ta dotyczy dokumentów, które trwale utraciły swoją przydatność.
3. 
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do dokumentów wydanych innym podmiotom do celów legalizacji działań operacyjnych IWSW.
§  5. 
Dokumentację dotyczącą wykonywania, wydawania, przedłużania ważności, zwrotu oraz wykorzystywania dokumentów prowadzą w postaci wyodrębnionych zbiorów funkcjonariusze wyznaczeni przez wnioskodawców.
§  6. 
1. 
Ewidencję dokumentów prowadzą Szef IWSW lub osoba przez niego upoważniona - w odniesieniu do dokumentów wydanych w trybie określonym w § 2 oraz komórka organizacyjna wnioskodawcy - w odniesieniu do wszystkich dokumentów posiadanych przez tę komórkę organizacyjną.
2. 
Ewidencja jest prowadzona w postaci kartoteki albo w postaci elektronicznej i zawiera informacje o:
1)
nazwie i cechach identyfikacyjnych dokumentu;
2)
rzeczywistych i fikcyjnych danych osobowych użytkownika w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujących w szczególności:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
miejsce zamieszkania i zameldowania;
3)
nazwie komórki organizacyjnej, w której jest wykorzystywany dokument;
4)
dacie i numerze rejestracyjnym wniosku o wydanie dokumentu oraz korespondencji związanej z przekazaniem, przedłużeniem ważności oraz zwrotem dokumentu;
5)
danych identyfikujących środek transportu - w przypadku dokumentu rejestracyjnego;
6)
skreśleniu dokumentu z ewidencji w przypadku jego utraty lub zniszczenia.
§  7. 
1. 
Użytkowane dokumenty przechowują funkcjonariusze IWSW wyznaczeni przez wnioskodawców.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zachodzi potrzeba stałego posiadania dokumentu przez użytkownika.
3. 
Wydanie dokumentu użytkownikowi i zwrot dokumentu przez użytkownika odbywają się za pokwitowaniem.
4. 
Funkcjonariusze IWSW, o których mowa w ust. 1, prowadzą ewidencję wykorzystywania dokumentów, zawierającą w szczególności następujące informacje:
1)
dane osobowe użytkownika pobierającego dokument;
2)
datę pobrania i zwrotu dokumentu;
3)
oznaczenie sprawy, w związku z którą pobrano dokument;
4)
pokwitowanie pobrania i zwrotu dokumentu.
§  8. 
W przypadku utraty lub całkowitego zniszczenia dokumentu wnioskodawca przeprowadza czynności wyjaśniające w celu określenia przyczyn i skutków utraty lub zniszczenia dokumentu oraz występuje do Szefa IWSW z wnioskiem o skreślenie tego dokumentu z ewidencji. We wniosku umieszcza się informację o wynikach czynności wyjaśniających.
§  9. 
Dokumentację dotyczącą wykonywania, wydawania, przedłużania ważności, zwrotu, wykorzystywania dokumentów oraz ewidencję dokumentów, w tym ewidencję wykorzystywania dokumentów prowadzi się w sposób zapewniający zachowanie w tajemnicy informacji zawartych w tych dokumentach oraz uniemożliwiający dostęp do nich osób nieuprawnionych.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 14 grudnia 2022 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2472

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej lub osobę udzielającą pomocy Inspektoratowi Wewnętrznemu Służby Więziennej, wykorzystywanych podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Data aktu: 28/11/2022
Data ogłoszenia: 01/12/2022
Data wejścia w życie: 14/12/2022